Dubbele teugel (longeren)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
compagnon
Berichten: 140
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Ter idzard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-01 16:37

ik heb net met dubbele teugel gelongeerd das best wel rottig het is net zo iets als bij het mennen, maar ik ga morgen weer met bijzet want je moet best wel veel met je handen doen en dat hoort niet zo! wie longeert hier ook wel eens met dubbele teugel? wat vind je ervan?

"Men kan niet verwachten dat een paard zo mooi is en zo hoog mogelijk zal springen, als het met doornige braamstruiken geslagen word."


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 16:43

Ik wil het binnenkort gaan doen, dus ben benieuwd naar de antwoorden. Hoe zette jij je paard vast? De lijnen aan de bitringen vast, of door de bitringen heen en terug naar de singel? Hoe hoort het?

compagnon
Berichten: 140
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Ter idzard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-01 16:51

alleen aan de bitringen vast niet door de singel of oz, maar ik kreeg van mijn vader les want die zit op longeerles! ik weet er verder ook niet zoveel van maar ik denk dat bijzet teugel beter is!

"Men kan niet verwachten dat een paard zo mooi is en zo hoog mogelijk zal springen, als het met doornige braamstruiken geslagen word."

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 16:58

Hoi, ik longeer regelmatig met dubbele longe en dat is inderdaad best even wennen. Je kan het beste oefenen met een paard dat er zelf al een beetje aan gewend is.

Ik doe altijd de longe als volgt:
ik neem de kant met het klipje en die doe ik door een van de onderste ringen, dan door het bit en dan klip ik hem vast aan een van de bovenste ringen. Dus dan maakt de longe zeg maar een soort driehoekje.
Dat doe je aan de andere kant precies hetzelfde.
Als je paard dan gaat lopen gaat de longe die aan de buitenkant zit achter zijn bil langs.
Vaak is dat touw dan veel korter als die andere, om dat op te lossen kan je de touwen aan elkaar vast knopen (en eventueel zelf in ´het cirkeltje´ gaan staan).
Je kan dan je paard mooi aan de teugel laten lopen zonder dat zijn achterhand er uit valt.
En je kan hem (na even oefenen) ook gewoon laten omdraaien op een afstandje. Hij draait dan dus van je af, let op dat hij niet slaat!
Sowieso vinden sommige paarden het niet echt plezierig om zo´n touw langs hun kont te voelen en ze kunnen dan dus slaan. Oplossing: voorwaarts houden.

Tja en dan heb je dus je handen vol met twee touwen en je longeerzweep (die is echt nodig om hem voorwaarts te houden, behalve als je natuurlijk een paard hebt die perfect op je stem reageert), maar het resultaat is vaak verbluffend.

Succes!

jen

Berichten: 3211
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 18:24

je kan ook gewoon een dubbele longeerlijn kopen
mzzl jennifer

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 21:10

In aanvulling op Corona:je kan de lijnen ook weer onderaan tussen de voorbenen aan de longeersingel vastmaken. Zoals je ook een slof vastmaakt. Zeker voor een ezel dat niet makkelijk nageeft is dat een goede oefening.

Ik longeer regelmatig met de dubbele lijnen. Je kan de achterhand van het ezel zo veel beter begrenzen en extra actief maken. Zeker in stap kan je elk achterbeen naar voren begeleiden met de lijn.
Ook kan je het ezel extra stelling naar binnen vragen of juist met buitenstelling rijden.

Kortom, ik vind het de perfecte manier van longeren. In het boek van Lorriston-Clarke staan veel oefeningen met de dubbele lijn. Succes ermee!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 21:14

Maar je moet wel heel veel ervaring hebben met longeren wil je met een dubbele lijn longeren vind ik! Ik vind de dubbele longe bij het longeren net zoals een slof bij het rijden: als je het kan is het nuttig, maar als je er geen ervaring mee hebt is het niet aan te raden. Ik gebruik altijd een pessoateugel, daar kan je niks verkeerd mee doen en geeft bijna hetzelfde effect *LOL*

A&N
Berichten: 165
Geregistreerd: 21-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 22:28

Je moet bij jonge ezels 2 a 3 jaar niet te lang longeren ze mogen dan maximaal 10 min duren als ze ouder zijn langer Je moet zo vveel longeer werk vermijden want het belast de gewrichten en ledenen te veel en daz nie goed duh!

Veel mensen lateen een ezel aan 21 lijn longeren met het risico dat het snel ezel uit evenwicht raakt. Bovendien is het zo onvermijdelijk dat het ezel de neiging heeft om naar de in gang van de vijver of een toegangs hek te lopen, tenzij je longeert in een rond vijver! daar wordt je gedwongen de lijn te laten vieren, weer intenemen enz. en daz niet goed.
Als je ezel uit gewicht raakt, zal je instinctief de lijn nogal hard om hoor trekken. En het ezel wordt gaat da sneller op het dikke kop stel leunen en/of draait z'n dikke kop naar buiten kant van de volte.
Dan heb je minder controle en kan effectiever werken als jij 2 teugels gebruikt, waaarbijn de buiten teugel om de 8erhand wordt langs gehaald.

Ik heb het met alle 3 mijn ezels zo gedaan en het werkt perfect!
Vooral als een ezel jong is leert hij door hem te longeren met 2 teugels goed zijn evenwicht te houden!
Soms longeer ik ook wel met 1 teugel maar dan merk ik toch dat ik sneller ga trekken aan gezien wij geen rondebak hebben:\

Daar kan je ook wel een bijzet teugel aan doen ik longeer meestal met een Pessoa hulpteugel daar gebruiken ze de 8erhad optimaal heel hanig zo leer je jonge paaden beter de 8erhand te gebruiken.
ALs ik dat gebruik longeer ik vaak ook met 1 teugel maar ik heb toch vooral jonge ezels liever 2 teugels!

Nou dit was mijn lang verhaal Lips are sealed Verward Haha!

groetjes!

gillian

Berichten: 4401
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 23:53

zo krijg je wel een sterk paard(of in sommige gevallen een sterke ezel), als je de dubbele longe als een slofteugel vastmaakt.
wordt ie alleen maar vaster van in de rug/hals.
gewoon door de ringen van de singel halen(aan de zijkant) en dan aan het bit vastklippen.
als ik longeer met dl dan doe ik er een elastiekje aan zodat ie al lekker rond loopt.
is minder werk met je handen/longe dus beter voor het paard lijkt me.
ik longeer ook wel eens met dubbele longe met een zadel op.
dan haal ik de longe aan beide kanten door de beugel die ik laag laat hangen,( evt vastmaken aan de singel).ook met evt een elastiekje(halsverlenger heet dat ding)
en idd een pessoatuigje werkt ook wat makkelijker.
geeft bijna hetzelfde effect als dl en is gebruiksvriendelijker Haha!
maar ja iedereen longeert op zn eigen manier Knipoog
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, laran en 18 bezoekers