Snippers in de bak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Snippers in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-04 20:31

Ik kreeg van mijn vader de vraag of ik houtsnippers in mijn bak wilde. Als de bak draag is is hij erg zwaar en er zit voor het mooie net iets te weinig zand in. Ook zijn er vaak natte plekken in het zand bij een klein beetje regen al. Wat zouden jullie doen de bak is nog geen jaar oud.
mandy

Senja

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 21:17

Neeeee, ik zou echt geen houtsnippers doen. Hout neemt namelijk het water op, en zand drijft het water uit de bak. Ik zou aan je vader vragen of hij er niet iets meer zand in wil doen, en misschien drainage??
Van houtsnippers wordt de bak alleen maar lelijker en rotter om te rijden. Dus, ik zou het niet doen!

nielsforever
Berichten: 719
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 22:26

neej niet gewone houtsnippers erin doen hoor.die gaan ookverotten zeg maar.die houtsnippers die jij meestal in de bak zie dat zijn vaak voorbewerkte snippers.gewone snippers houden vocht vast en dat word op een gegeven moment glad.niet doen dus.meer zand en je bak eens in de zoveel tijd omfrezen en glad maken met een eg.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 22:38

In mijn bak ligt al 6 1/2 jaar houtsnippers. De bak is perfect, geen natte plakken, niet zwaar, maar lekker veerkrachtig, bevriest niet, stuift niet.
De oplossing voor de bak van lailaipri is denk ik verkeerd zand en drainage. Als 1 van die 2 niet goed is, dan blijf je een rot bodem houden.

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 23:05

in de bak waar ik rij liggen ook houtsnippers. heb er nog geen problemen mee gehad, rijd heerlijk. er ligt bij ons niet zo'n dikke laag dus af en toe staat er een plasje, maar die is zo weg Lachen heb ook geen last van schimmel o.i.d. volgens mij liggen er bij ons wel gewone houtsnippers, geen voorbewerkte ofzo Verward
ik raad je het iig aan!

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 23:18

in onze bak liggen ook houtsnippers..
Gaat prima hoor

tantethee
Berichten: 4110
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 23:20

wij hebben houtschilvers in de bak, en het is prima!!!!!

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 23:26

wij hebben het ook gehad, altijd rijdbare bak heb je maar ongeschikt om in te springen omdat de paarden er vaak in wegzakken bij neerkomen.

ook kunnen ze lelijke wonden veroorzaken in de hoeven als de hoef wat zacht is prikt er zo een stuk hout in..

Patriesje

Berichten: 339
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 23:30

Bij mij werken onbewerkte (gratis) houtsnippers ook prima! Er ligt niet zo'n hele dikke laag in en springen gaat ook prima. Misschien moet je er ook wel een beetje geluk mee hebben...

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 23:32

Als je genoeg snippers in de bak heb, dan kunnen ze onmogelijk in wegzakken. Dat betekend dat bij jullie de verhouding zand en snippers niet goed is.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-04 05:41

Maar als ze verrotten kun je er dan geen nieuwe in gooien? De bak is gedraineert (of 6 of om de 6 meter weet niet meer) en er zit verkeerd zand in, strandzand met schelpen en al de mensen van loonbedrijf danenberg hebben mijn vader weer eens omgepraat. dus nat super glad en droog een drama.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 09:36

lailapri schreef:
Maar als ze verrotten kun je er dan geen nieuwe in gooien? De bak is gedraineert (of 6 of om de 6 meter weet niet meer) en er zit verkeerd zand in, strandzand met schelpen en al de mensen van loonbedrijf danenberg hebben mijn vader weer eens omgepraat. dus nat super glad en droog een drama.


Wij hebben vorig jaar november voor de 3de keer een laag van 5 cm snippers erop gedaan. De snippers verrotten en mengt zich met het zand. Je kan er zoveel lagen opdoen als je wilt. Het zand is al fout. Dat betekend zand er uit laten halen en nieuw zand erop doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 12:28

Wij hadden een laagje geimpregneerde houtchips (zo'n 15 cm) over een dikke laag ('schoon') wit zand (bijna een meter dik denk ik). Die chips zijn zich door het rijden, vanzelf met het zand gaan 'mengen' en zo ontstond een hele fijne bodem. Enkel het witte zand was veel te zwaar om in te rijden, door de chips werd de bodem veel lichter.

Dankzij het witte zand nooit last van wateroverlast gehad (liet alles door).

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 13:37

wij hadden vroeger houtsnippers in de wei voorin bij het hek op de modder. het hielp goed, maar we moesten wel elk jaar een nieuwe laag doen, want ze verrotten gewoon. wij hadden gewoon gratis onbewerkte. dat bedrijf wat bomen hakte blij dat ze ze kwijt konden, wij blij dat we ze kregen. twas altijd wel een werk als ze weer met een vrachtwagen vol kwamen en wij die met schep en krijwagen moesten verplaatsen Ziek

in een bak lijkt het me ook fijn, als je er genoeg in gooit.
het kan trouwens wel glad worden. ik ben eens in een binnenbak waar net nieuwe houtsnippers in lagen met paard en al onderuit gegaan. en dat was niet dat dat toevallig 1 keer gebeurde, met losgooien gingen er ook opeens een hoop op hun plaat. wees voorzichtig dus in het begin Knipoog

in de wei bij ons gleden ze trouwens niet uit op de houtsnippers Verward

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-04 16:53

ik denk niet dat ik mijn ouder zo gek krijg het zand er weer uit e halen, dit is goed genoeg en hier moet ik het maar mee doen.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 19:22

SharirBobby schreef:
ik ben eens in een binnenbak waar net nieuwe houtsnippers in lagen met paard en al onderuit gegaan. en dat was niet dat dat toevallig 1 keer gebeurde, met losgooien gingen er ook opeens een hoop op hun plaat. wees voorzichtig dus in het begin Knipoog

in de wei bij ons gleden ze trouwens niet uit op de houtsnippers Verward


Dat in de bak kan niet anders dan hout schillen zijn. Dat is inderdaad levensgevaarlijk. Het rot als een gek weg en het laat een dun slijmachtig laagje achter onder de schillen. Daarom gaan de paarden onder uit. Zelf ook meegemaakt bij een manege. Veel maneges gebruiken schillen, omdat dat veel goedkoper is dan chips. Maar de paarden die onder uit gaan telt dan geloof ik niet meer mee. Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 04:44

PhiaBink schreef:
Dat in de bak kan niet anders dan hout schillen zijn. Dat is inderdaad levensgevaarlijk. Het rot als een gek weg en het laat een dun slijmachtig laagje achter onder de schillen. Daarom gaan de paarden onder uit. Zelf ook meegemaakt bij een manege. Veel maneges gebruiken schillen, omdat dat veel goedkoper is dan chips. Maar de paarden die onder uit gaan telt dan geloof ik niet meer mee. Verward


Dat zal vast wel. Wij hadden thuis echt chips (geimpregneerd) en die kregen we precies toen ik net een jong paard had (alleen zadelmak). Dat beest was echt nog niet in evenwicht en de galop was in het begin echt moeilijk, maar ik heb zeker niet gegleden op de nieuwe chips, niet eens een heel klein beetje.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 07:56

lailapri schreef:
dus nat super glad en droog een drama.


de goedkooptste oplossing is denk ik zorgen voor een goede beregening
, de bak veel slepen en nathouden.

Ik ken dit soort, zo is mijn bak ook aangelegd 6 jaar geleden: zand en schelpen. Maar dan dus echte schelpen erdoor waardoor mijn bak het een heel aantal jaren goed uithoudt. Op het moment dat het nat is komen de schelpen (reststukken) bovendrijven waardoor de bovenlaag weer fijn te rijden is.

Om het zware bij droog zijn tegen te gaan is de bak vorig jaar helemaal uitgevlakt en is er kunstgras doorheen gegaan. Ik vond dit geen succes en het meeste is er al weer uit gewaaid Boos! , ik heb nu maar een goede pomp en sproeiers gekocht en zorg dat de bak vlak en nat blijft. Hij rijdt nu super. Het weer van de laatste tijd met af en toe een stortbui helpt daar natuurlijk ook wel bij OK dan! .

Ik heb al in heel bak bakken gereden met houtsnippers en het valt me op dat de kwaliteit van de bovenlaag vaak te wensen overlaat. Inderdaad vaak glad, dat was voor mij de reden om hier niet voor te kiezen.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 09:15

De bodem die ik heb is ongeveer het zelfde als de Agterberg bodem. Het verschil is, dat ik er geen wegendoek er onder heb liggen. Wegendoek komt na +/- 2 jaar omhoog en kan je de bodem weer vernieuwen.
Ik heb bij een grote pensionstal gestaan in Hazerswoude-Dorp. Die bodem lijkt op mijn bodem, alleen het verschil is weer wegendoek. Ik heb ook op een stal gestaan waar ze schillen in de bak hadden gegdaan. Het ene paard na de andere ging onder uit. Die bodem was instabiel en levensgevaarlijk door het snelle wegrotten van de schillen.
Het is heel moeilijk een goede bodem aan te laten leggen. Bij heel veel ligt er verkeerd zand in, niet of nauwelijks gedraineerd, mest wordt niet weggehaald, longeren en losgooien in de bak is bij mij verboden, dat verpest je bodem echt, doen weinig tot geen onderhoud.

Ik ben al 6 1/2 jaar zeer tevreden over mijn bodem. In Belgie proberen we dezelfde bodem aan te laten leggen.

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 09:17

PhiaBink schreef:
longeren en losgooien in de bak is bij mij verboden, dat verpest je bodem echt.

Waarom niet longeren? Is toch niet veel verschil met gewoon een volte rijden in je bak? Scheve mond

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 10:47

wij hebben in de binnen en buitenbak houtsnippers en ik vind het lekker rijden. Als de binnenbak goed losgetrokken wordt, heb je geen last van glijden (helaas gebeurd dat niet echt vaak) In de buitenbak is het wel helemaal lekker. Water is na een bui zo weg en het wordt niet meer zo stoffig.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 12:10

PhiaBink schreef:
In mijn bak ligt al 6 1/2 jaar houtsnippers. De bak is perfect, geen natte plakken, niet zwaar, maar lekker veerkrachtig, bevriest niet, stuift niet.
De oplossing voor de bak van lailaipri is denk ik verkeerd zand en drainage. Als 1 van die 2 niet goed is, dan blijf je een rot bodem houden.



Hier idem dito, wel zand en snippers mixen en regelmatig weer even loswoelen, maar dat geld voor alle bodems.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 14:17

Anjatjeuh schreef:
Waarom niet longeren? Is toch niet veel verschil met gewoon een volte rijden in je bak? Scheve mond


Heel eenvoudig. Met longeren sta je op 1 plek. De hoeven nemen zand mee en gooien het naar buiten toe. Als ze aan de haal gaan, dan heb je meteen kuilen en daardoor wordt de bodem ongelijk. Je ziet altijd als er iemand gelongeert heeft en als iemand op een volte rijdt is dat niet een half uur maar even een paar rondjes.
Als ze los lopen, gaan ze klauwen en rollen, gaan een sprintje trekken, staan ineens op de rem, dan heb je ook kuilen en dus ook een ongelijke bodem.
Bij mij in de paddock mogen ze zoveel klauwen, rollen, rennen en remmen. Mijn bak is heilig. Schijnheilig

BJuwel

Berichten: 979
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 20:49

Ik zou er geen snippers in doen die niet zijn bewerkt. Want die gaan snel verrotten, vooral als er geen goede drainage is. En dan groeien er paddestoelen in de bak en wordt het een grote zwarte drap. We hebben er evaring mee. En hebben nu bewerkte snippers en dat gaat al twee jaar goed.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 20:51

Wij hebben heel grof zand in de bak. En dan in het midden hoog en dan loopt het naar de buitenkant naar beneden.
Hij is niet zwaar, en als het regent: een paar geultjes naar de zijkan met een hark en hij is weer helemala droog!
Wij kunnen 265 dagen in een jaar in de (buiten)bak rijden