Knieën aan het zadel en handen rechtop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 14:08

ik heb een zadel zonder wrongen (boomloos) hoe moet dat nu???? Verward Waar moet ik die euro of dat bierviltje nou laten Verward

Ik heb overigens ook leren lichtrijden zonder zadel, maar dat kan ik op Morrie niet, die gooit namelijk niet op Haha!

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 14:11

runningkawa schreef:
Ik heb vroeger ook nog geleerd knieën in het zadel
Dat heb ik weer heel hard af moeten leren
je kan niet ontspannen zitten als je dat doet
steun op de beugels is mij daarna weer in gedreunt Lachen

.


Mijn instructrice stamt ook nog steeds maar dan juist: Knieën los en ontspannen anders rem je je paard!

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 14:14

@ Smurf:Dan moet jij altijd het rondje aan de bar betalen Haha! , dat was bij ons de gewoonte als je het bierviltje kwijt was.
Of het allemaal goed was weet ik niet maar als een paard idioot doet ga ik er niet zo snel af, hoewel het steeds moeizamer gaat.
Ergens heb ik er toch wel wat van opgestoken denk ik.
Het zit er allemaal zo ingestampt dat ik reageer in een reflex als een paard streken uithaalt.

Tegen het zadel leggen van je knie is natuurlijk wat anders dan je vast knijpen, als we zaten te knijpen kregen we ook op ons kop hoor.
Je been moet zo langs het zadel liggen dat je knieen aansluiten, je moet niet je been tegen het zadel knijpen.
Dit bereik je meestal door je hakken licht uit te drukken en je tenen naar binnen te draaien terwijl je been ontspannen afhangt.(volgens mijn instructeur toendestijds)

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 14:20

Citaat:
Het zit er allemaal zo ingestampt dat ik reageer in een reflex als een paard streken uithaalt


ja dat heb ik ook en ik blijf uiterlijk ook altijd kalm en rustig, maar als er echt iets fout gaat, zoals vorige week, toen ben ik op hol gegaan, heb ik nog wel maanden nachtmerries daarna.......

Mijn stalgenoten vinden mij ook te lakoniek en nonchalant rijden, terwijl ik iemand ben die soms wekenlang niet met paard de weg op druft van de stress.... ik heb dus een behoorlijk pokerface Haha! Lachen

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 14:23

Gefeliciteerd je hebt 5000 berichten...
Ik heb dat niet hoor(dat uiterlijk rustige), als ik publiek heb word ik dood nerveus en dat is ook te merken.
Maar als ik alleen buiten ben gaat het allemaal vanzelf.
De meeste problemen los ik ook eerder buiten op dan in de bak.
Ik voel me dan nogal bekeken.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 14:32

Citaat:
Gefeliciteerd je hebt 5000 berichten...


joh dat had ik helemaal niet gezien Bloos!

ik ben blij dat ik bij een boer sta, daar is een klein bakje, maar niemand let op je (denk ik.....)

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 14:59

Ik sta (gelukkig)ook bij een boer.
Het is waarschijnlijk ook meer mijn idee dan dat het zo is.

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 15:04

Tsja, vroeger was alles beter en moeilijker Haha!

Ik ben helemaal geen fan van het gedril van trucjes... Want dat zijn het in mijn ogen. Platte handen betekent spanning in de bovenarmen of schouder, hakken naar beneden is een trucje om je been lang te maken, wat je ook bereikt door ontspannen te zitten. Met je tenen naar binnen kun je je bilspieren moeilijk spannen. Ga zo maar door. Je kunt het ook andersom bekijken. Mensen goed leren rijden en dan komt die houding ook wel (heel zwart/wit gezien hoor... Lachen )

Als ik mensen dit soort zinnetjes hoor roepen dan krijg ik altijd het idee dat het er om gaat hoe het er uit ziet ipv hoe iemand in feite rijdt.

sjokkemeule

Berichten: 1012
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:50

Mijn instructeur zei ook wel eens: "Por er es onder!! Benen erbij, 't is je moeder niet !!!" of: "armen zodanig langs het lichaam dat er een rauw ei heel tussen blijft"

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 19:04

Ik heb idd ook leren rijden op de manier die jij beschrijft..
Helaas is dat er nu toch echt allemaal weer uit.. Maar ja.. Op zich heb ik er best veel van geleerd maar heb nu op een totaal andere manier les..

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 21:17

met je knieen aan he tzadel is een slechte rijgewoonte
ik heb het vroege r ook geleerd, met vele buitenrijden, maar je onderbenen gaan dan los hangen enbewegen teveel
beter is benen ontspannen laten hangen en kuiten tegen het paard aan
Ik doe nu de FNRS jury cursus en ook daar leren ze: knieen losjes en kuiten eraan
en zeker de handen rechtop, anders kun je niet goed in je polsen meeveren met de beweging van het paard mee

Erna208
Berichten: 2409
Geregistreerd: 12-11-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 21:26

fjordenfan schreef:
met je knieen aan he tzadel is een slechte rijgewoonte
ik heb het vroege r ook geleerd, met vele buitenrijden, maar je onderbenen gaan dan los hangen enbewegen teveel
beter is benen ontspannen laten hangen en kuiten tegen het paard aan
Ik doe nu de FNRS jury cursus en ook daar leren ze: knieen losjes en kuiten eraan



Ja ja, dat zal....
Met de kuiten eraan vallen je knieën van het zadel....
Je mag wel even op mijn paard rijden die af en toe naar links of naar rechts springt ivm plotseling schrikken. Als je er dan afvalt - op eigen risico - weet je waar het aan ligt: aan het feit dat je je knieën er niet aan hebt. Als je goed kunt rijden en je knieën eraan hebt, heb je je onderbenen er ook goed aan.

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 21:29

nee hoor, zo zit een mens niet in elkaar
maar prima, je denkt maar.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 21:29

Benen af laten hangen
dan zitten je knieen tegen het zadel zonder overdreven druk en je kuiten hangen netjes stil naat onder. En daar kun je dan ook druk meegeven wanneer het moet.

En dan ben je er toch optijd bij om te klemmen als je paard in een halve sec zonder waarschuwwing de andere kant opstaat
Been there, done that Haha!

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 21:31

smurf schreef:
grappig, ik ook!

het grootste verschil tussen toen en nu vind ik dat je toen je handen absoluut stil moest houden, die instructeur stond met de lange zweep in het midden en als ie ook maar een pinkje zag bewegen, kreeg je een klats dat je een week niet kon schrijven!




Afbeelding Haha!

Dat zouden ze nu eens moeten proberen!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 21:37

smurf schreef:
en het zadel en als die er na de les niet meer zat, moest ik de les erop trakteren, en een bezemsteel achter je rug om rechtop te leren zitten....


Wij moesten een gulden op het zadel leggen en daarna je knieën boven het zadel en gaan met die banaan En dan maar hopen dat die gulden er aan het einde van de les nog onder je kont lag.

Ook moesten we lichtrijden zonder beugels (en dan niet maar één rondje he), sturen zonder teugels enz.. Geloof niet dat de beugelriemen vaak vervangen moesten worden daar haha.

Nog steeds zit ik het stevigst in het zadel als ik zonder beugels rij. Als het lastig wordt, schop ik ze meestal uit.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 21:45

Dat van die knien heb ik ook geleerd, mag ik nu weer gaan afleren. Ik kon dat amper, had lange benen en de meeste zadels hadden hierdoor de wrong op de verkeerde plek. Ik moest echt knijpen wilde ik m'n knien aangesloten hebben. Je keek er altijd doorheen.
Nu moet ik dat weer afleren, kuit eraan, bovenbeen en knie ontspannen. Op de sommige zadels betekent dit dat m'n knien voor de zweetbladen uitsteken en dat je er netjes door kunt kijken als ik goed zit zonder te knijpen. Bij een goed passend zadel zit ik dan netjes en zonder knijpen.

De handen rechtop moet nog steeds, maar je ziet ook veel ruiters in de hogere klassen met pianohanden rijden. En mensen met stoelzit.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 21:53

Heb ik toch ook enigszins les gehad vroeger, alhoewel daar vandaag nog weinig van te merken is Haha!

Handen rechtop en stil
Knieen wel aan het zadel, maar ontspannen, dus idd zonder te knijpen.
Maar toen kwam er ook nog hakken uitdrukken en tenen naar binnen bij en toen was ik toch echt het spoor bijster Tong uitsteken

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 22:14

smurf schreef:
Die gulden mag ook een euro zijn hoor tegenwoordig


Kun je niet beter biervildjes gebruiken???
haha is goedkoper en die zijn makkelijker terug te vinden in de bak......
Mocht het nou niet lukken ben je ook niet meteen arm Haha!

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 22:23

Handen rechtop is er wel ingedreunt,
alleen tenen naar binnen
Rechtop zitten heeft ook een tijd geduurt voordat dat verbeterd was, alleen nu het naar beneden kijken afleren...

Laatst met mijn instructrice over gehad, lichtrijden zonder beugels. Ik hield het even vol, maar denk dat het toch weer eens tijd is voor een zitles. (spierpijn Scheve mond )

Ennuh, laat ze maar euro's gebruiken, ik vind ze wel terug Haha!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 22:28

Citaat:
Kun je niet beter biervildjes gebruiken???


misschien bierviltjes Haha!

het was niet mijn idee, ik had uit te voeren wat die man bedacht, maar je mag het hem wel voorstellen, ik heb z'n adres wel *LOL*

Denk niet dat ie het waardeert, want terugpraten pikte ie niet

wij zeiden hem gedag en ja meneer, nee meneer en meer niet hoor........

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 22:32

Bij de ponyclub vroeger was het eigenlijk houding en zit waar het meest op gelet werd. Vanaf m´n 4e is dit er in gehamerd en ik denk niet dat dit ooit nog verleerd wordt...

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 22:36

Ik heb een jaartje bij een ponyclub les gehad, waar iedereen het doodnormaal vond om zelf te bepalen wat ze deden, absoluut niet te luisteren naar de gene die les gaf. Tot we een keer les hadden van iemand van de paarden, die dat dus niet pikte, en ze de les uit zetten. Toen pas echt een keer serieus les gehad, tijdens een ponyclub les.
Maar gelukkig weg daar Knipoog