Zijn jullie paardjes allemaal gechipt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fantabulouss

Berichten: 3355
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:33

die van mij is gechipt hor natuurlijk!!

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:48

ikke"]
Chippen is NIET verplicht op de openbare weg!!
Het feit dat de chip is ingebracht is waarom ik ertegen ben. Waarom zou je iets inbrengen zonder dat het echte toegevoegde waarde heeft? Een chip om zeep helpen regel ik voor je, binnen twee minuten en zonder rare hulpmiddelen. Nieuwe chip erin en je paard heeft een andere identiteit.........
[/quote]

dan wil ik wel eens weten hoe je dat doet!

en vanaf volgend jaar moeten de paarden verplicht gechipd zijn als ze getransporteerd worden, nu is alleen een paspoort nog verplicht.

[quote="sjonniej schreef:
Vanwege de kans dat de chip verkeerd komt en daardoor je paard er ziek van zou kunnen worden.


Ik chip de paarden nu al zo'n jaar of drie ( stuk of 20 per jaar) en heb ook mijn hondjes gechipd, en heb er nog nooit problemen mee gehad.
Ik zeg niet dat dat er zeker niks kan gebeuren, maar het risico is erg klein.

falabellatje
Berichten: 166
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Ergens op een stro baal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 22:05

Oscar schreef:
Mijn paard is niet gechipt en heeft ook geen paardenpaspoort.
De "verplichting" tot chippen werd ingevoerd na mijn actieve wedstrijdtijd, dus met dat dilemma zit ik niet.
Mijn paard doet dienst als grasmaaier en af en toe hobbel ik een rondje in de wei, misschien ook nog wel een keer door het aangrenzende bos.
Ik zie het nut van chippen niet in en heb weinig zin om iemands portemonnee er mee te spekken Knipoog



Maar ook al rijd je geen wedstrijden en je paard dienst doet als grasmaaier moet ie gechipt worden. Elk paard, pony of ezel

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 22:19

Ik zou eigenlijk niet willen dat er een vreemd iets in mijn paardje zou zitten, en als het beessie door handige jongens wordt gejat maken ze dat ding zo leeg

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 23:05

schoentje"]
[quote="ikke schreef:

Chippen is NIET verplicht op de openbare weg!!
Het feit dat de chip is ingebracht is waarom ik ertegen ben. Waarom zou je iets inbrengen zonder dat het echte toegevoegde waarde heeft? Een chip om zeep helpen regel ik voor je, binnen twee minuten en zonder rare hulpmiddelen. Nieuwe chip erin en je paard heeft een andere identiteit.........


dan wil ik wel eens weten hoe je dat doet!
[/quote]
Dat ga ik hier dus niet in het openbaar vertellen, ik ga geen mensen op foute gedachten brengen, maar ik ken het principe waarop de chip werkt, en dus weet ik ook hoe ze om zeep te helpen, daar heb ik niet al mijn technische kennis voor nodig.

Ik zou overigens wel willen weten waar jij de wijsheid vandaan hebt dat vanaf volgend jaar chippen wel verplicht is. Dan zal dat toch echt al de wiede-weerga in de staatscourant moeten verschijnen, anders zijn ze al te laat........ immers de ontheffingsregeling staat nog niet eens op papier, laat staan dat ie aanvaard is. Dat zal toch echt eerst rond moeten zijn, alvorens de chip-verplichting erdoor gerost kan worden.

Je geeft ook zelf al aan dat er een zeker risico is. Waarom zou je dat onnodige risico nemen als er een sluitend systeem door moedertje natuur is uitgevonden? Omdat wij mensen denken alles beter te kunnen dan moeder natuur..............

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 23:23

Sjonniej schreef:
En je vervoert je paard ook nooit over de openbare weg?
Niet dat de politie ernaar vraagt, maar je bent het wel verplicht.

Dat jij vind dat NL niet zo voorop moet willen lopen, daar kan de regering zich niet mee bezig houden. Een heleboel regeltje van de FEI zijn ook in NL bedacht en uitgeprobeert. Zijn die ook allemaal niet goed?


Wat is dit nu weer voor argument? Bij een heleboel regels, maakt niet uit wie ze verzonnen heeft, zet ik mijn vraagtekens.

Ik vervoer mijn paard zelden of nooit over de weg, maar als ik het zou doen zouden de heren agenten die me op dit moment aan zouden houden een aardige kluif aan me hebben. Aangezien er wel wordt gezegd dat er gechipt moet worden, maar de alternatieve procedure nog niet eens rond is, wat kunnen ze je maken? He-le-maal NIETS.

lailapri

Berichten: 22129
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 05:55

Bij ons zijn ehm 7 van de 9 gechipt mijn buurman heeft er geeneen gechipt.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:19

PVE (productschappen Vee Vlees, Eieren) schreef:
Paardenpaspoort


Elke viervoeter een eigen paspoort
Verplicht vanaf januari 2004
Vanaf 2004 wordt een nationaal Identificatie- & Registratiesysteem ingevoerd. Elke eigenaar van een paard, pony of ezel moet van al zijn dieren paspoorten hebben en de dieren laten chippen. De registratie kan plaatsvinden bij de erkende stamboeken of bij de sportorganisatie KNHS. Veulens die in 2004 worden geboren, moeten binnen zeven maanden na geboorte een paspoort en chip hebben. De chip is geproduceerd volgens internationale ISO-normen. Voor elk te vervoeren dier moet er ook een paspoort zijn.

Bij het aanvragen wordt de eigenaar in het paspoort vermeld. Het paspoort geldt echter niet als juridisch eigendomsbewijs.

Het paspoort hoort altijd bij het paard of de pony te blijven en kan op ieder moment opgevraagd worden. Bij verkoop blijft het paspoort bij het dier. Eerder uitgegeven paspoorten blijven geldig.

Het Nationaal Paardenpaspoort is gebaseerd op regelgeving van:
Productschap voor Vee en Vlees
Postbus 460
2700 AL ZOETERMEER
Telefoon (079) 368 71 00

Verplicht? Ja dus.

Bron: http://bedrijfsnet.pve.agro.nl/servlet/ ... p_ssr_id=0

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 15:46

Citaat:
Het paspoort hoort altijd bij het paard of de pony te blijven en kan op ieder moment opgevraagd worden


dus ook als je onder het zadel een buitenritje gaat maken *LOL*
weet je hoe groot een Oostenrijkse Pferdepass is????????
Dat is een boekje op A-4 formaat met wel 20 pagina's Haha!

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 16:47

Mijn pony is gewoon gechipt.
Volgens mij hoef je het paspoort niet mee op buitenrit te nemen, tenminste dit werd mij verteld bij een jury cursus.

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 17:09

Jups..Die van mij is sinds een half jaar ook gechipt.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:02

Monster schreef:
Arzu is gechipt + paspoort, mick nog niet laat ik wel geburen Haha!


Ik schijn de eerste te zijn bij het Friese Stamboek die een paspoort wil zonder haar paard te laten chippen Verward 't heeft wat voeten in de aarde gehad, maar het gaat nu toch gebeuren Haha!
Kijk anders voor verder info eens op www.invisio.nl/antichip
Het paspoort wil ik hebben in noodgevallen, als ze vervoerd moet worden. We zitten nu nog in een overgangsregeling, dus als ze je aanhouden onderweg heb je nog geen probleem, maar of dit ook zo blijft?
Ik zie het ook nog niet gebeuren dat deze regeltjes worden toegepast in de EU, met inderdaad Duitsland als voorbeeld, die zijn dus echt antichip.
De meneer van het stamboek kon wel begrip opbrengen voor mijn standpunt dat een chip niet in een paardelijf hoort, maar volgens mij vond ie me wel redelijk zweverig en alto Haha!

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:07

Kun je nog ergens een paspoort aanvragen zonder te chippen Verward
Het gaat hier om 2 kruisingen waarvan ook geen ouders bekend zijn Lachen

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 21:37

ikke"]
Ik zou overigens wel willen weten waar jij de wijsheid vandaan hebt dat vanaf volgend jaar chippen wel verplicht is. Dan zal dat toch echt al de wiede-weerga in de staatscourant moeten verschijnen, anders zijn ze al te laat........ immers de ontheffingsregeling staat nog niet eens op papier, laat staan dat ie aanvaard is. Dat zal toch echt eerst rond moeten zijn, alvorens de chip-verplichting erdoor gerost kan worden.
[/quote]

Deze 'wijsheid' heb ik uit het formulier dat de DA mij gaf.

[quote="ikke schreef:
Je geeft ook zelf al aan dat er een zeker risico is. Waarom zou je dat onnodige risico nemen als er een sluitend systeem door moedertje natuur is uitgevonden? Omdat wij mensen denken alles beter te kunnen dan moeder natuur..............


Geen een ingrijp is zonder risico, ook bijvoorbeeld enten niet. niet meer enten dan maar?
Het risico op complicaties is gewoon zeer gering.
De rede dat we geen gebruik maken van het systeem van moeder natuur is, dat het veel te duur en onhandig is. Als je dan een controle is op concours of op de openbare weg, moeten ze DNA materiaal afnemen, dat opsturen naar het lab en controleren of het overeenkomt.
Zullen ze je toch verrekes lang staande moeten houden!
Het chipsysteem is makkelelijker; chipreader er langs, controleren met nummer in paspoort, en weer door...

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:04

Marliesje schreef:
Die site is volgens mij al vrij oud. De artikelen zijn allemaal van 2001?

Vind het ook jammer dat de site verouderd is.

Mijn oudje is niet gechipt gaat ook niet meer gebeuren Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:11

schoentje schreef:
Deze 'wijsheid' heb ik uit het formulier dat de DA mij gaf.


Dat formulier heb ik ook gehad, en dat is een standaard brief die een heleboel artsen aan hun klanten hebben gestuurd, om ze te informeren over het chippen.

Nogmaals: paspoort is verplicht, chippen niet. En aangezien ik nergens meer een paspoort zonder chip kan krijgen heb ik dus ook geen paspoort bij mijn paarden.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:56

Taygalover schreef:
Kun je nog ergens een paspoort aanvragen zonder te chippen Verward
Het gaat hier om 2 kruisingen waarvan ook geen ouders bekend zijn Lachen


Volgens mij kun je dat via het KNHS aanvragen. En als je niet wilt chippen kan het met DNA identificatie. Het KNHS regelt paspoorten voor alle paarden die niet bij een specifiek stamboek horen.

groeten,
Marina

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 21:14

Mijn paard is niet gechipt en ik moet nog steeds een paspoort aanvragen.
Hij krijgt ook geen chip totdat iemand mij letterlijk een wet onder mijn neus legt, waarin staat dat ik WETTELIJK verplicht ben mijn paard te laten chippen.

En zoals "Ikke" al aangaf, de chips zijn makkelijk te ontregelen.... ook ik ken het systeem.... en het is niet waterdicht...

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 22:41

mijn merrrie van 7 is als veulen gechipt en als 4 jarige gebrandmerkt.

mijn jaarlingen zijn toen ze op de eerste keuring liepen gelijk gechipt.
helaas is het brandmerken nu afgeschaft....

Uhmmm ik heb trouwens 3 friezen dus eigenlijk worden ze standaar bij de veulenkeuring gelijk gechipt...

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 08:37

Mijn merrie heb ik laten chippen toen ik haar net gekocht had als veulen. Niet omdat t verplicht was, maar voor het geval ze gejat zou worden (daar waren ze drie jaar geleden nog goed voor) Ik heb dit jaar een veulen gefokt en de schetser heeft haar gelijk gechipt.
Ik vind een chip op zich wel handig, het is altijd gemakkelijk te achterhalen welk paard het is. Stel nou dat dat duitse paard (is op SBS6 geweest) een chip had gehad, dan had de eigenaar niet twee weken in de stress gezeten, ff chippen, Hee, die is van Gunter hupeldepup..klaar!
Ik vind het wel handig, het is alleen niet leuk dat wij (de eigenaren) er geen keuze maar in hebben. Als het verplicht wordt is het niet fijn.
P.S. Wedden dat we over twee jaar paardenbelasting moeten betalen??
Alle paarden zijn nou toch bekend...kan je het ook belasten net zoals de honden....

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 09:38

In februari (of maart, iets in die richting) dit jaar heb ik een paspoort aangevraagd bij de KNHS zonder chip, en dat was geen probleem.

falabellatje
Berichten: 166
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Ergens op een stro baal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 20:27

Teigetje008 schreef:
Mijn merrie heb ik laten chippen toen ik haar net gekocht had als veulen. Niet omdat t verplicht was, maar voor het geval ze gejat zou worden (daar waren ze drie jaar geleden nog goed voor) Ik heb dit jaar een veulen gefokt en de schetser heeft haar gelijk gechipt.
Ik vind een chip op zich wel handig, het is altijd gemakkelijk te achterhalen welk paard het is. Stel nou dat dat duitse paard (is op SBS6 geweest) een chip had gehad, dan had de eigenaar niet twee weken in de stress gezeten, ff chippen, Hee, die is van Gunter hupeldepup..klaar!
Ik vind het wel handig, het is alleen niet leuk dat wij (de eigenaren) er geen keuze maar in hebben. Als het verplicht wordt is het niet fijn.
P.S. Wedden dat we over twee jaar paardenbelasting moeten betalen??
Alle paarden zijn nou toch bekend...kan je het ook belasten net zoals de honden....



Kijk daar zit wat in wie denkt dit nog meer dat er paardenbelasting gaat komen. Zal het daarom zijn dat ze die chip hebben ingevoerd?? Maar daar in tegen staat er wel duidelijk dat het paardenpaspoort geen juridish bewijs is dat jij de eigenaar van het paard bent, dus kunnen ze je ook niks maken lijkt mij?? wie denkt hier anders over.......

swoeky

Berichten: 1357
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:02

mijn tinker is wel gechipt maar mijn shetjes niet en dat hoeft van mij ook niet zo nodig, is inderdaad maar iets raars wat er in het lichaam zit Verward

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:16

Mijn paardje had al een chip. wel een oude, de DA kon hem amper vinden. Over 50 jaar lopen alle mensen ook gechipt rond denk ik, ik ben tegenstander!!!
Ontregelen? Ik gok iets met magnetisme, knapt elektronika meestal niet van op, hahaha.

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:21

Citaat:
Over 50 jaar lopen alle mensen ook gechipt rond denk ik, ik ben tegenstander!!!


kan dat nu al?? zou me een hoop werk schelen: ik moet zorgen voor de presentieregistratie van een school met 5000 leerlingen