Lederbalsem (passier) voor leren rijlaars????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Lederbalsem (passier) voor leren rijlaars????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-04 11:15

Ik heb net met zadel gedaan met deze lederbalsem en ik vond hem vrij vet, wat natuurlijk goed is voor je zadel om die er af en toe mee te doen.

Nu vroeg ik me af of dit ook goed is om op je leren rijlaarzen (petrie) te doen.
Normaal doe ik mijn rijlaarzen altijd met schoensmeer (na schoonmaken met zeep) Dit is echter wel van dat schoensmeer wat meteen glanst als je het erop smeert en dus niet erg goed voed denk ik.


KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 11:16

Bij de ruitersportzaak raden ze altijd af om spullen voor je zadel ook voor je laarzen te gebruiken. Andersom zou wel kunnen (spullen voor je laarzen ook voor je zadel gebruiken)


KatrienVB
Berichten: 130
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 11:26

er bestaat speciale wax die je kunt gebruiken voor je rijlaatzen nadat je ze schoon hebt gemaakt, die voedt en die laat ze ook glanzen, werkt voor mij heel goed, te koop bij divoza en ook in sommige winkels

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-04 11:39

Ik ga zo ff naar de ruitersportzaak, moet toch nog wat spullen hebben! Thanx voor de tips! Leek mij al niet goed om die balsem op me laars te smeren!

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 11:48

Op rijlaarzen smeer je schoenpoets... het liefste die echte ouderwetse van Kiwi. Opbrengen met een borstel en later weer uitpoetsen. Of zoals de topruiters (laten) doen: schoenpoets in de fik steken (of verwarmen op de cv), daarna (dun) insmeren, in laten trekken en dan uitpoetsen met zachte borstel, als laatste oppoetsen met een panty.... superglim!!!
De zelfglans-smeermiddelen laten een dun sileconenlaagje achter op je laars, echt heel goed is het niet, echt heel slecht ook niet.
Wanneer je leerolie, balsem e.d. gebruikt, heb je kans dat je laars te vet wordt en de lijmlaag tussen buitenleer en binnenvoering loslaat. Ook worden de stiksels veel te nat, waardoor je snellere slijtage krijgt.
Voor het schoonmaken van leren laarzen kun je Step1 gebruiken van CDM of gewoon huis-thuis-en-keuken spiritus.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 11:49

Petri heeft een combinatie setje met de ene moet je het schoonmaken en de andere voedt het leer.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 11:52

GeJe schreef:
of gewoon huis-thuis-en-keuken spiritus.


Spiritus? Gewoon op een doekje?

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 12:00

Yep, gewoon op een doekje en wrijven maar. Kan alleen op zwarte laarzen zegt Petrie, zal wel met de kleurvastheid te maken hebben. Petrie heeft idd ook een verzorgingssetje en schoenpoets in alle kleuren die ze zelf leveren.
Met spiritus haal je mooi dat grijze huidvet van je paard van je laarzen. Let op: nooit een schuursponsje gebruiken > krassen!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-04 12:32

Ik maak ze gewoon schoon met zeep. Dan maak ik ze eerst nat, dan vel zeep. Dan gaat het ook echt schuimen. Dan afspoelen, beetje afdrogen (deppen) met doek. Dan schoensmeer erop! In de winkel werd mij net ook kiwi geadviseerd, waar koop je dat?????

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 13:14

Ik heb gisteren mijn laarzen gehaald en het is echt afgeraden om met ledervet o.i.d mijn laarzen te behandelen.

Zij radden mij ook Petrie-spullen aan of Kiwi. Kiwiw kan je gewoon bij de supermarkt of schoenmaker halen. Als je het potje ziet denk je öh ja, dat is Kiwi". Is heel bekend. Zij zei ook dat je daarna je laars op moet poetsen met een panty. Gaan ze mooi van glimmen. Maar schoensmeer is beter dan die kant en klare Tana sponsjes. Schoensmeer schijnt beter te voeden.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 13:29

Kiwi koopje bij de schoenmaker of bij de ruitersportzaak. Kies dan niet voor die kleine potjes.... die zijn zo op!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-04 14:02

Nee, die sponsjes vind ik ook niks! Ik heb zon potje waar in de dop het sponsje zit. Je smeert het erop en het glanst meteen al. Hoef je niet meer met een panty overheen. Die kiwi dat voed ook echt goed????


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 96 bezoekers