Wat heeft je voorkeur paard aan huis of in pension

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 08:35

Liefst zou ik ze wel thuis hebben staan, maar aan de andere kant ook weer niet, want nu beschik ik over een binnenbak en je hebt sociaal contact en dat vind ik ook erg belangrijk.

Bij mij 50 50 dus.

gr

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 08:42

Thuis, alles lekker dichtbij en geen pensionklanten met wie je rekening moet houden.

Op wedstrijden of club kan je ook sociaal doen, dus daar zit het probleem voor mij niet.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 09:13

het liefst thuis, maar daar is ons huis niet geschikt voor... Nu dus een pensionstal. Ik denk wel dat het beide zijn voordelen heeft. Nu wordt er bijvoorbeeld uitgemest, thuis moet ik dat zelf doen.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 09:58

Ik heb ze jaren aan huis gehad, op zich ideaal want je kan je eigen gang gaan, voeren wat je wilt, weidegang geven zoveel je wilt etc. etc. En het is heerlijk om je paard vanuit je raam te zien spelen in de wei.

Nu heb ik ze niet meer aan huis en dat heeft toch ook wel grote voordelen. Ik kan opeens zomaar een weekend weg en ik hoef me niet meer te haasten omdat ik nog moet voeren en uitmesten. En geen bergen werk meer aan de wei en de omheining. Deze vrijheid bevalt me nu toch ook wel. Een van de pony's staat op een manege waar ik een kale box huur maar in de weekends voert een vriendin haar vaak voor ons. Mijn dochter heeft het daar wel naar haar zin, binnenbak als het regent, altijd wel gezelschap en ze kan nu lekker buitenrijden met de lesgroep mee.

Utopiaatje

Berichten: 406
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 10:30

Mijn paard staat in pension, maar dat is ongeveer 100 meter van mijn huis, dus ik kan er zo heenlopen.

Ik vind het echt ideaal want er is altijd toezicht dus kunnen we gerust eens weggaan.
Bij ons is het zo dat we in principe wel zelf moeten voeren (omdat iedereen toch dichtbij woont), maar daarover hebben we onderling afspraken gemaakt dus je hoeft er niet 10 keer per dag heen te vliegen. Daarnaast vind ik het er erg gezellig en mijn paard staat niet alleen.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 10:33

ik zeg pension.

Ik zal niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen om hem 4 keer op een dag te voeren. Wat moet ik doen als ik weg ga? Nu wordt er 24 / 7 op hem gepast. Er is een binnenbak, super stallen, vriendjes, weiland.

Mocht ik ooit op een boerderij of een groot huis komen te wonen, zal hij wel thuis mogen staan. Maar nu in ieder geval (nog) niet.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 10:34

zomon schreef:
Beide opties hebben voor en nadelen.
Ik ben ene kant blij dat ik in pension sta omdat als ik een dag niet kan of weg moet mijn paard toch verzorgt wordt , nadeel is weer dat je niet alle vrijheid hebt om te doen wat je wilt.


Idd, zo denk ik er ook over. Momenteel kies ik voor de gemakken van een pensionstal, maar misschien wil ik in de toekomst mijn paard(en) wel aan huis hebben. Dat bekijken we over een paar jaar wel weer. Knipoog

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 10:34

Had ik een rijke vent, hoefde ik niet 40 uur in de week te werken en kon ik een huis veroorloven met stallen, bak en weidegang aan huis, ja dan graag paard aan huis. Maar dat is dus mijn droom.

Werkelijkheid, ik werk dus 40 uur, geen vent (laat staan een rijke) dus ben afhankelijk van een pensionstal.

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:27

Bij mij heeft mijn paard altijd al aan huis gestaan, dus ik weet niet echt hoe het is om een paard in pension te hebben staan. Ik denk echter wel dat ik hem liever thuis heb, je kunt dan zelf beslissen wat er met je paard gebeurd en je hebt er zelf alle controle over. Ook hoef je geen eind te rijden voordat je je paard kunt zien. Nee, ik ben heel tevreden met mijn stalling aan huis! Lachen

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:34

Aan huis, paar gezellige mensen erbij die ik zelf uitgekozen heb en lekker gezellig.
Komt idd een boel bijkijken, maar lijkt me wel lekker gewoon zelf verantwoordelijk te zijn voor alles.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 13:54

Ik vind aan huis het mooiste. Alleen jammer dat we hier de ruimte er niet voor hebben. Altijd dat stomme gezeur op pensionstalling over voer te weinig stro ed. Als je je paarden bij huis hebt staan kan je bij wijze van zoveel in de stallen gooien als je wilt. Op pensionstal waar ik stond niet daar werd hooguit 1 plak stro er in gegooit (al was je stal helemaal leeg)
2 plakken hooi op een dag (met een weiland waar de grassprietjes op 1 hand te tellen zijn) is gewoon niet genoeg. Maar wel dik moeten betalen voor de stalling. Ik wou dat ik de ruimte had om het paard bij huis te hebben dan ben je in 1 klap van het hele gezeur af

wendytj4h
Berichten: 312
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:15

Ik heb ze toch als ik kon kiezen aan huis geen gezeik van mensen die aan je spullen en aan je paard komen. Je kan zelf doen wat je wil zonder dat je rekening hoeft te houden met anderen. je kan zelf bepalen wanneer je uitmest elke dag ipv 1 keer in de week en hoelang je paard op de wei staat...

Svdh
Berichten: 571
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:19

Mijn paard heeft een tijd in pension gestaan maar ik ben blij dat ik ze nu allemaal thuis kan stallen. Ik kan gaan rijden wanneer ik wil (nooit een volle bak), kan ze in het land doen wanneer ik wil. Kan er dag ech nacht heen en geen gezeur met spullen of wat dan ook. En met voeren 's morgens voer ik zelf voordat ik ga werken, 's middags een van mijn ouders en 's avonds doe ik het zelf weer. En als ik er niet ben is er ook altijd wel iemand die ze kan doen.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:36

Thuis! Dan kan je het doen zoals je het zelf wilt en hoef je geen rekening te houden met allerlei regeltjes.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:39

Thuis, en als dat niet gaat bij een boer. Liever geen pensionstal maar gewoon alle ruime om mijn eigen gang te gaan.

Ik heb 2,5 jaar bij een boer met meerdere paarden gestaan. Ik heb het daar prima naar m'n zin gehad. Ik ben daar toen weg gegaan en heb nog een half jaartje bij een boer gestaan die zelf 2 pony's had maar er weinig aan deed, dus ik had weer zelf alle ruimte om te doen en laten wat ik wou.

Nu staat Dennis sinds een half jaar aan huis Lachen. En dat bevalt me echt het best hoor. Ik stap de deur uit en hoor al een vrolijke hinnek Lachen. Klusjes als ff uitmesten kosten veel minder tijd(had eerst altijd m'n reistijd enzo er bij). Moet wel zeggen dat het af en toe wel tegen valt als er op 2 weilanden water omgegooit is en ik dat voor m'n stage nog eventjes snel op moet lossen enzo. Dan kom ik gewoon nauwelijks aan ontbeiten toe.
Maar ik wil niet meer terug hoor Haha!.

Bayja

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:55

Ik wil mijn paarden dolgraag bij huis hebben, dat lijkt me geweldig. Maar helaas hebben we daar geen ruimte voor. Misschien komt het er nog van.

Ze staan nu op een pension welke nog geen 500m hemelsbreed van mijn huis staat dus dat is wel een mooi plek. Het bevalt me daar ook heel erg goed, superaardige mensen, geen tijden en alles kan geregeld worden. Maar toch ben je bij iemand anders dus je zult je altijd iets moeten aanpassen. Nee, ik zou ze toch graag thuis willen hebben.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 18:10

Eigenlijk is het meeste al gezegd. Voor mij persoonlijk de voor- en nadelen. Is niet helemaal compleet, maar het merendeel staat er.

Pensionstal

Voordelen:
* je hoeft niet zelf te voeren (dus je kan lekker uitslapen als je vrij bent)
* je hoeft niet zelf niet te zorgen voor het voer (hooi en stro binnenhalen, de brokken halen)
* je hoeft niet zelf het terrein bij te houden (hoop werk! Zorgen dat alles netjes blijft, de bak af en toe rechttrekken, sproeien, zorgen dat de weides er goed bij liggen, kapotte dingen repareren, je hindernismateriaal schilderen, enz., allemaal van die kleine dingetjes.)
* Je hoeft niet zelf je stal te doen.
* Als ze buiten worden gezet kan je ook een dagje overslaan.
* Een dagje weg of een vakantie is geen probleem
* vaak is er een binnenbak aanwezig, evenals b.v. een stapmolen of een springwei.
* het is er vaak heel gezellig. Gewoon veel sociaal contact.
* je kunt veel leren van anderen. Of als je een probleem hebt, is er altijd wel iemand die raad weet.
* als je fout bezig bent, kunnen andere je erop wijzen.
* de hele dag toezicht op je paard.
* mensen kunnen je motiveren om iets te gaan doen
* je ontmoet veel mensen. Ook b.v. hoefsmeden, instructrices, dierenartsen, enz.
* met z’n alle een buitenritje maken of paardenwissel.
* Je paard krijg genoeg aandacht. En er is ook altijd wel iets op stal te doen.
* er komt best vaak een dierenarts op stal (enten, kreupel, koliek, tanden, enz) Dus als je iets kleins wilt weten, heb je daar vaak gelegenheid voor. En je kan met een hele groep samen bv enten, dus de voorrijkosten kan je delen.


Nadelen:
* je kunt niet zelf voeren, dus je weet ook eigelijk nooit exact hoeveel hij ècht krijgt. Bovendien kan je niet zelf je tijden bepalen. Is soms ook wel makkelijk.
* Je kan je eigen voer niet uitkiezen. Dus als je bv een ander merk brok wilt, heb je bij sommige stallen gewoon pech. Of als de hooi kwaliteit slecht is, moet je daar maar mee leren leven (op sommige stallen). Of het voer is gewoon een dagje op.
* er zijn bepaalde openingstijden. Dus b.v. van 07.30-22.30. En in de weekenden sluiten ze vaak vroeg. B.v. om 20.00. Dus als je wedstrijd hebt, moet je zorgen dat je op tijd begint en klaar bent met vlechten, etc.
* je mag op sommige stallen niet zelf je stal bijhouden.
* Als het druk is, loopt iedereen je in de weg. (met name iedereen in de bak)
* als het druk is, heb je geen plek meer om bv je paard te wassen, omdat iedereen dat al wil.
* een zadelkast is meestal veel te klein voor al je spullen.
* omdat er op pensionstallen vaak veel zadels liggen is er ook een verhoogde kans op inbraak.
* gemaakte afspraken komen soms niet na
* als de sfeer niet goed is, bederft toch een heel stuk van je plezier. Of als je het zelf gewoon met iemand niet kan vinden.
* vervelende buurpaarden (tegen de wand aan slaan, stress op stal bezorgen)
* ze staan vaak niet heel lang buiten (is per stal verschillend)
* je kan eigelijk alleen maar rijden. Verder heb je geen ‘taken’.
* geen privacy
* iedereen kan aan je paard zitten. (is ook niet fijn als je paard bv een consequente aanpak nodig heeft en hij krijg dat niet van het personeel)
* verhoogde kans op virusinfecties of bacterieën.
* de reistijd.
* mensen gaan zich met jou bemoeien, weten vaak alles beter. Of jaloezie, zie je ook soms.
* er word vaak geroddeld.
* soms is het lastig met dekens wisselen. Als bv de nachten koud zijn en het overdag lekker warm is.
* je stal is vaak echt een hokje, zonder luik naar buiten, of een opening in de deur.
* je mag niet zelf bepalen hoeveel stro er in je stal ligt.

Thuis

Nadelen:
* je moet zelf uitmesten.
* weinig toezicht
* je moet genoeg geld, grond en tijd hebben
* je mist ook wel de sociale contacten. Vaak ben je altijd alleen.
* je paard staat eigelijk een beetje ‘alleen’. Op een stal is altijd wel iets te doen. Helemaal als een paard alleen staat, kan hij toch gaan vereenzamen.
* je kan niet zomaar een dagje weg. Zelfs een avondje is soms al regelen. Want iemand moet ze voeren, de stal sluiten, zorgen dat ze even naar buiten gaan, enz.
* als je bv moet overwerken, zit je ook weer met voeren.
* Je moet zelf zorgen voor hooi, stro, brokken.
* je moet zelf zorgen voor de mestafvoer.
* je hoeft niet zelf het terrein bij te houden (Zorgen dat alles netjes blijft, de bak af en toe rechttrekken, sproeien, zorgen dat de weides er goed bij liggen, kapotte dingen repareren, je hindernismateriaal schilderen, enz., allemaal van die kleine dingetjes.)
* als je iets niet weet, moet je het maar via bokt of boeken uitzoeken Lachen

Voordelen:
* privacy
* Je kan even naar stal gaan, wanneer je maar wilt.
* je hoeft niet echt met iemand rekening te houden
* je kan er net zo’n rotzooi van maken als je zelf wilt
* vanuit je huis genieten van je paarden
* veel rust
* je kan rijden wanneer je wilt.
* je hoeft niet te wachten op andere.
* je kan lekker met dekens sjouwen (’s nachts koud en overdag ‘warm’). Omdat je ze zo hebt gewisselt voor het werk bv.
* je kan je stal zelf inrichten. Dus bv een open deur of een luik naar buiten.
* zelf regelen wanneer de hoefsmid, dierenarts, tandarts enz. komt.
* je kan zelf zoveel stro in je stal gooien als je wilt.
* Je kan de mest uit de weide halen.
* je kan voeren wat je zelf wilt.

Tis een hele waslijst geworden Scheve mond

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 02:39

Aan huis... in de toekomst...
nu nog op de wei van een boer, waar we alles zelf doen en in de hand hebben wie er komt... heerlijk
En het lekkerste is nog wel om 's avonds laat in de wei te zitten onder een heldere sterren hemel en om je heen een kudde paarden die op hun knuffel staan te wachten.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 06:09

Babette1 schreef:
Diegenen die hun paard een huis hebben staan kunnen natuurlijk makkelijk banketstaaflen, want zoiets is niet voor iedereen weg gelegd. Dan moet je namelijk wel een huis hebben waarbij dat kan. Niet iedereen heeft daar genoeg geld voor ! Of een vader die dat wel even regelt ofzo. Dus een hoop mensen met een paard moeten wel in pension, of ze nou willen of niet. Dus de vraag is leuk, alleen voor veel mensen niet aan de orde. Ik zou ook best mijn paarden aan huis willen, maar ik ben nu al blij als ik iedere maand alles kan betalen : hypotheek, gas en licht, waterschap, gemeentebelastingen, boodschappen, stalgeld, dierenarts, je optoming, rijkleding (in je blote kont rijden is goedkoop, maar niet echt lekker), en dan heb ik ook nog een autootje, ander kom ik niet op mijn werk en ook niet bij m'n paard. Dus ik kom al iedere maand bijna niet rond. Paarden aan huis ? Misschien ontmoet ik ooit nog eens een leuke man met veel geld, haha !!


Sorry dat ik het zeg, maar.... Frustraties...?
Jij kunt ook mooi banketstaaf zeg, thuis staan heeft niet alleen voordelen, maar ook nadelen.

Mijn paard staat thuis, maar heeft ook op 2 pensionstallingen gestaan.
Ik weet niet wat ik liever heb.
De 1e keer stond mijn pony nog in de stal thuis, toen ik mijn paard op proef kreeg.
Hier had ik stalgenoten en mijn paard ook, er waren mensen die me konden helpen met paard en zijn spullen, ook was hier een buitenbak, en manege dichtbij waar je binnen kon rijden waar je toch al lid van was (waar je dan met meerdere heen reed, dus je hoefde niet alleen met een nog vrij onbekend paard langs de weg).
Toen pony verkocht was, heb ik daar zelfs nog ff wat langer gestaan.
Toen werd ze kreupel en heb ik haar naar huis gehaald, want voordelen had ik er niet meer aan (voeren werd dus wel gedaan, buitenzetten niet, en buitenzetten was in paddock, niet in wei, en uitmesten ook niet).

De 2e keer kwam ik op de pensionstalling naast de manege te staan, voeren werd gedaan (en ze viel eindelijk een beetje af, dit was ook de hoofdreden, thuis is afvallen zeg maar onmogelijk), buiten zetten in de wei niet, maar eventueel in overleg nog wel met de dochters van de eigenaar te overleggen of andere stalgenoten, uitmesten ook niet, ik had stalgenoten en mijn paard ook, ook in de wei, en voor binnenrijden hoef je dus maar 5 meter te lopen naar de manege (waar je dus al lid van was), buiten rijden idem dito en als je een buitenrit wou maken had je kans dat iemand anders dat ook wel wou.
Verder de gezeligheid en al die dingen.

Vorig jaar heb ik haar daar ook nog 2 weken gehad, ik ging zelf weg 1 week en zus van vriendin (dochters van de staleigenaar) zou dan voor haar zorgen, toen ik na die week thuiskwam met zwaar gekneusde enkel besloten om toch maar 1 week langer te laten staan.

Thuis geef ik haar sochtends de brokken voordat ik naar school toeging, mijn opa later het hooi en later op de dag zette hij haar dan in de wei, savonds meste ik de stal uit, voerde hooi en brokken en zette haar binnen.
Als mijn opa voert is het bijna altijd teveel en brokken vindt hij onzin, komt ze op allerlei rare plekjes te staan (is opzich niet erg, maar er staat altijd wel gras, en ze is weer te dik, en moet dus afvallen, nou daar is dus geen beginnen aan en dat werkt dus totaal niet).
Rijgelegenheid is er thuis niet, dus of het was een rit naar de manege waar je dan binnen of buiten ging rijden, of het was een buitenrit.
Op het moment rijd ik niet, dus dat valt weg en sochtends de brokken.
Maar al het geharrewar, als ik het geld had, had ik op die pensionstalling gestaan die bij de manege.
Uitmesten moet ik dus altijd zelf, als ik een keer niet kan, krijgt mijn paard zijn voer, nouja, hooi dan (als ik mijn moeder of broertje lief aankijk, vaak de brokken ook nog wel, of ik deed dat dan als ik thuiskwam, hoe laat het ook was) en komt ze buiten, maar uitmesten word niet gedaan.
Op een stalling is er meestal wel iemand die dat dan voor je wil doen.
Als ik straks 2 weken wegga en alles overlaat aan mijn opa, wordt het dus 1 grote puinzooi, gelukkig dat een vriendin van mij het dan een beetje overneemt.
Ik ben nu 1 weekend al weg geweest, hooi heeft ze gehad, buiten is ze geweest, wat er met de brokken is gebeurd weet ik niet, in de stal is een handje krullen gestrooid en dat was het (kun je voorstellen wat voor puinzooi het was na 4 dagen).
Daarbij staat ze dus alleen, op stal contact met kalfjes, maar meer ook niet, moet je alles zelf regelen, van voer, strooisel, tot aan de dierenarts en hoefsmid aan toe (en mag je die in je eentje betalen), niemand die je ff helpt met spullen of paard of wat dan ook.
Verder, geen gezellige contacten of wat dan ook, ja mijn opa die altijd wel wat op of aan te merken hebt of waar je geen woord mee wisselt (en die over alles een mening heeft, ookal klopt er niks van, en zijn zin wil doordrijven, zoals, jij JOUW paard een deken op omdat jij dat wilt, hij die deken eraf halen omdat hij dat onzin vindt).

Terug naar die stalling tijdens vakantie kan niet, vriendin is op stage en zus moet dan ook al voor het paard van vriendin (haar zus dus) zorgen, zou waarschijnlijk nog wel te regelen zijn, maar daarbij zijn alle stallen op het moment bezet.

Ik sta liever op een pensionstalling waar het voor elkaar is, dan thuis waar het niet voor elkaar is.
Dan kun je sommige dingen niet zelf regelen, en worden die voor je geregeld (ook al is dat dan niet helemaal naar je zin) maar aan de andere kanten worden er dus dingen voor je uit handen genomen.
Het kost helaas alleen veel en veel meer, anders had ik het wel geweten (in dit geval dan).

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 06:22

Beide stallen waren trouwens wel aardig dicht bij, dus zoveel reisafstand was er niet. Bij de eerste kwam ik vooral overdag en op de fiets, bij de 2e ook vaak savonds, dan werd ik vaak weggebracht en opgehaald.
Overdag gewoon op de fiets.
Als je je paard buiten zette, moest je dus vaak meerdere keren er op een dag heen.
Bij de 2e liet ik op een gegeven moment mijn paard niet graag in de wei alleen (ten tijde van die paardenmishandelaar), dus dan bleef ik erbij en stond ze dus niet heel erg lang in de wei.
In de winter kon ze ook gewoon in de wei, thuis hebben we dus wel een eigen wei, maar levert dat meer problemen op.

Tijden waren er niet echt, bij de eerste waren de stallen echt aan huis, dus daar hield je dan wel een beetje rekening mee, bij de 2e hadden we allemaal zelf een sleutel, dus al wou je er midden in de nacht heen, geen probleem.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 09:13

Pension OK dan!
Ik sta nu al een aantal jaar op een hele fijne pensionstal en ik heb het er reuze naar mijn zin en er worden altijd leuke dingen georganiseerd Haha!
Daarbij komt dat ik van de dochter van die pensionstal altijd les krijg en daarbij ook gewoon begeleiding als we samen in de bak aan het rijden zijn, ze geeft dan gewoon af en toe een kleine opmerking en ik merk dat ik dat gewoon nodig heb. Als ik thuis zou staan, zou ik wel gewoon 1 keer in de week kunnen lessen, maar dat deeltje begeleiding valt dan weg, terwijl ik daar juist zooo blij mee ben

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 11:24

Mijn paarden staan nu op een pensionstal en hebben het daar prima naar hun zin. (Ik ook wel hoor) Maar toch, als ik de mogelijkheid had, zou ik ze echt wel bij huis hebben staan!
Lekker dichtbij, geen gedram over paarden binnen-buiten zetten enzo.