diverse auto's: wat voor trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

diverse auto's: wat voor trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 07:53

Ik ben me eens aan het orienteren op het gebied van nieuwe trailers Lachen

Maar aan de mensen hier thuis heb ik ook nix, die snappen er even weinig van als ik Bloos

We hebben thuis 3 auto's:
- Een nieuwe Volvo V40 station
- Een oude Volvo 440
- Een Camper, Citroën (omgebouwde bestelbus)

Op de papieren van de Citroën, die 2080 kg weegt, staat niet wat die mag trekken, moet ik eerst de garage voor bellen, maar er heeft al regelmatig een 2 paards trailer achter gehangen zonder probleem. Van deze camper is het alleen de vraag hoelang we hem nog aanhouden.
Dan de Volvo V40, moet eerst de papieren van mn ma even aftrochelen om daarin het gewicht en max. trekgewicht te vinden.
De andere Volvo weegt maar 993 kg en mag maar 1200 kg trekken. Dat zou een lichte anderhalfpaards zijn dan? Maar eigenlijk is die daar niet voo bedoeld, als trekauto. Wat vinden jullie daarvan?

Wat denken jullie, mijn voorkeur gaat uit naar een tweepaards waar ik het tussenschot eventueel uit kan halen.
Die hebben bijna allemaal een max. gewicht van 2000 kg.
Zou dat verantwoord zijn achter de V40 of raden jullie dan een 1,5 paards aan?

Ps. Mn vader heeft gewoon BE natuurlijk.. ikke nog niet helaas.

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/


Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 08:15

Met een volvo V40 zal een kilo over 1200 wegen, vermoed i kzo maar eens. Daar kun je inpricipe op een BE-rijbewijs een 2 paardstrailer mee trekken. Een nadeel, het zuipt benzine.

Met een oude volvo van 993 kilo zou ik persoonlijk geen 1,5 paardstrailer mee willen trekken. Maar het kan wel. Daarom staat het ook op het kentekenbewijs vermeldt. Dat is door de fabriek uitgezocht en getest.

Met een Citroën van 2080 kilo kun je makkelijk een tweepaardstrailer trekken.

Ik zou zelf voor een 1,5 paards gaan, maar dat is maar net waar je het voor nodig hebt. Een twee-paards trailer vergt gewoon meer van de auto die hem trekt. En tja... koop je hem voor je eigen paard of om anderen te vervoeren???

"May the horse be with you"

Nieuwe foto's op www.elisesundance.tk <- zit tijdelijk even redelijk chaotisch in elkaar...

21 aug - SGW / 4 sept - Spr / 2 okt - Spr / 16 okt Spr+Dr /

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 08:53

www.autotrader.nl kun je precies opzoeken wat een auto mag trekken.
Een 2-paardstrailer met 2 paarden erop zal in ieder geval niet kunnen achter de V40, of het met 1 paard kan hangt van de uitvoering van de auto af, dat kun je wel terugvinden in de papieren of in de link die ik gegeven heb. Ik heb mijn 1,75 trailer (geladen met een normaal paard) wel eens achter een V40 gehad en ik vond het beroerd rijden. Een 2-paardstrailer maakt het geheel alleen maar nog zwaarder.
Voor mijn gevoel kwam de auto echt vermogen te kort om fijn te rijden met een trailer, ik heb graag wat over. Was wel een automaat en niet de allerzwaarste motoruitvoering, misschien dat handgeschakeld en een zwaardere motor beter gaat.

Achter die 440 zou ik helemaal geen trailer hangen, die is echt te licht, op het gevaarlijke af.

Die camper lijkt me de meest geschikte trekauto. Bestelbussen zijn gemaakt om gewicht te verslepen, niet om hard te rijden.

Nulla tenaci invia est via

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 09:07

Heej bedankt, handige site!
Maar dan zou de V40 ook maar 1200 kg mogen trekken Scheve mond das nie zo veel... hij is overigens wel handgeschakeld en met een 1.8 motor.

Dan zou het inderdaad niet meer dan een 1,5 paards trailer mogen zijn. De camper kan ik op die site niet vinden maar ik zal de dealer even bellen of hij weet wat dat ding mag trekken. Maar ik neem ook aan dat dat wel kan. Het is wel een fijn ding; hij rijdt niet hard maar hard genoeg en je kan al je zooi erin kwijt, koelkastje bij de hand etc.
Maar ben bang voor het moment dat we die verkopen, dan moet er wel een auto overblijven!!

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:16

1200 kg mogen trekken is IMO te weinig om verantwoord met een trailer op stap te gaan. 1.8 vind ik ook niet overdreven veel qua motor... Er zijn ongetwijfeld zat mensen die het doen en waarbij het altijd goed gaat, maar ik heb een grote trailer en een zwaar paard, voor mij zou het absoluut niet voldoen. Een lichtgewicht trailer met een pony zou wel kunnen.

Als niet in de papieren van die camper vermeld staat wat hij mag trekken, dan kun je even contact op nemen met de RDW. ( www.rdw.nl ) Die kunnen het je precies vertellen als je het kenteken doorgeeft en als je de papieren opstuurt, dan passen ze die voor je aan (gratis). Kijk ook even op het typeplaatje van de trekhaak, het gewicht dat daar op staat komt niet altijd overeen met wat de auto mag trekken, maar het is wel belangrijk dat de trekhaak ook in orde is.

Nulla tenaci invia est via

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:35

Elise schreef:
Op de papieren van de Citroën, die 2080 kg weegt, staat niet wat die mag trekken, moet ik eerst de garage voor bellen, maar er heeft al regelmatig een 2 paards trailer achter gehangen



Hiervoor kan je de RDW bellen, als je het kenteken doorgeeft kunnen ze je precies vertellen hoeveel hij mag trekken.
Indien je hier ook daadwerkelijk mee wilt gaan trekken zou ik wel eerst je papieren opsturen naar de RDW met het verzoek het toegestane trekvermogen op de papieren te zetten, anders kan je nog problemen krijgen met de politie.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:36

Dat zei ik dus ook al... Knipoog

Ik heb het bij mijn vorige auto ook moeten regelen, is echt een kwestie van 1 telefoontje, stelt niks voor.

Aanhangergewicht staat trouwens ook vaak in het instructieboekje.

Nulla tenaci invia est via

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:41

Margreet schreef:
Dat zei ik dus ook al... Knipoog


Oeps niet gezien Bloos!
Schijnheilig

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:44

ik heb zelf een volvo 460, mag 1200 kg trekken en weegt zelf iets van 1050 kg. Ik heb vorige week toevallig een nieuwe trailer gekocht, die mag ook 1200 kg trekken/laden. Ben er nu 1x mee weggeweest en dat gaat prima hoor.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:53

Poeh! Je moet het maar durven met zo'n "ken net" combinatie... Scheve mond
Mijn paard alleen weegt al 750 kg, ik zou m'n trailer nooit achter zo'n auto hangen, vind het absoluut niet verantwoord, geen enkele reserve als er wat gebeurt. 1500 kg mogen trekken is imo het absolute minimum en het liefst ook nog de auto zwaarder dan de trailer. Maar ieder z'n ding Lachen

(Ik heb de trailer altijd getrokken met een bestelbus, daarvoor met een Jeep Grand Cherokee en nu gaat er steeds een Mitsubishi L200 pick-up voor, als je altijd zulke dikke auto's voor de trailer hebt gehad, dan voelt iets lichters ook gewoon echt niet meer safe )

Nulla tenaci invia est via

Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:58

Als op het kentekenbeijws staat wat de auto mag trekken, dan is dat op zich verantwoord. Er is een rekenformule voor, maar daar zal ik jullie niet mee vervelen... De fabriek houdt in elk geval altijd de veilige kant aan. Dus met die volvo kun je gewoon die trailer trekken.

Ik kan je verzekeren dat het met die camper zowiezo kan. Er staat niet op het kentekenbewijs aangegeven wat hij mag trekken, maar wat minder zwaar is dan de auto mag je zowiezo trekken. Mits je niet als totaal gewicht boven de 3500 kilo uitkomt, mag dat zelfs nog met alleen je B-rijbewijs.

Waarom denk je dat al die paardenmeisjes een jeep hebben met daarachter een trailer???

Dan heb je geen E-rijbewijs nodig!!!

"May the horse be with you"

Nieuwe foto's op www.elisesundance.tk <- zit tijdelijk even redelijk chaotisch in elkaar...

21 aug - SGW / 4 sept - Spr / 2 okt - Spr / 16 okt Spr+Dr /

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 10:00

Suel heeft een klok horen luiden, maar de klepel nog niet gevonden wat betreft BE. Gebruik de zoekfunctie maar eens, voor dit topic is het niet aan de orde omdat haar vader gewoon BE heeft.
Laatst bijgewerkt door Margreet op 01-07-04 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Nulla tenaci invia est via

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 10:01

Suel schreef:
Waarom denk je dat al die paardenmeisjes een jeep hebben met daarachter een trailer???

Dan heb je geen E-rijbewijs nodig!!!


Neehoor, gewoon omdat ik het mooi vind Tong uitsteken
Heb gewoon mijn E Knipoog

Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 10:17

Cinzano schreef:
Neehoor, gewoon omdat ik het mooi vind Tong uitsteken
Heb gewoon mijn E Knipoog


Nou, dat is goed om te horen. De meeste ongevallen op de snelweg met trailers gebeuren doordat mensen zonder E zo nu en dan eens de trailer of de caravan uit de stalling halen en daar mee gaan touren. Dit zonder al te veel oefening te hebben gehad. En dan gewoon met slecht weer 110 gaan rijden, he?!?!

Gelukkig zijn er ook nog mensen die er wat in investeren en gewoon hun E halen.

You go, girl!!!

OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan!

"May the horse be with you"

Nieuwe foto's op www.elisesundance.tk <- zit tijdelijk even redelijk chaotisch in elkaar...

21 aug - SGW / 4 sept - Spr / 2 okt - Spr / 16 okt Spr+Dr /

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 10:36

En wat dacht je van de verzekering... Als die onder uitkeren uit kunnen komen wegens niet het juiste rijbewijs (en reken maar dat ze de regels goed kennen!) dan zullen ze het zeker doen. Ben je mooi zuur mee als je zo'n gek onvrijwillig te dichtbij hebt gehad.
Ik heb ook m'n E, voor de auto en trailer waar ik mee rijd mag het ook niet zonder. Nog afgezien daarvan, ik heb er ook een boel van geleerd!

Nulla tenaci invia est via

orban

Berichten: 2145
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: balen(belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 11:46

Als je die volvo v40 als trekauto gaat gebruiken zou ik er een 1,5 paardstrailer aanhangen een dubbele trailer is toch al gelijk een deel zwaarder. En een 1.8 motor is nu ook weer niet overdreven zwaar. Wij hebben een Nissan Navara pick-up met 2.500motor en die mag 3000 kilo trekken dat gaat prima vroeger hadden we een BMW 2.400 motor en dat ging ook goed maar met die pick-up merk je toch dat het beter gaat.Ik zou zeker geen dubbele trailer met 2 paarden achter die volvo hangen, dat vind ik toch een beetje riskant hoor.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 12:11

Bedankt allemaal,

Ik ben het met jullie eens, geen 2-paards achter de V40. En anderhalf durf ik wel aan, met onze vorige auto (wel een 440 nieuwe uitvoering) hebben we die ook wel eens getrokken en dat voelde zelfs Ok.
Ik heb het nu nagekeken en hij weegt 1255 kg. Max. trekgewicht 1200 kg. Kan net, een trailer met mijn paardje erin haalt de 1200 niet. Ik schat net boven de 1000.

En ik ga de RDW bellen voor de camper!

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 12:58

Ik zelf heb ook neit een nieuwe trailer geheel van aluminium rot niet weg en is erg licht.

gr

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 13:32

Ik zou niet eens in overweging nemen om een 2-paards trailer te nemen, tenzij je op een of andere manier die bus kunt handhaven. Bedenk dat het gewicht van de bus niks zegt over de trekcapaciteit. Ik had een VW-bus van 1900kg, maar daar mocht ook maar 1100kg aan hangen (1.6 Diesel), even opvragen dus.

Makhali schreef:
Ik zelf heb ook neit een nieuwe trailer geheel van aluminium rot niet weg en is erg licht.
gr

Aluminium rot niet? Dat moet je dan eens aan m'n Range Rover vertellen. Ik kan je voorbeelden van aluminium-rot laten zien, daar wordt jij helemaal eng van. Aluminium heeft de vervelende eigenschap niet van kleur te veranderen, zoals bij ijzer (roest). Daar valt dus "plotseling" een gat in.
Laatst bijgewerkt door ikke op 01-07-04 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 13:45

Suel schreef:
Waarom denk je dat al die paardenmeisjes een jeep hebben met daarachter een trailer???

Dan heb je geen E-rijbewijs nodig!!!


Is dat nou echt waar, dat als je een Jeep hebt voor de trailer, je geen E- rijbewijs nodig hebt?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 13:51

Pas nou maar op met wat je erachter hangt ! Als je auto 12 nog wat weegt, en je mag ook maar 1200 trekken........is niet veel.
Ja, een 1,5 paards trailer met paard past erachter, maar echt veel houd je niet over dan.

SAFETY FIRST !

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 14:40

Ik ben hier niet voor niets aan het informeren, ik doe niet zomaar wat...

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 14:55

Anita_D schreef:
Is dat nou echt waar, dat als je een Jeep hebt voor de trailer, je geen E- rijbewijs nodig hebt?


Nee, dat is lang niet altijd waar.

Nulla tenaci invia est via

Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 15:41

Margreet schreef:
Nee, dat is lang niet altijd waar.


Vaak wel omdat een jeep meestal een gewicht heeft van rond de 1200 kilo en hoger, dus een anderhalf paards trailer kun je dan zowiezo al trekken. Die hebben meestal een laadvermogen vaan 1150 kilo. Bij een tweepaards heb je vaak wel een E nodig.

"May the horse be with you"

Nieuwe foto's op www.elisesundance.tk <- zit tijdelijk even redelijk chaotisch in elkaar...

21 aug - SGW / 4 sept - Spr / 2 okt - Spr / 16 okt Spr+Dr /

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 17:15

Vergeten we voor het gemak even o.a. het laadvermogen van de auto... En er zijn maar weinig trailers die met een gemiddelde KWPN-er erop onder de 1200 kg blijven.
De regels nog maar eens een keer:

Je mag met rijbewijs B met een aanhanger rijden als:
Leeggewicht trailer + laadvermogen kleiner dan leeggewicht trekkend voertuig.
EN
Leeggewicht trailer + laadvermogen trailer + leeggewicht auto + laadvermogen auto minder dan 3500kg.

Met BE mag je rijden met het gewicht erachter dat de auto mag trekken.

Er zullen ongetwijfeld auto's en trailers zijn waarmee je zonder E mag trekken, maar om te stellen dat je met een Jeep-achtig iets zonder E op pad mag gaat echt te ver, dat is gewoon niet waar. Met de Grand Cherokee heb ik toch echt E nodig hoor. Auto weegt ong. 1900 kg + ong. 500 kg. laden = 2400 kg, blijft er nog 900 over voor de trailer, dat is echt te weinig!

Nulla tenaci invia est via


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Noor17, pluklief, pretty, SentiBot en 36 bezoekers