paard in de tuin..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 14:25

Rydar gaat weg omdat ik hem niet de aandacht kan geven die hij verdient, mexx komt naar hier zodat ik hem wel de aandacht kan geven die hij verdient.....

Zo krijgen ze allebij genoeg aandacht...

als ik rydar laat staan in de wei tot [***] 3 is is rydar veranderd naar een wilde bospony.. dus ook een reden waarom hij weg gaat..

als ik mexx op de wei laat en daar een andere shet bij zet kan ik alsnog niet veel met hun doen... dus verwaarloos ik nog 2 pony's...

2 shetten in de tuin zou een optie zijn maar daar voelt mijn vriend niet veel voor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 14:25

Tessebes schreef:
Als ik jou was zou ik hem lekker castreren en bij je schoonouders zetten.



hoe vaak moet ik het nou nog zeggen?????? hengst of geen hengst ze moeten er geen paard bij!!!!!!!!!!!!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 14:31

Debo schreef:
hoe vaak moet ik het nou nog zeggen?????? hengst of geen hengst ze moeten er geen paard bij!!!!!!!!!!!!


Ok, dat had ik niet begrepen, ik dacht dat ze hem niet wilden omdat het een hengst is.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 15:19

Wat doet verwaarlozen hier eigenlijk aan de orde?

Zolang je paard/pony voer, water, een plek om te schuilen, weiland/uitloop en gezelschap heeft van een soortgenoot zorg je er prima voor! (van tijd tot tijd hoefsmid, ontworming en VA ook natuurlijk)
Je hoeft er heus geen uren per dag mee te tutten, ze redden zich prima zolang je aan de basisbehoeften voldoet en die staan hierboven opgesomt.
Vraag is alleen of je dan wel het gevoel hebt van een paard te hebben maar dat is iets totaal anders dan zogenaamd "verwaarlozen".

Dat je Ry weg doet dat begrijp ik, maar om nou te zeggen dat je je pony's verwaarloost omdat je ze niet genoeg aandacht kan geven ...
Zolang ze een soortgelijk maatje hebben krijgen ze aandacht genoeg en hoef jij enkel maar even te checken of ze al dan niet ziek zijn of afwijkingen vertonen.

Overigens is Mexx 2 als ik het goed heb? Op die leeftijd kun je en mag je er toch niet veel mee doen.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 16:34

Er zijn neem ik aan wel meer weitjes in de buurt?
Ik zou het minder zielig vinden als hij met soortgenootjes stond, en alleen bij jou in de tuin Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 16:50

Pinky_girl schreef:
Er wordt niet gevraagd of ze zielig of egoistisch is maar hoe ze de overlast kan beperken tot nul. Graag nu ontopic blijven dus!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 17:01

Maar hoe groot is die tuin van jullie nou eigenlijk?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 17:09

Citaat:
200 inwoners en 4 straten.. niet echt een dorp te noemen we hebben niet eens een kerk..
iedereen die hier woont is het boerenleven gewent.. ongeveer 100 meter naar links staan er paarden en 30 meter naar rechts staan er koeien weer 40 meter naar achterstaan en schaapjes.. dus dieren zijn mensen wel gewent.. het enige wat ons scheid van de weilanden is het basisschooltje daarnaast is het 3 km landbouw grond en de andere kant op 100meter "dorp" en daarna de duinen en het strand..
dit even om een beeld te geven van hoe de woonsituatie is..



Die paarden , koeien en schapen zijn vast van iemand.
Heb je bij die mensen al eens gevraagd of ze een plaatsje hebben voor 2 ponies?
Het is in iedergeval dicht bij en misschien op de fiets te doen of zelfs lopend(met kinderwagen )
En zijn er echt geen andere paardengekken in de buurt die een beetje op Ry kunnen rijden?
En Ry voor de kar? Je kunt zeker in de zomer vaak ritjes maken met zijn 3en. Deed iemand bij mij op stal ook.

Ik weet dat je op zo'n antwoordt niet zat te wachten maar ik probeer je gewoon echt te helpen Ach gut Ach gut .

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 17:32

Cowgirl schreef:
Die paarden , koeien en schapen zijn vast van iemand.
Heb je bij die mensen al eens gevraagd of ze een plaatsje hebben voor 2 ponies?


Of voor Mexx alleen... Dan staat die iig niet in z'n uppie.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 17:38

Vind je vriend 2 shetjes in de tuin niet fantastisch, of twee shetjes in jou bezit? Anders kun je misschien een "pensionpaardje" erbij zoeken...

Hengstjes kunnen heel goed met andere hengstjes of ruintjes, misschien dat een kleintje uit de buurt een beetje kan verhuizen?

Verder, die overlast voor de school... Ik weet nog dat ik op de basisschool zat, en er wekelijks een aangespannen fries langskwam... Ik zat tegen 't raam geplakt hoor. Ik denk dat de brutalere types het nog een soort van leuk zouden vinden hem kunnen te gaan aaien tijdens de pauzes (maar dan zijn en blijven hengsten onberekenbaar...)

Mensen die ik ken, doen hun mest (van 'n D en 'n E pony) in grote stevige plastic zakken, die zakken worden dan opgehaald door mensen met moestuintjes verderop, om hun grond vruchtbaarder te maken, en voor champignonnen enzo... De enige last die zij van de buren hebben, is die blaffende hond van de buren Knipoog maar ze staan dan wel een eind verder op op 't land...

Ik denk dat je de land ook regelmatig moet uitmesten, en dan zal de vliegenoverlast best meevallen denk ik.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 17:42

Clitia schreef:
Ik denk dat de brutalere types het nog een soort van leuk zouden vinden hem kunnen te gaan aaien tijdens de pauzes (maar dan zijn en blijven hengsten onberekenbaar...)


Totdat ze de tuin in kruipen om hem te aaien en die oh zo lieve Shetland-hengst hen aanvalt... Ik heb dit daarstrax ook al aangehaald in de context van Noa, iemand anders haalde dit ook al aan in het geval dat Noa begint te kruipen. Maar blijkbaar is dat niet ter sprake... Totdat Mexx 1 van die kinderen bijt, en dan zijn de rapen gaar... Of hij bijt Noa... Dan zijn de rapen ook gaar...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 17:53

Je kunt wel proberen om Mexx aan huis te stallen, maar op het moment dat de buren beginnen te klagen (en neem van me aan dat ze dat geheid gaan doen, en dan hoef je nog nieteens te weten wie het is geweest als ze dat bij de gemeente doen) heb je een probleem, en dan moet je heel snel wat anders voor hem vinden. Een shet kan niet alleen, en een hengst kan al levensgevaarlijk zijn voor een volwassene, laat staan voor een kind.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 17:54

Clitia schreef:
Verder, die overlast voor de school... Ik weet nog dat ik op de basisschool zat, en er wekelijks een aangespannen fries langskwam... Ik zat tegen 't raam geplakt hoor.


Vind ik wel even wat anders dan een pony de er daadwerkelijk naast staat.
Ex-kennissen van mij hadden ook de pony in de achtertuin. Uitloopje van 5 bij 10 meter ofzo, stalletje, grazen/longeren/rijden in de gemeente velden....
Dit terwijl de pony uit een kudde kwam en dus ineens alleen stond, en niet eens lekker los haar benen kon strekken. De overlast naar de buren toe heb ik ze nooit over gehoord, maar ik weet nog wel dat je daar niet lekker buiten een bakkie koffie deed.....

Honey heeft ook alleen gestaan. In het begin met 2 geiten, maar die werden verkocht. Ik had "eigen" land, eigen stalletje, en toch ben ik toen met haar naar een pensionstal (wat me 100 gulden in de maand koste tegenover "gratis") verhuisd....
Als ik het niet gedaan had was het me waarschijnlijk niet opgevallen, want ze toonde niet eenzaam ofzo. Toch veranderde ze positief op het moment dat ze sociale contacten kreeg.....

De keuze ligt uiteraard bij je zelf, kijk maar wat je ermee doet

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:01

ok, Al het "vervelende" is al gezegd nu, maar puur over het buren-en-vliegenprobleem:

Ik woon ook in een 2onder1kap- 5 huizen op een kluitje aan de rand van het bos, maar buren heb ik dus wel. Mijn buren zeggen totaal geen last van mijn paarden te hebben, en ook niet van "extra" vliegen- want dit vraag ik soms letterlijk aan ze. De wei is aan de overkant van het landweggetje waar ik aan woon, de stallen, heb 3 paarden maar 1 staat nog bij haar moeder Haha! zijn aan huis.

- Ik hang vliegenstrips (die gore ouderwetse dingen) op in de stal- die werken nog het beste
- ik gebruik potjes met "golden Mandrin" (boerenbond) en heb die overal staan waar geen dieren bijkomen (vliegen vallen dood uit de lucht zodra ze eraan gezeten hebben)
- ook spuit ik Permanent (boerenbond) op de muren e.d. waar de paarden niet bijkunnen dmv een hand verstuiver.
- de mestkar is afgedekt met een zeil- ook daaronder spuit ik anti-vliegenspul (Ti-Tox- ik denk alleen in Belgie te verkrijgen- puur vergif Knipoog ) op regelmatige basis.
- de paarden staan op vlas- scheelt een hoop mest + stank !
- nu- in het "dazen" seizoen kunnen mijn paarden niet de wei op, dus staan ze in de bak. Ik zorg dat ik smorgens EN savonds de stront weghaal want anders komen er van die grote strontvliegen op !!!
- de stallen worden met een hoge drukspuit regelmatig (1x per 4mnd) helemaal ontsmet.

en als nu mijn buren die ellendige hanen eens zouden slachten, dan zouden we allemaal gelukkig zijn Boos!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:02

Ik heb zelf s'winters 2 Shetlanders aan huis staan.
Wij wonen in een rijtjes huis.
We hebben een Erg grote garage, waar zo'n 1 boxen in kunnen(De auto kan er niet meer bij Haha! )
We hebben daarnaast alleen stuk veld waar ze af en toe even in kunnen.
Als dat niet kan (Bijv. te nat) Dan wandel ik altijd met ze.
Hou wel rekening mee dat sommige mensen kunnen gaan klagen.
Wij hebben zelf de garage altijd dicht, want de Politie rijd soms ook langs voor controle en geloof niet dat het mag Lachen

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:07

Tessebes schreef:
Maar hoe groot is die tuin van jullie nou eigenlijk?


Daar ben ik ook nog steeds heel benieuwd naar.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:10

En Debo....ik heb de ervaring dat ambtelijke molens langzaam malen. Als het land waar Rydar nu staat pas volgend jaar op de nominatie staat voor de verkoop, dan kun je daar gerust nog een paar jaar bijtellen. Bij mij in de buurt zien we de buitenwijken van Amsterdam steeds dichter op ons afkomen. Is dat voor mij een reden om mijn paard dan maar meteen te verkopen? Wie dan leeft, dan zorgt hoor....

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:21

Wij wonen in een landelijke omgeving en onze buren hebben ook paarden in de achtertuin.Ze houden het ontzettend schoon, maar toch zijn er hier erg veel vliegen. Nou vinden wij dat niet erg. In de winter staat mijn eiegn pony ook snachts in de achtertuin, omdat hij daar een dichte stal heeft, maar als je langs buren woont die het niet zo op paarden hebbben, dan heb je een probleem.
Ik denk dat je je shet meer verwaarloost als je hem alleen en in je achtertuin zet dan als dat je bijna nooit komt om te rijden, maar als je je 2 pony´s bijelkaar houdt.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 20:19

Toen malutki (mijn vroegere mini shetje) ziek was heeft hij ook een maand of twee bij ons in de schuur gestaan. Wij wonen in de stad, aan de overkant van de straat staan kleine flats en aan onze kant liggen de huizen erg ver uit elkaar. We hebben dus niet echt buren heel dichtbij, maar wel burendie er last van zouden kunnen hebben. We hebben toen geen enkele klacht erover gehoord en dat terwijl er wel een klaag mevrouw in de flat woont die bijna over alles klaagt wat we doen. Zij heeft het dus blijkbaar niet geroken.

Als hij bij huis staat heb je natuurlijk ook de mogelijkheid om een paar keer per dag de mest weg te halen en dat scheelt al heel wat zeker als je dat zoals je al zei in een dichte bak gooit. En ik zou regelmatig een praatje maken met de buren erover, of ze er echt geen last van hebben. Dan kunnen kleine ongemakken snel uit de weg geholpen worden en houden jullie het gezellig. Dan weten de buren ook als ze ergens mee zitten dat ze dat gewoon kunnen zeggen en dat jullie er dan samen wel uitkomen in plaats van dat ze het opkroppen en er dan op een geven moment een grote ruzie uit ontstaat.

Wat dat alleen staan betreft is niet ideaal, maar denk dat hij het een stuk beter krijgt dan al die paarden die alleen in hun box staan en alleen andere paarden kunnen zien in de verte. Iedereen doet hier net alsof zij wel de pefecte situatie voor hun paard hebben, maar dat wil ik dan nog weleens zien, want er zijn er maar weinig die dat echt hebben.

En ook nog even over het commentaar dat iedereen heeft over het hengst zijn. Een goed opgevoedde hengst kan net zo gevaarlijk zijn als een ruin of merrie en in geloof dat jij wel de capaciteieten heb om hem goed op te voeden. En dat jij ook wel weet dat je met alle dieren altijd moet opletten met Noa en andere kinderen. En als die kinderen van de school in de tuin klimmen moeten die kinderen maar eens heropgevoed worden en niet de pony de schuld geven als er iets zou gebeuren, maar ik neem ook aan dat mexx dan niet zo komt te staan dat als hij over het hek kijkt hij met z'n neus op het schoolplein zit.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 20:27

Debo schreef:
als ik rydar laat staan in de wei tot noa 3 is is rydar veranderd naar een wilde bospony.. dus ook een reden waarom hij weg gaat..

...


Welnee meid, hij is als de basis er goed inzit, zelfs na 10 jaar zo weer op te pakken.

Dat je nu niet zoveel tijd hebt geeft helemaal niks, nu kan je paard doen waar hij voor gemaakt is en dat is zonder bemoeienis van mensen vooral veel eten, in alle vrijheid............

Hou m lekker, dan maar wat minder tijd aan hem besteden, Paarden vinden dat niet erg hoor, zolang ze maar met maatjes op de wei staan

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 23:18

bij ons hier 60 meter verderop staat ook n shetje aan huis, beestje heeft tprima, mooie paddock en zat buurt grasveldjes die ze kort houdt, en dat gewoon in een woonwijk, r eigenaren hebben r al s op stal gezet maar beestje was ziek van heimwee, tis dus oom per paard verschillend maar niet onmogelijk, kijk n Shire in je tuin is wat anders maar n shet, zie ik zo t probleem niet van in, mits t goed blijft gaan met dier en je alles goed bijhoudt ivm stank etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 23:51

Onze Shet heeft tijdens een natte winter noodgedwongen 3 weken in de tuin gestaan.
Het is goed te doen, zolang je dagelijks de mest wegschept en je geen lastige buren hebt.

Het enige wat ik je mee wil geven, zet een gaashek aan de kant van de school en een draad op een halve meter voor het gaashek. Op die manier kunnen de kinderen niet bij de pony, en de pony niet bij de kinderen.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 00:54

aan de andere kant van het huizenblok hier hadden ook mensen een paard in de tuin. Deze ston de hele dag in een kleine paddock met som sde geiten erbij (ok dit was wel een paard van 1.60). Dat vond ik gewoon niet kunnen, deze had ook geen gras te eten. De buren hadden last van stankoverlast, en het paard moest uiteindelijk van de gemeente weg.

Ik zou dus wel goede afspraken maken met de buren.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 01:30

Ik heb niet het hele topic doorgelezen...
maargoed: -neem een dwerggeitje als gezeldschap voor de pony, zorg dat je alle mest zo snel mogelijk vliegenvrij weggooid, maak goed afspraken met de buren, kijk uit bij de school voor lege boterhamzakjes, vlas als ondergrond in de box stinkt amper en neemt de minste plaats in in een contrainer, zorg dat je een perfecte afrastering hebt zodat de pony nooit loskomt.(anders worden aardige buren een stuk minder vriendelijk)

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:03

Bij ons in het boerendorp worden ook veel paarden thuis gehouden.
Nu moet ik ook wel zeggen dat bijna elke boerdeij of huis hierzo een flinke tuin hebben.
Mensen bij ons op stal hebben in het verleden ook paarden thuis gehad, per gezins lid mag je 1 paard houden (max. 5 paarden geloof ik) hadden ze toen te horen gekregen.
Ik zie het probleem ook niet dat je mexxje lekker thuis zet, in goed overleg met de buren en voor de zekerheid een melding maken bij de gemeente, dan moet het goed komen denk ik.