Starten met hartslagmeter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Starten met hartslagmeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-04 07:56

Ik wil binnenkort met hartslagmeter gaan rijden.
In eerste instantie ben ik vooral benieuwd naar de hartslag van Maddox in de verschillende gangen en naar hoe lang het duurt voordat zijn hartslag weer daalt na inspanning.

Ik heb al gezocht op internet, maar ik kan niet precies vinden wat ik als eerste zou willen weten.

Wat is een 'normale' hartslag als je aan het rijden bent. Dus stel dat ik bijvoorbeeld een rondje rij van 15 km. Dan begin ik met stappen en dan kan ik zijn hartslag zien.

Dan draaf ik rustig een stuk, blijft de hartslag dan oplopen of wordt deze constant wanneer ik dezelfde snelheid draaf?

Als ik dan weer ga stappen, moet de hartslag dan helemaal terug naar de hartslag die ik in het begin had, voordat ik ging draven?

Zelfde vraag voor de galop: als ik ga galopperen, blijft de hartslag dan oplopen? Als ik terug ga naar draf, daalt de hartslag dan naar hetzelfde als tijdens mijn eerste draf? Of als ik terug ga naar stap?

Wat is ook al weer de hartslag die nodig is bij de controlepost van endurance?

Sorry, erg veel vragen.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 08:18

Tsja hartslag is iets persoonlijks. Ligt aan het ras, de conditie, bodem, temperatuur enz enz...
Maar gemiddeld is het in rust 20-60 stap 60-90, draf 90-120 galop 120 en hoger....
Je zult tijdens het trainen vanzelf merken wat voor maddox normale waarden zijn.

Als je een gang terug gaat moet de hartslag idd teruglopen tot een voor hem normale waarde.....

In de PA en bij de finish moet het maximaal 60 zijn, daarboven krijg je 10 minuten straftijd en daaronder is altijd goed.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 09:04

ben het helemaal met vipie eens...

en als je ;langere tijd de hartslagmeter gebruikt zie je ook dat de waarden steeds lager worden. als je bijv draaft met een hartslag van 119. en je traint en je traint en je traint dan word de hartslag in draf op een gegevn moment lager bijv 113. dit geld overigens ook voor stap en draf hoor!

ik vind het ook leuk dat je op de hartslagmeter gaat zien dat je paard gaat schrikken. ineens loopt de hartslag dan op! is trouwens ook leuk als ze moeten mesten of plassen!!

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 10:04

Tsja, hierboven is het al verteld. Dat zakken van de waarde is wel belangrijk. Dat wanneer je bijvoorbeeld gaat stappen is het belangrijk dat hij snel terugkomt in de waarde (of anders ga je daarnaartoe trainen).

Heel veel succes ermee en je zal er vast veel van opsteken, rijden met een hartslagmeter! OK dan!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-04 12:15

Ik vind het sowieso gewoon heel prettig om te kunnen zien hoe lang ik moet stappen om hem weer op adem te laten komen. Nu doe je vaak maar wat: stuk galopperen en dan stappen tot je denkt dat hij weer op adem is. Ik wil dat gewoon erg graag weten en ben dus ook erg benieuwd.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 12:49

gracia zakt heel erg snel. en daar ben ik erg blij mee.
ik heb ook wel eens iets gehoord over een bepaalde training (ben de naam even kwijt) je gaat dan bv een kwartier draven. en dan stappen. je stapt net zo lang tot je paard weer op een bepaalde hartslag zit. en dan draaf je weer verder. zoiets was het geloof ik.

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 13:43

graciaxxx schreef:

en als je ;langere tijd de hartslagmeter gebruikt zie je ook dat de waarden steeds lager worden.


dit is dan dus toch beetje hetzelfde als bij mensen, hoe beter de conditie, hoe lager je waardes weer worden......in het begin raak je van slag door 2 tellen te rennen, na een lange tijd kan je steeds langer maar zonder dat je hart door je keel jaagt....

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 13:58

Vippie schreef:
Tsja hartslag is iets persoonlijks. Ligt aan het ras, de conditie, bodem, temperatuur enz enz...
Maar gemiddeld is het in rust 20-60 stap 60-90, draf 90-120 galop 120 en hoger....


Draf en galopwaarden kunnen ook nogal verschillen.
Bij veel paarden is een hartslag van 130 tot 160 in draf ook nog normaal.
Die van mij draaft met een hartslag van ongeveer 120 a 130. Na een uur draven (achterelkaar) zakt hij dan naar 108.
In galop schiet die van mij naar een waarde tussen de 150 en 180.
Er zijn arabieren die galopperen met 108.

Kijk dus gewoon naar wat voor jou paard normale waardes zijn. En kijk dan naar hoe snel die hartslag daalt in rust.
Afgelopen weekend wedstrijd gehad in België. 2 IJslanders, de ene heeft de hele weg rond de 170 gelopen, die van mij (geleend Knipoog) 130 a 150.
Toch was bij de nakeuring van de eerste de hartslag 42 en van die van mij 44...

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 14:06

Rowan zit als hij eenmaal gesettled is in galop ook met lagere waardes als in draf. Maar ik ben comfortabeler in galop als in draf, dus het zou kunnen dat hij daardoor beinvloed word. In galop zit ik veel beter.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 08:17

Die van mij kan galop juist niet zo lang volhouden. Dan zie ik zijn hartslag stijgen. Maar ter afwisseling doe ik het wel. Maar dan maar 1 of 2 km.
Daarna is zijn hartslag in draf dan weer lager.

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 08:30

Ik sluit me aan bij de reactie van Djilan. Draf- en galopwaarden kunnen per paard nogal verschillen. Voor het paard is het iig het meest efficient als de waarden niet te erg schommelen (pieken en dalen) tijdens het rijden, dus op een gegeven moment rond een constante waarde zitten. En blijf je vervolgens doordraven of -galopperen in hetzelfde tempo, dan zie je vaak dat de hartslag langzaam zakt naar een lagere constante waarde. Schitterend vind ik dat altijd: je begint je rit met waarden rond de 130 en na een uurtje of twee zit-ie rond de 107... (in galop!) Lachen

Overigens had Ameretto in draf altijd hogere waarden dan in galop. In draf had-ie beginwaarden van 140-150 en in galop van 120-130. Kwestie van zich opnaaien in draf en zich ontspannen in galop. Tegenwoordig kan hij ook draven met 120-130 in het begin en in beide gevallen (draf en galop) zakt-ie nu na enige tijd richting de 100.

Wat erg interessant is om te bekijken, is hoe snel de hartslag onder de 70-60 zakt in stap na een flinke poos draven of galopperen. Dat is in feite ook het belangrijkste t.a.v. de hartslag in de endurance: niet de absolute waarden tijdens het rijden, maar de herstelwaarden en -tijden. Mijn eigen ervaring is dat vooral het laatste stukje vanaf 64 vaak wat tijd kost, maar als-ie daar dan eenmaal weer onder zit, dan komt de rest vanzelf. Lachen

Een paard in rust heeft 28-40, dus dat zijn de waarden vanaf het moment dat jij opstapt en wegrijdt. Sommige paarden krijgen het voor elkaar om onder het zadel alweer een hartslag van 40 te bereiken na even stappen, maar een hartslag tussen de 50 en 60 is ook heel normaal (en acceptabel). Je kunt er ook het laatste eindje naar de P/A of finish naast gaan lopen (voor de finish moet je dan wel weer opstijgen) want op die manier zakt de hartslag nog sneller.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 08:49

Thanks voor alle uitgebreide reacties. Zodra ik de hartslagmeter heb, ga ik meteen zijn hartslag in rust opmeten, in stap en in draf en in galop. Hoe lang kan ik dan het beste draven en galopperen voordat ik de constante waarde in die gangen heb?

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 08:52

Dat moet je eigenlijk andersom zien: je moet uitgaan van de tijd die jouw paard al in een bepaalde gang kan blijven lopen, dus bijv. een half uur draven. Dan zie je vanzelf wat er met de hartslag gebeurt. Als je paard nog niet gewend is om een half uur aan een stuk te draven, dan zal de hartslag waarschijnlijk alleen maar toenemen naarmate je langer draaft. En dan kun je wel naar die constante waarden willen toewerken, maar die zul je dan juist niet halen. Waarschijnlijk wel als je op dat moment een versnellinkje lager gaat draven - je tempo binnen die gang is namelijk ook van invloed op de hartfrequentie. Gewoon een kwestie van uitproberen en niet te hard over de grenzen van je paard gaan, maar langzaam uitbouwen. Lachen

De eerste keer dat ik met een hartslagmeter reed, schrok ik me trouwens rot: waarden van 180 in galop! Tja wist ik veel hoe hoog een hartslag kon worden, 60 bij de keuring was acceptabel, maar verder? Maar door een bijna afgestudeerd dierenarts bij ons op stal werd ik gerustgesteld: dat was een hele normale hartslag in galop - die ik alleen niet urenlang moest vasthouden. Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 09:10

Voltrack heeft hele lage waardes, stap is 50, draf is 80 (en als hij moe is 90), galop is 100 tot 120.
Patent is iets normaler, stap 60-70, draf meestal 90-100 en in galop tot 110. In het begin zat hij zelfs nog veel lager: 120 in draf en 100 in galop. Als ze moe worden stijgt de hartslag, maar boven de 140 zijn we nog niet gekomen geloof ik.
Op het moment zal het wel iets anders liggen omdat de conditie een stuk slechter is, maar we trainen bijna niet meer met een hartslagmeter. Vroeger hadden ze nooit ergens last van, nu al een aantal keer flinke drukkingen. In de wedstrijd doen we ze nog wel op, maar eigenlijk hoeft dat ook niet persé.

Overigens kun je ook hier kijken (beetje reclame mag wel toch?)

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 09:16

Laui! schreef:
Als ze moe worden stijgt de hartslag, maar boven de 140 zijn we nog niet gekomen geloof ik.


Hmm... dan heb ik Ret dus blijkbaar nog nooit moe gereden Tong uitsteken. Mijn ervaring is dat die hartslag maar blijft zakken tijdens een training of wedstrijd tot-ie ergens net boven de 100 blijft hangen. Hij schiet nooit ineens weer omhoog. Toch maar eens uitproberen... Knipoog

Een hartslagmeter is idd niet strikt noodzakelijk in een wedstrijd, maar ik vind het wel een heel handig hulpmiddel. Ik kijk er niet continu op tijdens het rijden (in de auto kijk je tenslotte ook niet continu hoe hard je rijdt) maar ik vind het bijvoorbeeld wel leuk om af en toe de hartslagfrequentie te raden - en in de meeste gevallen heb ik 'm dan exact te pakken of ik zit er maar een paar slagen van af. Je leert je paard op den duur goed aanvoelen, ook wat zijn hartslag betreft. Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 09:50

Ik kijk er ook maar af en toe op, maar afgelopen weekend in België wel veel.
Dat was uit nieuwsgierigheid. Ik zag inderdaad dat de hartslag door het heuvelachtige terrein steeds omhoog en omlaag ging. Normaal is het een constante waarde van rond de 140 tijdens een wedstrijd in draf. (Ja IJslanders hebben niet van die lage waardes...) Nu ging het dus heuvelop richting de 160 a 170 en heuvelaf soms naar 120. Gemiddeld kom je dan wel weer op di 140 uit Knipoog

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 09:54

Bij veranderingen in het landschap stijgt de hartslag van Ret idd ook, bijvoorbeeld bij een steile helling of een flink stuk zand. Laatst in Ommen op de 'Sahara' zat-ie op 170 om vervolgens weer binnen een halve minuut op 110 te zitten. Op dat soort momenten ben ik ook altijd erg benieuwd naar wat de hartslag doet en hoe snel hij weer naar normale waarden zakt.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 16:28

Karin schreef:
Dat moet je eigenlijk andersom zien: je moet uitgaan van de tijd die jouw paard al in een bepaalde gang kan blijven lopen, dus bijv. een half uur draven. Dan zie je vanzelf wat er met de hartslag gebeurt. Als je paard nog niet gewend is om een half uur aan een stuk te draven, dan zal de hartslag waarschijnlijk alleen maar toenemen naarmate je langer draaft. En dan kun je wel naar die constante waarden willen toewerken, maar die zul je dan juist niet halen. Waarschijnlijk wel als je op dat moment een versnellinkje lager gaat draven - je tempo binnen die gang is namelijk ook van invloed op de hartfrequentie. Gewoon een kwestie van uitproberen en niet te hard over de grenzen van je paard gaan, maar langzaam uitbouwen. Lachen


Ja dit ga ik gewoon proberen. Mijn gevoel zegt me dat ik makkelijk een half uur kan draven in een normaal tempo wanneer hij gewoon relaxt loopt. Ik voel hem dan ook niet moe worden ofzo.

En Laui.... jullie site heb ik al helemaal uitgepluist en ik heb mijn hartslagmeter ook bij Guinni besteld Haha!

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 17:03

Oeps Bloos
Overigens bedoelde ik met 'ze' uitsluitend onze rarebieren. En dan merk je het alleen als de omstandigheden lichtelijk extreem zijn (heet, geen conditie, mul terrein, lange afstand). Want zelfs op 80/90 km is het verschil hooguit 10 slagen per minuut. Dan is het paard wel uitgeteld hoor, voordraven wilde niet meer bijv. Het mooie was dat hij de dág erna ( Wow! ) weer florissant door de wei huppelde. Maar goed, díé conditie, die hebben ze beiden niet echt meer Haha!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, IASCrawler, lovelynutia, Lynn_Nikita, xHaithi en 23 bezoekers