Stapmolen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Doranne

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-08-08
Woonplaats: Achel

Stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 13:11

Hoi

Ik had een paar dagen geleden een discussie met mijn vader over een stapmolen want we willen er zelf een aanschaffen.
Ik weet dus de werking enal ervan maar toen vroeg mijn vader plotseling iets wat ik dus helemaal niet wist.
Mag je een paard vastzetten in de stapmolen?

Weet iemand het antwoord, ja nee
Wat zijn de gevaren of voordelen van?

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:17

Hangt van je type stapmolen af.
Bij sommige moeten ze vast (anders lopen ze niet mee), bij andere juist weer niet (type van de hekken en dan lopen ze tussen 2 hekken in).

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:47

Bij ons liepen ze tussen die ''hekken'' in. (waren rijen met buizen)
We konden er stroom opzetten of water om de grond te besproeien.
We konden ze dus ook niet vastzetten. Ook konden we hele programma's instellen van stap tot galop.

Maar in een stapmolen waar geen hekken zijn moet je ze dus vastmaken, ze stappen dan alleen.

S_uus

Berichten: 18981
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Hengel , een stukkie fietsen van me pony af

Re: Stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:50

Bij mijn vorige stal liepen ze vast..
De meesten waren niet zo blij hiermee, want als het paard of de pony stilstond trok ie gewoon de wieletjes van de rails af en trok dus de stapmolen omhoog Verward Daarbij liepen ze op tegels wat in de winter vies glad kan zijn..
(Was geloof ik ook zelfgemaakte molen door de staleigenaar)

Nu sta ik bij een stal waarbij de stapmolen overdekt is , we hebben een goede bodem , en ze lopen indd tussen hekken waar stroom op kan (doe ik niet) en je de snelheid kan verstellen

bij mij op me werk idem maar dan niet overdekt Lachen

Edit deze bedoelde ik dus die elke keer van de rails getrokken word
http://img223.imageshack.us/img223/3451 ... 164wh0.jpg

Kun je wel een beetje zien.

Verder als je googled bij afbeeldingen zie je verschillende soorten stapmolens Lachen
Laatst bijgewerkt door S_uus op 10-12-08 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

SanneTilburg
Berichten: 234
Geregistreerd: 18-01-07
Woonplaats: Tilburg

Re: Stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:55

Wij hebben op stal een stapmolen waarbij de paarden vast staan. Ik vind het zelf erg makkelijk. Ze kunnen de molen wel stiltrekken (dat moet ook kunnen want stel nou dat er een paard zou vallen...), maar daar is heel wat kracht voor nodig.
Ze lopen bij ons ook op de stenen, maar daaroverheen ligt een laagje zand tegen het uitglijden. Na gebruik even het laagje zand weer op de goede plaats vegen en klaar.

0ojillo0
Berichten: 164
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Heeze

Re: Stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:58

Wij hebben een stapmolen waar ze niet vast staan, ze lopen geowon tussen de hekken. We kunnen er wel stroom opzetten maar is niet nodig. Je kunt instellen hoe hard hij moet draaien dus stappen of draven ze gewoon mee!

Doranne

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-08-08
Woonplaats: Achel

Re: Stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 17:34

Ok, mijn vader wil namelijk hem zelf maken en we zitten gewoon op zandvloer.

Vanaf hoeveel jaar kan een paard in een stapmolen en hoelang mag ie er ongeveer in?
Is dat gewoon hetzelfde als bij longeren?

Erna_

Berichten: 8834
Geregistreerd: 03-04-08
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:12

Wij hebben een stapmolen waar ze los in staan.
Het ligt er een beetje aan hoe snel ze moeten lopen in de molen. Mijn paard staat er meestal zo'n 40 minuten in. Dan loopt ze 2 keer 10 minuten linksom en 2 keer 10 minuten rechtsom.

Vudress
Berichten: 1650
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:27

Dat ligt eraan waar je je molen voor wilt gebruiken. Als jij hem enkel gebruikt om je paard er 's ochtends een extra keer uit te halen dan is 20 minuutjes stappen lang genoeg. Je kunt hem ook een uur laten stappen maar dat vinden veel paarden toch best well lang.

Sommige paarden krijgen enorm slechte hoeven van de molen, dan kun je ze er beter niet/minder inzetten.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (Belgiƫ)

Re: Stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 19:43

bij ons is het ook een stapmolen met hekken, en men kan het instellen zodat het na een bepaalde tijd stil staat en dan in de andere richting draait dus kunnen ze niet vast gemaakt worden

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Re: Stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 08:56

Ik zou niet zo snel een paard vastzetten in een molen. Als het paard schrikt krijg je toch een vervelende reactie. Als je vader hem zelf maakt en je mag kiezen zou ik voor een gaan waar ze los in staan.

garuudaatje
Berichten: 56
Geregistreerd: 19-10-08

Re: Stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 09:11

ik denk dat het er wel aan ligt wat voor stapmolen je hebt.
bij ons lopen ze niet vast. en dat kan ook niet bij het type molen dat wij hebben.
en het kan zoiezo niet want om de 15 minuten (weet niet precies hoeveel) keert de molen om.

Doranne

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-08-08
Woonplaats: Achel

Re: Stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 12:04

Vader is bij een paar mensen langsgegaan die een stapmolen hebben en heeft er foto's van gemaakt etc...
Hij wil er nu een maken waar ze niet in vast staan.

Maar nu had ie nog een andere vraag: Welke snelheid moet ie hebben? Vooral voor de draf