Honing, appelstroop ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sandorra

Berichten: 4026
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Honing, appelstroop ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 09:53

Mijn vraag is is honing/ appelstroop goed voor een paard. Ik vraag dit voor iemand anders die iets zoekt zodat ze dat op het bit kan smeren zodat hij wat meer op het bit gaat kauwen. Wat kan je als alternatief gebruiken als stroop en honing niet goed zijn.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:14

Likje op het bit kan geen kwaad hoor. Wij gebruikten wel eens schenkstroop, dan zit je zelf niet onder. En even je mouw opstropen van de arm die het bit aangeeft Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:31

Gaat het je om het bit indoen, of om het kauwen tijdens het rijden te bevorderen?
Om in te doen werkt stroop idd prima, maar voor het rijden zou je anders bijvoorbeeld eens aan sweet iron kunnen denken. Dat roest en geeft dus een lekker smaakje af. De meeste paarden vinden het heerlijk.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:37

Sonja, ik betwijfel of er dressuurbitjes zijn gemaakt van sweet iron. En ik denk ook niet dat een dressuurruiter blij is met een roestend bit Lips are sealed.

Er bestaan bitten met een verhoogd kopergehalte die ook lekker zijn voor je paard. Bijvoorbeeld Argentaan of Aurigan...

Honing en stroop zijn niet schadelijk voor een paard hoor. Er bestaat Appelazijn met Honing, en stroop wordt ook heel vaak gebruikt om medicijnen in op te lossen als je paard een poedertje hebben moet....

DubbelFun

Berichten: 88665
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:58

Van AM naar VMR.

sandorra

Berichten: 4026
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 12:08

okay bedankt voor de tips. Het gaat om het bevorderen van het kauwen tijdens het rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:13

Wat ze tegen mij zeiden was gewoon het bitje een nachtje in de cola leggen krijgen de bitten een cola-smaakje..

sandorra

Berichten: 4026
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 12:17

zou het paard dat wel lekker vinden?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:45

Het smaakt in ieder geval naar iets. Ik zou het niet doen iig.

Ik heb ook gehoord dat er appelbitjes te koop zijn. Maar het kauwen op het bit kun je zelf bevorderen door lief te zijn met je handen...alle truukjes door er wat op te smeren of smaakjes aan toe te voegen helpen niet als je paard bang is voor het bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 17:34

Cassidy schreef:
Sonja, ik betwijfel of er dressuurbitjes zijn gemaakt van sweet iron. En ik denk ook niet dat een dressuurruiter blij is met een roestend bit Lips are sealed.


Tja,
't Is maar net hoe gevoelig je zelf bent voor wat voor naam het beestje krijgt. Persoonlijk zou het me niet kunnen schelen of iets voor een Engelse of een Westernruiter is, als het werkt werkt het.
Overigens zijn er ook bitten met koperinleg in het mondstuk, en waarvan alleen het mondstuk roest en niet de ringen.

Overigens trekt een colasmaak niet in je RVS-bit als je het er een nachtje inlegt. Daar is het RVS voor Haha!

nielsforever
Berichten: 719
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 17:56

misschien raar maar ik doe een keer in de zoveel tijd een keer een paar dropveters eraan maken.en dat vind ie me toch lekker!!!normaal moet ik zijn mond open doen maar als ik eenmaal weer een keer die drop eraan doe dan graait hij hem al uit mijn handen.oja en al ie medicijnen nodig heeft wat van poeder ofzo iets is doe ik dat op een broodje met jam of stroop gaat ook veel makkelijker.suc 6

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:04

Uiteraard is het niet de bedoeling dat paarden op bitten gaan kauwen! Zouden ze ook goed hun best moeten doen, want meestal zijn ze gemaakt van een harde soort metaal. Het belangrijkste is datje je paard zover krijgt dat hij z'n kaken wil ontspannen tijdens het rijden, waardoor zijn mond niet meer op elkaar geklemd zit. Het toevoegen van smaakjes is vooral bedoeld om de slijmvorming te bevorderen. Een droge mond werkt een spoepel liggend bit tegen.
Ik denk dat je het verkeerd ziet als paarden bitten met meer koper of roest "lekker" vinden. De toevoeging van andere metalen/smaakjes zorgt er voor dat ze gaan "schuimen", maar of ze het ook lekker om meer koper ipv roestvrijstaal oid op hun tong te krijgen....