wat kan en mag je verantwoord )doen met een enter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 18:32

de wei op
Beste en gezondste wat er is
Kun je dat je paard niet bieden, moet je hem ook niet kopen
klaar simpel.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 18:43

RK, je hebt weer helemaal gelijk.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:10

idd ben t ook met RK eens, om op ikke terug te komen, als je nu geen andere oplossing hebt voor een enter dan stilstaan of longeren, waarom heb je dan in vredesnaam een enter? Overigens op de wei vervelen ze zich geen moment...die gedachten zou ik eerder plaatsen als ze 24u per dag op stal staan tussen 4muren.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 21:53

die vanmij staat dus 24/dag in de wei bij andere paardjes an speelt en eet zich te pletter maar ik wil graag wat met m doen snap je..en dat wandelen doe ik nu dus gan binnenkort een wat spelen in de bak denk ik zn zusje staat ook coht bij dan doe ik die er ok bij ina haha

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:57

Liefst zo min mogelijk, lekker op het land laten staan. Af en toe eens gaan kijken misschien om wat te tutten als je dat wil....... maar lekker kind laten zijn, das het belangrijkste

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 21:59

wat spelenmin de bak en af en toe eenwandelingetje om hem te laten wennen aan het verkeer is niet goed?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:01

Kan best wel, heeft niet mijn persoonlijke voorkeur......... maar ik kan me voorstellen dat je wel "wat" met je paard wil doen. Beetje spelen, beetje wandelen, beetje poetsen............ kan best. Als je maar wel vanaf het begin heel duidelijk je grenzen aangeeft, er is niks zo erg als een paard dat op 1 jarige leeftijd al leert dat als je maar je lijf in de strijd gooit je het altijd wint.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 22:03

ik hebjuist het gevoel dat het wel goed is omdat ze danmakker worden en niet zo schigtig

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:18

Das een groot misverstand. De jonkies van Henk gaan met 4/5 maanden de opfok in, komen alleen de wintermaanden okt/maart thuis en zijn de fijnste paarden om mee te werken. Kennen alleen de smit en va en zijn kuikenmak

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:43

RUBYWHITE schreef:
idd ben t ook met RK eens, om op ikke terug te komen, als je nu geen andere oplossing hebt voor een enter dan stilstaan of longeren, waarom heb je dan in vredesnaam een enter? Overigens op de wei vervelen ze zich geen moment...die gedachten zou ik eerder plaatsen als ze 24u per dag op stal staan tussen 4muren.

Omdat sommige dingen niet lopen zoals je dat op voorhand in gedachten hebt. Wees gerust, dit is het zijn lot voor de rest van z'n leven, het is maar tijdelijk.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 09:24

sorayalover schreef:
wat spelenmin de bak en af en toe eenwandelingetje om hem te laten wennen aan het verkeer is niet goed?


Spelen in de bak doe ik niet aan, dat werkt alleen maar verwarrend voor de rangorde tussen jou en het paard. Wandelen die ik wel heel af en toe, maar dat ging laatst redelijk goed en dan laat ik het een tijdje rusten. Ze staat nu heerlijk op het land en vermaakt zich prima, als ik dan zou gaan wandelen, dan zou dat alleen maar strijd opleveren na verloop van tijd.

Xara was van de winter ook erg schichtig, ik kreeg haar bijna niet te pakken, nu is ze relaxed, ik kan haar zo pakken in de wei (ok, ik moet haar nog wel voorzichtig benaderen). Ik heb daar helemaal niets voor hoeven doen. Het regelt zichzelf wel allemaal.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 10:10

Lekker naar buiten in de wei. Verder wandelen is geen probleem en poetsen. verder het diertje lekker laten staan zodat het de tijd heeft om te groeien en zich te ontwikkelen.

gr

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 23:04

dus samengevat

lekker laten lopen in de wei liefst in de opfok
wandelen ok maar niet te vaak
poetsen ok
niet longeren
lekker laten spelen en groeien

klopt dit zo

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 09:35

Ik wandel 3x in de week met haar, meestal een half uurtje. Vindt ze erg leuk en zo krijgt ze ook genoeg aandacht, ik denk dat iedereen het ook op zijn eigen manier doet, de ene laat ze liever helemaal met rust, de ander laat ze wel in de wei maar doet er ook veel aan(wandelen, poetsen, enzo). De basis voor een jong paard is dat weidegang en contact met soortgenoten, dus ik vindt dat je dat moet kunnen bieden aan een jong paard maar wat je er voor de rest mee doet is voor ieder persoonlijk(zolang ze het nog maar aankunnnen, dingen als longeren is veel te zwaar voor twenters en enters)

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:52

Ik vraag me af waarin voor sommige mensen het grote verschil zit tussen "24 uur per dag op de wei staan met soortgenootjes" en "23 uur en 45 minuten per dag op de wei staan met soortgenootjes". In dat ene kwartierje dat je van je veulen afpakt, kan je hem leren een voetje te geven (is handig, want ook een veulen moet naar de hoefsmid), 2 minuutjes vast staan zonder te trekken, netjes naast je lopen en geborsteld worden. Het verschil zit volgens mij voornamelijk in een soort 'ideologie' over het opvoeden van veulens, maar volgens mij wordt de drempel tussen "niets" en "heel weinig" soms overschat. Of het verschil voor het veulen zelf zo groot is, betwijfel ik eigenlijk. Hij leert er alleen wat van bij.

Ik ben het wel heel erg eens met van Gijsekim zegt over grenzen stellen. Als je er niet in slaagt heel duidelijk grenzen aan je veulen te stellen van wat kan en wat niet, dan kan je beter opteren om je veulen in de wei te laten tot hij groter is.

Een jong veulen iets leren is heel leuk, maar mijn ervaring leert me toch dat het gemakkelijker is om een 3-jarig paard dat weinig kent iets te leren. Het overdreven impulsieve is er een beetje uit en ze hebben al geleerd wat gedragscodes binnen een kudde zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:00

Het verschil?
dat de meeste als het aan kwartiertje goed gaat dat het ook wel een half uur kan, daarna een uur enz enz

Goh voeten geven gaat goed, kan hij ook longeren?
ja kan ie, kan ik er al eens opzitten
ach die 5 min kan toch geen kwaad?

hij bijt, maar ik geef hem geen tik, hij is nog zo klein

enz enz enz

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:18

Sorry hoor maar ik vindt dat je overdrijft, RK.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:58

vind je, ik niet Lachen

lees bokt maar eens goed
kijk maar eens om je heen
en kijk maar welke paarden er heropgevoed worden bij een africhtinsstal

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:01

Ik vind dat je nu wel heel erg makkelijk iedereen over een kam scheert RK. Ik weet dat er mensen zijn die zo zijn zoals jij zegt, maar er zijn er ook velen die niet zo zijn (waaronder ik uiteraard Tong uitsteken ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:03

natuurlijk zijn er anderen
zeg ik ergens van niet Verward
maar je ziet het te vaak fout gaan om maar ff te zeggen, doen joh, kan geen kwaad.
want het kan wel degelijk kwaad Verdrietig

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:04

Op de wei laten staan met andere paarden.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:05

Okay, bij sommige mensen heb je inderdaad gelijk(vooral meisjes van 12 jaar, die moet je echt geen jonge paarden op laten voeden). Maar als ik bv kijk naar mijn twenter, ze staat lekker in de wei, en ik haal haar er af en toe uit, een rondje lopen(ziet ze een keer een scooter, enz'. Voor de rest doe ik niks met haar, ze heeft prima door dat ik de baas ben en het grote voordeel is dat ze me nu 100% vertrouwd, daar kan ik dus heleboel voordeel van hebben met het beleren.
Ik ben het gedeeltelijk wel met je eens maar de mensen waar jij op doelt moeten sowieso geen jonge paarden nemen. Want een jong paard heeft een consequente evenwichtige baas nodig en de dingen die jij beschrijft zal iemand die goed jonge paarden kan ´opvoeden´ al nooit doen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:06

Geen enkel mens kan een paard opvoeden. Mensen kunnen elkaar al nauwelijks opvoeden. Laat staan een paard. Paarden horen elkaar op te voeden!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15449
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:08

Het gevaarlijke van veel ´oefenen´met een enter vind ik toch vaak de rangordeproblemen die daaruit voortkomen. Paarden en vooral jonge paarden zoeken hun plaatsje, het liefst een stapje hoger dan jezelf zou willen. Het kan allemaal goed gaan, maar in veel gevallen zit je later met een driejarige die niet makkelijk in te rijden is. Laat ze ´kind´zijn tot hun derde en ga dan aan het werk, resultaat is dan vaak een veel opgewekter meewerkend paard.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:08

runningkawa schreef:
natuurlijk zijn er anderen
zeg ik ergens van niet Verward
maar je ziet het te vaak fout gaan om maar ff te zeggen, doen joh, kan geen kwaad.
want het kan wel degelijk kwaad Verdrietig


Je hebt het over "de meeste", dat vind ik een beetje overdreven. Er zijn ook veel mensen die wel gezond verstand hebben.