Tips voor shet beleren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Tips voor shet beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 20:52

as zondag ga ik samen met een vriendin (met ervaring) mn shet beleren. Natuulijk weet ik dat dit niet in 1 dag kan Tong uitsteken , maar we gaan een begin maken.

Zij neemt haar tuig mee en dan gaan we proberen met iets erachter in de bak, zodat ze eraan went dat er iets achter haar is wat ze moet trekken.
Wat hebben jullie daarachter gedaan?

Ik hoop dat ik voor zondag nog veel tips krijg van mijn mede-bokkers!
Mn paardje heeft dit werkelijk nog nooit gedaan!

En as zondag wordt ze 8 jaar, het arme paardje moet werken op haar verjaardag Verdrietig hahah

Mja , tips zijn welkom!!! OK dan!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 21:05

Ik zou echt niet meteen beginnen met iets er achter te hangen!
Het is voor een pony vaak al raar genoeg dat ie ineens in zijn eentje voorop lopen moet. Doe eerst gewoon maar een keer of tien in de lange lijnen alleen. Als dat leuk gaat kan je er een autobandje achter hangen.
Dubbellongeren is ook een goed idee om hem aan lijnen langs zijn lijf te wennen en dan ook de broek er maar aan hangen. Dat vinden veel pony`s ook eng
Zo heb ik het tenminste met mijn Shet gedaan en die loopt nu een weekje voor de wagen OK dan! . Gaat leuk!

Succes!

Mellien

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 21:14

Lange lijnen heb ik al vaak gedaan Haha! en daar is ze nu aan gewend, dat ik achter haar loop, niet ernast.
dus we kunnen een stap verder vind ik

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 09:05

Wij hadden een zweng gemaakt van een stuk hout en daar een band aangehangen.
Vooral veel longeren met tuig op........ze willen nog wel eens raar reageren op de broek en het borsttuig.
Verder de strengen veel tegen de achterbenen houden en er tussendoor doen.......en als ze dit alles goed accepteerd kan je er een sleepje achter hangen.
succes!!

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 09:15

jah dat longeren met tuig wou ik ook zeggen Haha! wel goed opletten dat alle lossen strengen niet op de grond hangen, want voor je het weet liggen ze op hun neus. bij mijn vroegere verzorgfjord hebben we er een band achtergehangen en daarna een soort van sleep.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 09:20

wij zijn toevallig ook begonnen met een shet van de week.
Deze had alleen nog maar 4 jaar in het land gestaan en een halstertje om doen was al een hele klus.
Het is niet mijn shet, ik help alleen maar, anders was ie allang halstermak geweest!

We zijn nu zover dat ie er een bandje achter krijgt.

Eerst alleen schoftje erop en lijnen aan het halster, volgende dag hoofdstel erbij in, dag erop met lange lijnen de polder in en het stuur installeren en ho en voorwaarts leren

Nu zijn we toe aan iets slepen.

Een zeer ervaren menner is ermee begonnen (broer van de eigenares) en je ziet gewoon dat ie weet wat ie doet. Volgende week gaan er ijzertjes onder en gaat ie voor de kar.

Handiger was het geweest als ie eerst zadelmak was gemaakt, maar we hebben niet zo'n klein en licht persoon voorhanden, er komt er eentje logeren begin augsutus, maar dan loopt Polly allang voor de kar!