Nieuwe stal....ThoroBed of Ecobodem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IndianaJones

Berichten: 1762
Geregistreerd: 18-07-03

Nieuwe stal....ThoroBed of Ecobodem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 09:23

Wij gaan eerdaags met 5 paardjes van onze huidige pensionstalling verhuizen naar onze "eigen stal". We konden een schuur huren met 8 boxen, een buitenbak, 2 schuilstallen, een paddock van 25x30 en een stukje weiland. We verheugen ons hier enorm op....lijkt ons erg leuk.

Nu willen we vlasstrooisel in de stallen gaan gooien en na het lezen van een aantal topics hierover en wat sites bekeken te hebben op internet kwam ik op 2 merken waaruit we denk ik gaan kiezen.

De heen is ThoroBed. Ik las van iemand hier op Bokt dat die dat haalt bij de Welkoop in Hoogeveen voor 6 euro per baal. Wij hebben in Hoogezand (Groningen) ook een Welkoop, dus ik zou kunnen kijken of ze het daar ook hebben. Zouden we het wel zelf moeten halen.

De andere waarover ik las is op de site van Ecobodem.
Nu hebben ze het daar over 3 soorten....Ecololit, Horsebedding en Linabox. Tussen die 3 zit wat prijsverschil en het verschil in kwaliteit is naar mijn idee wat ik er zo lees :
* Ecolit : frisse geur eraan
* Horsebedding : wat stoffiger maar neemt beter vocht op
* Linabox : de goedkoopste. Zelfde als Ecolit, maar zonder geurtje en iets glad de 1e dag

De prijzen :
* Ecolit : euro 7,37 per baal incl. btw
* Horsebedding : euro 5,99 per baal incl btw (zelfde als de ThoroBed dus)
* Linabox : nu een zomeraanbieding tm aug. euro 5,25 per baal.

De laatste van Ecobodem zoals zij zeggen incl. levering in heel Nederland.

Mijn idee dan onmiddelijk...dan nemen we de Linabox. Weinig kwaliteitverschil zoals zij het hier vertellen en het goedkoopst. En wordt ook nog bezorgd.

Onze paarden staan overigens zomers 24 uur buiten en 's winters alleen 's nachts op stal. Het gaat om 4 Tinkers en 1 Fries.

Ow ja..mijn Tinker at altijd heel z'n stal leeg (stro). Het is nogal een veelvraat. Zijn er mensen waarvan hun paarden ook de vlas opeten (veel!)?


En kan iemand mij hun ervaringen vertellen over bovenstaande producten en evt over andere vlasleveranciers?

Alvast heel erg bedankt!

groetjes Annemarie

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:50

Hoi!
Wij gebruiken al geruime tijd Hemparade. Dat is van Hennep, iets grover dan vlas en bevalt uitstekend. De laatste keer dat ik het bij de Welkoop (toevallig ook in Hoogezand) kocht kostte dat ook 6,-. Al iets meer dan een jaar koop ik het in wat grotere aantallen en iets goedkoper. Nu moet ik er wel bij zeggen dat de pakjes sinds Februari kleiner zijn geworden, stijver in elkaar geperst en 1 kilo lichter, dus iets minder bevatten. Ik weet niet hoeveel liter en/of kilo er in een baal vlas zit maar als je wilt kan ik je het adres van mijn Hemparade leverancier PBen. (Ze verkopen het ook bij Van der Wal in de K. de Haanstraat, ook iets goedkoper dan bij de welkoop dacht ik)
Groeten,
Bert Doei, doei

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 14:10

Sommige paarden eten inderdaad vlas. Het verschil tussen de verschillende soorten bij ecobodem is dat (ik geloof de duurdere) behandeld zijn met cresotiel (of zoiets) dat stinkt een beetje en daardoor eten ze het niet zo snel!
Evt. kun je ook zelf water met eucaliptusolie over het vlas vernevelen.