gebeten door paard,wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

gebeten door paard,wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 17:44

Ik wou m'n haffie een wortel geven,en hield die wortel zo vast,dat ze een stuk af kon bijten,maar nu schaafde een kies van haar langs 'n vinger;en nu heb ik een sneetje onder m'n duimnagel.Vanmiddag bloedde het erg,nu niet meer,en het is ook niet dik ofzo..Maar nu zegt m'n vriend dat ik een tetanusspuit moet halen Verward Ik dacht dat dat alleen moest als je door een hond of rat gebeten was...wat zeggen jullie?

nienke07

Berichten: 1156
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 17:46

Tetanus injectie halen!

Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 17:51

Volgens mij hoef je geen tetanus prik te halen. Als je de wond goed schoon hebt gemaakt en schoon houd.

Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 17:53

Het bloed niet meer,er zit alleen maar opgedroogd bloed op nu..
Ik heb net toch maar ff naar huisartslab gebeld,die zouden me zo terugbellen,dus ben benieuwd..

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 18:03

Als je kort geleden nog zo'n prik hebt gehad hoeft het niet. Heb een tijdje geleden een lelijke val op straat gemaakt, waarbij mijn knie echt helemaal kapot was. Maar omdat ik binnen de 8 (dacht ik) jaar geleden nog zo'n spuit heb gehad, moest ik alleen zorgen dat het schoon blijf en hoefde ik geen prik, gelukkig Haha!

nienke07

Berichten: 1156
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 18:13

altingd schreef:
Het bloed niet meer,er zit alleen maar opgedroogd bloed op nu..
Ik heb net toch maar ff naar huisartslab gebeld,die zouden me zo terugbellen,dus ben benieuwd..


Schoonmaken en schoonhouden is niet afdoende tegen tetanus.
Het maakt inderdaad wel uit hoe lang geleden je voor het laatst een tetanus injectie gehad hebt. Soms is dan alleen een z.g.n. ' booster' nodig en soms inderdaad helemaal niet! idd altijd handig om je huisarts te bellen OK dan!

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 18:30

Ik ben laatst naar gebeten door Amica, ze had heel m'n duim in haar mond Scheve mond Aan de onderkant er een heel stuk uit, zo'n halve centimeter diep, en aan de bovenkant huid eraf geschraapt Scheve mond Heb het gelijk onder de kraan gehouden, goed uitgewassen, betadine erop en pleisters (was moeilijk want het zat aan de bovenkant én aan de onderkant Knipoog )
Mijn moeder begon gelijk te piepen over een tetanusprik, maar die heb ik niet gehaald en alles is keurig aan het genezen.

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:15

ik heb bij ehbo geleerd, dat een wond die goed bloed zichzelf gelijk 'schoon' heeft gemaakt... maar zou niet met zekerheid durven zeggen of je een prik nodig hebt, dus wel verstandig van je om de dokter te bellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:26

Ididit schreef:
ik heb bij ehbo geleerd, dat een wond die goed bloed zichzelf gelijk 'schoon' heeft gemaakt... maar zou niet met zekerheid durven zeggen of je een prik nodig hebt, dus wel verstandig van je om de dokter te bellen


op ponykamp ben ik ooit gebeten, op me rug dus ik kon niet zien op het bloedde...Maar toen kwamen er meteen allemaal mensen kijken enzo of het bloedde voor het geval ik een tetanus injectie moest.

iig is het eerste wat ik geleerd heb ik altijd als je gebeten ben en het is open een tetanus injecyie halen

WendyB

Berichten: 101
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 20:37

Er zit niets anders op: hier moet geamputeerd worden!!! : ) : )

hilde66

Berichten: 499
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 20:41

tamaraatjuh schreef:
Ik ben laatst naar gebeten door Amica, ze had heel m'n duim in haar mond Scheve mond Aan de onderkant er een heel stuk uit, zo'n halve centimeter diep, en aan de bovenkant huid eraf geschraapt Scheve mond Heb het gelijk onder de kraan gehouden, goed uitgewassen, betadine erop en pleisters (was moeilijk want het zat aan de bovenkant én aan de onderkant Knipoog )
Mijn moeder begon gelijk te piepen over een tetanusprik, maar die heb ik niet gehaald en alles is keurig aan het genezen.


Maar volgens mij (ik heb er geen verstand van hoor! ik kan het heel goed fout hebben), kan je ook tetanus gekregen hebben als de wond goed geneest, of niet?

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 20:45

Jazeker! De hele arm zal eraf moeten, anders sterft het hoofd af, en dan heb je dat weer Clown
Oke oke, even serieus nu :
Volgens mij hoef je bij kleine verwondingen geen tetanusprik te halen.

hilde66

Berichten: 499
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 21:25

soesie schreef:
Jazeker! De hele arm zal eraf moeten, anders sterft het hoofd af, en dan heb je dat weer Clown
Oke oke, even serieus nu :
Volgens mij hoef je bij kleine verwondingen geen tetanusprik te halen.


Wat ik juist heb gehoord dat er juist een grotere kans op tetanus is als het een kleine/schaaf wond is. Want dan spoelt het bloed het er niet (goed genoeg) uit (mijn moeder had een vriend die overleden is door tetanus via een kleine schaafwond wat wel bloede maar heel erg (te) weinig).

Countrygurl

Berichten: 2785
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 21:34

ik weet niet hoe oud je bent maar als je ouder bent dan 17 jaar moet je wel een prik halen ...
want hij werkt tot 17 jaar als het goed is.
Ik moet van me moeder als ik 17 jaar ben een nieuwe halen

nienke07

Berichten: 1156
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 21:38

Countrygurl schreef:
ik weet niet hoe oud je bent maar als je ouder bent dan 17 jaar moet je wel een prik halen ...
want hij werkt tot 17 jaar als het goed is.
Ik moet van me moeder als ik 17 jaar ben een nieuwe halen


Dat is omdat iedereen op zijn 9de jaar de laatste DKT(etanus)P-enting heeft gehad. Die werkt zo'n 8 jaar, hoewel er binnen die acht jaar bij beten en verwondingen e.d. evengoed vaak gekozen wordt voor het geven van een ' booster' (soort opfrissertje) Het is volgens mij niet zo, dat je je dan op je 17de opnieuw in moet/kan laten enten. Je krijgt dan gewoon een tetanus injectie als het nodig is.
Het gaat bij een verwonding niet om de groote van de wond, of hoeveel het bloed ofzo. Het gaat om de kans op besmetting. Die kans is groot als je gebeten wordt door een dier dat 'van de grond' eet. Dus ook bij een paardenbeet.

LPtjuh
Berichten: 1883
Geregistreerd: 29-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 21:41

ik heb een keer een ongeval met een scooter gehad toen ik 15 was ( mijn tetanusprik zou dus eigenlijk nog goed moeten zijn ) toch werd mij door het ambulance peroneel aangeraden er toch een te halen bij mijn huis arts , het is even vervelend de vloeistof wordt intramusculair ( in de spier) gespoten dus die kan ej wel gaan voelen , maar je arm veel bewegen helpt heel veel , ik zou als ik jou was maandag naar de arts gaan en een tetanusprik halen liever een dagje spierpijn dan ziek worden..
( vooral bij paarden moet je oppassen met tetanus schijnt daar nog vaak voor te komen)

x_shirley_x

Berichten: 5215
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 21:42

Ik ben ook pas gebeten door een hengstje maar daar is nu nog weinig van te zien..

Jacimatho

Berichten: 9606
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 22:55

Het wordt zowieso aangeraden je tetanus prikken bij te houden als je veel met paarden of ander vee werkt.
Je hebt eigenlijk altijd wel een plekje en je zit vaak met je handen in vieze dingen te wroeten.

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 23:11

Ik vroeg laatst aan de (vervangende) huisarts of het niet verstandig was om me weer eens in te laten enten tegen tetanus omdat ik veel met paarden in de weer ben. Volgens hem was dat niet nodig en is een paardenbeet een hele 'schone" beet. Maar ja... al die vuiligheid die er op stal inkomt???

Ben benieuwd wat jouw dokter zei.

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 23:20

Tetanus is imo altijd nodig, je weet immers maar nooit wat je paard net gegeten heeft en wat er allemaal in zn speeksel "zwemt". Ik heb er 2 keer een moeten halen. vorig jaar de laatste (voorlopig) toen was ik tegen mn scheenbeen getrapt door een paard. (au au au). Geen vuil te bekennen, maar toch een tetanusprik!

Sanet

Berichten: 7956
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 23:43

Ik ging even googlen.. en het eerste wat ik tegen kwam was:

Citaat:
Het is een ernstige ziekte, die wordt veroorzaakt door een bacterie die voorkomt in zand en vuil. De bacterie kan ook in de ontlasting van mensen en dieren aanwezig zijn.


Zand/vuil.. klinkt redelijk als een paardenomgeving.

Ergens anders:

Citaat:
Tetanus wordt veroorzaakt door een bacterie, Clostridium tetani. Besmetting vindt plaats doordat besmet materiaal waarin de bacterie normaal voorkomt (straatvuil, tuinaarde, mest) in een wond komt. De incubatietijd is gemiddeld 2 tot 21 dagen.


Het lijkt me sowieso niet onverstandig om je tetanus-inentingen bij te houden. Geloof niet dat ze bijzonder duur zijn, en veel last heb je er ook niet van... (Toch??)

ellepel

Berichten: 47349
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 01:54

toevallig heb ik t van de week nog gevraagd, pas als je gebeten wordt haal je een prik, daarna hoef je niet eerder weer dan dat zoiets weer gebeurt, niet nodig om dan vanalles je lichaam in te spuiten terwijl t dus onnodig is...

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 11:06

ik was vroeger toen ik een jaar of....6 a 7 was ook gebeten door een pony!
maar ik weet niet of ik toen de tetanus al had Bloos!

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 12:13

Tetanus prik halen lijkt me wel verstandig.
Ik heb wel tig wondjes gehad oa door dieren, maar ik maak het zelf goed schoon en klaar is kees. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 12:18

jacimatho schreef:
Het wordt zowieso aangeraden je tetanus prikken bij te houden als je veel met paarden of ander vee werkt.
Je hebt eigenlijk altijd wel een plekje en je zit vaak met je handen in vieze dingen te wroeten.

Dat werd me laatst ook aangeraden door de HA (heb door verhuizing een nieuwe, de oude heeft dat nooit gezegt)

Die rade aan om bij mensen die met paarden om gaan de tetanus prikken bij te houden.
En zelf met eeen frutsel wondje van niets, je heel erg ziek kunt worden.

En een tetanus prik haken, stelt weinig voor.
Dus daar hoef je het voor te laten.