Tuig bewaren? Pas op voor schimmel!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 14:25

Leer schimmelt niet. Wat schimmelt is het huidvet van het paard en de viezigheid op het leer.
Als je dat wilt voorkomen: tuig goed schoonmaken voor je het voor langere tijd opbergt. Als je het opbergt in een ruimte met een normale luchtvochtigheid, dan zl er geen schimmelvorming ontstaan.

Overigens is mij altijd vertelt dat het natmaken van de stiksels en het teveel schoonmaken met zadelzeep ervoor zorgen dat de stiksels gaan rotten.
Leervet ligt alleen op het leer en sluit inderdaad de poriƫn af (die het toch al niet gemakkelijk hebben door alle verstof die erin zit). Bovendien trekt vet vuil aan.
Olie trekt mooi in het leer (tenzij er zo gigantisch veel verfstof op zit dat dat niet meer gaat...) en maakt het zacht en soepel.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 14:29

Marliesje schreef:
Dus je moet er wel elke keer dat je gaat rijden mee sjouwen? Vind je dat niet lastig? (wij hebben gelukkig een verwarmde zadelkamer, ideaal)




haha nee, ik heb veels te veel spullen, heb 4 zadels , en iets van 14 hoofdstellen
dus de concoursspullen liggen in mijn kast , of in de vrachtwagen Bloos!

de rest hangt gewoon op stal Knipoog

dus ik hoef niet elke dag te sjouwen hoor Haha!

noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 14:33

Dat er zo'n waas over het tuig lijkt te komen van vet heb ik nog niet meegemaakt. Het trekt goed in en als je er daarna over wrijft is het gewoon droog zeg maar. Net als bij olie (behalve als het verzadigt is).
Zou het liggen aan het soort vet ofzo?

We hebben namelijk ook lederdressing, heb geen idee wat dat dan voor samenstelling is: olie of vet?
En we hebben dan het leervet, olie en die dressing..
Laatst bijgewerkt door noekie123 op 30-06-04 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 14:35

noekie123 schreef:
Dat er zo'n waas over het tuig lijkt te komen van vet heb ik nog niet meegemaakt. Het trekt goed in en als je er daarna over wrijft is het gewoon droog zeg maar. Net als bij olie (behalve als het verzadigt is).


Ik wel hoor. De verf houdt eigenlijk het vet tegen, maar ik vraag me af of olie in zo'n geval wel zou helpen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 14:41

Lederdressing schijnt echt heel slecht voor de stiksels te zijn.

noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 14:43

Wat houdt het eigenlijk in!
We hebben zoveel spul... over het algemeen gebruik ik het meeste gewoon een vochtige/natte lap met water. Die gaat er regelmatig overheen om het vuil weg te halen. Eventueel met een handdoek erna.
En eens in de zoveel tijd schoonmaken met zadelzeep en invetten.

Het scheelt dat bij een zadel minder naden zitten, dan bij een tuig.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 15:11

Tja... ik weet het onderhand ook niet meer.
De een zegt dat vet slecht is, de ander zegt dat olie slecht is en ik dacht weer dat lederdressing slecht was voor de naden.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 16:05

de zadelmaker raad lederdressing zelfs aan !!

ik olie of vet mijn zadels zowiezo bijna nooit ivm witte rijbroeken Knipoog

meestal poets ik mijn tuig met vloeibare zeep of stubben zeep.
en mijn hoofdstellen zien er allemaal nog als nieuw uit!

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 17:36

mijn tip is: koop gewoon een kunststof hoofdstel!!!! hebbie nergens meer last van!!! tuig en zadels kan je ook gewoon van kunststof nemen!!!! haha enne ik bven verder niet lui ofzo.....