Wat heeft je voorkeur paard aan huis of in pension

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:36

Met mijn pony stond ik eerst op een manege was echt waardeloos Lips are sealed toen ben ik naar een hele leuke gezellige pensionstal gegaan {waar ik nu ook nog sta} en over ongeveer 1½ week komt ie bij huis te staan Haha!

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:37

Als ik de mogelijkheid had zou ik kiezen voor aan huis. maar ja heb geen weiland, stal zelfs geen tuin, dus dan toch die pensionstal, echter dan wel een kleinschalige, vind ik pretiger dan zo'n grote manege met honderden mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:47

Bij m'n vader thuis Haha!
Ze staan dus lekker thuis maar m'n vader voert ze s'morgens en we kunnen ook makkelijk een dagje weg of op vakantie.
Echt de ideale oplossing

svdhty

Berichten: 23
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Asse Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:56

de mijne staat bij mensen aan huis...haha Lachen
heb al op maneges gestaan maar daar bevalt het me niet zo... je kiest de weidegang niet zelf enzo...
nou staat Tyba bij iemand met 3 stallen achter zijn huis, een weiland van 1ha en een buitenbak. de andere 2 stallen zijn voor zijn eigen paarden.Bovendien rijdt de eigenaar nooit en heb ik dus de bak altijd voor mij alleen wanneer ik wil. en dan heb ik nog de luxe dat er op het einde van de straat een manege met binnenbak is, waar ik eventueel bij barslecht weer kan rijden... Knipoog
haha Tyba vindt dit luxe,ze gaat enkel binnen bij heel slecht weer, en zelfs in de winter lopen ze overdag op (een deel) van het weiland...
de stal is bovendien slechts 4km van mijn huis dus mij krijg je er niet meer weg OK dan!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:58

Ilindra schreef:
Bij m'n vader thuis Haha!
Ze staan dus lekker thuis maar m'n vader voert ze s'morgens en we kunnen ook makkelijk een dagje weg of op vakantie.
Echt de ideale oplossing

Dat lijkt mij ook het perfectst

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 19:00

nou bij ons is het miss dan wel druk maar ik bepaal wel zelf de weidegang, we hebben 3 bakken, 2 binnen en 1 buiten en er komt een nieuwe bij heb een super grote stal !!

waarom altijd zo negatief over een manege ik neem aan dat bijna iedereen daar toch zeker is begonnen of niet? Verward

het fijne van mijn manege is dat er altijd iemand voor je klaar staat geweldig is dat en als je iemand niet leuk vind dan maakt het niet uit er zijn genoeg anderen wij staan met ongeveer 100 paarden op stal waarvan zeker 80 pp paarden geweldig zou het voor geen moment willen inruilen hoewel ik het ook wel eens veelste druk vind !!
dat lijkt me wel weer heerlijk van een paard aan huis of een kleine pensionstalling, maar voorlopig vind ik een manege alleen maar voordelen hebben!! OK dan!

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 19:08

Op pensionstal / manege. Als je paard aan huis staat heb je een heleboel voordelen, maar je kunt ook nooit echt weg. Als ik er alleen al denk dat je een paar keer per dag moet voeren... Geen idee hoe je dat moet organiseren als je fulltime werkt. En ik denk dat ik de gezelligheid ook wel zou missen.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 19:08

Mick komt over 4 maandjes bij mij thuis te staan, eerlijk gezegt lijkt me dat veel leuker dan elke dag een kwartier heen, en een kwartier terug te fietsen, ook moet ik er nu op letten, dat Mick en Arzu een half uur van elkaar af zijn, en ik om half 6 thuis Moet zijn.
Ik heb er nu al zin in.(dat hij dus bij mij thuis komt Haha!)
Ik denk ook dat ik liever thuis heb staan omdat je dus kan bepalen hoeveel ze eten, wat ze eten, hoelang ze buiten staan enz. Mick staat nu nog in pensioen, en daar is om de dag les(moet je ook op letten), en ik vind het nogal iritant dat iedereen aan hem zit, en fotos maakt, bv de paddock in loopt, en hem aait.ik erger me de laatste tijd ook aan de mede pensioenklanten, ze bemoeien zich overal mee enz. en ze weten alles beter, dusse ik verlang er al naar Knipoog

saar4; het hangt er denk ik echt vanaf hoe duur je ze thuis houd, als je ze duur bix geeft, duur hooi, en ze op dure dingen laat staan, tja dan kost het thuis meer dan in pensioen...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 19:10

wkoekoek schreef:
Als ik al die verhalen hoor van mensen die op een pensionstal staan ben ik blij dat wij ze aan huis hebben. Geen gezeur van anderen over je spullen, altijd plek om te rijden, heerlijk Haha! En je hebt alles over je paard te zeggen. Goed, je moet alles zelf doen, maar je hebt toch geen paard om alles uit te besteden aan anderen?

helemaal mee eens Lachen Echt super relax, alles voor jezelf. Nooit ruzie met andere, geen "kabouters" die allerlei spullen gebruiken/kwijtmaken.

Ook als je een uurtje de tijd hebt, dan kan je rijden. Als je dan eerst nog naar de pensionstal moet enzo. Dan heb je aan een uurtje geen tijd genoeg om lekker te trainen met je paard.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 19:12

mango schreef:
waarom altijd zo negatief over een manege ik neem aan dat bijna iedereen daar toch zeker is begonnen of niet? Verward


Ik ben er iig niet begonnen, maar heb leren rijden(de basis, blijven zitten, lichtrijden, aansporen ens turen) van een vriendin, en mijn verzorgpony.
Ik rijd op op een ponyclub/stoeterij, en ik denk dat ik meer mensen ken die rijden, niet hebben leren rijden op een manege Lachen

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 19:13

Sjonniej schreef:
helemaal mee eens Lachen Echt super relax, alles voor jezelf. Nooit ruzie met andere, geen "kabouters" die allerlei spullen gebruiken/kwijtmaken.

Ook als je een uurtje de tijd hebt, dan kan je rijden. Als je dan eerst nog naar de pensionstal moet enzo. Dan heb je aan een uurtje geen tijd genoeg om lekker te trainen met je paard.


Dara kijk ik ook naar uit Haha!
(alleen kan ik de komende 3 jaar nog niet op mick rijden Schijnheilig )

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 20:20

thuis lijkt me echt gaaf, af en toe als je het moeilijk hebt ofzo gewoon ff troost bij je paardje zoeken...
nu doe ik het niet zo snel, ookal heb ik het naar mn zin op stal

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 20:47

Tot nu toe heb k alleen nog maar op pensionstallen gestaan. Maar er is altijd wel wat, ook kan je nooit wat laten liggen..

Ik hoop ooit mijn paard aan huis te hebben, lijkt me heerlijk. Miss er dan nog 1 of 2 andere bij.. Das wat gezelliger, makkelijker met stro/hooi etc. Dat je zelf alles kan regelen. Gewoon elk moment naar je paardje kan..

Miss valt het wel enorm tegen.. Er komt natuurlijk wel wat meer bij kijken.. Maar als je dat eenmaal goed geregeld hebt..

Plus dat mensen niet meer allemaal aan mn paard zitten.. Gewoon altijd lekker rustig kan rijden..

Ik zie nu nog alleen maar voordelen aan paarden aan huis, alleen de binnenbak zal k wel missen Haha!

zomon

Berichten: 453
Geregistreerd: 11-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 20:53

Beide opties hebben voor en nadelen.
Ik ben ene kant blij dat ik in pension sta omdat als ik een dag niet kan of weg moet mijn paard toch verzorgt wordt , nadeel is weer dat je niet alle vrijheid hebt om te doen wat je wilt.
Zelf sta ik in pension bij de over buurvrouw. 's winters staan de paarden binnen maar zomers staan ze dag en nacht buiten en wordt er niks aan je paard gedaan.
Ik haal die van mij 's nachts binnen wat betekend dat ik zelf uit moet mesten zelf moet voeren als ik dit nodig vind en zelf je paard binnen en buiten zetten.
Kortom dat betekend dat ik nu zo'n 4 to 5 x per dag naar stal ga om mijn knollie te verzorgen.
6.18 uit bed 6.30 naar stal voeren dan weer naar huis toe, kids + mijzelf aankleden eten etc. daarna 7.15 terug naar stal en haar buiten zetten( heeft ze inmiddels wel haar eten op gegeten, ze eet namelijk erg langzaam)daarna kids afzetten b.s.o en naar het werk toe gaan. Uit het werk uitmesten , rijden en 's avonds haar weer binnen halen.
Werk ik niet is mijn schema iets anders maar net zo druk.
Nee, ik ben dan best wel weer blij als het zometeen winter is en ik zelf niks hoeft te doen. Haha! Zeker na een nachtje stappen.
Tong uitsteken

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 21:29

Ik kies voor pension. Ik heb zelf mijn paard thuis gehad, en dat heeft wel degelijk zijn charme. Maar in de winter wanneer het vreselijk koud is, vroeg donker, en je de hele dag moet werken is het een drama. Overdag is er geen of te weinig toezicht. ´s Ochtends maakte ik de stal schoon rond 6 uur of half zeven. Dan paard naar het land brengen. En daarna past ontbijten en douchen (dit omdat paardenmest toch echt wel stinkt). ´s Avonds in het donker je paard zoeken, paard op stal zetten. Ik vind het een genot om op een pensionstal te staan.
Natuurlijk erger ik me regelmatig aan spullen die even geleend worden zonder te vragen....

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 00:12

Kan ik ook voor pension aan huis kiezen?

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 00:42

definitely thuis. Ben dat altijd al gewend geweest, en denk niet dat ik eraan zou wennen om op een pensionstal te staan (volgend jaar moet ik wel, maar goed, dan ben ik in t weekend weer thuis)
Al is het soms wel lastig met vakanties e.d.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 00:46

ik heb mijn paarden momenteel op 3 plaatsen staan Bloos!

een thuis, mijn dragende merrie, een op de privestal waar ik de boel verzorg en bijhoud, daar zijn de meeste faciliteiten, zoals stapmolen, veel wei, springmateriaal en pal in het bos !
thuis heb ik vrijwel geen uitrijmogelijkheid
en pino is momenteel ingehuurd als grasmaaier, en mag aan de andere kant van het dorp het gras kort maken Haha!
maar het liefste sta ik dus op die stal
is geen pensionstal, want ik werk voor mijn stalling... hou daar de boel bij en rijd de paarden.stro , brok en soms hooi, koop ik zelf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 00:52

crossmonster schreef:
ik heb mijn paarden momenteel op 3 plaatsen staan Bloos!

een thuis, mijn dragende merrie, een op de privestal waar ik de boel verzorg en bijhoud, daar zijn de meeste faciliteiten, zoals stapmolen, veel wei, springmateriaal en pal in het bos !
thuis heb ik vrijwel geen uitrijmogelijkheid
en pino is momenteel ingehuurd als grasmaaier, en mag aan de andere kant van het dorp het gras kort maken Haha!
maar het liefste sta ik dus op die stal
is geen pensionstal, want ik werk voor mijn stalling... hou daar de boel bij en rijd de paarden.stro , brok en soms hooi, koop ik zelf


Rij jij de paarden voor een lege box ? ( excl. voer en stro dus) Das wel goedkoop Haha!

Ik heb de mijne nu aan huis staan ,en de jaarlingen gewoon in de opfok. Aan huis bevalt mij echt super, maar ik moet zeggen..........doe het niet alleen Haha! Mijn buren voeren en zetten ze buiten en binnen. Als zij weg zijn doe ik het.

Babette1
Berichten: 110
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 07:50

Diegenen die hun paard een huis hebben staan kunnen natuurlijk makkelijk banketstaaf, want zoiets is niet voor iedereen weg gelegd. Dan moet je namelijk wel een huis hebben waarbij dat kan. Niet iedereen heeft daar genoeg geld voor ! Of een vader die dat wel even regelt ofzo. Dus een hoop mensen met een paard moeten wel in pension, of ze nou willen of niet. Dus de vraag is leuk, alleen voor veel mensen niet aan de orde. Ik zou ook best mijn paarden aan huis willen, maar ik ben nu al blij als ik iedere maand alles kan betalen : hypotheek, gas en licht, waterschap, gemeentebelastingen, boodschappen, stalgeld, dierenarts, je optoming, rijkleding (in je blote kont rijden is goedkoop, maar niet echt lekker), en dan heb ik ook nog een autootje, ander kom ik niet op mijn werk en ook niet bij m'n paard. Dus ik kom al iedere maand bijna niet rond. Paarden aan huis ? Misschien ontmoet ik ooit nog eens een leuke man met veel geld, haha !!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 07:56

Die van ons staan aan huis, daar geef ik dan ook de voorkeur aan. Lekker rust en doen wat je zelf wilt zonder dan jan en alleman nzich ermee bemoeit (zoals ik in veel verhalen hier hoor)
We kunnen trouwens makkelijk een dagje weg hoor, ze hoeven niet de hele dag bewaakt te worden.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 08:23

Ik twijfel op dit moment toch echt of we een nieuwe pony aan huis nemen of dat we hem bij een vriendin stallen. De pony staat bij ons alleen en als ik werk dan is er overdag niemand, ik vind dat ziellug(45 en toch nog pennymeisje) Wij hebben al 3 pony's thuis gehad en dat is altijd fantastisch gegaan maar die waren van mijn dochter en die reed gewoon iedere dag. De nieuwe is voor mijn zoon, een C pony, maar of hij de disipline kan opbrengen om iedere dag te rijden en te mesten betwijfel ik en dan staat die pony er maar. Ik ben er nog niet uit, misschien iemand zoeken die een paar dagen per week wil bijrijden maar dat is hier moeilijk omdat de meeste ruitertjes een eigen pony hebben.
Mijn vriendin heeft tinkers en een paar pony's en ik denk niet dat ze zit te wachten op een pensionpony maar er lopen daar wel altijd meiden op het erf die ook wel leuk kunnen rijden. Dan heeft hij in ieder geval aandacht( van paarden en mensen) en is hij niet alleen. Nadeel is dan natuurlijk wel dat ik Colin moet halen en brengen als hij gaat rijden en dat ik dan zelf ook weer minstens 2 uur onderdak ben met wachten en lesgeven. Wat een luxe problemen, niet?

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 08:24

Ik denk dat het allebei zo zijn voordelen heeft, ik heb mijn paard op een stal staan, en dat bevalt tot nu toe heel erg goed.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 08:29

pensionstal, maar zeker geen manege. Ik wil ook een dagje weg kunnen en bovendien ben ik erg gehecht aan een binnenbak.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 08:31

Miko schreef:
Op pensionstal / manege. Als je paard aan huis staat heb je een heleboel voordelen, maar je kunt ook nooit echt weg. Als ik er alleen al denk dat je een paar keer per dag moet voeren... Geen idee hoe je dat moet organiseren als je fulltime werkt. En ik denk dat ik de gezelligheid ook wel zou missen.


Ik werk fulltime en mijn paarden staan aan huis. S'morgens krijgen ze hun voer over de middag laat mijn vader ze buiten (kan ook s'morgens zijn iets voor 8.00u want dan gaat hij naar zijn werk) en s'avonds als ik thuis mest ik de stal uit, rij of longeer ik en krijgen ze hun voer. Stro wordt rechtstreeks aan de boer gekocht (lekker goedkoop) en hooien doen we zelf. Als mijn vader dan eens een hele dag op cursus moet rij ik over de middag heen en weer van mijn werk naar huis om de paarden buiten te laten of bij heel mooi weer laat ik ze s'morgens al buiten. nadelen: in de winter kan je moeilijk een hele dag weg, op reis gaan is er niet echt bij of je moet iemand vinden die ze dan kan verzorgen. bij slecht weer moet ik naar een naburige manege maar die is slechts 2 km verderop dus zover is dat nu ook weer niet. Eigenlijk zie ik veel meer voordelen dan nadelen. Geen gezeur van anderen, niemand die je spullen gebruikt en niet terugbrengt. Niemand die zich bemoeid met je. Je kan gewoon lekker je eigen zin doen. OK dan!