mijn paard is doodsbenauwd van alles en iedereen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mi_Amore

Berichten: 14811
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

mijn paard is doodsbenauwd van alles en iedereen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 18:00

hey,

mijn paardje chipie is een merrietje van 13. Ik heb haar van toen ze 11 was en sindsdien is ze al enorm veranderd. Ze was van veel dingen bang maar met de meeste dingen hebben we haar ondertussen bekend gemaakt. Nu is er nog één GROOOOOOOOT Verdrietig probleem! Ze is doodsbenauwd van alles dat beweegt. Ze is bang van andere mensen (soms, als ze veel lawaai maken), een paard op de trailer, ook als ze erop of eraf moeten, fietsers en vooral alles op vier wielen en meer. Onze weide ligt aan de overkant van de straat en het is nogal een drukke baan en telkens ik met haar oversteek, wrijf ik haar in de nek en ik spreek tegen haar maar iedere keer weer springt ze opzij in de sloot of tegen mij en ik heb al 3 keer (!!!) mijn linkervoet zwaar verstuikt en al 2 keer gebroken. Soms helpt het praten en wrijven wel, maar soms ook weer niet. Volgens mijn ouders is het genoeg geweest en de volgende keer dat er iets gebeurt moet ik haar wegdoen! Wat moet ik toch doen? Ik wil ze gewoon niet kwijt! Ik hoop dat jullie hier iets op weten, ik weet het zelf echt niet! Verdrietig Huilen

groeties saskia en chipie

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!


TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:04

je moet gewoon niets doen,
gewoon doen of er niets aan de hand is.
want als jij tegen haar gaat zeggen braaf en je gaat haar aaien dat ze niet bang hoeft te zijn dan denk zij dat ze ergens bang voor moet zijn.
je moet dus gewoon niets doen,
ook niet hoo ofzo zeggen.
dan leert ze het vanzelf wel af om overal van te schrikken.

veel succes OK dan! .

Mi_Amore

Berichten: 14811
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 18:13

maar in het begin zei ik niets van hoo of ik aaide haar niet en ik haalde haar gewoon rustig de baan over maar het hielp gewoon niet! Wat ik wel vergeten te zeggen ben is dat zij vroeger een enorm ongeval heeft gehad met een auto. Ze was op de baan aan het rijden en ze steekt over en er komt een auto aan en ze wilt niet van de baan en ze wordt aangereden in haar hals, je ziet nog altijd de littekens. Misschien is het iets in haar hoofd?

groeties saskia en chipie

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!

TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:17

ik denk dat ze dan gewoon heel bang is geworden voor auto's en dergelijke na dat ongeval,
met veel tijd+vertrouwen krijg je het er wel een beetje af.
maar echt helemaal weg gaat het denk ik nooit .
zoiets zit gewoon in haar hoofd Scheve mond .

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:43

Dat paardje heeft gewoon een trauma opgelopen met dat ongeval. Niet raar, zouden wij ook hebben. Maar wat jij en je ouders moeten beseffen is dat het lang gaat duren voordat ze zonder opzij springen de weg oversteekt. Dat effe vooraf.
Wat je kan doen is in een vertrouwde omgeving (b.v wei) oefenen. Vraag iemand hierbij te helpen. Jij gaat rijden, de persoon loopt rond. Dit ga je steeds verder uitbouwen; plotselinge bewegingen, fel gekleurde kleding, paraplu, fiets..enz enz. Alles in het tempo van het paard. Dan ga je het in de berm oefenen, steeds verder uitbouwen in het verkeer. De spanning zal idd nooit helemaal weggaan maar met veel training tijd en gedult moeten ongelukken voorkomen kunnen worden, lijkt me.
Succes!

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:46

Juut schreef:
Jij gaat rijden, de persoon loopt rond. Dit ga je steeds verder uitbouwen; plotselinge bewegingen, fel gekleurde kleding, paraplu, fiets..enz enz. Alles in het tempo van het paard. Dan ga je het in de berm oefenen, steeds verder uitbouwen in het verkeer.


je kan haar zo ook nog banger maken Scheve mond .

ellepel

Berichten: 47213
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 21:27

bach-remedie wil in dit geval misschien wel helpen, weet niet precies welke druppels je danmoet geven, maar een kennis van me heeft het geprobeerd en bij haar paard werkte het

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 18:07

Beetje bier door het eten doen, daar worden ze rustig van. Echt waar geen grapje!

TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:01

Jantine2 schreef:
Beetje bier door het eten doen, daar worden ze rustig van. Echt waar geen grapje!


Haha Haha! .
En dronken Tong uitsteken .

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 20:37

Zoals Juut zegt ga het opbouwen, beloon haar niet als ze angstig is, wat voor jou geruststellen is is voor haar het teken dat het dus ook echt eng is.
Negeer haar angstige gedoe, en beloon haar als ze er voorbij is, of als het haar voorbij is.
En bouw dit langzaam op.

Succes.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 20:49

Dit is een behoorlijk probleem zo te horen. Ga begeleiding zoeken die je kan helpen en je pony die een groot deel van die angst kan weghalen. Ik begrijp dat je ouders je dit gezegt hebben. Het gaat een keer goed mis.

Heb je een foto van haar hoofd. Dan kan ik kijken of ze van nature zo bang is, of dat er wat anders aan de hand is. Liefst een foto met jouw er bij.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cardy, Eleeke, Joesje, ogidni en 30 bezoekers