Tips gevraagd voor paard met hele vieze stal.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 21:25

Katja schreef:
Hij mag per dag 15 minuten zijn stal uit en het lijkt me wel gezond als hij nog een beetje kan bewegen


Hij kan dus niet het land op.

Verder vind ik het zielig om hem kaal neer te zetten want dan gaan zijn spongen open en is hij één berg met strond de volgende ochtend.

Bedankt voor de tip Imker. Was al van plan om voor de goedkope versie te gaan. Haha!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 21:33

Wij hadden vroeger ook zo'n viespeuk.
De beste oplossing om de stal een beetje redelijk schoon te houden: paard verkocht en een netter paard terug gekocht Haha!

Een echte oplossing heb ik nooit kunnen vinden. Stro, zaagsel, potstal, 4x per dag mesten... hij maakte overal een puinhoop van.
Deken op doen was ook geen oplossing, er zat iedere dag een dikke laag mest overal op de deken en ze rotten weg waar je bij staat Scheve mond
Benen scheren voor een wedstrijd omdat ze met wassen niet meer schoon te krijgen waren (tuiger, 4 hoge witte benen) en het paard stonk er gewoon van terwijl hij na iedere training gewassen werd...
Enige wat hielp was weidegang of in de paddock voor een groot aantal uur per dag.

Wij hebben wel over rubber op de vloer i.p.v. strooisel nagedacht maar dat was toen niet te doen op een pensionstal.
Bij kennissen heb ik daar wel positieve verhalen over gehoord, doorlatende matten en een kleine hoeveelheid stro voor de knabbel erop.

Supertje

Berichten: 7092
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 21:46

Hier worden de stallen voor 3/4 opgestrooid, ze blijven veel schoner.
driekwart van de stal ligt dus dik opgestrooid, aan de achterkant is een strook kaal. Bij het uitmesten laten ze in het begin wat mest op het kale stuk liggen, de rest gaat helemaal schoon. De paarden mesten hier eigenlijk alleen nog op het kale stuk.

Een kennisje van mij heeft haar enorme smeerlap op Biobase staan, dat helpt iets, omdat de stal droger blijft. Maar de mest verspreidt hij nog net zo hard door de hele stal, omdat hij het simpelweg door de hele stal heen loopt.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 22:02

Toen ik mijn tinker uit Ierland haalde was het ook zo'n viespeuk, ze kreeg geen grote box maar mestte alles onder. Ik moest iedere dag uitmesten, niet omdat ze erop ging liggen maar gewoon vanwege de smurrie.
Op haar volgende pensionstal kreeg ze een grotere box, het ging toen al beter. Vooraan pieste en mestte ze niet meer, het was daar de gewoonte dat je maar 1x in de week mocht uitmesten, er werd wel dagelijks opgestrooid.
Nog later kreeg ik een soort privéstal met weide. De stal was niet echt groot maar ze mestte alleen achterin, ruim de helft van de stal was altijd schoon, hier kreeg ze ook haar hooi en stond haar watertrog. Nou heb ik het voordeel dat mijn paard niet in haar eigen mest gaat liggen, of überhaupt ligt in haar stal. Hooi op de grond ipv in een ruif kàn dus helpen maar sommige paarden zijn gewoon smeerkezen.

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 22:41

heb je een zoutblok??
likt ie er veel aan??
dan eruit halen!! van zout gaan ze extra drinken dus ook extra plassen

verder weet ik het ook niet...

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 23:03

Nope geen zoutblok. Alleen zo'n lik-it maar daar is hij druk mee en dan blijft de stal eerder schoner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:37

Een paard 'uitdrogen' is natuurlijk uit den boze. Maar is het wel zo dat hij zoveel watert, want misschien is daar ook een reden voor?? Het kan zijn dat hij alleen zijn stalletje steeds omroert en dat kan vanzelf over gaan, maar er is niet een manier om dat te verbeteren. Ondanks dat hij niet veel stro eet, wordt hij toch heel vies, meestal is het andersom.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:38

katja als je begint met vlas let dan wel op dat hij het niet eet. zowel van vlas als biobase kunnen ze koliek krijgen. en wel sneller dan van stro.

verder tips om je stal schoon te houden heb ik niet echt. ik heb ook zo'n vark en alles al geprobeerd. incluis vlas, wat dus niet ging aangezien madam dat dus vreet.
het enigste wat ik zo kan bedenken wat je kunt proberen is, de mest niet allemaal verwijderen maar een aantal hopen achterin je stal te gooien, in de hoop dat hij snapt dat hij daar z'n behoefte moet doen. bij mijn ene werkt dat perfect.

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:40

Lovely schreef:
Een paard 'uitdrogen' is natuurlijk uit den boze. Maar is het wel zo dat hij zoveel watert, want misschien is daar ook een reden voor?? Het kan zijn dat hij alleen zijn stalletje steeds omroert en dat kan vanzelf over gaan, maar er is niet een manier om dat te verbeteren. Ondanks dat hij niet veel stro eet, wordt hij toch heel vies, meestal is het andersom.


Mijn idee is niet uitdrogen maar sommige paarden gaan spelen met water of veel water drinken uit verveling.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:42

Maar ben je niet bang dat als je je stal volgooit met vlas, dat hij dan (uit verveling) de hele stal leeg gaat eten? Ik zou zorgen dat er dan ook altijd een beetje stro tussen ligt, zodat hij nog iets te doen heeft.

Maar verder lijkt mij vlas inderdaad de ideale oplossing.

En de vlas van ons (en Imker Haha!)

http://www.ecobodem.nl (= linabox in de aanbieding tot augustis. Hoogstens 4,95 euro per pak als je het laat brengen. En 3,75 per baal als je het op komt halen)


En Imker, weet je dat zeker dat die toeslag erbij komt? Ik heb die zin al minstens 10 keer gelezen, maar ik volg em nog niet Verward

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 08:20

Vlas is erg bitter en dat eten ze echt niet meer na het eerste hapje!

Ik heb ook zo'n varken en die gaat in de winter op vlas.
Als hij op stro staat, vreet ie z'n box in een half uur leeg, maar van vlas eet ie niets.

Begin wel goed met vlas: box leeg en schoonspuiten, op de vochtige (niet zeiknatte) bodem beginnen met 5 of 6 pakken (ligt aan de grootte) het lijkt belachelijk veel, maar het moet echt!

Over de nieuwe vlasbodem een dun laagje stro de 1e dag, het is namelijk nogal glad als het er nieuw in ligt.

Dan kan je volstaan met de ballen eruit te halen, of met de hand of met een speciale ballenwipper (ja zo heet zo'n ding echt). Niet met een riek in het vlas gaan prikken, geen natte plekken weghalen...

Afijn, wat klets ik, de gebruiksaanwijzing staat uitgebreid op het pak, off je krijgt een folder mee!

Vlas is biologisch afbreekbaar, je mikt het op de mesthoop en 6 weken later is het weg, verteerd!

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 10:04

Lovely"]
Een paard 'uitdrogen' is natuurlijk uit den boze. Maar is het wel zo dat hij zoveel watert, want misschien is daar ook een reden voor??
[/quote]

Ik heb de dierenarts een tijdje terug bloed laten afnemen om te kijken of de nierfunctie goed was. Die was in het bloedbeeld in ieder geval perfect en verder is het ook een heel erg gezond paard om te zien.
Misschien dat ik wel eens een paar dagen met emmers ga bijhouden hoeveel hij drinkt.

[quote="Vonnie84 schreef:
Maar ben je niet bang dat als je je stal volgooit met vlas, dat hij dan (uit verveling) de hele stal leeg gaat eten? Ik zou zorgen dat er dan ook altijd een beetje stro tussen ligt, zodat hij nog iets te doen heeft.


Ben ik niet zo bang voor omdat hij ook niet zoveel stro eet. Daarbij krijgt hij veel hooi dus daar moet hij voldoende aan hebben.

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 10:10

waarom verhuis je niet naar een andere stal waar je paardje lekker naar buiten kan. Dan is de stal minder vies. Of waar hij 24/7 op het land kan blijven

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 10:13

Katja"]
[quote="Katja schreef:
Hij mag per dag 15 minuten zijn stal uit en het lijkt me wel gezond als hij nog een beetje kan bewegen


Hij kan dus niet het land op.
[/quote]

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:26

Vonnie84 schreef:

En de vlas van ons (en Imker Haha!)

http://
http://www.ecobodem.nl[/url] (= linabox in de aanbieding tot augustis. Hoogstens 4,95 euro per pak als je het laat brengen. En 3,75 per baal als je het op komt halen)


En Imker, weet je dat zeker dat die toeslag erbij komt? Ik heb die zin al minstens 10 keer gelezen, maar ik volg em nog niet Verward


Ik heb ze net gebeld van Ecobodem (krijg je een telefooncentrale-iets) en er komt 6% BTW overheen. Dan kom je uit op een bedrag van 3.99 euro per baal en dat is 83.79 euro per volle pallet van 21 balen.
En daarna belde ik met Dekkers in Rooij en blijkt dat zij exact dezelfde prijzen hanteren, dus ik ga zaterdag even met mijn aanhangertje op en neer en dan haal ik even 2 palletjes.
Dit scheelt echt een hoop, zo'n 30 euro per pallet. Dat loont de moeite dus wel om even op en neer te rijden.

Belker

Berichten: 15307
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:33

Paarden eten wel vlas. zeker het schone spul wordt vbij ons op stal door meerdere paarden graag gegeten.
Mijn remedie is het oude vlas door het nieuwe mengen. Hierdoor komt er een urinesmaak aan en laten ze het uit hun hoofd.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:36

Heeft hij een bovenluik? Staat dat open?
Mijn merrie houdt haar stal goed schoon, maar als ze binnen moet blijven en het bovenluik dicht, loopt ze continu rondjes, en dan is het een bende.
Op stal hanteerd te stalhouder altijd, wat mest achterin tegen de muur laten liggen. Lopen ze niet doorheen, en ze gaan vrijwel allemaal achterin mesten. Zelfs mijn haflinger die zijn stal altijd om wist te toveren tot een bende, was na een paar maanden een stuk netter op stal.

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 16:33

Ja dat deden wij met mijn oude verzorgpaard ook, alles in 1 hoek gooien, en elke dag, gewoon altijd doen als je dr bent. Uiteindelijk poepte ze zelf op die hoop. En die hoop gewoon 1x per week weghalen (of zoiets), ze meoten iig door hebben dat ALLES op die hoop ligt..

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 23:56

smurf schreef:
Vlas is erg bitter en dat eten ze echt niet meer na het eerste hapje!


kom langs zou ik zeggen krijg je een demo, er zijn dus echt wel paarden die vlas eten en meer dan 1 hap

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 23:58

Witlofwortels zijn ook bitter, en de meeste paarden zijn er stapelgek op.
Lijkt me dus geen garantie Haha!

smout

Berichten: 1264
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 08:59

hallo, ik heb niet het hele topic gevolgd misschien staat mijn tip er wel bij, ik heb ook een enorme viespeuk, en die heb ik nu op een hynder matras, in aanschaf in eerst instantie duur, maar een behoud voor je rug en je hoeft maar weinig zaagsel te gebruiken. het is een matras dus ze liggen altijd zacht. ik ben er erg blij mee.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 09:04

Ik ken het probleem. Heb ook zo'n smeerkees. Door het water in haar mond te doen en dat als een plantensproeier door de hele stal te sproeien maakt ze het nat. En wat niet nat is dat mest ze wel onder. En véél!
Heb de perfecte oplossing gevonden! Iemand zoeken die je stal uitmest Haha!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 13:15

OP stal bij de familie Voorn gebruiken zo ook vlas of koolzaadstro en elke keer als ze langs de stal lopen en ze zien mest liggen wordt het er subiet uit gehaald
Dus als iemand tijd teveel heeft..... Knipoog