land inzaaien?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

land inzaaien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 18:49

Ik wist niet precies waar ik dit moest zetten dus sorry als hetverkeerd staat.

Weet iemand hoe je het beste land kan inzaaien? Mijn paarden hebben namelijk een stuk land kapot gelopen en gegeten. Nu staan ze straks op een ander stuk ( land is in 4 stukken verdeeld) en wil ik ze volgend voorjaar weer in dat stukje zetten. Maar omdat ik denk dat het gras niet meer zal groeien daar wil ik het inzaaien.
Heeft iemand tips?

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 20:35

heeft niemand tips ? Boos!

carow

Berichten: 362
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 21:22

mijn land is in gezaaid door een boer die had zelfook een weiland je moet het dan een paar maanden lang maaien zodat het sterk word en dan je paard er af en toe oplaten en het steeds opbouwen anders lopen ze het gelijk weer kapot. Maar het duurt lang voordat je echt een mooi weiland hebt hoor. ik hoorde wel 2 jaar :S

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 21:24

het was dus eerst ook een mooi weiland maar nu lopen ze er nog maar een maand op en het is nu al kapot !!

carow

Berichten: 362
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 21:26

Ik heb mijn pony's 's avonds wel op stal staan en 's nachts het is wel beter om het in 4 stukken te doen ... Is het een groot weiland en hoeveel paarden/pony's heb je dan ?

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 23:20

Inzaaien heeft nu niet zoveel nut meer. Dat moet je eigenlijk in het najaar doen vlakvoor de paarden op stal gaan. Dan kan het gras nog een heel klein stukje groeien voor het gaat vriezen en als het dan in het voorjaar weer warmer wordt heeft het al een voorsprong op het evt onkruid. Zaai je in het voorjaar in dan komt het gras minder snel op en heb je kans dat het onkruid de overhand neemt.
Als het een goed ingezaaid weiland is (was) dan is een stuk bemesten en dan laten rusten vaak al voldoende. Ik zit nu met hetzelfde probleem. Op mijn wei staat nu ook voor het eerst gras op en door het noodweer de afgelopen dagen is ook ene errug groot deel vertrapt. Maarja niks aan te doen, volgend jaar staat er meer op dan het eerste jaar.
Dus ik zou een stuk laten rusten en bemesten. Vaak heb je dan na een week of 2 alweer redelijk wat gras ( ligt aan de bodemsoort)

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 23:25

ik heb het ook eens gedaan. heb gewoon in de regen het zaad gestrooit en ze er een paar weken niet opgezet. na een week leek het al bijna een oerwoud Haha!

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 10:07

Kijk wel even goed dat je geschikt graszaad gebruikt bijvoorbeeld van horsemaster!
niet elk graszaad is geschikt voor paardenweiland, ook moet je kijken naar de kwaliteit van het gras dat er nu nog staat. Als je contact opneemt met eeng rasleverancier, moet je het hebben over doorzaaien en niet over inzaaien. Tenminste dat begrijp ik uit jouw verhaal.
Inzaaien is een stuk kale aardegrond inzaaien, en doorzaaien is de lege plekken opvullen in je weiland (dan heb je andere graszaad nodig, zodat het gras mooi aansluit bij je andere gras).

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 12:06

Nou er staat nog wel een beetje gras maar dat is niet meer "eetbaar zeg maar. Ze staan er met zijn 2en op, maar door dat noodweer vand e afgelopen tijd en doordat ze er nog maar net op stonden ( dus nieuw weiland gaan ze heen en weer lopen)is dus alles nu kapot.
Ze blijven heel het jaar buiten dus op stal zetten is geen optie, maar wel ( omdat het i n 4 stukken is verdeeld) op een ander deel zetten.
Dus ik zou eigenlijk ook gewoon mest van mijn paarden op dat weiland kunnen leggen en dan zou er volgend voorjaar gewoon weer gras staan?
Of is het beter om te doorzaaien ( zoals Issy zei)?