belachelijke reden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:36

Ik zou om die reden ook zeker verhuizen.
Ik sta nu op een stal waar ik vrij veel betaal in verhouding met de voorzieningen die er zijn, maar wel de enige stal in de omtrek waar ze dag en nacht naar buiten mogen in de zomer. Jordy gaat zodra het weer en land het toelaat de wei op, en komt er dan niet meer af tot het niet meer te doen is. In de winter helaas geen weidegang, we zitten in de polder, dus erg natte grond in de winter, en dan blijft er geen land meer over. Maar wel een stal met grote uitloop, waar hij dag en nacht naar buiten kan, en waar andere uitlopen aan grenzen zodat hij altijd contact heeft met andere paarden. En dan ook nog eens zeer regelmatig met een vriendje in de paddock of bak.
Op andere stallen hier, die veel mooier zijn, erg luxe, komen ze maar 2-3 uurtjes per dag buiten, en alleen in de zomer, dat vind ik gewoon te weinig. Zeker als hij 's winters helemaal niet naar buiten kan.
Jordy verandert trouwens ook in een ongeleid projectiel als hij alleen op stal staat Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:41

Ik merk bij mijn paard duidelijk welzijns verschil

en idd als hij alleen buiten moet staan, doet hij er alles aan om bij andere te komen (ondanks box contact) Hij spring over 1.40
kruipt onder schriklint van 40 cm door Lachen

staat hij bij een ander paard doet hij dat niet meer.

maar staat hij in een groep van meerdere paarden dan 2, merk ik dat hij nog vrolijker is.

staat hij op stal, is hij gek, staat op 2 benen, draait voordurend rondjes op stal.
na een blessure toen hij een paar weken boxrust moest, heb ik hem in de buitenbak (hoog en van hout, dus kan er niet onderdoor Lachen )gezet, zodat hij de andere kon zien en was daar beter tot rust dan in de stal.

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:42

Levy, Koortje het gaat niet om mijn eigen paard (al heb ik hem wel voor ogen als het gaat om een voorbeeld van open boxen, niet geschaad welzijn, etc.). Ik weet dat ik hier uiteindelijk het onderspit zal delven als ik mezelf zou moeten verdedigen met een paard dat inderdaad geen weidegang heeft (die mogelijkheid heeft de stalling niet) Haha!

Ik ken jouw voorbeeld Levy (vb van paard dat duidelijk 'beter in zijn vel' ging zitten toen hij op het land kwam). Nogmaals, ik ben geen uitgesproken voorstander van 'paarden 24 uur per dag in boxen want het kan'.
Waar ik wel voorstander van ben, is het zien van de middenweg, namelijk dat er best moderne paarden bestaan bij wie het welzijn absoluut niet in het gedrang komt als ze geen weidegang hebben.

Zijn dit dan uitzonderingen? Misschien wel.. ik heb geen statistieken, ik moet het ook maar doen met voorbeelden uit mijn eigen omgeving.. Maar dat geldt voor een ieder hier.

michele
Berichten: 2133
Geregistreerd: 25-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:52

ArwenLune schreef:
In de wei, vermoed ik. Aandacht van mij vind 'ie wel eens leuk, hij heeft best lol in het rijden (is in ieder geval enthousiast genoeg) maar als 'ie mocht kiezen stond 'ie lekker met z'n kudde in het land.

Ik heb niet de illusie dat ik erg belangrijk ben voor zijn levensgeluk.

Als ik s'avonds laat nog even kom kijken na een dag op het land staat hij heerlijk loom een beetje met z'n stro te friemelen. Echt ontspannen.
De zeldzame dag dat ze eens binnen moeten blijven (de dag na een ontworm-ronde) ga ik altijd uitgebreid rijden, maar dan nog is hij 'savonds gespannen, rusteloos, lijkt hij niet zo goed te weten wat hij met zichzelf aanmoet.

De conclusie die ik daaruit trek is dat het vor zijn geestelijke toestand wel zeker uitmaakt of hij een dagje 'tijd voor zichzelf' heeft gehad of dat hij mijn aandacht heeft gehad...



Ik bedoelde er eigenlijk mee dat sommige mensen het in de wei lopen, meer als excuus gebruiken om niet te hoeven rijden. Dus een dagje voor zichzelf is prima en bedoel ook niet dat ik een voorstander ben van binnen staan.
Het is alleen jammer dat mensen die niet in de gelegenheid zijn om wat voor reden dan ook meteen zo worden bestempeld als slechte eignaar oid. Terwijl er heel wat minder fijne baasjes zullen rondlopen ookal komen ze dan wel in het land.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 14:02

Ik gebruik het regelmatig als een excuus om niet te gaan rijden Haha!

Afgelopen weken heb ik het gillend druk gehad met m'n tentamens. Rowan staat in volpension en komt elke dag buiten. Ga ik mezelf zinderend van de stress richting stal sturen omdat m'n paard per se aandacht moet? Nee hoor, hij mist me volstrekt niet. Is voorzien van z'n natje en z'n droogje, krijgt regelmatig een aai en een kriebel van de stalhouders, komt lekker buiten... niets mis mee. En toen ik na die week weer kwam kon ik er zo weer opstappen, hij heeft er geen moment anders om gelopen. Tja, het stormde dus hij was een beetje loperig. Maar verder?

Ik denk dat veel mensen hun eigen rol in het leven van hun paard een beetje overschatten... Of misschien heb ik gewoon een vrij zelfstandig paard. Die kan best een weekje zonder me hoor, hij vermaakt zichzelf wel. Hij kwijnt heus niet weg als ik er eens een paar dagen niet ben...

(maar da's weer een hele anders discussie dan over weidegang)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 14:32

ArwenLune schreef:
Ik denk dat veel mensen hun eigen rol in het leven van hun paard een beetje overschatten... Of misschien heb ik gewoon een vrij zelfstandig paard. Die kan best een weekje zonder me hoor, hij vermaakt zichzelf wel. Hij kwijnt heus niet weg als ik er eens een paar dagen niet ben...

(maar da's weer een hele anders discussie dan over weidegang)

Hier ben ik het mee eens. Zolang het paard maar zijn basisbehoeftes elke dag krijgt, voer en schoon water. Heeft hij echt verder geen mensen nodig voor zijn "geluk". Ik ben me ervan bewust dat er ook paarden zijn, die wel geregeld menselijk aandacht nodig hebben, maar een hele hoop paarden kunnen het ook uitstekend zonder mensen af hoor. Die vinden het alleen maar leuk als er een mens langs komt, en vermaken zich verder zelf ook wel.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 14:40

Ik denk dat het eerder een probleem is van de eigenaren die geen dag zonder hun paard kunnen, ook al staan ze hele dagen buiten. En ja, ik maak me persoonlijk ook niet druk als ik niet kan rijden (blessure) als ze de hele dag buiten zijn geweest. Maar ik wil ze wel iedere dag even zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 14:42

Ik gebruik de reden, hij heeft lekker de hele dag buiten met zijn vriendjes staan spelen, om niet te rijden Lachen
En ik geloof niet dat hij me dan mist.
ik hem wel, dus ga wel altijd knuffelen
En hij lijkt ook altijd blij me te zien, maar komt dat door mij of die appel Tong uitsteken

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 14:49

Ik denk persoonlijk dat laatste Haha!

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 15:30

ik vind het belangrijk dat een paard lekker buiten staat in een landje en dat hij eten krijgt en natuurlijk water heeft. het paard zit er niet mee hoor als je een dag niet komt!!!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 16:28

Blijft leuk die discussies elke keer Lachen

Ten eerste denk ik dat het per paard verschilt in hoeverre ze belang hechten aan weidegang. Er zijn paarden die de weidegang echt nodig hebben. Ik heb hier een voorbeeld gezien, dit paard werd slomer chagerijniger en zat duidelijk niet lekker in z'n vel toen hij geen regelmatige weidegang had. In zo'n geval vind ik dat het echt niet kan om het paard 24/7 op stal te laten staan.

Er zijn echter ook paarden die prima 24/7 op stal kunnen staan (ok met een uurtje werken tussendoor dan), maar waarvan het welzijn nog beter wordt als ze wel op het land komen. Zo heb ik er hier ook één, als ze een dag op stal moet blijven, prima staat ze rustig op stal maar blijft vrolijk en attent en zit goed in 'r vel. Komt ze echter op het land, dan merk je dat ze nog beter in haar vel zit. Je schaadt het welzijn dus niet altijd door het paard op stal te houden, maar verbeterd het door het paard buiten te zetten.

En nog even off-topic, ik ken ook paarden die echt waarde hechten aan het regelmatig menselijke aandacht krijgen. De merrie die ik nu rijd, kan prima 1 of 2 dagen zonder mij, maar kom ik een week niet (en ook niemand anders die er wat mee doet in die week) dan merk je dat wel degelijk aan haar. Hoewel ze er niet heel ongezond van wordt, geldt ook hier weer dat je het welzijn vergroot door haar wel die extra aandacht te geven.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 17:27

Ik ken ook een merrie die de boel afbreekt als je haar in het land zet.
Stijgeren, steeds naar de uitgang spurten. Die wil zonder haar eigenaresse niet buitenstaan. Paard staat dus 20 uur per dag binnen. En komt er 2 x per dag uit met eigenaresse. Je maakt dit paard dus ook echt niet gelukkig om haar buiten te zetten.. Ik dacht niet dat het kon maar het is echt zo.

Die van mij geniet nu volop van de 24/7 die hij buiten staat hoor. Haha!
Maar goed dat is weer een adere discussie Knipoog

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 18:38

Mijn paard kwijnt echt niet weg als ik niet kom, en ze wel lekker in de wei of paddock kan. Wel merk ik aan haar dat ze een beetje aandacht wel prettig vind, ze wordt een beetje plakkerig als er een tijdje niemand iets mee gedaan heeft.

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 16:53

Ik ben om precies dezelfde reden vandaag weggegaan en mijn eigenaar van de stal vond het ook maar een domme reden... lekker laten kletsen en doen wat je zelf wil.. daar heb je tenslotte een EIGEN paard voor Lachen