Training van een (jacht)paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-01 09:44

Ik vraag me af wat jullie van mijn trainingsschema denken. Sjiek woord eigenlijk, want zo zie ik het helemaal niet. Maar iemand had het er laatst over hoe ik mijn paard trainde.
Iwaldo is dus een jachtpaard dus gaat eens id twee weken op zaterdag jagen

ma: Eigenaar rijdt hem in de springles, als ie niet komt staat ie in het land/stapmolen
di: Iwaldo loopt in de beginnersles een uur, zo niet gooi ik hem los
wo: Ik heb een uur dressuurles
do: Ik longeer hem 40 minuten met pessoateugel
vr: Ik rij voor mezelf: dressuur of een buitenrit
za: Mee op jacht of een buitenrit, dan 's ochtends in de wei.
zo: in het bos uitstappen een uur

Wat zouden jullie anders doen? Ik vind het wel heel vervelend dat als en de eigenaar niet komt, en de mensen van de beginnersles niet, datie dan twee dagen heel weinig doet. Kan dat kwaad? Het gebeurt niet zo heel vaak.

Wat vinden jullie van mijn training qua jacht? Ik probeer het op vrijdag rustig aan te doen als ie miet jagen, en dan zondag stap ik alleen met hem. Zou het kwaad kunnen om op vrijdag intensief te rijden, en op zondag ook een beetje te dressuren?
In de buitenrit rijd ik vaak een lang stuk in galop, en stap ik bij de zandafgraving omhoog/naar beneden door het mulle zand (niet op zondag)

ik hoor jullie mening graag!!!

_________________
Zelfs de wijze uil is ooit een dom uilskuiken geweest.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Laura op 2001-10-26 11:24 ]</font>


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 11:54

Zoals je weet heb ik zelf ook jachtpaarden getraind en daarbij trainde ik heel erg op de duur conditie. Ik mis in jou hele schema de echte training, kilometers maken en duurconditie opbouwen. Als je gebruik kunt maken van een trainingsmolen zou ik die absoluut iedere ochtend gebruiken om het paard 30 tot 45 minuutjes te laten stappen.

Ik zou een paard ook het liefst de dag na de jacht longeren om hem een beetje soepel te maken. Een beginnersles vergt maar weinig lichamelijke inspanning en die zou ik het liefst de dag voor de jacht plaatsen zodat hij uitgerust op jacht kan. Dindag en donderdag zou ik absoluut gebruiken voor de duurtraining en woensdag kun je dan dressuren. Steeds stukken galopperen afgewisseld met draven en stappen. Het best kun je dat doen met een hartmeter die ze in de endurance ook gebruiken.

Jachten rijden vergt enorm veel van een paard. Dat wordt vreselijk onderschat en daarom is de uitval onder jachtpaarden ook enorm. Wanneer je de training van een jachtpaard meer zou laten lijken op de training van een endurance paard dan is de kans op uitval en blessures veel kleiner en heb je dus langer samen plezier in de jacht.

Za: jacht
Zo: longeren
Ma: springen
Di: duurtraining in het bos
Wo: dressuur
Do: duurtraining in het bos
vrij: beginnersles

In het jacht seizoen moet de prioriteit liggen bij het opbouwen van conditie. Wanneer het jachtseizoen over is kun je meer aandacht schenken aan het dressuurmatige werk en het gymnasticeren en kan de duurconditie trainingen wat meer naar de achtergrond worden schuiven.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-01 13:16

Het probleem is dat ide beginnersles buiten mij om gaat. Zij kunnen op dinsdag, (eerst was het donderdag) dus lessen ze nu op dinsdag. Dinsdag is de dag dat ik moet mesten op stal, dus dan heb ik geen tijd meer om te rijden. Dat is wel vervelend trouwens.
Kan het longeren op zondag geen kwaad dan als ik hem ook laat draven en galoperen ed? Want tot nu toe stap ik hem eigenlijk alleen na een jacht. Ik oefen aan de longe heel veel overgangen en goed voorwaarts, zou ik op de dag na de jacht dan op een andere manier moeten longeren?
Ik heb toch het idee dat Wal een goede conditie heeft (hij is altijd heel actief tijdens de jacht en komt nog fris terug) maar idd zijn die duurtrainingen wel een goeie. Normaal reed ik zondag altijd lange buitenritten als training, maar dat was voor het jachtseizoen en als ie dus meegaat kan ik in t weekend niet naar buiten, en het wordt nu al vroeger donker Boos! dus weet ik niet of dat gaat lukken. Nouja ik ga vanmiddag iig buiten rijden. Bedankt voor je tip! Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers