Aanleg van een buitenbak, tips gevraagd!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Aanleg van een buitenbak, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 22:32

Hoi,

Sinds een maandje staat Taliesin niet meer "intern" in training, maar is ze verhuisd naar een soort van hobbyboer. Hij is nu bezig met de aanleg van de buitenbak en vroeg aan mij en nog wat mensen of wij nog handige dingen wisten voor de bak.
Zo maakt hij er bijv. een automatische drinkbak in, voor als de paarden in de winter bijv. eens niet op het gras kunnen enzo. Zulk soort dingen kun je nu nog makkelijk aanleggen, maar als hij straks klaar is, kan dat niet meer.
Er komen ook een paar speakers in de buurt (dat wordt lekker swingend door de baan straks Haha! ) en uiteraard ook verlichting

Weten jullie nog dingen die handig zijn bij/op/in een bak en die handig zijn om in het beginstadium al mee te nemen?

Ik hoor het graag! Dan kan ik straks misschien met jullie ideeen gaan pronken Bloos

Alvast bedankt!

Groeten,
Judith

maaykuhhh
Berichten: 1699
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 23:35

Drainage misschien, ik weet niet of dat er al bij zit!?

Vivande

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 23:37

idd.. drainage is érg handig

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 01:21

Het belangrijkste is een goede bodem. Een schuine omheining is ook wel fijn. Verlichting die heel makkelijk aan te doen is als je naast je paard staat is ook handig.

laatmederin

Berichten: 155
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 02:23

Ruimte overhouden voor (een schuurtje voor) springmateriaal direkt naast de bak kan een hoop gezeul met balken voorkomen.

En grote spiegels zijn natuurlijk ook altijd heel fijn, maar dat is misschien een wat pittige investering voor de boer, afhankelijk van met hoeveel mensen jullie de bak gebruiken.

Wat worden de afmetingen eigenlijk? (20 x 40, 20 x 60?)

Als laatste is het ook fijn als er wat ruimte is tussen de bak en de omliggende weilanden (als die er zijn), zodat paarden in de wei de paarden en ruiters in de bak niet kunnen bijten, maar dit kan natuurlijk ook altijd nog achteraf geregeld worden met een schrikdraadje mocht het een probleem blijken.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 03:43

Als de bak in de winter ook als paddock gebruikt gaat worden
is het handig om alvast schrikdraad bovenop de planken te zetten
tegen snacken. Knipoog

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-04 09:14

Hoi,

Bedankt voor de tips. Drainage is inderdaad een goeie. Gelukkig wordt de bak op land gemaakt dat al gedraineerd is, dus ik hoop dat we hem zo ongeveer het hele jaar door kunnen gebruiken.
Ik zal eens even vragen waar het lichtknopje komt te zitten

Die stroomdraden boven de bak en schuine bakranden zijn ook wel erg handig. Alhoewel het voor mij persoonlijk ook wel goed is als de bakranden flink rechtop staan, want dan is het een behoorlijk goede stimulans om mijn tenen naar benen gedraaid te houden Bloos

Bedankt tot zover in ieder geval. Oh ja, het wordt trouwens een 20x40 bak en in eerste instantie gaan we hem met zijn drieen of vieren zo n beetje gebruiken.

Groeten,
Judith

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 10:00

Zorg voor een goede gedraineerde bodem.. En een goede onderlaag en toplaag.. Het is investeren maar dan heb je wel wat..