africhting jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frysk
Berichten: 10
Geregistreerd: 30-12-04

africhting jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 17:13

Ik heb een jong paard van 3,5 jaar oud en zou graag suggesties ontvangen voor een goed trainingsschema (voor dressuur en recreatie). Wat mag ik al van hem vragen (geestelijk en fysiek) en wat is wel of niet goed voor de gewrichten en spieren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 17:14

is het paard al zadel mak?

Frysk
Berichten: 10
Geregistreerd: 30-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 17:16

Ja, het paard is reeds ingereden. Het is een Fries

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 17:16

Met alle respect, maar ik denk dat het verstandiger is om dit aan iemand te vragen die het paard en jou kent. De ene 3.5-jarige is de andere niet, en de ene ruiter ook de andere niet....
Heel veel succes en plezier gewenst!

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 17:17

Wat ik met shakir heb gedaan Lachen is 3 x in de week 15 a 30 min rijden Lachen en longeren gaat ie lekker rond van lopen Lachen

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 17:18

oh hijs al ingereden zie ik Lachen Geld, geld! haha maar ik rij nu gewoon 4 x in de week een uurtje Lachen af en toe is een buitenritje Lachen En dan 3 dagen gewoon longeren Haha! en voordat ik ga rijden ook nog 10 min longeren.

Frysk
Berichten: 10
Geregistreerd: 30-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 17:31

Dank je! Ik heb zowiezo ook m'n lessen, dus begeleiding heb ik wel. Maar het altijd fijn om tips te ontvangen. Dan kan ik zelf kijken wat ik bij mij en/of mijn paard kan toepassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 11:40

O gelukkig, ik dacht even dat je geen begeleiding had Haha!

Wat ik zelf doe met mijn 3.5-jarige, is om de anderse dag een 'werkje'. Dat kan even rijden zijn, maar ook longeren, freestylen, buitenritje aan de hand, trail in hand, of een enkele keer balken draven en/of een klein sprongetje. Werken doen we nooit langer dan een kwartier.
Verder komt hij elke dag buiten, minimaal 2 uur in paddocks of weide, en dan 's avonds nog een keer spelen of werken. Dus in totaal elke dag minimaal 4 uur het hok uit. Indien mogelijk (=vaak) langer.

In totaal zit ik er niet vaker dan 2x per week op, en longeren gebeurt ook nooit meer dan 2x per week. Dus veel afwisseling.

Kun je hier wat mee?

Frysk
Berichten: 10
Geregistreerd: 30-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 12:27

Ik wil inderdaad ook veel afwisseling in het "werk" brengen om het leuk te houden voor het paard. Jammer dat het weer een beetje heeft tegengezeten (vooral die bevroren ondergronden) om veel buiten te vertoeven.

Frysk
Berichten: 10
Geregistreerd: 30-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 12:29

Sonja, wat versta jij onder spelen? Doe jij dat ook op freestyle manier? of laat je je paard dan zelf lekker los in de bak of zo?

Canter

Berichten: 1642
Geregistreerd: 04-12-04
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 12:33

Wat ook erg belangrijk is voor een jong paard is veel stappen op de harde weg. Spieren die kweek je vrij snel, maar de pezen hebben veel langer nodig om uit te harden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 12:38

Frysk schreef:
Sonja, wat versta jij onder spelen? Doe jij dat ook op freestyle manier? of laat je je paard dan zelf lekker los in de bak of zo?


Op een dag dat niet gewerkt wordt, is spelen los met een ander (vaak ouder) paard. Lekker spelen en ondertussen meteen een beetje opgevoed worden door iemand die dat veel beter kan dan ik: een mede-paard Haha!

Op een dag dat er gewerkt wordt en er staat een spelletje op het programma, dan kan dat bv freestylen zijn, bv Seven Games, maar ook dingen als over een zeiltje lopen, daar los stil op blijven staan tot ik 'm weer bij me roep, spelen met een paraplu, spelen met bv een strandbal of vlag etc etc.