Meerdere berijders voor een jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Meerdere berijders voor een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 08:14

Ik heb een stelling Lachen

Meerdere berijders voor een jong paard, wel of niet goed?

Tja, beetje kort en krachtig, maar dan kan er goed over gediscussieerd worden, ik ben benieuwd wat eruit komt.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 08:23

Lijkt mij niet gewenst........tis al moeilijk genoeg voor een jong beessie, en als er dan ook nog 'ns verschillende mensen op rijden, met vast toch ook een verschillende manier van rijden.........lijkt me erg moeilijk !!!

drenthie

Berichten: 572
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 08:25

ligt aan het paard denk ik. de mijne accepteerd het absoluut niet. Maar ik ken ook mensen die vanaf het begin het paard samen reden en daar ging het wel goed.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 08:27

Dat is dus ook mijn mening, maar ik weet dat er mensen op Bokt zijn die samen een paardje hebben, bijvoorbeeld een 3-jarige die nog beleerd moet worden, maar ook met een 4 of 5-jarige die al wat verder is. En zo'n paard heeft dus dan 2 berijders. Of iemand met een jong paard die een bijrijdster erbij heeft.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 08:28

drenthie schreef:
ligt aan het paard denk ik. de mijne accepteerd het absoluut niet. Maar ik ken ook mensen die vanaf het begin het paard samen reden en daar ging het wel goed.


Ja precies, dat kan ook goed gaan.
Maar is dat wel eerlijk ten opzichte van het paard?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 08:30

Vooropgesteld dat het gemiddeld goede ruiters zijn die de hulpen netjes geven, redelijk netjes zitten e.d. zie ik het probleem niet.

Op die manier went het paard aan verschillende mensen en iets verschillende signalen die toch hetzelfde betekenen en voorkom je dat dat paard heel eenkennig wordt.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 08:37

Ja maar je hebt ook ruiters die totaal verschillend rijden.
Maar ik ben het wel met je eens hoor, je paard moet ook niet eenkennig worden. Maar dan voldoet 1 keer in de zoveel tijd iemand anders erop toch ook wel, en is het niet nodig om telkens af te wisselen van ruiter.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 08:41

ja dat klopt...ik pleit ook niet voor iedere dag een ander erop, maar wel voor enige afwisseling. Tenminste als de ruiters redelijk netjes rijden...

Bijvoorbeeld. De zoon van mijn B'elanna is gekocht door een vriendin. Hij is nooit echt ingereden. We hebben allemaal grondwerk met hem gedaan en als vanzelfsprekend is er toen iemand op gaan zitten. Dit was niet de eigenaresse, maar degene die het minste woog. Daarna is hij een week of twee gereden door de eigenaresse en vervolgens meegegaan op vakantie tijdens de Veluwetrail. Soms als bijpaard (zonder ruiter), soms met ruiter. Dat hebben we bewust om en om gedaan... de ene dag ik, de andere dag mijn vriendin. Zo leerde hij spelenderwijs dat wij dezelfde hulpen gaven, maar wel met subtiele verschillen omdat we nu eenmaal niet exact hetzelfde rijden. Daarna is mijn vriendin hem verder gaan rijden en zo 1x per twee weken ging er iemand anders op....Hij is nooit eenkennig geworden.

Mendi

Berichten: 2287
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 08:43

Ik vraag me af hoe je kunt weten of het wel of niet goed voor je paard is geweest om met meer mensen er op te rijden. Zeker een onbeleerd paard wat nog groen is kan zich op verschillende manieren ontwikkelen en hoe kan je achteraf vergelijken wat beter voor je paard zou zijn geweest? Ik weet dat dit wel ver gezocht is, maar met een ouder ontwikkeld paard merk je sneller of hij het accepteert dat er meer mensen op hem rijden of niet.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 08:46

@nandoman, dat kun je niet weten. Dat is overtuiging die je deelt of niet.
Een paard dat jaren door dezelfde persoon is gereden, is helemaal gericht op die persoon. De hulpen zijn helemaal afgestemd om die persoon en zo'n dier loopt een grote kans om eenkennig te worden.

Bovendien maakt iedere ruiter fouten. Een paard met maar 1 ruiter gaat die fouten als normaal beschouwen. Een paard met meer ruiters niet.

Daarnaast heeft ieder paard subtiele kunstjes. Daar kom je soms alleen achter door een andere ruiter te laten rijden. Dit soort kunstjes is m.i. zo beter te corrigeren.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 08:51

Wat bedoel je met die kunstjes, ineens omdraaien of afwenden, ineens niet meer ergens langs willen? (bijvoorbeeld)

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 08:55

Dat zijn de minder subtiele kunstjes... ik bedoel meer dingetjes als net de schouder eruit drukken, of bij een ruiter net niet voor het been zijn of net met iets valse stelling lopen... dingen die je als ruiter soms net niet ziet, of waarvan je denkt...laat maar even. Soms ook dingen die ontstaan omdat je zelf net niet helemaal recht zit, of net teveel met je teugels oplost i.p.v. je been... Een paard gaat dat als normaal beschouwen. Een ruiter gaat dat van het paard als normaal beschouwen. Een andere ruiter ziet andere dingen voelt andere dingen en doet andere dingen. Daar reageert een paard weer op. Zoiets bedoel ik.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 08:57

Ik zag het woordje subtiel over het hoofd Haha!
Maar ik snap nu wat je bedoelt Lachen

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:28

Ik vind 2 ruiters voor 1 paard het maximum. De voorwaarde is wel dat ze enigzins dezelfde hulpen gebruiken, omdat het anders vrij verwarrend is voor het paard.

Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:36

Ik vind het juist goed als 2 mensen 1 paard berijden. Ik heb nou een zeer eenkennig verzorgpaard en kan nooit is iemand vragen of die wil rijden als ik op vakantie ben. Verder is de afwisseling voor ja paard ook een keertje wel lekker, maar je moet wel op 1 lijn met de ander rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:39

Voor een paard wat echt nog alles moet leren zeg ik nee
daar kan beter iemand op zitten die duidelijk aan kan leren hoe alles zit.

later kan het wel, maar zelf heb ik een hekel aan een paard te rijden wat ook door een ander gereden word.
voor het paard gaat he dan wel, maar voor mezelf niet Lachen

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:49

Mijn zus en ik hebben beide vanaf het begin op Magic gereden en ze heeft echt nooit problemen gehad dat ze ons niet snapte oid.
Wel hadden we van dezelfde instructrice les, zodat de manier van rijden wel enigzins overeen komt.

Ook de jonge paarden die ik ingereden heb op een fokkerij werden al snel door nog iemand gereden.
Mijn baas stapte er ook al snel op en ook hier hebben we nooit problemen mee gehad.

Ik ben het er wel mee eens dat je een 3-jarige niet iedere dag/week een andere ruiter/amazone moet geven.
Maar iets van 2 mensen op 1 jong paard geeft toch echt geen problemen.

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:16

Ik zie eigenlijk geen problemen om meerdere mensen op 1 paard te laten rijden. Bij een jong paard zou ik zelf niet al te veel afwisselen om verwarring te voorkomen. Maar regelmatig laten bereiden door een ander zie ik als een voordeel. Je krijgt niet een vreselijk eenkennig paard dat alleen door jou goed te rijden is. Daar kun je volgens mij alleen maar last van hebben.
Het jonge paard waar ik nu af en toe op rij wordt meestal bereden door haar eigenares. Maar ik heb er de eerste 2x opgezeten omdat het paard de eigenares erg goed kent en daar steun aan heeft als die (zoals gewoonlijk) naast haar staat. Daarna heeft zij haar een tijdje gereden, ik ben er afgelopen week voor het eerst mee naar buiten geweest en er is nog een ander meisje dat er een paar keer op gereden heeft. Dit alles in een tijdbestek van 2 maand.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 15:02

Het paard is bijvoorbeeld "lastig" en probeert om te keren, op de volte uitbreken en z'n eigen weg te gaan, en dit bij de ene ruiter. En bij de andere ruiter deed die dit eerst niet, ja 1 keer geprobeerd en toen erdoor gereden en begint het nadat die ene ruiter het "toegestaan" heeft ook bij de andere ruiter. En deze krijgt er nu problemen mee. Dat vind ik erg irritant, dan blijf je maar corrigeren op een gegeven moment.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 15:13

Een echt groen paard moet - vind ik - ingereden worden door 1 persoon. Als het paard de basishulpen kent en het zadel inmiddels gewoon is, dan vind ik 2 ruiters het maximum. En dan ruiters die in elkaars straatje liggen qua hulpen ed.

Bij voorkeur hou ik een jong paard bij 1 ruiter. Pervinco, om maar even een voorbeeld te nemen, was 12, maar daar schrik je van hoe fel hij reageerde op 2 ruiters. Ik reed hem 4 a 5 dagen per week een uur, 's weekends reed de eigenaresse 1 keer een half uur. Na dat halve uurtje was ik de eerste één of twee dagen bezig dat paard weer aan het lopen te krijgen... Moet er niet aan denken dat dat met een jong paard gebeurd zou zijn... Nagelbijten / Gniffelen

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 15:26

niet goed
het paard moet kunne vertrouwen op een iemand
zo zou ie veel makkelijker leren, elke ruiter rijd anders.
later kunnen er natuurlijk wel meerdere ruiters op rijden

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 15:38

Pervinco schreef:
Bij voorkeur hou ik een jong paard bij 1 ruiter. Pervinco, om maar even een voorbeeld te nemen, was 12, maar daar schrik je van hoe fel hij reageerde op 2 ruiters. Ik reed hem 4 a 5 dagen per week een uur, 's weekends reed de eigenaresse 1 keer een half uur. Na dat halve uurtje was ik de eerste één of twee dagen bezig dat paard weer aan het lopen te krijgen... Moet er niet aan denken dat dat met een jong paard gebeurd zou zijn... Nagelbijten / Gniffelen


Is dat niet juist een reden om er wel meer mensen op te laten Lachen ? Nu ben je 2 dagen bezig om een paard weer te laten lopen zoals jij wil... Ik vind het raar dat een paard zo extreem reageert op een andere ruiter en zou dat dan ook absoluut niet willen. Misschien (ik weet het niet hoor...) kun je dat voorkomen door er vaker iemand anders op te laten rijden?

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 16:52

Ik denk als het paard de basis hulpen een beetje kent dat het niet zoveel uit maakt.
Maar het beste lijkt mij toch wel maximaal twee berijders en de rijstijl moet wel een beetje bij elkaar passen.
Ik denk dat het dan wel lukt.