Paard plast op been.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cherry

Berichten: 1345
Geregistreerd: 25-10-09
Woonplaats: Forks.

Paard plast op been.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 22:34

Hallo medebokkers :) ,
Ik zie de laatste weken iets raar bij mijn merrie,ze plast namelijk haar been vol :=
en ik krijg dat maar niet proper,en gaan wassen met dit weer is nu niet bepaald een strak plan.
Er zijn dus een deeltje witte 'plekken' die er wss alleen afgaan met water (geprobeerd met borstel,helpt niet :n )
en een deel aangedroogde urine,wat ik dus ook niet proper krijg met borstel of roskam (dit is ook net buiten de anus)

Weet iemand wat dit is,en wat ik kan gebruiken om het proper te krijgen,want het is nu niet bepaald bevorderlijk voor staartriemen van haar deken :=

Alvast bedankt! :)

Mjay

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 22:40

babydoekjes?

Cherry

Berichten: 1345
Geregistreerd: 25-10-09
Woonplaats: Forks.

Re: Paard plast op been.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 22:41

Zal ik dinsdag proberen,dankje! :D

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 22:43

kan ze haar staart wel ver genoeg omhoog tillen?
ik lees dus dat ze een deken op heeft,als de deken te strak zit bij de staart kunnen ze de staart niet ver genoeg optillen om goed te kunnen plassen.
want ook bij plassen tillen merries de staart op.
zou daar dus naar kijken of alles wel goed zit,en of de bilriemen niet te strak zitten( die trekken de deken naar beneden)

heb je haar al lang eigenlijk?
klinkt me ook een beetje alsof ze hengstig is,sommige merries plassen dan over de benen heen zodat de geur duidelijker aanwezig is.

Cherry

Berichten: 1345
Geregistreerd: 25-10-09
Woonplaats: Forks.

Re: Paard plast op been.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 22:48

Ellepel,dat is het,denk ik!
het deken is een beetje aan de krappe kant (maar ze kan gewoon nog hooi eten)
mede omdat ze vrij dik is,en we nu aan het vermageren zijn,dat van hengstig had ik ook al gedacht,ma aan haar gedrag oid is niks veranderd :n
Het deken is alleen voor op stal,zou het dan erg zijn als ik de staartriem eraf zou halen,ze staat in een windvrije omgeving?

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 22:57

ja dat weet ik zo niet, moet je proberen of de deken dan verder wel goed blijft zitten.
heb je wel een deken met kruissingels en bilriemen?
of alleen kruissingels en een staartriem?
die kun je ook losser doen,en kijken hoe dat gaat.

sowieso uitkijken met krappe dekens hoor,die kunnen best wel drukken op sommige plekken waardoor paarden best wel sjaggerijnig kunnen worden.
kijk anders voor eentje die beter zit?

Cherry

Berichten: 1345
Geregistreerd: 25-10-09
Woonplaats: Forks.

Re: Paard plast op been.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 22:59

Nu ga ik een prachtige vraag stellen :') :
Wat is het verschil tussen staartriemen en bilriemen? :=
Ze heeft een Bucas,all in one,als dat je toevallig kan helpen :=

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Paard plast op been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:01

Gewoon hengstigheid? Dan pissen de meeste merries over hun benen heen. Bij ons op stal zijn zo'n beetje alle merries op het moment zo hengstig als het maar kan en dat kan je heel goed zien aan hun natte achterbenen.

Cherry

Berichten: 1345
Geregistreerd: 25-10-09
Woonplaats: Forks.

Re: Paard plast op been.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 23:05

oh oké,dat bracht dan weer even verheldering in mijn grijze massa :D
Maar ik zoch vooral een middeltje om het eraf te krijgen,anders wou ik gewoon weten of geen kanker was :') (tja,altijd op ruinen gereden _O- )

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:09

grappig he, en dan zeggen sommige mensen dat paarden in de winter niet hengstig worden.
:P
cherry;
bilriemen die gaan van de een kant deken tussen de benen dor naar de andere kant.
en een staartriem/touwtje zit alleen aan de achterkant van de deken en gaat onder de staart door,een deken kan dan wel nog makkelijk scheefzakken

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Re: Paard plast op been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:12

Een staat riem gaat onder de staart door.
Bilriemen gaan tussen de benen langs.

Mijn merrie houd het ook niet al te schoon.

Cherry

Berichten: 1345
Geregistreerd: 25-10-09
Woonplaats: Forks.

Re: Paard plast op been.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 23:14

Ah dan zijn het staartriemen :)*

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Paard plast op been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 00:05

Maarre om even terug te komen op je vraag, volgens mij is er weinig aan te doen dan wachten tot de hengstigheid over is. En dan even goed wassen, of met dit weer, heel goed poetsen (en daarna je handen goed wassen). En als het echt heel nat is een beetje droog proberen te wrijven of zo met stro of een handdoek.

En kanker? Lijkt me niet. Anders zouden alle merries bij ons op stal kanker hebben en die kans lijkt me praktisch verwaarloosbaar met 12 merries. Wel oppassen voor blaasontstekingen met deze temperaturen.

Bij ons helpt het wel iets de dames uit de buurt van de ruinen te houden. Mijn dame heeft laatst nog een ruin aangerand. Meestal gaan ze extra pissen als er een ruin in de buurt is. Ook op stal even opletten dat je de merrie niet naast een ruin hebt staan als ze hengstig is.

Cherry

Berichten: 1345
Geregistreerd: 25-10-09
Woonplaats: Forks.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 00:06

mick75 schreef:
Maarre om even terug te komen op je vraag, volgens mij is er weinig aan te doen dan wachten tot de hengstigheid over is. En dan even goed wassen, of met dit weer, heel goed poetsen (en daarna je handen goed wassen). En als het echt heel nat is een beetje droog proberen te wrijven of zo met stro of een handdoek.

En kanker? Lijkt me niet. Anders zouden alle merries bij ons op stal kanker hebben en die kans lijkt me praktisch verwaarloosbaar met 12 merries. Wel oppassen voor blaasontstekingen met deze temperaturen.

Bij ons helpt het wel iets de dames uit de buurt van de ruinen te houden. Mijn dame heeft laatst nog een ruin aangerand. Meestal gaan ze extra pissen als er een ruin in de buurt is. Ook op stal even opletten dat je de merrie niet naast een ruin hebt staan als ze hengstig is.

help :')

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Re: Paard plast op been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 13:10

PP >> VSW

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Paard plast op been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 13:12

Heel vervelend,ik rij er 1 die met de hengstigheid er ook helemaal onder zit.
Toch alleen met water er af te krijgen.
Wat wel helpt,wanneer je het schoon hebt,is met glansspray inspuiten tegen het aankoeken.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 15:29

Staat je paard 's nachts binnen? Wij hebben dekens met staartriemen en doen die altijd los als de paarden op stal gaan, juist vanwege de hygiene. (doe de ene kant los en klik die aan de ander kant). Alleen buiten zijn ze dicht ivm de wind. Verder eens met Ellepel, kijk goed hoe makkelijk je merrie de staart optilt, een te krappe of te grote deken is niet handig.

Schoonmaken: neem een oude washand, emmertje warm water met een beetje babyshampoo. Als alles schoon is nog een keer met schoon water er over heen, afdrogen met een oude hanndoek - klaar.
Eventueel plekjes rond de staartaanzet en -wortel en de anus even invetten met babylotion of -olie.
Je ziet het, Zwitsal heeft het goed bij ons ;) .

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Paard plast op been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 15:41

Volgens mij is het gewoon van de hengstigheid en geen urine (hoewel dat natuurlijk ook wel mee kan komen) Mijn zwarte merrie heeft dat ook vaak tijdens de hengstigheid en die veranderd kwa gedrag in die periode niet. Behalve dan het flirten met de buurman :P
Ik heb een hard plastiken rosborstel en haal het er zo wel eens af, maar meestal laat ik het zitten. Plakt ook verschrikkelijk wanneer het nog niet goed aangekoekt is...

blond90
Berichten: 8
Geregistreerd: 19-12-10

Re: Paard plast op been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:44

misschien ligt het deken inderdaad te strak?

Cherry

Berichten: 1345
Geregistreerd: 25-10-09
Woonplaats: Forks.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 21:09

Kendra schreef:
Staat je paard 's nachts binnen? Wij hebben dekens met staartriemen en doen die altijd los als de paarden op stal gaan, juist vanwege de hygiene. (doe de ene kant los en klik die aan de ander kant). Alleen buiten zijn ze dicht ivm de wind. Verder eens met Ellepel, kijk goed hoe makkelijk je merrie de staart optilt, een te krappe of te grote deken is niet handig.

Schoonmaken: neem een oude washand, emmertje warm water met een beetje babyshampoo. Als alles schoon is nog een keer met schoon water er over heen, afdrogen met een oude hanndoek - klaar.
Eventueel plekjes rond de staartaanzet en -wortel en de anus even invetten met babylotion of -olie.
Je ziet het, Zwitsal heeft het goed bij ons ;) .

Ja mijn paard staat 's nacts binnen :j
Dankje voor de schoonmaaktip :)

dintje

Berichten: 67
Geregistreerd: 28-06-10

Re: Paard plast op been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:15

minder fijn als je paard tegen zijn been aanplast,
naar de dierenarts gaan is misschien wel handig.

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Paard plast op been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:31

Dintje, leer lezen... Alsjeblieft...

roxy_ZharaX
Berichten: 667
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:30

Cherry schreef:
Ellepel,dat is het,denk ik!
het deken is een beetje aan de krappe kant (maar ze kan gewoon nog hooi eten)
mede omdat ze vrij dik is,en we nu aan het vermageren zijn,dat van hengstig had ik ook al gedacht,ma aan haar gedrag oid is niks veranderd :n
Het deken is alleen voor op stal,zou het dan erg zijn als ik de staartriem eraf zou halen,ze staat in een windvrije omgeving?

waarom koop je een deken dat te klein is een paard heeft vrijheid nodig ook met deken!

roxy_ZharaX
Berichten: 667
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:31

er bestaan ook van die speciale stenen (wordt zo genoemt) voor urine en mest uittekrijgen helpt ook goed om wit weer wit te krijgen

Cherry

Berichten: 1345
Geregistreerd: 25-10-09
Woonplaats: Forks.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 12:27

roxy_ZharaX schreef:
Cherry schreef:
Ellepel,dat is het,denk ik!
het deken is een beetje aan de krappe kant (maar ze kan gewoon nog hooi eten)
mede omdat ze vrij dik is,en we nu aan het vermageren zijn,dat van hengstig had ik ook al gedacht,ma aan haar gedrag oid is niks veranderd :n
Het deken is alleen voor op stal,zou het dan erg zijn als ik de staartriem eraf zou halen,ze staat in een windvrije omgeving?

waarom koop je een deken dat te klein is een paard heeft vrijheid nodig ook met deken!

Omdat ik al andere maten&merken heb geprobeerd en deze past dan nog het beste :) ,maar pony is heel dik,dus is het wat aan de krappe kant,maar ze eet gewoon nog zonder hinder en op haar gemakje hooi hoor ;)