Tot welke leeftijd van het paard blijven rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Equira

Berichten: 1219
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 02:53

Wij hadden vroeger ook een pony die nog tot hoge leeftijd meegereden heeft, volgens mij was ze 36??? Ze was al met pensioen en toen nam iemand haar voor de gein nog een keer mee met een buitenrit, gewoon even lekker stappen. Beestje kwam helemaal bezweet terug. Iedereen dacht dat ze belachelijk veel gedaan hadden, maar het was juist de pony die weer helemaal opleefde, ze was weer helemaal gek. Toen hebben ze haar weer ingezet in de beginners lessen en dat deed ze duidelijk nog met veel plezier. Grappig niet?

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 10:49

mijn paard is net 16.. wel eenbroekie vergeleken bij de leeftijden die hiero staan Haha!
ik was al bezig met onderlinge wedstrijden enzo, maar vanaf deze maand krijg ik 1 keer in de 2 weken les van een goeie instructie en dan ga ik echt trainen voor knhs wedstrijden enzo. ik blijf zo lang mogelijk wedstrijden rijden tot hij het niet meer aan kan en dan blijf ik recreatief rijden.
paarden die je stil zet worden juist heel erg stijf en je doet ze dan echt geen plezier om ze ineens 24/7 op het land te gooien.
die van mijis een oud manegepaard geweest die gewend was om 2 uur achtermekaar telopen(soms 3) dus die kan je al helemaal niet ineens stil zetten. toen ik hem net had lieptie stijf en kort. nu looptie ruimer, issie voorwaartser en vind hij het nog leuk ookal die oefeningen. hij wilgraag voor me werken, hij is heel werkwillig, dus daar maak ik lekker gebruik van, hij wil vanallesnog leren, hij doet heel hard zijn best, terwijl hij 1,5 jar gelden zowat nix kon en er ook echt geen zinmeer in had...
dus ik blijfnet zo lang door rijden tot hij het lichamelijk allemaal niet meer kan hebben.

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 11:56

Zo lang mogelijk!!!
Een paard heeft zijn aandacht en beweging nodig en hoe langer je van alles met hem blijft doen, hoe ouder hij zal worden. Natuurlijk aangepast op zijn conditie en springen en zwaardere oefeningen beperken, maar een lekkere buitenrit is nog nooit een paard slechter van geworden lijkt me zo.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 12:17

Dat ligt idd helemaal aan het paard zelf. Sommige paarden zijn op hun 18de al helemaal uitgeleefd anderen kunnen nog tot hun 28ste door!

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 13:22

ik denk inderdaad dat het aan de pony ligt
ik had vroeger een verzorgpony 35 jaar
die wilde heel graag galoperen en druk doen op de oude dag

er zijn ook paarden die met hun 18a 19de jaar al helemaal op zijn
je merkt het ook aan het paard
een vriendin van mij heeft een oude pony
en die gaat helemaal flippen als ze het zadel ziet
daarom rijd ze daar ook niet meer op

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 18:13

Als mijn pony op z'n 23e niet kort achter elkaar last had gekregen van allerlei ziektes en kwaaltjes (artrose, graskoliek, vervolgens hoefbevangenheid en ook nog lichte dampigheid) dan was-ie vast nog wel wat jaartjes op volle sterkte meegegaan. Vooral pony's kunnen tot op hoge leeftijd nog volop meedoen met de jonkies. Paarden zijn over het algemeen eerder oud (is mijn ervaring) maar ook onder paarden ken ik er een paar van in de dertig die nog leuk worden gereden. Lachen

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 18:22

Ik kende vroeger een manegepony van 36 die nog in de lessen werd gebruikt, en hij kon nog heel goed volgen Lachen
Hangt idd helemaal van het paard en de kwaliteit van het leven dat hij heeft gekregen af. Evita is nu 18 en is nog altijd in topconditie, als ze later last krijgt van allerlei kwaaltjes en haar conditie gaat achteruit zal ik het langzaam afbouwen Lachen