hoe krijg ik mn paard dik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
star7
Berichten: 49
Geregistreerd: 25-12-03

hoe krijg ik mn paard dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 17:16

hallo
ik heb een 3jr merrie word momenteel beleerd degene die mn paard beleerd daar mag ik niet te veel bix voeren wegens het beleren met te veel bix kan het paard te druk worden,maar ik vind haar echt dun en heb het idee dat ze meer bix moet ze is lui .ze is 3 jaar 170 hoog en ze krijg 1 kilo op een dag dat is toch veel te weinig?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 17:18

als z nog zo jong is, moet ze nog uitbreden en groeien. het is meestal wel zo dat jongere paarden wat dun zijn. staat ze op het land? dat scheeld ook een stuk, en het is oook goed voor hun groei... tenminste dat heb ik altijd gehoord Tong uitsteken

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 17:43

Je zou het biks iets kunnen verhogen, de 1 wordt sneller heet dan de ander, misschien dat eht bij haar helemaal geen problemen oplevert.

Je kan ook meer hooi of kuil geven, dat zet ook aan.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

avincav

Berichten: 282
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: oude pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 17:57

mijn draver was ook behoorlijk dun toen ik hem kreeg en ik heb hem een tijdje maismeel gegeven.
dat heeft heel goed geholpen binnen no time had hij een mooi bol buikje Haha!
veel succes ermee

remember you never miss it till it's gone away!!!

avincav

Berichten: 282
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: oude pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:02

1 kilo bix krijgt ze maar die van mij krijgt 3 kilo op een dag maar dat is wel basisbrok maar toch.
en hij is ongeveer 1.56
kan misschien ook wel aan mij liggen misschien is dat wel genoeg voor het paard maar het lijkt mij vrij weinig.

remember you never miss it till it's gone away!!!

avincav

Berichten: 282
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: oude pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:02

1 kilo bix krijgt ze maar die van mij krijgt 3 kilo op een dag maar dat is wel basisbrok maar toch.
en hij is ongeveer 1.56
kan misschien ook wel aan mij liggen misschien is dat wel genoeg voor het paard maar het lijkt mij vrij weinig.

remember you never miss it till it's gone away!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:13

star7 schreef:
ze is 3 jaar 170 hoog en ze krijg 1 kilo op een dag dat is toch veel te weinig?


Ik zou eerder aan een kilo of 3 denken per dag, of zelfs nog meer. Je kunt toch proberen om de hoeveelheid langzaam op te voeren? Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit een paard gek heb zien worden van 3 of 4 kilo biks op een dag.

Angelo

Berichten: 766
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Prov. Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 19:02

probeer anders eens slobber. Als je de slobber-mash van Havens neemt, daar zit geen haver etc. in, dus je paard wordt er niet feller van. Die van mij krijgt het ook en voelt zich er prima bij. Wat voor soort biks geef je je paard ? Je zou eens kunnen proberen om merriebrok te geven (klinkt raar als je geen merrie hebt, maar dit zet wel extra aan door de extra eiwitten die erin zitten. Paard wel veel beweging geven, anders kan hij eiwitbultjes of dikke benen krijgen als hij hier gevoelig voor is.
succes

Als tranen een trap konden bouwen en herinneringen een brug,
dan klom ik hoog de hemel in, en haalde jullie gelijk terug:
Kaprice: M2 + 1 / Lars: Z1 + 5
klik: www.zara-van-de-roswaard.webklik.nl

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 19:03

Ik vind 1 kilo voor zulke paard echt wel heel erg weining.. iets van 3 kilo vind ik wel goed.. of meer.. *maar verder weet ik er ook niet veel van*

Nikkeltje
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 19:11

Ik zou wel wat meer biks geven ja, en ik weet niet of ze ook hooi krijgt maar dat kan ook nog wel eens helpen Lachen

(L) Misui! (L)
--> When I look around, sometimes I get sad,
because I don't know, wich way to go <--

Charaz

Berichten: 24260
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 19:53

Jeetje jullie praten zeker over basisbrok, 3 - 4 kilo sportbrok gaan ze nl. helemaal van door het lint

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 20:03

Krijgt ze wel voldoende ruwvoer?
En weidegang dan?
Mijn 3-jarige staat dag en nacht buiten nu en heeft paar weken terug een ander stukje weiland gekregen (meer gras) met nog een te dunne 3-jarige ruin, en ze is in die paar weken al flink aangekomen.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 20:11

hey wat goed helpt om aan te dikken is maïsvlokken, of gerst (maar van gerst worden ze drukker)
En die brokken zou ik toch al zeker het dubbele van geven.

Ik heb momenteel ook een paardje die moet aandikken en beter door zijn vacht moet komen. (is 1m65) Hij krijgt 2 x per dag 1kg Pavo Condition Extra en 1kg Cavalor Pianissimo, dus 4kg per dag. Daarbij nog wat wortelen en een appel (als beloning) Ook een hoop hooi en kuilgras.

Ga waarschijnlijk ook nog maïsvlokken gaan bijvoeren, daar worden ze makkelijk wat voller van. Ook zemelen helpen (nat maken! ) maar dat is enkel buikvulling en niks van vitamines ofzo
xxx

Don't let anyone tell you not to dream... Take your passion and make it happen

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 21:21

(ik heb niet gelezen wat er verder al geschreven is)
Mijn paard is ook een hele poos te mager geweest, ik voerde hem toen een aantal weken bij met zemelen en dat werkte echt super OK dan!
Succes Knipoog

star7
Berichten: 49
Geregistreerd: 25-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 21:33

hallo
bedankt voor de reacties.
hoeveel slobber zou ik haar op een dag moeten bijvoeren en maismeel moet je dat ook met water vermengen?
groetjes

Goldie

Berichten: 10438
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:20

Charos schreef:
Jeetje jullie praten zeker over basisbrok, 3 - 4 kilo sportbrok gaan ze nl. helemaal van door het lint


Het paardje van m'n zus wordt snel mager, die krijgt 's ochtends 2 kilo sportbrok en 1 stimix en 1 plak hooi en 's avonds ook 2 kilo sportbrok en 1,5 stimix en 2 hooi, dus niet elk paard gaat er van door het lint.

Casciana: B dressuur+10, L springen+24, B SGW+4
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij het niet dan is het zoek
[ITP] Casciana op het strand

Angelo

Berichten: 766
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Prov. Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:23

star7 schreef:
hallo
bedankt voor de reacties.
hoeveel slobber zou ik haar op een dag moeten bijvoeren en maismeel moet je dat ook met water vermengen?
groetjes


Ik geef mijn paard 1 kilo slobber ('s middags) en 's morgens en 's avonds 1 kilo merriebrok. Daarnaast voldoende goed hooi. Hij wordt er in elk geval niet dunner op. Sommige paarden zijn gewoon dun, net als dunne en dikke mensen. Dus ik heb me erbij neergelegd dat hij nooit een "dikkerdje" zal worden. Hoe is de natuur van je paard. Is hij druk of stresserig aangelegd ? Daarvan kunnen ze ook dun worden en dan kun je voeren wat je wilt, aankomen zal hij niet.

Als tranen een trap konden bouwen en herinneringen een brug,
dan klom ik hoog de hemel in, en haalde jullie gelijk terug:
Kaprice: M2 + 1 / Lars: Z1 + 5
klik: www.zara-van-de-roswaard.webklik.nl

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:51

Mijn paard is ook rap mager, maar bij in jouw geval zou ik gewoon meer eten geven maar toch er rekening mee houden dat ze nog maar drie is en toch nog moet "uitzetten" ook is ze erg groot dus hier zal het ook wel mee te maken hebben, en inderdaad gewoon basisbrok, ik heb hem ook een tijdje Pavo stimix gegeven maar hier kwam hij niet van bij. Nu geef ik Mijten gerstenmix en ja hoor hij kwam bij. Maïsvlokken moet je toch voor oppassen als je paard gevoelig is aan diarree, mijn paard dus wel en dit was geen optie, wel een tijd geprobeerd maar dit gaf het tegenovergestelde.
Angelo mijn paard is ook stresserig maar toch zit hij nu op ideaal gewicht denk gewoon dat je ook de juiste voeding moet vinden voor je paard. heel dik zal hij ook nooit worden maar gewoon goed. En een groene weide kan ook al veel wonderen doen

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

finn

Berichten: 799
Geregistreerd: 21-06-04
Woonplaats: westland (monster)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 16:49

ik geef mijn paard 2 keer 1.1/2 kilo sportbrok en gaat helemaal nie door het lind en hij krijg ook genoeg bijvoer maar blijft mager dus ik weet nie wat ik er aan kan doen wie heefd er tips voor mij pb me dan even dank je wel

een dag niet gelachuh is een dag nie geleefd

terug van weggeweest

mickey1989

Berichten: 4773
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 16:50

als je hem regelmatig op gras zet komt hij ook gauw aan.. er zitten veel eiwitten in namelijK!

Ik breng mijn kleine tranen
naar die hele grote zee
zachtjes nemen die kleine golven
al mijn grote zorgen mee...

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:55

je kunt ze ook laten dekken, wordt ze vanzelf dik Haha!

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 19:13

Citaat:
je kunt ze ook laten dekken, wordt ze vanzelf dik

Maarja als ze dan na 11 maanden er wat uitgepoept hebben zijn ze broodje mager...haha

Hier krijgen de paarden gemiddeld 2 kilo sportbrok per dag, 'sochtends, begin van de avond en aan het eind een plak hooi of kuil en soms in 'mindere' perioden mais bijgevoerd. Maar momenteel staan ze van 's ochtends half 10 tot 's middags 5 uur op het land te eten en daar worden ze momenteel rond genoeg van...

En tjah als je paard erg mager (tot te mager) is en niet aan wil komen dan moet je misschien toch de DA eens vragen wat te doen...

o ja en altijd zorgen dat ze genoeg water krijgen!! *maar dat moet logisch zijn Haha! *

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

Sidi
Berichten: 34
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 15:25

Door mais te geven worden ze erg dik...
Maar omdat het om een jong paard gaat zal ik dit niet geven, hij krijgt uit zichzelf nog wel een mooi figuur....

Queeniegirl
Berichten: 1
Geregistreerd: 23-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 15:37

het paard is nog jong en moet groeie, van basis brok worden ze ook niet druk ofzo dus ik vind dat hij best nog een kilo meer mag

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 15:40

star7 schreef:
ze is 3 jaar 170 hoog en ze krijg 1 kilo op een dag dat is toch veel te weinig?


Wij hebben ook een 3-jarige. Die word ook beleerd. Hij is maar 1.45 en krijgt 3 kilo sport brok van Pavo. Hij krijgt net zo veel als David die iedere maand wedstrijden heeft!
Juist doordat ze nog groeien en ze nu aan het werk worden gezet hebben ze meer voer nodig!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: monsera, SentiBot en 38 bezoekers