paard in de tuin..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 17:28

Waterkippie schreef:
Debo wel eens een geit geroken Verward
Die stinken zowaar nog meer als een pony... en idd wat Lis zegt, een hengst en een geit.. gezellig Clown


Bokken stinken meestal(mannetjes dus Clown ) de vrouwtjes stinken meestal amper

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 17:33

Ann schreef:
Bij ons in het dorp was er ook iemand die een geit en een shetlander hengst te samen hield, de shet vond het idd prachtig, de geit iets minder (leeft nu ook niet meer en heeft geen prettige dood gehad Scheve mond ).


Ik ken er ook eentje hoor, die had binnen no time zijn gezelschapsschaap vermoord.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 17:36

Monster schreef:
mag ik hier even op reageren??
Mijn verzorg pony, staat liever met een geit, dan met een pony, je kan haar in een kudde gooien, maar ze loopt altijd de andere kant op.Ook heeft arzu 3 jaar alleen gestaan(je mag hier op in gaan, maar ik verzorgde haar niet dus ik kan er niks aan doen) en ze vond het niet erg(zover ik het weet) Vorig jaar zomer dat ik har ging verzorgen, heeft ze ook alleen gestaan, en ze was elke dag erg vrolijk, dus NIET ALLE pony`s en paarden WILLEn persee in een kudde.


Je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen.......... netzoals de meeste mensen sociaal zijn en graag in elkaars gezelschap........ maarja je hebt ze ook die het gelukkigst zijn op de berg in hun eentje Verward

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 17:44

En gezien het feit dat Mexx extreem is gaan hangen aan Rydar krijg ik toch echt niet de induk dat we hier met een eenzaat te doen hebben. Geiten ontsnappen niet als je er een twee meter hoog hekwerk omheen zet, duur grapje. Alle andere omheiningen hebben het bij mij wel begeven. Mijn geit en de Shet waren best vriendjes maar Shet had toch echt behoefte aan contact met andere paarden.

Ik vind het knap dat mensen zeggen dat zij paarden kennen die het helemaal niet erg vinden alleen te staan. Waar baseer je dat dan op. Op het feit dat het dier niet constant in een hoekje staat weg te kwijnen? Of hebben ze het zelf verteld? Ik heb er toch maar heel weinig meegemaakt die graag alleen stonden en die enkeling stond dan ook niet graag bij andere paarden. Dat is bij Mexx beslist niet het geval.

Maar eeuwenlang onderzoek naar paarden en hun leefgewoonten in een kudde, het feit dat paarden die lang alleen gehouden worden, zeker vanaf jonge leeftijd, vaak verknipt raken. Het doet er allemaal niet toe want het belang van het baasje staat toch voorop?

Mijn zesjarige ziet zelfs in dat haar pony in de achtertuin geen optie is en heeft er vrede mee dat ze het dier alleen nog in de weekenden ziet maar dat hij wel bij soortgenootjes staat. Ze geniet ervan als hij aan het kroelen is met zijn vriendinnetje of stoeit met zijn vriendje. Gelukkig is zij een echte dierenliefhebber.

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 17:49

Mijn haflinger had bij zijn vorige eigenaar enkele jaren alleen gestaan (van zijn 0,5 jaar oud tot 5 jaar) en toen ik hem als 6 jarige kocht, had hij grote verlatings angst. Als je hem alleen in een weiland liet, moest je snel wegrennen, om eerder weg te zijn als hij. Die vloog door alle draden als hij alleen stond. Ook op stal was hij onrustig als hij als enige binnen stond, en je liet hem alleen.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 17:53

Waar ging het topic ook alweer over? Tips toch hoe je het beste een pony kan houden zonder dat er overlast is?

Debo heel veel succes en ik zou bijna zeggen, laat het maar via PB weten hoe het is afgelopen.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 17:58

Kimberley77 schreef:
Waar ging het topic ook alweer over? Tips toch hoe je het beste een pony kan houden zonder dat er overlast is?


Als ik je onderschrift lees zou ik toch bijna gaan denken dat je het veel belangrijker zou vinden dat de pony op een paardvriendelijke manier werd gehouden!

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 19:51

Dus jullie hebben allemaal je paard 24 uur per dag het hele jaar op het land in de kudde staan? ik geloof er niks van, ja een paar misschien, maar de rest moet maar eens eerst naar jezelf kijken voor je zo fel commentaar gaat geven op een ander.
Waarom worden ook alweer de meeste paarden 's winters binnen gehouden met een deken? juist ja, zodat ze niet zo'n dikke vacht krijgen en men nog kan rijden. Over egoistisch gesproken.
Net zo belangrijk als dat een paard een soortgenoot als gezelschap heeft is het dat een paard de hele dag kan lopen en eten, maar daar wordt voor het gemak even niet over gesproken. Anders zouden de meest van jullie denk ik ook hun paard moeten verkopen omdat ze hem niet de optimale omstandigheden kunnen bieden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 19:56

viola schreef:
Dus jullie hebben allemaal je paard 24 uur per dag het hele jaar op het land in de kudde staan? ik geloof er niks van, ja een paar misschien, maar de rest moet maar eens eerst naar jezelf kijken voor je zo fel commentaar gaat geven op een ander.
Waarom worden ook alweer de meeste paarden 's winters binnen gehouden met een deken? juist ja, zodat ze niet zo'n dikke vacht krijgen en men nog kan rijden. Over egoistisch gesproken.
Net zo belangrijk als dat een paard een soortgenoot als gezelschap heeft is het dat een paard de hele dag kan lopen en eten, maar daar wordt voor het gemak even niet over gesproken. Anders zouden de meest van jullie denk ik ook hun paard moeten verkopen omdat ze hem niet de optimale omstandigheden kunnen bieden.


Dat wat jij opnoemt heeft niks met SOLITAIR te maken..........

Er zijn gelukkig maar heel weinig mensen die hun paard SOLITAIR houden, Voor een paard is contact met soortgenoten van allerbelangrijkste belang.. .Nog belangrijker dan weidegang of menselijk contact

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 19:56

viola schreef:
Dus jullie hebben allemaal je paard 24 uur per dag het hele jaar op het land in de kudde staan? ik geloof er niks van, ja een paar misschien, maar de rest moet maar eens eerst naar jezelf kijken voor je zo fel commentaar gaat geven op een ander.
Waarom worden ook alweer de meeste paarden 's winters binnen gehouden met een deken? juist ja, zodat ze niet zo'n dikke vacht krijgen en men nog kan rijden. Over egoistisch gesproken.
Net zo belangrijk als dat een paard een soortgenoot als gezelschap heeft is het dat een paard de hele dag kan lopen en eten, maar daar wordt voor het gemak even niet over gesproken. Anders zouden de meest van jullie denk ik ook hun paard moeten verkopen omdat ze hem niet de optimale omstandigheden kunnen bieden.


Viola, je hebt de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt. Wat jij aanhaalt, heeft er niets mee van doen.

Het heeft niet te maken met dekens en stal e.d., maar met het gemis van soortgenoten, wat een opgroeiende, puberende shet gewoon nodig heeft. Debo wil hem gewoon houden omdat ze zichzelf anders zielig vindt, niet omdat ze denkt in het welzijn van het dier.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 19:59

Tjee Viola, zo ga je wel erg off-topic hoor.
Ik heb niets aan G&K en Imker toe te voegen.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:12

Een soortgenoot is belangrijk, maar er zijn meer dingen voor een paard ook heel belangrijk. En als Mexx straks al die dingen heeft behalve die soortgenoot, dat vind ik dat jullie wel een beetje overdrijven met jullie commentaar. Maar goed, dat zal wel aan mij liggen dan.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:17

Zie je verkeerd viola, soortgenoot is het allerbelangrijkste...... en dan pas heel ver daarna komt weidegang.......... en over weidegang kan je nou ook niet echt spreken in een achtertuin.

Ineke2

Berichten: 33133
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:21

Een paard is een KUDDE dier...dus het aller aller belangrijkste is tenminste 1 soortgenootje om mee samen te zijn...

Ik hoef het bij mijn 2 pony's niet te proberen hoor om ze alleen te zetten op een weitje...
De ene word knettergek die gaat al schreeuwend lopen rennen tot ze dood neervalt en de ander springt de wei uit

Over een paard met dekens en binnen houden...tja je kunt het ook zover drijven dat je er ook maar niet meer op gaat rijden he...dat is toch zielig Ach gut

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:23

Idd, wat G&K zegt, is prioriteit nummero uno voor een paard, en zeker voor een jong dier, wat nog moet leren wat een sociale ladeer en kuddegedrag is. Dat gaat hier niet gebeuren, waardoor je zeer grote kans hebt op een verknipte pony.
Als dat gebeurt, kan ik maar 1 ding zeggen Debo: dan heb je écht een plaat voor je kop... we hebben je welgemeende adviezen gegeven, maar je slaat ze allemaal in de wind.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:27

Ik begrijp niet dat je hem alleen wilt zetten. Uit hoe je reageert blijkt ook wel dat je zelf weet dat het niet goed is. Waarom overweeg je het dan wel? Je zegt dat je kiest voor Rydar, dat het voor hem het eerlijkst is om te verkopen en die keus vind ik echt knap van je. Daar kies je voor je paard. Maar waarom kies je dan niet ook voor het beste voor Mexx?
Ik heb mijn pony wel eens alleen gehad, en ze werd gek. Ze begon te steigeren, aan te vallen, te trappen, en dat was voor mij niet het ergste veel erger vond ik als we hadden gelopen en ze het vertikte de wei terug in te gaan. Ze staat nu dan ook met heel erg veel andere paarden, en nooit maar dan ook nooit meer zal ze alleen staan. Was ook mijn keus NIET toen, maar ineens waren haar 'landgenootjes' weg zonder dat we dat wisten.
Eén ding weet ik, ze was doodongelukkig, en dat gun je je pony toch niet?

Mijn pony staat ver van huis af, ik kan niet elke dag naar haar toe, van de winter zal het nog iets minder zijn (slechter vervoer), maar, ik mis haar harder dan zij mij. Zij staat daar heerlijk met haar paardenvriendjes op de wei te genieten. Dan ga ik liever minder naar haar toe dan dat ik haar hier alleen zet en haar wel aandacht kan geven, want uit alles blijkt dat zij (en met haar heel veel andere paarden) aandacht van paardenvriendjes uiteraard verkiesd boven aandacht van de mens.

Debo, denk nog even na voor je dit door wil zetten, voor Mexx, niet voor de bokkers die in jou ogen waarschijnlijk nu erg hard zeuren. Want dat je het moeilijk hebt snap ik best, maar denk aan Mexx.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:32

Wij hebben een mini-shetlander achter in de tuin staan. Ze staat alleen omdat ze de enige is die nog over is van de hele pony bende. De Quarters staan ergens anders. Ze is al oud dus we doen haar niet weg. Ze heeft een stalletje met uitloopmogelijkheid. Ze heeft het naar haar zin, onze grasmaaister Cool . (Het gras is overal op gelijke hoogte! Erg handig! Clown )

Ze is trouwens een pismerrie en haar gedrag wordt steeds erger naarmate ze ouder wordt. Als ze samen staat met een ander paard staat ze de héle tijd te gillen en te pissen. Ze gaat net zolang door tot ze niet meer kan stoppen met hoesten (en dat duurt dan weken soms zelfs maanden voordat het weer goed gaat met haar, als er een pony voor langere tijd bij haar heeft gestaan). Dus ze staat eigenlijk ook een beetje uit bescherming alleen.

Ik kan me best voorstellen dat mensen vinden dat er een soortgenootje bij moet maar ieder paard is anders. Onze shet is echt niet ongelukkig!

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:37

Malabarista schreef:
Onze shet is echt niet ongelukkig!


Zegt wie?

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:39

Die shet, want die kan praten... Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:40

De pony van roosje staat min of meer alleen......... wel genoeg andere paarden om hem heen, maar staat in een stal met uitloop iets ervan af, heeft een eigen weiland......... hij kan best naar de andere paarden toe...... maar wil dat niet. Dus zijn er idd paarden die daar geen behoefte aan hebben, maar dat zijn er net zo weinig als dat er mensen zijn die geen behoefte hebben aan menselijk contact

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:42

Jnien schreef:
Zegt wie?


Wij fluisteren altijd tegen elkaar.

moschata
Berichten: 23
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 21:01

Ik hoor de nieuwe mama niet meer.
En even doorgaan op op stal onder dekens etc. tuurlijk dat is ook tegen natuurlijk(ben ik blij dat ik het goed doe,hele jaar buiten zonder dek met z'n tweeen in een echte wei niet een paar vierkante meter 40x20=???)
Maar onder dekens staan vind ik toch echt minder zielig dan in je eentje op je gemak weg staan te kwijnen.
En idd leuk schaap geit noem maar op maar met een puberende shet zou ik toch echt een abonnement nemen bij die geitenboer want ik denk dat je er wel een paar gaat verslijten per jaar.
Ik denk dat het de nawerking is van alle hormonen....als je dadelijk weer helder kunt denken dan doe voor die shet wat goed voor hem is=opruimen en echt niet alle shet hengsten eindigen in de worst hoor mensen zat die voor niks wel een hengstje willen........
ALS GEZELSCHAP VOOR HUN ANDERE PAARD!!!!!!!!!!!!!!!!

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 21:05

Ten eerste heb ik dit topic uitgeprint en ga dit zometeen onder mijn vriends neus leggen. Ik ga dus verhuizen en mijn paard komt aan huis en mijn geit gaat waarschijnlijk mee.... maar ik eis een 2e pony (terwijl mijn vriend met weinig verstand van paarden denkt dat hij het wel in zijn eentje naar zijn zin zal hebben)....dank jullie wel voor dit topic... Knipoog

Ten tweede denk ik dat de topic-starter zelf al dondersgoed weet wat er gaat gebeuren...de shet komt in de achtertuin en daarmee basta. Al gaan we met zijn allen op zijn kop staan omdat we het er niet mee eens zijn...dan nog steeds komt de shet in de achtertuin....

@Debo: probeer in ieder geval je vriend te overtuigen van het feit dat je pony niet alleen kan staan. Zoals ik begrijp weet je dat zelf ook, maar is je vriend op dit moment nog even het struikel blok. Een 2e pony maakt wel meer rommel dan een geit, maar soort zoekt soort zeggen ze altijd.

Bij ons op stal stond een paard wat 's winters aan huis stond met een geit en dan waren ze de beste vrienden. Zodra het paard weer in aanraking kwam met andere paarden, bestond de geit niet meer voor haar... dat zegt denk ik al genoeg.

Extra tips om je paard in de tuin te houden heb ik niet.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 21:12

Malabarista schreef:
Wij fluisteren altijd tegen elkaar.


Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! aha..

Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 21:25

Hier stonden overigens ook een tijdje twee shetjes in de buurt in een tuin. Grote tuin, huis half in het park, genoeg ruimte, niet te dicht aan andere huizen... Maar toch moesten ze weg: Geen vergunning, en stank overlast volgens de mensen eromheen.
Ik denk niet dat iederen blij zou zijn met een pony zo dicht bij huis, omdat het toch 'stinkt' volgens veel (niet paarden) mensen.

En dat van het egoistisch zijn dat hij alleen komt te staan, ga ik helemaal in mee. Maar datis al vaak genoeg gezegt en uitgelegd. Al heb ik het idee dat de mensen hier tegen de muur aan l*llen en jij gewoon doet wat je hebt besloten...