diverse auto's: wat voor trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 08:47

Laadvermogen van een auto geldt alleen bij bedrijfswagens. Bij een personenwagen wordt dat niet meegerekend.

Dus nogmaals; voor het trekken van een trailer is het:

Als de totale massa van de aanhangwagen (= ledig gewicht + laadvermogen)

+ ledige massa van het trekkend voertuig (= gewicht van de auto ZONDER laadvermogen, tenzij wij spreken over een bedrijfswagen) niet meer is dan 3500 kilo en de trailer niet zwaarder is dan het trekkend voertuig mag jij gewoon met je B rijbeijws rijden.

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 12:42

Suel schreef:
Laadvermogen van een auto geldt alleen bij bedrijfswagens. Bij een personenwagen wordt dat niet meegerekend.

Dus nogmaals; voor het trekken van een trailer is het:

Als de totale massa van de aanhangwagen (= ledig gewicht + laadvermogen)

+ ledige massa van het trekkend voertuig (= gewicht van de auto ZONDER laadvermogen, tenzij wij spreken over een bedrijfswagen) niet meer is dan 3500 kilo en de trailer niet zwaarder is dan het trekkend voertuig mag jij gewoon met je B rijbeijws rijden.

Ik hoop voor anderen dat jij niet al te veel mensen hebt voorgelicht met deze info, het klopt namelijk niet! Het laadvermogen telt bij geel kenteken wel degelijk mee, precies zoals Magreet voorrekend!

Bijgaand even de wettekst voor rijbewijs B:

motorrijtuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijtuigen op twee wielen met zijspanwagen, en motorrijtuigen op vier of meer wielen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede door die motorrijtuigen voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg.

Ik lees hier niks over het verschil in registratie van de auto. Geeft mij dus even de wettekst waarin dit onderscheid wel wordt gemaakt.
Je vindt de wet op: http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/sessi ... script=yes

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 16:23

Suel schreef:
Laadvermogen van een auto geldt alleen bij bedrijfswagens. Bij een personenwagen wordt dat niet meegerekend.


Gel*l, dat is pertinent NIET waar. Grijs of geel kenteken maakt niks uit voor het rekensommetje.
Wel is het zo dat auto's op grijs kenteken (bedrijfswagens) vaak een groot laadvermogen hebben, zodat je daarbij eigenlijk bijna altijd je E nodig hebt, geel kenteken kan meestal lang niet zoveel laden, dus dat wil ook nog wel eens kloppen zonder E.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 16:36

Margreet schreef:
. Grijs of geel kenteken maakt niks uit voor het rekensommetje.
Wel is het zo dat auto's op grijs kenteken (bedrijfswagens) vaak een groot laadvermogen hebben, zodat je daarbij eigenlijk bijna altijd je E nodig hebt


De regel tussen geel en grijskenteken maakt idd geen verschil

Ik heb dus een bedrijfswagen (jeep) met een maximum massa beladen voertuig van 1650. (hij mag 1500 kilo trekken).Daarachter komt een trailer met een maximum massa van 1200 kilo.
Deze combi is dus gewoon te rijden met een B rijbewijs (totale massa's blijven onder de 3500 kilo en de auto is altijd zwaarder dan het trekkende voertuig).

Het is dus wel degelijk makkelijk te halen met jeeps / bedrijfswagens
Maar dan nog is het naar mijn idee altijd beter en veiliger je E te halen, dan heb je gewoon een extra zekerheidje Knipoog

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 16:50

Tuurlijk zijn er gevallen waarbij het wel kan, maar ik denk bij "bedrijfswagen" niet direct aan een jeep en bij "jeep" denk ik niet aan een Vitara, ik denk wat groter Knipoog Met de Grand Cherokee die ik gereden heb met de trailer kom je er echt niet zonder E

Een praktijkvoorbeeld ter illustratie: Mijn vorige auto (bestelbus) woog 1420 kg, mijn trailer is 1300 kg. 2720 bij elkaar en de auto is zwaarder dan de trailer, geen centje pijn zonder E zou je denken... MAAR mijn bestelbus had wel een laadvermogen van 1265 kg Wow! en dat hoort er toch echt ook bij en dan kom je dus op 3985kilo! Wel degelijk E nodig dus! Denk dat veel mensen op deze manier denken dat ze het voor elkaar hebben, maar dat het toch niet klopt. En reken maar dat de verzekering het dondersgoed weet als er wat gebeurt!

Ach, ik heb nu een Fordje Feest, helemaal makkelijk, dat kan gewoon zeker weten NIET Haha! (al mag mijn trailer er in theorie helemaal leeg wel achter....)

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 17:20

Margreet schreef:
ik denk bij "bedrijfswagen" niet direct aan een jeep en bij "jeep" denk ik niet aan een Vitara, ik denk wat groter Knipoog


Gelukkig maar, ik ook Knipoog
Maar de meeste Jeeps vallen wel onder bedrijfswagen, dat wilde ik wel effe laten weten Haha!

(en nee bij het woord Vitara denk ik ook niet aan Jeep, tenzij je over de grand vitara praat)

Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 09:33

ikke schreef:
Ik hoop voor anderen dat jij niet al te veel mensen hebt voorgelicht met deze info, het klopt namelijk niet! Het laadvermogen telt bij geel kenteken wel degelijk mee, precies zoals Magreet voorrekend!

Bijgaand even de wettekst voor rijbewijs B:

motorrijtuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijtuigen op twee wielen met zijspanwagen, en motorrijtuigen op vier of meer wielen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede door die motorrijtuigen voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg.

Ik lees hier niks over het verschil in registratie van de auto. Geeft mij dus even de wettekst waarin dit onderscheid wel wordt gemaakt.
Je vindt de wet op: http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/sessi ... script=yes


Helaas geef ik hier regelmatig voorlichting over, omdat dit mijn werk is, maar goed, even schematisch weer gegeven. Allereerst even iets over de begrippen ledige massa en maximum massa uit de wet op de rijbewijzen...

Artikel 1 (Wet op de Rijbewijzen)
In dit besluit wordt verstaan onder:
a. wet: Wegenverkeerswet 1994;
b. het CBR: de Stichting Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen;
c. ledige massa: massa van het voertuig, in bedrijfsvaardige staat, met inbegrip van een half gevulde brandstoftank, reservedelen en gereedschappen, die tot de normale uitrusting behoren, maar zonder lading en zonder de bestuurder en andere personen, die met het voertuig worden vervoerd;
d. toegestane maximum massa: ledige massa, vermeerderd met het maximum toegestane gewicht aan lading;


Schema doet het niet, wordt vervolgd
Laatst bijgewerkt door Suel op 03-07-04 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 09:34

Ik ga op zoek!
Laatst bijgewerkt door Suel op 03-07-04 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 09:42

Je hebt het artikel er zelf al opgezet in die wettekst. Lees hem eens heel erg goed!!!

De maximum toegestane massa + de ledige massa van het trekkend voertuig!!!! Dat is dus ZONDER laadvermogen!!!!! Waar jij het over hebt, dat is de totaal toegestane maximum massa van de combinatie, dus trekker + aanhangwagen. In het artikel wat jij benoemt spreekt niemand over het laadvermogen van het trekkend voertuig, of ik heb er overheen gelezen Verward

Bij een bedrijfsauto telt dat wel mee (vraag maar aan de RDW of verkeersdienst van het KLPD, die zullen je hetzelfde vertellen als wat ik hier nu heb beschreven.die weten daar alles van), dit mede doordat bedrijfswagens vaak zijn ingericht op het veroer van meerdere personen of ladingen. Ik kan de wettekst erbij zoeken, maar vraag me af wat de noodzaak ervan is. Maar geloof mij nou maar, bij een bedrijfswagen telt het wel degelijk mee. Een bedrijfsauto die namelijk overbeladen is, dus die meer lading met zich meevoert dan zijn maximum gegewicht volgens zijn kenteken toestaat die maakt zich namelijk schuldig aan een economisch delict. Zie hiervoor de wet op economische delicten, daar staat dat in beschreven. Dat zijn overigens hele, dure bekeuringen.
Laatst bijgewerkt door Suel op 03-07-04 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 09:44

Alles over aanhangwagens!!!


“Toezicht houden op de verkeersveiligheid”

-Wanneer een B of een BE rijbewijs?
-Wat zijn de toegestane gewichten van een auto/aanhangwagen?
-Hoe zit het met de kentekenmaterie?
-Wat zijn de technische eisen waaraan een aanhangwagen moet voldoen?
-Hoe zit het met de losbreekreminrichting?
-Hoe zit het met de hulpkoppeling?
-Wat is de beremming?

Uw caravan en de wetIn de vakantie of in het weekeinde er met de caravan op uit. Of U nu in Nederland op vakantie gaat of naar het buitenland gaat maakt niet uit; de veiligheid voor U en Uw gezin staat voorop. Daarom is het van groot belang dat U, voordat U er met de caravan op uit trekt, even de volgende aandachtspunten doorneemt. Niets is onplezieriger dan voor verrassingen komen te staan.IdentiteitsbewijsHet identiteitsbewijs toont aan dat de betreffende caravan op legale wijze is geïmporteerd. Het is niet verplicht om een identiteitsbewijs te hebben, maar aan de grens moet men wel aan kunnen tonen de caravan legaal te bezitten. Voor aanhangwagens met een totaalgewicht van minder dan 750 kg kan het bewijs ook worden geleverd door het tonen van de aankoopnota.RegistratiebewijsVoor iedere aanhangwagen moet een registratiebewijs zijn afgegeven. De enige uitzondering zijn de éénassige aanhangwagens die beladen niet meer wegen dan 750 kg en bovendien niet zwaarder zijn dan het trekkend voertuig.AanvullingsbladBij het kenteken van het trekkend voertuig hoort een aanvullingsblad. Het is verplicht voor aanhangwagens die beladen meer wegen dan 750 kg. Op het aanvullingsblad staan de technische gegevens vermeld. Uit het aanvullingsblad blijkt of het motorvoertuig bevoegd is de caravan te trekken. Tegenwoordig worden deze gegevens op het kentekenbewijs zelf geplaatst.Tegenwoordig wordt een aanvullingsblad niet meer afgegeven. De gegevens komen direct op het kentekenbewijs te staan.IdentificatienummerOp een vast voertuigdeel moet het identificatienummer ingeslagen zijn.KentekenHet kenteken van het trekkende voertuig moet op een goedgekeurde kentekenplaat achter de caravan zijn aangebracht. Deze plaat moet met behulp van kentekenverlichting verlicht kunnen worden. Het is toegestaan om de achterkentekenplaat van de personenauto naar de achterzijde van de caravan over te brengen.Losse en scherpe delenLosse delen aan een caravan, zoals bijvoorbeeld een trapje moeten tijdens de rit deugdelijk aan de caravan zijn bevestigd om te voorkomen, dat deze onderweg worden verloren. Scherp uitstekende delen zijn op een caravan niet toegestaan.ParkeerremDe parkeerrem moet in staat zijn de caravan in stilstand te houden, ook al staat deze stil op een helling.Boven-en onderbouwDe boven- en onderbouw moeten stevig aan elkaar vast zitten.VerzekeringDe WA verzekering van uw auto voorziet in het algemeen ook in de WA-dekking van uw caravan. Wel dient U aan Uw verzekeringsmaatschappij door te geven dat U met een aanhangwagen rijdt. Doet U dat niet zijn eventuele schades niet gedekt. Voor het rijden met een aanhangwagen in het buitenland dienen de letters A en F op de groene kaart te zijn vermeld. Vraag bij het ontbreken daarvan een nieuwe groene kaart aan.Zicht rondomDe bestuurder van de personenauto moet met de aangekoppelde caravan voldoende zicht hebben naar voren en opzij en door middel van spiegels op het links en rechts achter hem gelegen weggedeelte. Het komt vaak voor, dat de caravan achter de auto wordt gekoppeld en dat dan via de spiegel slechts de caravan zelf bekeken kan worden.Koppeling· De koppeling moet voldoende stijf zijn. · De sluiting van de koppeling moet soepel verlopen en geborgd worden met een borgpen. · De verticale druk (naar beneden) onder de koppeling mag niet hoger zijn dan op het registratiebewijs van de caravan is aangegeven. In rust moet de koppeling nagenoeg horizontaal staan. · Onderdelen van de koppeling mogen niet zijn aangetast door roest (oppervlakteroest daargelaten). HulpkoppelingMiddenas-caravans moeten minimaal zijn voorzien van een goed werkende hulpkoppeling, bestaande uit een zeer stevige stalen kabel. De hulpkoppeling is bedoeld om de caravan aan de auto te laten hangen, ook al zou de trekhaak afknappen. In de praktijk ziet de politie vaak, dat de hulpkoppeling over de trekhaak wordt gehangen. Dit is niet de juiste manier. Naast de trekhaak zit een trekoog. Daar moet de hulpkoppeling aan bevestigd worden. Als de kabel om de trekhaak hangt, gaat dit effect verloren als de trekhaak af zou knappen.LosbreekreminrichtingEen betere beveiliging is een losbreekreminrichting. Hierbij is de caravan zelf voorzien van remmen. Via een zeer lichte staalkabel en een hefboom wordt de rem aangetrokken op het moment, dat de caravan los zou schieten van de trekhaak. De staalkabel zal breken en de caravan komt zelfstandig al remmend tot stilstand. Ook deze staalkabel moet aan het trekoog worden bevestigd en dus niet aan de trekhaak. Een combinatie van hulpkoppeling en losbreekreminrichting, samen op een aanhangwagen is niet toegestaan. De systemen hebben een tegengestelde werking ten opzichte van elkaar en zouden de werking van beiden opheffen. Remmen· Onderdelen van de reminrichting moeten goed zijn bevestigd en mogen geen scheuren of breuken vertonen. · De remvertraging van de combinatie personenauto/caravan moet minimaal 4 m/s2 bedragen. · De eventuele oplooprem en automatische blokkering bij achteruitrijden moet goed functioneren. Banden· Banden mogen geen beschadigingen tot het karkas vertonen en mogen niet zijn opgesneden. · De profieldiepte van de banden moet minimaal 1,4 mm zijn. · Op 1 as mag geen combinatie van radiaal en diagonale band voorkomen. Diversen· De elektrische bedrading moet goed zijn bevestigd en geïsoleerd. · De assen mogen niet ernstig zijn verroest en geen breuken, scheuren of ernstige vervorming vertonen. · De wiellagers mogen niet te veel speling vertonen, slijtage/beschadiging mag niet hoorbaar zijn. · Veerdempers, veren en de ophanging daarvan mogen niet ernstig zijn verroest/beschadigd. · De deur van de caravan moet goed sluiten.

Uw aanhangwagen en uw rijbewijs
Inleiding
In de praktijk blijkt nogal eens, dat bestuurders van een combinatie van een personenauto met aanhangwagen niet over het juiste rijbewijs beschikt.
Wie bijvoorbeeld met een hele zware aanhangwagen, een paardentrailer of een boottrailer wil gaan rijden, moet het rijbewijs BE hebben. Op deze pagina staan alle bevoegdheden beschreven.
Naast deze bevoegdheden van de rijbewijzen B en BE zijn enkele voorbeelden opgenomen van combinaties van motorvoertuigen en aanhangwagens met verschillende gewichten. Aan de hand van deze voorbeelden is eenvoudig te controleren welk rijbewijs vereist is voor de verschillende combinaties.


Rijbewijs B
Rijbewijs B geeft de bevoegdheid tot het besturen van een personenauto met een aanhangwagen die, inclusief laadvermogen, niet meer weegt dan 750 kg.
In bepaalde gevallen is met alleen het rijbewijs B een zwaardere aanhangwagen toegestaan dan 750 kg. Dat kan alleen op twee voorwaarden:
· De aanhangwagen mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het motorvoertuig dat de aanhangwagen trekt.
en
· de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer bedragen dan 3500 kg.
Rijbewijs BE
Met rijbewijs BE bent U niet beperkt in het gewicht van de aanhangwagen die U mag trekken. Let wel op de technische mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig (maximale trekhaaklast). Deze maximale trekhaaklast staat vermeld op het kentekenbewijs. Bij de wat oudere motorvoertuigen is aan het kentekenbewijs een aanvullingsblad toegevoegd met daarop de gegevens van de maximale trekhaaklast.
Ook het gewicht van de totale combinatie is niet van belang. Deze mag meer dan 3500 kg bedragen. Alleen voor het trekkende voertuig geldt, dat de toegestane maximum massa niet meer dan 3500 kg mag bedragen.
In de rijbewijzen, die tot en met 31 mei 1996 zijn afgegeven, staan nog de begrippen ledig gewicht en ledig gewicht + laadvermogen. Sinds 1 juni 1996 heten deze begrippen ledige massa en toegestane maximum massa.
Enkele voorbeelden
Voorbeeld 1
Ledige massa trekkend voertuig: 700 kg.Toegestane maximum massa aanhangwagen: 730 kg. Vereist: Rijbewijs BReden: toegestane maximum massa van de aanhangwagen is minder dan 750 kg.


Voorbeeld 2
Ledige massa trekkend voertuig: 750 kgToegestane maximum massa aanhangwagen: 950 kg Vereist: Rijbewijs BEReden: toegestane maximum massa van de aanhangwagen is meer dan 750 kg en is tevens meer dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig.

Voorbeeld 3
Ledige massa trekkend voertuig: 2800 kgToegestane maximum massa aanhangwagen: 850 kg. Vereist: Rijbewijs BEReden: toegestane maximum massa van de aanhangwagen is meer dan 750 kg en die van de totale combinatie bedraagt meer dan 3500 kg.

Voorbeeld 4
Ledige massa trekkend voertuig: 2800 kgToegestane maximum massa aanhangwagen: 740 kg. Vereist: Rijbewijs BReden: toegestane maximum massa van de aanhangwagen is minder dan 750 kg.



Voorbeeld 5
Ledige massa trekkend voertuig: 1600 kgToegestane maximum massa aanhangwagen: 2000 kg. Vereist: Rijbewijs BEReden: toegestane maximum massa van de aanhangwagen is meer dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig en de toegestane maximum massa van de totale combinatie bedraagt meer dan 3500 kg.

Voorbeeld 6
Ledige massa trekkend voertuig: 1450 kgToegestane maximum massa aanhangwagen: 1430 kg. Vereist: Rijbewijs BReden: toegestane maximum massa van de aanhangwagen is minder dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig en de toegestane maximum massa van de totale combinatie bedraagt minder dan 3500 dan kg.


Uw rijbewijs voldoet niet
Indien Uw rijbewijs niet voldoet of indien U vragen heeft kunt U zich wenden tot de BOVAG (030-6595412) of het kantoor van het Centraal Bureau Rijvaardigheid bij U in de buurt.

Registratieblad
Naast de rijbewijseisen heeft u voor bepaalde categorieën aanhangwagens of caravans een registratiebewijs nodig. Een dergelijk document heeft u nodig indien het ledig gewicht plus het laadvermogen van de aanhangwagen of caravan boven de 750 kilogram ligt.
Sinds 01 april 1998 wordt geen aanvullingsblad (inlegvel) afgegeven voor het trekken van aanhangwagens of caravans zwaarder dan 750 kilogram. In plaats daarvan wordt het trekgewicht (de toegestane maximum massa geremd en ongeremd) op kentekenbewijs deel I aangegeven. De reeds afgegeven aanvullingsbladen blijven gewoon geldig.



Technische eisen
Aanhangwagens of caravans, waarvan het ledig gewicht plus laadvermogen boven de 750 kilogram ligt, moeten beremd zijn.
Bovendien moeten aanhangwagens of caravans waarvan het ledig gewicht plus laadvermogen boven de 1500 kilogram ligt, een losbreekreminrichting hebben.
Indien het ledig gewicht plus laadvermogen van een aanhangwagen of caravan beneden de 750 kilogram ligt moet in sommige gevallen ook een beremming aanwezig zijn en wel: indien het totaalgewicht van de aanhangwagen zwaarder is dan het gewicht van de halve auto vermeerderd met 50 kilogram.
Voorbeeld: De aanhangwagen of caravan weegt in totaal 700 kilogram. De auto weegt 1100 kilogram. Het gewicht van de halve auto is dus 1100 : 2 = 550 kilogram + 50 kilogram = 600 kilogram. De aanhangwagen (700 kilogram) is dus zwaarder en moet daarom beremd zijn.
Het aanvullingsblad
Sinds 01 april 1998 is het losse aanvullingsblad voor het trekken van een caravan of aanhangwagen, zwaarder dan 750 kilogram, vervallen. In plaats daarvan wordt het trekgewicht (dus de toegestane maximum massa geremd en ongeremd) op deel 1 van het kentekenbewijs aangegeven. De reeds afgegeven aanvullingsbladen blijven gewoon geldig.
Voor het krijgen van een aanvullingsblad geldt de volgende procedure:
· Heeft u een deel 1 van het kentekenbewijs dat is afgegeven vóór 19 januari 1998 dan moet u het deel 1 + een verzoek tot vermelding van het trekgewicht opsturen naar de Rijksdienst voor het Wegverkeer in Veendam.

De eigenaar/houder krijgt dan binnen twee weken het kentekenbewijs toegestuurd met daarop aangegeven het gewicht dat uw auto mag trekken. Hieraan zijn geen kosten verbonden.
· Bent u in het bezit van een kentekenbewijs dat is afgegeven nà 19 januari 1998 dan staat het trekgewicht (maximum massa geremd en ongeremd) al aangegeven op dat document.
Soms staat op het type-plaatje van de trekhaak als maximum toegestaan trekgewicht een hoger trekgewicht dan op deel 1 van het kentekenbewijs staat aangegeven. Bij het vaststellen van het gewicht dat u maximaal mag trekken moet u altijd uitgaan van het laagste trekgewicht. Dit is namelijk gebaseerd op de trekhaak in combinatie met de auto.
Een voorbeeld: Op de trekhaak staat als trekgewicht 1000 kilogram. Op deel 1 staat echter "max. massa geremd 900 kg.". Dit betekent dat de trekhaak in combinatie met uw auto maximaal 900 kg. mag trekken.
De maximum last op de koppeling (zogenaamde kogeldruk) wordt niet meer vermeld. Daarvoor moet het instructieboekje van de personenauto worden geraadpleegd. Uiteraard mogen alleen type-goedgekeurde trekhaken gemonteerd worden.
Voor personenauto’s waarop een aparte voorziening is aangebracht voor een reminrichting van een aanhangwagen blijft een keuring bij de RDW noodzakelijk!!

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 09:56

Voorbeelden van www.cbr.nl:

Voorbeeld 6
Ledige massa motorvoertuig: 1450 kg, laadvermogen motorvoertuig 600 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 1430 kg
Vereist: rijbewijs B
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is minder dan de ledige massa van het motorvoertuig en de totale maximum massa van de combinatie is minder dan 3500 kg.

Voorbeeld 7
Ledige massa motorvoertuig: 1650 kg, laadvermogen motorvoertuig 750 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 1425 kg
Vereist: Rijbewijs BE
Reden: Hoewel de toegestane maximum massa van de aanhangwagen minder bedraagt dan de ledige massa van het motorvoertuig, bedraagt de toegestane maximum massa van de totale combinatie bedraagt meer dan 3500 kg.

Gevonden op cbr.nl

Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 09:57

Dank u!

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 10:00

o, je had dezelfde al gepost. (waarschijnlijk tegelijkertijd gezocht.)
Maar nergens wordt er over een ,al dan niet, bedrijfswagen gesproken, dus maakt dat volgens mij niks uit v.w.b. de regelgeving.

Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 10:03

Daarvoor moet je bij kentekenbewijzen kijken. bijn Mijn Opel Corsa heeft geen laadvermogen, dus dan heb je zowiezo al alleen een ledig gewicht van het voertuig. Kijk je bij een bedrijfswagen dan staat er wel een laadvermogen op het kentekenbewijs vermeldt. Dat blijkt wel uit de reacties van de anderen die spreken over hun maximum beladen gewicht.

Dus het klopt dat daar in de eerdere geposte reacties nergens over gesproken wordt, want daarvoor moet je in een andere wetgeving kijken.

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 10:07

Je hebt hier een practige lap tekst gekopieerd, maar ik lees NERGENS dat het uitmaakt of op de auto een geel of grijs kenteken is afgegeven.
Dat hele gewichtenverhaal kan ik dromen, ik heb hier meerdere artikelen over geschreven in de Vrijruiter ( www.nvvr.info ) Waar het mij om gaat is dat jij beweerd dat ik met de Range Rover (geel kenteken) meer zou mogen trekken met een B-rijbewijs dan met de Discovery (grijs kenteken) omdat ik bij de laatste in de optelsom de 550kg laadvermogen moet tellen.
Kort gezegt: jij beweert dat:

Range Rover 1900kg ledige massa met aanhanger 1599 maximum toegestane massa = legaal op rijbewijs B (<3500kg totaal)

Discovery 1900kg ledige massa + 550kg laadvermogen met aanhanger 1049kg maximum toegestane massa = legaal rijbewijs B

Geef mij even het wetsartikel waar exact staat dat het zo geteld moet worden.
Dat kun je niet, dat artikel bestaat domweg niet!!!

De combinatie met de Range Rover is strafbaar, die 550kg laadvermogen van de Range Rover doet wel degelijk mee!

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 10:08

Volgens mij heeft geen enkele personenwagen een laadvermogen? Dus vraag ik me af in hoeverre dat laadvermogen of maximum toegestane massa iets uitmaakt m.b.t. de maximale aanhangergewichten en de vereiste rijbewijzen.

Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 10:09

Kun je ook gewoon reageren? Ik ga kijken waar het staat..

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 10:14

Jongens / meiden, kalm aan! Vriendjes zijn? We willen het allemaal weten, toch? Gewoon ff opzoeken en dan komen we er vast uit!

Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 10:25

Sorry, dit klopte niet.
Laatst bijgewerkt door Suel op 03-07-04 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 10:26

Nou, ik heb even een telefoontje gepleegd (vandaar dat ik mijn gewauwel even heb weggehaald. En ik heb het even nagevraagd. Bedrijfsauto = laadvermogen erbij, personenauto = zonder laadvermogen.

Maar, ik zal nog wel even kijken voor het artikel, zoals beloofd. Hoewel we wel wat offtopic gaan, want de persoon die de topic geschreven heeft, wilt alleen maar weten of zij beter een 1,5 paards trailer kan trekken of een 2-paards.

Eventueel, Ikke, moet je zoals ik al eerder aangaf even de verkeersdienst bellen. Zij verbaliseren hier uiteindelijk voor. Overigens willen zij jou dat echt wel even uitleggen als je het vriendelijk vraagt.

Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 10:44


Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 17:19

Iedere auto heeft een laadvermogen. Bij personenwagens staat het vaak niet in de papieren, maar op het typeplaatje staat het altijd.
Suel, als jij denkt dat je goed zit, dan moet je het vooral doen, de verzekering weet heus wel hoe het echt zit.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 17:24

ikke schreef:
de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg.


Hiervoor moet je dus alles wat het op papier zou KUNNEN wegen bij elkaar optellen, dus ook het laadvermogen van de auto, ook al staat dat niet in je papieren, het is er wel degelijk (zie typeplaatje onder motorkap). Tel je dat niet mee, dan zou je alsnog over de 3500 heen kunnen gaan qua werkelijk gewicht als je een mud aardappels achterin gooit dat je in je rekensommetje niet hebt meegenomen. Dat mag dus NIET. Al het gewicht dat je in auto + aanhanger zou kunnen proppen moet je meetellen.
Onderscheid grijs/geel kenteken is er niet, echt niet.

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 20:25

Die regels zijn allemaal zo krom!
Je zou met een trailer en een lichte auto net aan een trailer kunnen trekken zonder je E rijbewijs. Dit is niet bepaalt veilig! Ik heb een hele mooie grote VW LT bus staan, lekker zwaar, lekker veel pk's, net nieuw, en dat is echt zoveel veiliger!

Maar die regels zijn al zo vaak een twistpunt geweest hier op Bokt! Volgens mij als je even de zoekfunctie gebruikt, kun je dit allemaal terug lezen...

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 22:35

Frank schreef:
Die regels zijn allemaal zo krom!
Je zou met een trailer en een lichte auto net aan een trailer kunnen trekken zonder je E rijbewijs. Dit is niet bepaalt veilig! Ik heb een hele mooie grote VW LT bus staan, lekker zwaar, lekker veel pk's, net nieuw, en dat is echt zoveel veiliger!


Dat is de een na beste oplossing Frank. De beste oplossing vind ik nog altijd een vrachtwagen (C-rijbewijs) voor de paarden.
*sprak hij met zijn 30-jarige Mercedes 608 weer door de keuring*