Help: aanschaf 1ste eigen paard? Hoe financieren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Help: aanschaf 1ste eigen paard? Hoe financieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 17:48

Hoi,

Eindelijk is het dan zo ver, voor mij gevoel kan ik gaan nadenken over een eigen paard OK dan! Harstikke leuk want andere paarden vertrouw ik niet echt. Ik heb wel in mijn hoofd zitten wat ik een leuk paard vind en aan welke eisen die moet voldoen. Ik heb een leuk paard op het oog van een kennis van een vriendin. Zij is zwanger. Ik heb hem gereden en het was gelijk raak. Geen bijzonder paard, leuk gebouwd en een leuke stevige kruising. Ik moet het paard nog verder leren kennen enzo.

Wie helpt mij alleen over de streep? Mijn vriend zegt dat ik goed moet nadenken of ik het wel wil en of ik het wel kan betalen. (en hij heeft gelijk!!) We zijn voornemens volgens jaar een eigen huisje te gaan kopen. De bedoeling is dat ik dat grotendeels ga financieren omdat hij nog moet afstuderen. Hij werk 1x per week bij de TPG op zaterdag en daar kunnen we niet van rondkomen.
Ik zelf studeer nog en werk 4 dagen per week. Ik heb een auto te onderhouden.

Waar haal ik de kosten voor een paard vandaan? Aan stalling ben ik ong. 150 euro kwijt (all in, behalve hoefsmid, verzekering enzo).

Het gaat mij eigenlijk meer om het uitrekenen van mij eigen kostenplaatje.
Ik zal mijn salaris hier niet neerzetten maar ik kom netto uit op een 1050 euro voor een vierdaagse werkweek. Zal in toekomst nog toenemen met afronding studie.
Ik heb mijn benzine kosten: 20 euro per week
Wegenbelasting: 20 euro p.m.
Verzekering auto: 600 per jaar
ANWBlid: weet ik even niet
Onderhoud auto: 300 p.j. + onvoorziene kosten.

Ik woon momenteel nog thuis en betaal 150 euro aan kostgeld. Ik geef weinig geld uit. Hou wel van op vakantie gaan maar paardrijden is mijn grootste passie.

Als we een woning willen gaan kopen kom ik op ong 500 hypotheek p.m.
Dan nog servicekosten, inboedelverzekering, onderhoud, GWL enzo.

En levensonderhoud Verward Ik heb geen idee. Je kan het zo duur en zo goedkoop maken als je zelf wilt

Studiekosten en boeken komen erbij (ong. 1700 euro per jaar).

Wie kan mij helpen met advies? Kan ik het financieel wel aan? Doe ik er goed aan. Ik weet het niet meer Huilen
Wat vergeet ik aan kosten, wat zie ik over het hoofd

Als iemand een mooi rijtje weet met kosten? Of waar ik info kan vinden. Dan dub ik nog even verder of ik het uberhaupt wel moet gaan doen Schijnheilig
Mijn grote droom Lovers

PB-en mag ook.

Dank jullie wel voor het meedenken alvast OK dan!

Groetjes Willeke


NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 17:56

Eerlijk?
Ik denk dat een paard bijrijden een betere oplossing is op het moment. Met een eigen huis komen nog een hoop kosten op je af en het zou dan extra zuur zijn als je dan je paard weer moet verkopen.
Ik zou eerst in je nieuwe huis gaan en dan eens kijken of je het geld kan missen; bij een paard komen nog een hoop kosten.

My imaginary friend thinks you have serious problems!

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 17:58

Nou volgens mij kan je zelf een aardig koste plaatje opmaken, zal niet weten wat er nog bij komt.

Hoefsmid kost ongeveer 70 euro bekappen en beslaan
Verzekering heb ik niet dus weet ik niet. ( ik spaar elke maand een bedrag weg voor onverziene kosten.)

Ik werk alleen op zaterdag en vrijdag en kan me paard zelf betalen. Heb geen rekening te houden met kostgeld, schooboeken en degelijke. Denk eerlijk gezegt dat het voor jou allemaal een beetje teveel wordt al die kosten die je hebt en volgend jaar een eigen huis.

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:02

Ik heb een z.g. middeninkomen een huishouden geen kinderen,partner wel en ik geef +/- 300 euro per maand uit aan mijn paard. Dat is stalling,verzekering,smit,wormenkuren en een hoop ditjes en datjes uit de paardenwinkel.
Dit jaar geen vakantie naar het buitenland maar 1 week met de kids kamperen en weekend met een aantal vrouwen en paarden weg Haha! Haha! .
Ik kan een tegenslag(medisch) van het paard nog betalen.
Ik denk jij niet en dan ?????

Wordt bijrijdster met dit paard

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:03

Eerlijk gezegd denk ik niet dat je het redt. Ik zou nog even wachten. Stel dat je paard wat krijgt en je kunt het niet betalen, dan kun je jezelf wel voor je kop slaan. Er zijn zat mensen die een bijrijder zoeken, probeer dat eens!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:03

Niet doen, niet doen...
Niets is zo zuur als over anderhalf jaar je paard weer moeten verkopen omdat je de centen bij nader inzien toch niet hebt....
Niet doen. Zorg dat je eerst meer financiele armslag krijgt.

Dat paard dat komt wel. Rustig aan.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:03

Citaat:
Als we een woning willen gaan kopen kom ik op ong 500 hypotheek p.m.
Dan nog servicekosten, inboedelverzekering, onderhoud, GWL enzo.


Levensverzekering voor de hypotheek (is verplicht) is dan ook al gauw 100 euro per maand voor jullie samen, GWL is ook zeker 100 euro per maand, belastingen rond de 500 euro per jaar, verzerkering van je huis is al snel 50 euro per maand, inboedel ook rond de 50 euro, aansprakelijkheidsverzekering/autoverzekering/ziektekostenverzekering, servicekosten/onderhoud/inrichten is moeilijker in te schatten, je 300 euro per jaar voor je auto (+ onverziene kosten) vind ik "weinig".......
Ik denk dat je nog gaat schrikken......

My imaginary friend thinks you have serious problems!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:11

Kosten op een rijtje:
hypotheek: 550 euro
ziektekostenverzekering: 52.50
inboedel + wa: 10.00
opstal: 15.00
rechtsbijstand: 12.50
gas/elektra: 125.00
water: 25.00
onroerendzaakbelasting: 20.00 (reservering voor 240 euro per jaar)
auto: 50.00 (reservering voor groot onderhoud 600 euro per jaar)
autoverzekering: 50.00
wegenbelasting: 20.00
benzine: 100.00
Totaal: 1030.00
Dit is dus jouw en mijn situatie gecombineerd. Sommige bedragen zijn geschat, maar het zal wel in de richting komen.

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:14

Tessebes schreef:
Kosten op een rijtje:
hypotheek: 550 euro
ziektekostenverzekering: 52.50 (x2 dus)
inboedel + wa: 10.00
opstal: 15.00
rechtsbijstand: 12.50
gas/elektra: 125.00
water: 25.00
onroerendzaakbelasting: 20.00 (reservering voor 240 euro per jaar)
auto: 50.00 (reservering voor groot onderhoud 600 euro per jaar)
autoverzekering: 50.00
wegenbelasting: 20.00
benzine: 100.00
Totaal: 1030.00
Dit is dus jouw en mijn situatie gecombineerd. Sommige bedragen zijn geschat, maar het zal wel in de richting komen.


Bij mij zijn die kosten veel hoger hoor! (en zo'n super duur huis heb ik niet)

My imaginary friend thinks you have serious problems!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:18

Dat is afhankelijk van waar je woont. Onroerendzaakbelasting is zelfs ruim geschat zie ik, dat is overigens ook met rioolheffing erbij.

CharazJarig

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:20

Tessebes schreef:
Kosten op een rijtje:
hypotheek: 550 euro
ziektekostenverzekering: 52.50
inboedel + wa: 10.00
opstal: 15.00
rechtsbijstand: 12.50
gas/elektra: 125.00
water: 25.00
onroerendzaakbelasting: 20.00 (reservering voor 240 euro per jaar)
auto: 50.00 (reservering voor groot onderhoud 600 euro per jaar)
autoverzekering: 50.00
wegenbelasting: 20.00
benzine: 100.00
Totaal: 1030.00
Dit is dus jouw en mijn situatie gecombineerd. Sommige bedragen zijn geschat, maar het zal wel in de richting komen.


Waar zijn de kosten voor het eten gebleven? (heb geen idee hoeveel dat is).
Voor de rest, als je samen gaat wonen krijg je kosten van wasmachine, droger, magnetron, meubels (en dan ga ik ervan uit dat je alles nog moet kopen).

Als ik jou was zou ik dus nog geen paard kopen

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:22

Ik wil alleen maar aangeven dat je met die standaardkosten al heel veel kwijt bent. Toen kwam ik al bijna aan haar salaris, dus toen ben ik maar opgehouden.

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:22

Als ik zo de kosten zie, raad ik je aan nog even te wachten. Valt altijd tegen en je moet niet te krap gaan schatten. En je kosten voor je paard komen er nog bij!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:41

Ik zou het nog niet aangokken, als er ooit iets gebeurt op welk vlak dan ook wat aardig wat geld gaat kostten ga je dat denk ik niet redden.

Ik heb het zelf met een net aan situaties gedaan toen ik samen met mijn ex een huis kocht, we kwamen rond en we hadden elke dag gewoon te eten, maar je wilt niet weten hoe we moesten puzzelen toen de auto ineens bedacht dat die ziek was Haha!

Samen eens iets echts leuks doen zat er niet meer in, we wisten wel waar we het voor deden, maar uiteindelijk was het toch zoiets van ik wil toch ook gewoon lekker kunnen leven.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:46

Ik denk dat je zelfs blij mag zijn als je het huis kan betalen en dan nog normaal kan leven.
In het rijtje van Tessebes mis ik nog je studiekosten.
Misschien dat je aan kan bieden een deel van de kosten van het paard over te nemen zodat je aan het idee kan wennen en kan kijken of je niet in de knoei komt.

And then she realized nothing would change...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:46

ik zou nu nog geen paard kopen.
ga eerst eens samenwonen en kijk dan na een jaar of het haalbaar is of niet.
Mij lijkt het pas fijner als jullie beiden uitgestudeerd zijn, dan kan er ook wat onvoorziens gebeuren (en dat is nogal eens ooit)
En dat is toch een pretige gedacht Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:57

Een goede test voor jezelf:
Probeer eens een jaar lang E400,- per maand opzij te leggen. Als je dat zonder problemen af gaat dan kun je een paard onderhouden. En van het geld dat je in dat jaar bij elkaar spaart: E4800,- kun jij een heel leuk paard met wat toebehoren kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 19:00

Dat is idd een hele goeie

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 20:03

Dat idee van Jippie vind ik idd ook een heel goed plan!

Ik weet niet waar je precies woont (ik zie je woonplaats wel staan, maar waar het ergens ligt.. Blond Knipoog). Is er ergens in de buurt misschien een boer waar je eventueel je paard zou kunnen stallen? Dat is goedkoper, maar je hebt dan natuurlijk veel minder faciliteiten..

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 20:09

Mijn motto is: iedere gek kan een paard kopen, maar zie het beest ook nog maar gelukkig te houden. Als ik zo je financiele situatie zie, is het nog niet echt denderend. Wacht nog even lekker, totdat je lekker in je nieuwe huis zit en zoals jippie voorstelde lekker kan sparen. Dan weet je ook of je genoeg tijd hebt om een paard erbij te hebben. Bij mij kriebelt het ook ontzettend, maar dat paard komt er echt wel! Succes ermee.

L2 + 0 met de Bolle :) // Eindstand

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 20:18

ik zou ok wachten, maar kun je bv niet met de eigenaars afspreken dat je haar leasd?
is goedkoper, is het toch een beetje "eigen" paard, en als je geen geld meer hebt kun je haar zonder al te veel problemen opzeggen...

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 21:02

Paard kopen is het niet..Maar een paard onderhouden wel..Dat kost meer geld.. En aangezien jij een huis wil kopen..Zou ik er mee wachten totdat jullie gesetteld zijn en dan is kijken wat je overhoudt aan geld.. Zeker omdat je vriend nog studeert.. Voor hetzelfde geld koop je er 1tje en moet je die volgend jaar weer verkopen omdat je dan te weinig geld hebt...Maar die beslissing kan je alleen zelf nemen dat kunnen wij niet doen voor jou.

keep calm, I'm engaged!!! <3

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 21:07

Ik verdien heel iets veeeeeel meer van jij en moet alles alleen doen het gaat maar het is lastig... hijn hypotheek is netto 480 pleurootjes en ik heb ook een auto.
Ik zou inderdaad eerst dat huis kopen en dan een paar maanden "droogoefenen" dus zet maar iedere maand 350 of 400 euro opzij (dan weet je het zeker) als dat goed lukt .. ga dan maar een leuk paard uit zoeken en geniet ervan.. maar als je huis als de helft is van jou salaris is en je hebt en auto zal het vrees ik niet gaan.
Ach joh .. als die vriend van jou is afgestudeerd en hij verdient ook centjes kan je altijd kijken toch?!!

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 21:20

Precies, wij doen het nu ook van twee salarissen.
Een voor de hypotheek en overige vaste lasten en een voor de boodschappen en de paardjes.
Daarnaast blijft er niet veel over.

And then she realized nothing would change...

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:02

Ik ben gemiddeld ongeveer 230 euro in de maand kwijt voor mijn E-pony. Stalling is 180 euro all-in, en ze staat niet op ijzers.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Isab123 en 92 bezoekers