Hoe lang doe je met KLEINE pakjes kuilgras?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dees

Berichten: 18858
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Hoe lang doe je met KLEINE pakjes kuilgras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 22:23

Met het oog op het komende winterseizoen Knipoog kwam vandaag de vraag op mij af "wil je ook nog kleine pakjes kuil hebben?"....

Nou jawel! Prima voer, alleen met 2 paarden krijg ik die grote rollen nooit binnen 14 dagen opgevoerd. Kleine verpakkingen zijn ideaal.

Maar om te bepalen hoeveel ik nodig ben per maand per paard (of 2), wil ik graag weten hoe een kleine kuilbaal in verhouding staat tot bijvoorbeeld een baaltje hooi. Ik stel me voor dat 1 kleinere kuilbaal gelijk staat aan ongeveer 5 pakjes hooi... maar is dat ook zo? Hoe lang zou ik met 1 kleinere verpakking kuilgras toekunnen?

Wie heeft hier ervaring mee?
Gaat trouwens om echte paarden-kwaliteit kuilvoer, gemaakt door ervaren paardenhouder. Dus lange sprieten Haha!
Wie kan me helpen met advies?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Kirsty

Berichten: 695
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 07:54

Ik heb vorig jaar 40 balen in een winter gebruikt, van oktober tot april. Ik denk alleen dat ik volgend jaar iets meer nodig heb, want mijn pony heeft nog iets meer nodig, dan dat ze nu kreeg. Dat heb ik nu opgelost met krachtvoer, maar volgend jaar krijgt ze meer kuil! Ik deed vijf tot zes kuilbalen voor twee paarden in de maand. Dus ik weet niet of je er wat aan hebt, maar misschien een richtlijn......

Van vallen leer je opstaan...!

DubbelFun

Berichten: 88417
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 09:18

In die kleine baaltjes kuil, die net zo groot zijn als een normaal baaltje, gaat ook net zo veel hooi. Alleen er zit veel meer vocht in, vandaar dat ze al snel zo'n 30/40 kg kunnen wegen. Handig voor de 'kleine' paardeneigenaar, maar niet handig om te tillen.
Ik deed met 2 D/E-pony's ongeveer 3-3,5 dagen met een klein baaltje.

Mijn ervaring was dat die baaltjes in het begin fijn voeren was, maar als ze langer lagen dat ze toch minder van kwaliteit werden (gingen rotten). Maar dat kan ook aan de aanleverkwaliteit gelegen hebben.

Ik houd het nu maar weer op gewoon hooi, wat ik wel nat maak ('s winters met handwarm water).

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 09:43

Je kunt het inderdaad qua hoeveelheid wel vergelijken met hooi. De hoeveelheid van Kirsty lijkt me een goed uitgangspunt. Wij gebruiken op stal altijd die grote pakken. Let erop dat je wel "paarden-kuilgras-pakjes" koopt... Dit gras heeft toch wat langer op het land gedroogd dan dat voor koeien bijv. Paarden houden niet zo van dat natte, stikkende koeie-kuilgras.
Als je een pakje openmaakt, begin dan net als een "worst" en haal alleen aan de korte kant de zijkant er af. Zo kun je steeds een beetje verder opschuiven met het pakken van een plakje en blijft het ongebruikte gedeelte goed ingepakt.
Het is ideaal, want je kunt het gewoon buiten opslaan (let er wel op dat er geen gaten in het plastic komen).
Eet smakelijk (voor je paardjes dan) Hyper!

orban

Berichten: 2145
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: balen(belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 10:14

Ik doe ongeveer met een pak van 50 kilo ongeveer een week soms wat minder soms wat meer. Het is wel een paard geen pony


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amy495 en 39 bezoekers