Wat zijn jullie ervaringen met stang en trens

Moderators: Just_Sannee, Neonlight, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-01 20:50

hoihoi,

Ik wilde graag weten wat jullie ervaringen zijn met stang en trens. Zelf heb ik hier nog nooit mee gereden, maar aangezien ik hopelijk in de lente z ga starten vroeg ik me af of het slim is om nu alvast te oefenen met stang en trens. Hoe kan ik dit het beste aanpakken. En wat zijn de voor en nadelen van een stang en trens hoofdstel?
En als ik besluit zo'n hoofdstel te kopen waar moet ik dan op letten?
graag jullie reactie
(wat raden jullie mij aan?)

groetjes jeannette

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 22:34

een heel flauwe tip misschien, overleg het eens met je instructeur. Op zich is eens oefenen met s&t helemaal niet slecht, maar goede begeleiding is wel belangrijk. Het heeft mij best lang gekost voordat ik er mee overweg kon.

Petra1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 22:45

Ik heb de antwoorden ertussendoor gezet; hoop dat je het kunt lezen.

Citaat:
Op 2001-10-25 21:50, schreef GribaldiFAN:
hoihoi,

Ik wilde graag weten wat jullie ervaringen zijn met stang en trens. Zelf heb ik hier nog nooit mee gereden, maar aangezien ik hopelijk in de lente z ga starten vroeg ik me af of het slim is om nu alvast te oefenen met stang en trens.
Dat is een goed idee.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken.
Overleggen met je instructeur, inpassen in de training, beginnen met 1 x per week met loshangende stangteugel, geleidelijk aan opbouwen/erbij nemen.
En wat zijn de voor en nadelen van een stang en trens hoofdstel?
Geen nadeel behalve de prijs.
En als ik besluit zo'n hoofdstel te kopen waar moet ik dan op letten?
Dat het goed aansluit, nergens kan schuren, kwaliteit leer is belangrijk voor het mooie en de duurzaamheid.
graag jullie reactie
(wat raden jullie mij aan?)
Verder: met de bitten kan het meeste misgaan en ze kosten zeker 400,-, dus dan moet het wel goed zitten!. Als je instructeur daar handig mee is, laat die dan helpen passen, zoek anders iemand die dat voor je kan doen.

groetjes jeannette

Pling Pling

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 07:27

Het ligt er ook aan of je paard al eens op stang & trens is gereden. Zijn jullie er allebei onervaren in, dan zou ik het zeker alvast 1 x in de week gaan oefenen.

In de Z hoef je trouwens niet met stang en trens te rijden, je mag tot en met de Z2 op een gewone trens rijden.

Ik rijd zelf 2 x in de week met stang en trens, de rest van de week rijd ik met mijn gewone trens.
In principe zou het niet uit mogen maken, maar ik merk dat ik met name voor de eenvoudige galopwissel toch iets beter doorkom.

Het hoofdstel kun je zo goedkoop en duur maken als je zelf wilt. Ook in stangen en onderlegtrenzen zit nogal wat prijsverschil. Als je nu met RVS rijdt zou ik dat zeker zo laten en niet ineens om gaan schakelen naar argentaan.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-01 08:04

alvast bedankt voor jullie reacties. Ik ga maandag voor het eerst lessen bij een nieuwe instructeur en dan zal ik het er met hem over hebben. Iemand heeft mij ook aangeraden eerst met een hoofdstel van iemand anders te proberen want als het nu echt niet gaat om dat gewoon met trens te blijven rijden. (vond ik zelf wel een goede tip) Ik weet ook dat je in het z niet met stang en trens hoeft te rijden maar omdat mijn paard vrij kijkerig is leek het mij alsof je iets sterker bent en iets meer zeggenschap over je paard heb! of zit ik hier nu helemaal naast?
Wat is trouwens het verschil tussen argentaan en roestvrij staal?
ik rijd nu gewoon met roestvrij staal en met een koperen bit en dat gaat prima!
Wat zijn dan de voordelen van argentaan boven andere bitten? een nadeel weet ik wel het is echt veel duurder als een rvstaal bit of koperen bit!
groetjes jeannette

Petra1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 08:22

Als je talenkennnis een beetje ok is, surf dan naar http://www.sprenger.de
Ik denk dat je daar veel info kunt vinden, die je kan helpen een keuze te maken tussen verschillende materialen en bitten. Verder gewoon uitproberen samen met je instructeur.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-01 12:26

Ik ga meteen kijken!
alvast bedankt groetjes jeannette

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 20:53

Ik heb voor het eerst met stang en trens gereden onder begeleiding van mijn instructrice.Heb em dus ook van haar geleend ,iedere week een keer .Elke keer iets strakker,voorzichtig aan dus !

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 06:17

Het verschilt erg per paard hoe ze erop reageren. Ik heb ook wel een paard gehad die er niets van maakte. Als je een goede onafhankelijke zit hebt zou het voor jou geen probleem moeten zijn om met S&T te rijden, 1x in de week om te beginnen lijkt me heel goed. Wellicht kan je de eerste keer door je instructeur laten rijden, zodat je niet zenuwachtig hoeft te zijn over hoe je paard gaat reageren. Natuurlijk moet je voorzichtig zijn maar er wordt af en toe wel een beetje spastich over gedaan hoor. Als je het nivo hebt, gewoon beginnen.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie