shetlanders alleen in stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Alieta

Berichten: 820
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Hoogeveen

shetlanders alleen in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 17:02

ik had gewoon een vraagje!
hebben shetlanders echt weiland nodig of kunnen ze, aan rijden en biks wel verder komen? het is maar een klein vraagje alleen ik was benieuwd!


casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 17:04

je zou shetlanders zeker te kort doen in gezondheid/verzorging als ze geen enkele vorm van weidegang gaan krijgen.

paarden zijn buitendieren!!!!!

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 17:05

bedoel je dat shetlanders weide met gras nodig hebben, of dat ze ook gewoon in een weide zonder gras mogen staan, of bedoel je dat ze alléén maar op stal mogen staan?
In geval van de 1ste 2, ja dat is mogelijk.
In het laatste geval, NEE. Elk paard, ook al is het maar een shet, heeft recht op vrije beweging.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 17:07

Ben het met casanova en Katleentje eens.
Niets aan toe te voegen.
Paarden horen buiten te komen.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 17:44

Shetlanders, zijn echte buiten paarden, ze horen niet in een stal die horen op het land. En eigenlijk alles paarden horen buiten

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 17:49

Shetlanders kunnen wel heel goed juist alleen op land staan, met bijvoeren als er niet genoeg gras is...

Maar geen enkel paard kan alleen maar op stal, en nooit los... Dan zou ie maar 1 1/2 uur per dag buiten z'n box komen (ja soms wat langer, maar toch...) dat zou 22 1/2 uur saai op stal betekenen...

Dat is vragen om stalgebreken!

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

mariboe
Berichten: 403
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Tielen =>België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 17:54

Mijn wei staat in de winter altijd onder water.
Dus zet ik mijn shetlander in een stal dat is 2 maand dan mag hij soms een paar uurtjes buiten is dat wel goed

If you think baby after so long.That I’m over you baby you’re so wrong Every time I kiss, still kiss you No matter who it is, I still miss you
I want you back in my life

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 21:58

Ja nood breekt wet zou ik zeggen, ideaal is het niet maar als je weide onder loopt kun je geen kant uit dan moet je wel. Of je zou een stukje land elders kunnen huren of je pony tijdelijk bij iemand anders neer kunnen zetten.

Maar weidegang is onontbeerlijk voor ieder paard/pony of shetlander!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:02

ELK paard heeft IMO weidegang nodig, snap de vraag dus ook niet. Wil je hem in de fietsenschuur zetten ofzo?

mariboe
Berichten: 403
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Tielen =>België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:08

nee natuurlijk ga ik hem niet in een fietsenschuur zetten.
Maar af en toe wat binnen.
Zal toch een extra wei zoeken.

If you think baby after so long.That I’m over you baby you’re so wrong Every time I kiss, still kiss you No matter who it is, I still miss you
I want you back in my life

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 09:26

weidegang hoef je niet in de vorm van gras te zien. Gras vind ik minder belangrijk, als ze maar buiten lopen.
Die van mij lopen ook op een wei waar geen gras staat, maar ze lopen wél buiten!

Alieta

Berichten: 820
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 11:56

Dus het kan gewoon niet! het was gewoon een vraagje ik ken namelijk iemand die elke dag gewoon een rondje met hem loopt langs het water en meer niet en ze rijd soms op hem! maarja ...ik weet dus dat dat echt niet kan!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 11:59

Als je iets anders, zoals een bak of paddock hebt kan het wel. Als je maar ruimte hebt, of er gras staat is van minder belang.

Alieta

Berichten: 820
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 12:22

Het is natuurlijk wel mogelijk maar of je paardje dan nog een lekker leventje heeft?? I dont no>

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 12:50

mariboe schreef:
Mijn wei staat in de winter altijd onder water.
Dus zet ik mijn shetlander in een stal dat is 2 maand dan mag hij soms een paar uurtjes buiten is dat wel goed

Neem aan dat je hem wel laat lopen dan dan is het niet erg. En oppassen met op en afbouwen op het gras he. Zomaar in ene binnen en buitenzetten zonder op en afbouwen kan gevaarlijk zijn.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:22

Vind dat jullie allemaal een beetje overdreven reageren.
Tuurlijk zijn paarden buitendieren en is het beter ze dag en nacht op de wei te laten.
Maar er zijn 1000-den paarden die nooit op een weiland komen en alleen een paar uur per dag uit stal worden gehaald om gepoetst te worden en te rijden om vervolgens weer terug naar stal te gaan.

Of het nu om een shetlander of om welk ander paard dan ook gaat.... weidegang is wel zo lekker voor het dier, maar als het niet kan dan kan het niet hoor.

Dus ja, Ook een shetlander kan gehouden worden zonder het in een weiland te zetten, al gaat de voorkeur uiteraard uit naar een landje, met of zonder gras maakt niet veel uit, het gaat om de bewegingsvrijheid.

ellepel

Berichten: 47317
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:09

als ze genoeg beweging krijgen zie ik er ook geen probleem in dat ze niet in een weide komen...

Rene
Berichten: 266
Geregistreerd: 06-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:35

Alieta schreef:
Dus het kan gewoon niet! het was gewoon een vraagje ik ken namelijk iemand die elke dag gewoon een rondje met hem loopt langs het water en meer niet en ze rijd soms op hem! maarja ...ik weet dus dat dat echt niet kan!


Koop dan gewoon geen pony!!!
Ik ben blij dat je zelf ook inziet dat dit niet kan...

De mens is juist de reden dat paarden op stal gehouden worden...
En natuurlijk kan het allemaal, (of beter gezegd het wordt gewoon gedaan). Maar het wil toch zeker niet zeggen dat als 1000en mensen hun paard 22 uur op stal hebben staan, dat we dat allemaal maar moeten doen Verward
Als je geen mogelijkheden hebt om een paard/pony buiten te houden doe het dan niet. Maar ja lusten gaan voor lasten...(bij de mens dan)
Ik weet dat velen dit niet op deze manier inzien, maar ik wel

In de winter hebben wij ook niet altijd gras, maar daar kun je naar voeren (brokken en hooi bijv.) maar niets is triester dan je paard/pony 22 uur vast te hebben staan.
In mensenland noemen ze zoiets een gevangenis... Scheve mond

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:40

René schreef:
Maar het wil toch zeker niet zeggen dat als 1000en mensen hun paard 22 uur op stal hebben staan, dat we dat allemaal maar moeten doen Verward


Klopt maar dat wil dus ook niet zeggen dat het onmogelijk is een shetlander (paard) te houden zonder deze in een weiland te laten lopen.

Rene
Berichten: 266
Geregistreerd: 06-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:50

Nee het is zeker niet onmogelijk, integendeel... (helaas)
En ik vind ook niet dat we er van uit moeten gaan of dit mogelijk is, want er is zoveel mogelijk,
maar als ik van mezelf uit ga, (of ik nou een mens ben of een paard/pony) lijkt het me zeer onprettig om 22 uur in een kamer/in een stal te staan.
En ik denk niet dat er veel mensen zullen zijn die dat plezierig vinden..

Alieta

Berichten: 820
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 15:38

het is hetzelfde als huisarest alleen dan voor een pony, maar die man die die pony heeft die heeft het stuk land verkocht maar hij is dolblij met die pony en heeft hem dus nu ook niet meer in een weiland maar dat beest heeft het wel naar zijn zin..bijna elke dag komt er een verzorgertje langs!

Maar het is eigenlijk onmogelijk!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 16:13

Cinzano schreef:
Vind dat jullie allemaal een beetje overdreven reageren.
Tuurlijk zijn paarden buitendieren en is het beter ze dag en nacht op de wei te laten.
Maar er zijn 1000-den paarden die nooit op een weiland komen en alleen een paar uur per dag uit stal worden gehaald om gepoetst te worden en te rijden om vervolgens weer terug naar stal te gaan.

Of het nu om een shetlander of om welk ander paard dan ook gaat.... weidegang is wel zo lekker voor het dier, maar als het niet kan dan kan het niet hoor.


Niet iedereen heeft de keuze, maar het zou toch echt mijn 1e prioriteit zijn en mijn 1e eis als ik ooit op een andere stal zou gaan kijken. Stallen die geen weidegang hebben (al is het maar een paar uurtjes) ga ik niet eens kijken.
In de winter staan mijn paarden ook niet dagelijks op het land, ik vind het ook niet belangrijk dat ze gras krijgen, als ze maar buiten lopen (wei, bak, paddock, whatever)

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 17:03

Ik vind dat je geen enkel paard op stal op moet sluiten, een paard moet buiten het rijden ook lekker "vrij" zijn beenen kunnen strekken.

royena mijn supper knollie Haha!
sjoerd bedankt voor de fijne tijd,.... marlot veel plezier van hem Lachen
"geen beter hulpmiddel als een beloning"

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 18:35

En wei is niet noodzakelijk, maar op z'n minst een inloopstalletje met een stukje grond, dat ie in en uit kan lopen.....
Je zorgt normaal eerst voor een plek en dan voor een pony...toch?!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Rene
Berichten: 266
Geregistreerd: 06-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 09:29

Anke schreef:
En wei is niet noodzakelijk, maar op z'n minst een inloopstalletje met een stukje grond, dat ie in en uit kan lopen.....
Je zorgt normaal eerst voor een plek en dan voor een pony...toch?!


helemaal mee eens!!! Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 90 bezoekers