Wachten met handelaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-04 01:12

Ze is dampig ja, maar dat wil toch niet zeggen dat ze dan geen cent meer waard is? Ze is ook de jonste niet meer.
Maar wat moet ik dan? Haar laten stikken ofzo? Ik moet toch iets? Haar houden is geen optie, dat kan ik gewoon niet omdat de lol er dan snel vanaf gaat. Ik wil wel onderhand eens wat anders.

Dat ze nog steeds niet verkocht is zal heus niet alleen aan de prijs en haar leeftijd liggen. Ze is gewoon niet geschikt voor iedere ruiter. Er hebben wel mensen gereageert maar als ze dan horen dat ze hun dochter die 1,5 jaar rijd er niet helemaal alleen mee om kunnen laten gaan zijn ze weer weg. Ze is hartstikke lief en betrouwbaar als ze tenminste een goede baas heeft die duidelijk laat weten waar ze aan toe is.

Dat ze niet bij bekenden staat heb ik op dat andere forum ook al eens uitgelegd. Ik ken niet eens zo heel veel mensen in de paarden. Van de club en dat was het dan. En die hebben geen interesse in een pony van 20. Dus dan is het gedaan met de paardenkenissen.....wat dan?
Probleem dus niet opgelost.

Ik heb idd al met Natasha gepraat. En ik hoop dat ik daar een goede oplossing kan vinden. Dat ik geen kans heb haar te verkopen is de grootste onzin. Met wat geduld zal er wel een leuk huis voor te vinden zijn.
Al is het een handelaar, wat dan nog? Die brengen het paard heus niet naar de eerste de beste slachterij....

Nu ga ik iets vertellen waar ik vast en zeker een hoop gez**k over ga krijgen, maar zo denk ik er dus over...wat velen niet met mij zullen delen.
als ik de pony verkoop aan iemand, is ze niet meer van mij. Ik ga dan verder. Op zoek naar een nieuw paard waar ik weer opnieuw mee kan beginnen. Wat de nieuwe eigenaar dan met m'n vorige pony doet gaat mij niets meer aan....klinkt cru maar het is nou eenmaal zo. Als ik steeds maar blijf denken waar ze heen gaat kan ik haar nooit verkopen, mar ik moet ooit een bislissing nemen. Ik kan haar gewoon simpelweg niet hier houden tot haar dood. wie weet hoe lang ze nog mee gaat. Dat ze dampig is wil niet zeggen dat ze over een week met stijve benen ligt....
Ze heeft er geen last van zolang je het maar niet verwaarloosd.

Maar goed, zo denk ik er dus over. Dit is een situatie waar eigenlijk niemand iets vanaf weet. dus nu zal ik wel te horen krijgen dat ik dieronvriendelijk ben en haar moet houden tot haar dood, maar daar heb ik niets aan.
Natuurlijk wil ik haar een leuk ander thuis bezorgen, en dat hoeft echt niet voor de €900,- die ik ervoor VRAAG. Maar gratis doe ik haar ook niet weg, de rede is hier al eens eerder uitgelegd. Hou over die "optie" dus maar op.

Nou hoop ik maar dat de reacties wat gaan meevallen...maar jullie blijven erover doorzagen dus probeer ik nu een duidelijk antwoord te geven....

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 12:07

xxappiexx schreef:
Maar wat moet ik dan? Haar laten stikken ofzo? Ik moet toch iets? Haar houden is geen optie, dat
kan
ik gewoon niet omdat de lol er dan snel vanaf gaat. Ik wil wel onderhand eens wat anders.


Het kan wel maar je wilt het niet. Is je goed recht. Voor mij is een paard nou eenmaal meer dan een rijdier. Het zou niet in mij opkomen om mijn paard te verkopen als hij niet meer aan mijn 'eisen' voldoet.
En inderdaad, ik heb zelf een paard waar ik niet serieus meer mee kan rijden dus ik weet waarover ik praat. Als ik m'n paard wel zou verkopen dan is ze behoorlijk kansloos. Dat zou ik niet over m'n hart kunnen krijgen.

Maar nogmaals, zoveel mensen zoveel meningen. Zeker paardenmensen Cool

Percy

Berichten: 12075
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 13:00

Realiseer je wel dat veel handelaren de goede dieren aan huis verkopen en de rest op de paardenmarkt van waaruit een enkeltje Frankrijk tot de mogelijkheden behoort.

Ik denk dat maar weinig handelaren brood zien in een pony van 20 die ook nog dampig is. Dan kan ze nog zo energiek zijn, vrijwel niemand zal zo'n pony willen kopen en geen handelaar zal daar een prijs boven de slachtprijs voor willen geven met alle risico's vandien. Een handelaar moet ook gewoon verdienen en is geen liefdadige instelling.

Stel dat ik de pony van mijn dochter zou moeten wegdoen (en dat moment is gevaarlijk dichtbij geweest) dan gaat ze óf ergens op de wei als gezelschapsdier en blijft mijn eigendom of ik laat haar inslapen, hoe hard ook voor een relatief gezonde pony. Dat liever dan dat ze met haar 21 jaar en stofallergie de handel ingaat als 15-jarige. Dat zou ik haar nooit willen aandoen. Ik heb haar nu ook vijf jaar overigens.

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 13:07

zet ze anders ook eens op teletekst, is gratis en veel mensen die nog niet zo veel verstand van internet hebben, kijken eerder daarop.

waar jij je goed bij voelt en op welke manier jij jouw pony verkoopt is helemaal aan jou, dus wat dat betreft zou ik niet al te zwaar tillen aan een ander zijn mening, of deze nu positief of negatief is.
Het gaat om jouw gevoel, je doet in jouw ogen het beste voor je pony en that's it. als ze eenmaal is verkocht zou ik niet meer gaan kijken, heb ik in t begin wel gedaan maar als het niet goed zou gaan kan je er toch niks meer aan doen aangezien het paardje niet van jou is.

Voor anderen is het misschien makkellijk gezegd om ze maar te houden of gratis weggeven etc, maarja we hebben niet allemaal n geldboompje he!

succes met JOUW keuze en dus ook JOUW beslissing, JIJ moet je er goed bij voelen.

groetjes

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-04 13:19

ellenlouise schreef:
Het kan wel maar je wilt het niet. Is je goed recht. Voor mij is een paard nou eenmaal meer dan een rijdier. Het zou niet in mij opkomen om mijn paard te verkopen als hij niet meer aan mijn 'eisen' voldoet.
En inderdaad, ik heb zelf een paard waar ik niet serieus meer mee kan rijden dus ik weet waarover ik praat. Als ik m'n paard wel zou verkopen dan is ze behoorlijk kansloos. Dat zou ik niet over m'n hart kunnen krijgen.

Maar nogmaals, zoveel mensen zoveel meningen. Zeker paardenmensen Cool


Niet om vervelend te doen Haha! Maar ik KAN het ook niet. Als ik haar zou houden kan ik geen ander paard kopen. Dan zit ik dus met haar te kijken terwijl er voor mij de lol van af is. Dan staat staat zij dagelijks te vreten en oud te worden terwijl er nog van alles mee gedaan kan worden.
Ik kan me geen 2 paarden veroorloven, ik ben 16 en mijn ouders zijn niet van plan alles te blijven betalen voor mij. We hebben er hier de plaats ook niet meer voor, het is vol. Dus dan zal er wat verkocht moeten worden. Ach gut

Maar goed, fijn dat je me toch wel snapt Knipoog

taverno

Berichten: 4217
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 13:28

Ik zou een twintigjarig dampig paard niet in de handel doen.Ik zou haar in laten slapen of naar de slager brengen.
Ik zou niet willen dat ze in verkeerde handen terecht komt of op transport gezet wordt naar Italie,Frankrijk of zo.
Ik kan me voorstellen dat je iets anders wilt maar het komt wel heel koud over.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 13:53

taverno schreef:
Ik zou een twintigjarig dampig paard niet in de handel doen.Ik zou haar in laten slapen of naar de slager brengen.
Ik zou niet willen dat ze in verkeerde handen terecht komt of op transport gezet wordt naar Italie,Frankrijk of zo.
Ik kan me voorstellen dat je iets anders wilt maar het komt wel heel koud over.

Verder niets aan toe te voegen !

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-04 14:03

taverno schreef:
Ik zou een twintigjarig dampig paard niet in de handel doen.Ik zou haar in laten slapen of naar de slager brengen.
Ik zou niet willen dat ze in verkeerde handen terecht komt of op transport gezet wordt naar Italie,Frankrijk of zo.
Ik kan me voorstellen dat je iets anders wilt maar het komt wel heel koud over.


Neej het komt niet koud over haar in de laten slapen of te laten slachten als ze haar best gedaan heeft.... Verward
Ik probeer nog een leuk baasje voor haar te zoeken. en mijn mening is dat niet alle handelaren meteen paarden aan slachterijen verkopen of op transport doen... Verward
Waarom zou ik haar in laten slapen of naar de slacht moeten brengen als ze nog gewoon bereden kan worden? Dampigheid is niet zo'n ramp, zolang je de moeite er maar voor neemt het hooi nat te houden. Dan heeft ze nergens last van!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 14:14

Ik denk dat taverno het op een andere manier bedoelt.

Jou paardje is oud en mankeert wel wat.
Geeft op zich niks, maar ze heeft bij jou een mooi leven gehad.
Zou je dat niet zo willen laten eindigen dan?

Mocht je namelijk verkopen dan heb je hele grote kans dat ze een ander leven tegemoed gaat wat jij niet gewild hebt.
Zij zelf is daar ook niet mee geholpen.

Ik denk dat taverno het zo bedoelt?

Percy

Berichten: 12075
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 14:21

Zo bedoelde ik het in elk geval wel. Natuurlijk doen handelaren niet meteen alle paarden naar de slacht maar net zomin als jij een baas voor haar kan vinden zal dat een handelaar lukken en dan eindigt ze toch echt in Italië of Frankrijk. Wil je dat risico dan lopen? De kans is zelfs al klein dat je haar kwijt kan aan een handelaar.

Jij wilt graag verder en daar is niets mis mee maar laat het voor haar dan eindigen want ik denk dat juist dat de meest diervriendelijke keuze is die je voor haar kan maken.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 14:29

xxappiexx schreef:
Niet om vervelend te doen Haha! Maar ik KAN het ook niet. Als ik haar zou houden kan ik geen ander paard kopen. Dan zit ik dus met haar te kijken terwijl er voor mij de lol van af is. Dan staat staat zij dagelijks te vreten en oud te worden terwijl er nog van alles mee gedaan kan worden.
Ik kan me geen 2 paarden veroorloven, ik ben 16 en mijn ouders zijn niet van plan alles te blijven betalen voor mij. We hebben er hier de plaats ook niet meer voor, het is vol. Dus dan zal er wat verkocht moeten worden. Ach gut


Nou wil ik ook niet vervelend doen hoor Haha! maar dat is niet wat ik bedoel.
Jij hebt liever een jong(er) paard waar je meer mee kan doen dus moet het oudje het veld ruimen om het maar even cru te zeggen.
Misschien komt ie goed terecht, misschien ook niet. Dat risico wil jij nemen.

Ik kan me ook geen 2 paarden veroorloven. Ik heb er nu één die 18 is en waar ik ook niet echt meer op kan rijden. Geen haar op m'n hoofd die er over denkt om haar weg te doen. Dan maar niet rijden. Ik wil zeker weten dat mijn beessie het goed heeft. En dat kan alleen maar als ik haar zelf verzorg!

muppetmayo

Berichten: 3398
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 17:47

Ik heb (zie stukkie terug) net zelf ook een oud dampig paard gekocht. Ik heb zoiets van waarom geef ik haar niet een gelukkig einde? Ze heeft jarenlang intensief gelopen op een manege, ze verdient gewoon een leuk baasje zolang ze niet veel pijn heeft en ze t gewoon nog anar dr zin heeft. Om dr naar de slacht te brengen vind ik zo cru, denk dat xxappiexx daar ook zo over denkt. Dat beessie verdient gewoon nog een leuke oude dag. Voor mij is het gewoon een leuk beginpaard waar ik nog een hoop van zal leren. Er zijn echt wel mensen die zo'n oud paardje willen kopen hoor! Als je nou bijvoorbeeld eens iets van de slachtprijs zou vragen? Dat moest ik 1e instantie ook betalen voor de mijne. Heel veel succes nogmaals!

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 22:21

kun je haar niet ergens zettn in verkoop?
bv bij ons op de manege hebben we een aantal paarden in verkoop staan
ze worden gebruikt in de lessen, en staan daar in ruil gratis met een goede verzorging
als er kopers zijn worden ze doorverwezen naar de eigenaars, en kan je ze verkopen
zo kun ji jal een nioeuw paard kopen, en staat je pony toch goed
(wel een goede manege/stal uitkiezen he Haha!)

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 22:25

xxappiexx schreef:
Ik zou haar ook het liefste houden nu ze 20 is, maar dat gaat gewoon simpelweg niet (helaas).



Je kan wel een jong paard kopen om verder mee te gaan maar haar niet houden.... hm dat snap k dan niet.. zal wel blond zijn Blond

Toch zou k gewoon zeggen zoek n goed te huis en geef haar desnoods weg..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 22:28

Een twintig jarige, is onverkoopbaar aan een goede baas (of jij moet enorm geluk hebben) verkoop je het dier aan een handelaar, zal die naar alle waarschijnlijkheid nog een seizoen afgebeuld worden op een seizoensbedrijf waar die met dikke duitsters over het strand mag zeulen. Een twintig jarige naar een handelaar doen is tekenen voor een unhappy end voor het dier.

Als je er dan toch zo nodig vanaf moet, gun het dier dan tenminste rust

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-04 22:47

Nou ja, het heeft toch weinig nut hier uit te leggen wat ik vind. Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen mening en dat mag ook. Maar ik heb m'n besluit al lang genomen. Binnenkort laten we een handelaar komen of gaan we er naar toe. Bij een handelaar komen veel meer mensen dan bij ons (gewoon geen 1 Boos!) dus daar heeft ze toch al wat meer kans een baasje te krijgen (hopelijk). Dat er daar alleen gekocht wordt door mensen die geen verstand van paarden hebben en de paarden bij die mensen het dan slecht gaan hebben is onzin. Wat zijn wij dan? Slechte mensen? Wij kopen er immers ook paarden. Wij zijn op zoek naar een jong paard. Anderen zijn op zoek naar een ouder leerpaard.
Ik ben nog steeds van mening dat een 20 jarige wel een goed tehuis zou kunnen krijgen. Misschien dat we ook gewoon met de handelaar kunnen regelen dat ze daar zolang staat maar nog gewoon van ons is en hij hem voor ons verkoopt en wij eerst kunnen zien aan wat voor mensen ze verkocht wordt. Dat is nog een optie. Inruil trouwens ook.
Maar goed. Ik kan me moeilijk van al jullie meningen iets aantrekken want dan kom ik nergens.
Dat jullie je oudere paard laten inslapen als het verkocht zou moeten worden vind ik prima, ik doe het iig niet zolang ze nog springlevend is. Ook een dampig paard kan een leuk baasje krijgen (wij hebben haar immers ook dampig gekocht op ong 15 jarige leeftijd. En dat is ook niet meer op z'n jongst....

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-04 22:49

En ik ga ook in de prijs zakken, zo schieten we namelijk toch niets op.
Weet iemand wat de slachtprijs doet op dit moment?
Zodat we de prijs dus aan kunnen passen.

Niet dat iedereen nou begint van "laat je hem slachten?! Hij is nog springlevend! verkoop hem!" Want zulke reacties heb ik een tijd geleden dus ook gehad....lekker duidelijk is bokt OK dan!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 22:52

Een handelaar zal zeker wel centen willen zien als ze daar staat en ze blijft van jullie. Dan kan je beter een intermediar inschakelen........ maar een twintig jarig dampig paard is onverkoopbaar. Jonge talentvolle gezonde paarden zijn op dit moment al onverkoopbaar!

Maakt niet uit wat je doet, voor mij niet iig........ maar ik denk dat je wel reeel moet zijn. En de realiteit is dat deze dieren OF in de salami OF bij een seizoensbedrijf terecht komen....... Bij die handelaar kost ze ook geld, dus dan kan je haar nog beter de zomer op het land laten staan...... super verwennen en zelf naar het slachthuis brengen, want je hebt 95 % kans dat ze daar toch terecht komt...... en dan is het voor het paard maar te hopen dat ze er terecht komt zonder omwegen

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-04 22:55

Sorry, maar ik doe een gezond (of met een gebrek) paard dat nog springlevend is niet naar de slacht. Dus kap daar nou maar over.
Dat het geld kost als ze bij een handelaar staat en nog gewoon van ons is snapte ik ook wel...ik ben blond maar niet zo blond....
Laatst bijgewerkt door xxappiexx op 01-07-04 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 22:56

Ach, als je haar aan een handelaar verkoopt, kun je wel denken dat ze naar een lief pennymeisje gaat, met veel weidegang en lekkere stapritjes, maar dat is alleen je kop in het zand steken en je geweten sussen.
Je maatje van de laatste 5 jaar gaat minimaal naar de slacht, en met een beetje pech op transport naar Italie of zo.
Maar goed, jij hebt je geweten gesust, en je kunt rustig slapen.
Heel eerlijk gezegd, als het met Bill ooit zover komt, wil ik zeker weten waar hij terecht komt, en laat ik hem liever zelf slachten, dan weet ik zeker dat er verder niet mee gesold wordt.
Maar nogmaals, als jij liever je kop in het zand steekt, veel succes.

Oh ja, een dampig paard is niet gezond...
Laatst bijgewerkt door Billy op 01-07-04 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 22:57

Nou, waarom houd je haar dan niet????

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-04 22:59

Kan ik nou weer gewoon van voor af aan gaan beginnen?! Verward
Lees dit topic nog maar eens dan, dan weet je dat ook weer.
Nagelbijten / Gniffelen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 23:02

Okee het is niet het geld wat ze zou kosten, wat is het dan???

Een leuke verzorgster is snel gevonden, dus tijd kan het ook niet zijn..........

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-04 23:10

ruimtegebrek, dat is het. Heb ik ook al laten weten eerder in dit topic.
Er staan hier nu al 3 pony;s, dat is eigenlijk al te veel.
Verzorgsters hoeven we hier niet, die hebben we gehad. Ze gooien alles over hoop, laten alles slingeren gaan verkeerd om met de paarden, vernielen dure spullen en jatten dingen mee. Nee dank je...die hoeven we hier niet nog eens.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 23:15

euh, andere boer.... met ander land... pensionstal....... moet ik nog even doorgaan????

Kom nou toch, Ik denk dat je gewoon van het dier afwil, nieuw vers bloed wil en dat het je geen reet intresseert waar en hoe het dier tot zn einde komt. Getuigt van weinig respect voor het paard!! Je wil er gewoon vanaf en het liefst nog wat centen toe krijgen.......... BAH!!!

Het zou je beter staan om het dier naar de slager te brengen. En jouw opmerking dat je een kwiek paard niet naar de slager brengt is getrut..... het is erger om een 20 jarig dampig paard de handel in te douwen.

De argumenten die je nu hier geeft zijn in mijn ogen GEEN argumenten, als JIJ daadwerkelijk het beste met het dier voor hebt dan neem je de ongemakken van een verzorgster op de koop toe