Hoe oud beginnen met paardrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Hoe oud beginnen met paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 12:35

Ik wil graag weten vanaf welke leeftijd een kind mag/kan beginnen met paardrijden.
Ik heb hier al wat rond gevraagd en ik heb al 4 verschillende antwoorden gehad?
Weten jullie het misschien?


Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 12:41

Je bent nooit te jong (of te oud) om te beginnen met paardrijden.
Maar ik zou met paardrijden beginnen als je een jaar of 6, 7 bent. Maar dat is voor iedereen persoonlijk..

IcePrincess

Berichten: 7738
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 12:42

Maakt volgens mij niet echt uit, hier op de manege beginnen de peuterlessen al vanaf 4 jaar, dan 'rijden' ze een half uurtje, man of pap loopt ernaast en ze komen niet verder dan een paar minuten draven en voor de rest alleen stappen.
Het echte rijden begint pas een aantal jaartjes later zo rond de 6/7 jaar, maar dat kan natuurlijk per manege verschillen.

Nieke

Berichten: 640
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 12:49

Vaak beginnen kinderen al van jonge leeftijd,soms zes jaar of zelfs vijf jaar. Dit vind ik persoonlijk vrij jong... Mij is altijd verteld (en zo wordt dat ook in lrv toegepast) is dat kinderen vanaf 8 jaar mogen toetreden in een ponyclub. Er is mij ook gezegd, vanaf negen jaar. Allebei deze leeftijden hebben als reden dat het bekken van kinderen dan steviger, volgroeid is. Het risico op een val kan je niet uitsluiten en dit zou nare gevolgen kunnen geven voor later wanneer het bekken geraakt,beschadigd wordt.

We are one, madly,whatever we do, this much is true....
Once in a lifetime horse Beauty
Kyra <3 Lady

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 13:05

Bij mij op de manege is de minimumleeftijd geloof ik 4 jaar..
Maar dat zijn lesjes van een half uur, waar weinig wordt gedaan, alleen stappen en figuren rijden, met iemand er naast die de pony vasthoudt. Dus ze hoeven niet meer te doen dan blijven zitten..

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 13:09

ik zelf was 6 toen ik begon (gelijk draven en alleen met galop liep er iemand naast) maar idd volgens mij is 4 het minimum en dan loopt er iemand naast

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 13:15

Ik begon op mijn 8e, mijn nichtje op d'r 6e, het meisje wat ik nu les geef ook en ik ga waarschijnlijk binnenkort een meisje van 5 lesgeven.
Op de meeste maneges ligt de grens zo rond de 7. Het meisje van 6 wat nu op Saartje rijdt, mocht eigenlijk nog geen les omdat ze nog geen 7 was, maar omdat ze vrij groot voor d'r leeftijd was hebben ze een uitzondering gemaakt.
Ik vind zelf 4 wel heel erg jong. zo rond de 5/6 vind ikzelf wel een goede leeftijd.

http://www.metjeppe.nl clickertraining |
equicoaching | equitherapie

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 13:17

Ik vind dat je 6/7 moet zijn om te beginnen, op mijn manege zijn er ook kinderen die 5 zijn geloof ik die beginnen met rijden maar er loopt iemand mee en galop wordt er niet gedaan.

Jessminder

Berichten: 192
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 13:59

Ik denk dat een kind zelf weet wanneer hij/zij klaar is voor een rijles. Wil hij/zij het graag en merk je dat het voldoende motivatie met zich meebrengt dan zou ik mijn kind zeker niet tegenhouden.

Een manege stelt inderdaad zelf meestal een minimumleeftijd op. Informeer anders eerst daar even, en wie weet kun je dan naar een proefles toeleven...
(Zelf begon ik op mijn 6e, eerst naastlopen.. daarna steeds zelfstandiger)

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 15:04

Hallo, je hoort vaak dat kinderen tussen 4 en 6 starten met lessen. Dit raad ik dus AF! ik ben op zes jarige leeftijd gestart, en heb daar door, knie problemen en x benen. Die knie problemen waren zo erg dat ik een jaar niet mocht sporten, fietsen, alleen rustig wanelen. Daar bij kwam nog therapie. De dokter, en therapeut zeggen dat het komt door het vroege starten met rijden. Bij deze raad ik het dus echt af! De manege's en paarden lopen niet weg, je kan altijd nog beginnen. Vroeger was het bij (bijna) alle maneges zo dat je pas vanaf 8 jaar mocht starten met rijden.....

Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Groetjes Esmée

Kris now she's an angel in heaven...

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 15:05

ik ben begonnen op mijn 8 ste.
eerder mocht nooit bij ons op de manege.

ze zeggen liefde kent geen haat..maar ze zullen zich vergissen....want als je er niet bent haat ik het om je te missen

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 15:07

Ligt eraan hoe graag het kind wil denk ik. De kinderen van de eigenaresse van mijn verzorgpaarden 'rijden' nu al (die zijn 4 en 7)! Omdat de moeder het volgens mij liever wilde dan de kinderen is er nu wel 1 een beetje bang geworden, omdat hij eigenlijk nog niet wou en hij een x van de pony is afgevallen. Dus je moet wel een beetje opletten, voor een 4-jarige lijkt alles wel enger, denk ik. Maar in principe kan je met 4 wel beginnen als je een brave, kleine pony hebt en het kind het erg graag wil en niet te bang is.

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 16:11

Bij ons op de manege mogen kinderen vanaf 6/7 jaar pas in de groep.
Ligt aan de grootte van het kind enzo.
Maar kinderen van een jaar of 4/5 mogen wel komen stappen en wat oefeningen doen en een stukje draven tijdens longelessen.

Rona, Linanda en Oackly

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 16:47

Bij ons op stal heb je ook manegelessen, en die beginnen geloof ik ook vanaf 6/7 jaar...

:D M2 + 8 :D

merle

Berichten: 460
Geregistreerd: 16-09-02
Woonplaats: joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 16:56

ja idd bij ons zijn er manege lessen te volgen vanaf 6 jaar

*FlEuRtJe*

Anike

Berichten: 1921
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 17:06

bij ons op de manege is het vanaf 7 jaar.. dan kunnen de meeste kinderen wel de letters lezen...

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 17:08

Meestal wordt aangeraden pas vanaf 6 jaar te beginnen. Maar ik ken meerdere mensen die zijn met 3/4 al begonnen. Een daarvan was op haar 6e Nederlands Kampioen springen bij de B-pony's!

Maybe

Berichten: 276
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Veen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 17:21

Ik ben zelf op mijn 9e begonnen. Toen ik 8 jaar was stond ik op de wachtlijst, omdat mijn moeder liever had dat ik later begon dus vandaar met 8 jaar opgegeven in plaats van met 6/7 jaar.
Ik vind 5/6 jaar oud erg jong...
Bij mij op de manege is de minimum leeftijd 7 jaar.

Poema

Leoniez

Berichten: 1500
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 17:29

ik ben zelf op me 7de begonnen, en dat is ook de min. leeftijd op de manege waar ik rij!

Lachen

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 17:46

Bij ons op de manege mogen kinderen vanaf 8 jaar komen rijden in de groep, tenzij ze al ervaring hebben (ja, vroege vogels zijn er altijd he)...
en af en toe draaien we een peuterlesje.
Maar ik merk dat kinderen van 6 jaar echt te jong zijn om in een groep van +/- 7 te leren. Ze moeten het ook kunnen verwerken he. Natuurlijk kan je jong beginnen met op een pony zitten...
maar paardrijden...

www.dressagedirect.com
Ragne eindstand Z1+3 :D --> nu met pensioen *\o/* nieuwe heldin = Wallenka! Nu M1+5

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:04

Ik ben begonnen toen ik bijna 7 werd. Nog net 6 dus. Ik denk niet dat je voor die leeftijd meer van een kind kan verwachten dan erop zitten. Misschien met een hele brave, hele bekende pony sturen.

Op de manege waar ik heb leren rijden was 7 de minimum leeftijd. (ik was het bijna Schijnheilig ) Nu is daar een gigantische wachtlijst van ongeveer een jaar. Veel ouders schrijven hun kind dan ook al in als het 6 is.


Bellamafia
Berichten: 370
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Somewhere over the rainbow...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:08

Het beste is als je een kind vroeg op paarden wilt hebben om dan pas bij het 6de jaar te beginnen omdat dan de spieren en botten aardig goed ontwikkelt zijn...

En wil je het zeker weten .... ik ben VRIJ ZEKER vanaf het 6de jaar , vraag dan even aan je eigen huisarts wat volgens haar het beste is...

Groetjes...

Het zijn niet de problemen die ons het leven zo moeilijk maken .... maar de manier waarop wij tegen ze aankijken
!!!!

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:16

ik ben pas op m'n 12e begonnen. ik wou wel eerder, maar mocht niet.
ik vind persoonlijk dat kinderen van 6 jaar op een pony zetten weinig zin heeftf, zo kunnen ze niks zelf en is de lol er snel af...

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:41

Met handboogschieten mag je niet teveel uren draaien totdat je 16 bent, ik denk dat het verstandig is ook iets dergelijks voor paardrijden te doen. Maar een uurtje les per week voor een jong kind moet wel kunnen. Zelf ben ik voorstander van beginnen als je 10 jaar bent, dan kan je zelf een paard/pony 'mannen'.

riferna
Berichten: 62
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 22:11

Ik ben met mijn 6de begonnen,en heb zelf een zoontje van 5 en een half die met 4 jaar zelf op paardrijden wilde,heb het wel eerst aan de huisarts gevraagd of het kwaad kon,en hij zei dat 1 uurtje in de week niet echt kwaad kon(beetje stappen en draven)en ivm de bekken dat geld meer voor meisjes dan voor jongens.En hij rijdt nu nog steeds met veel plezier,hij heeft een paar maanden niet kunnen rijden ivm een operatie,en dat vond hij echt niet leuk.Hij is net zo besmet als ik en mijn vriend.groetjes renske

sommige mensen hebben een mening over iemand zonder die persoonlijk te kennen,leer eerst iemand kennen en oordeel dan pas,mischien sta je wel versteld!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DayDream21, pyrrhus en 31 bezoekers