Wat met de pezen van een paard na een SGW?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:14

riant, rust is idd voor de pezen beter , met stappen op het harde erbij dan he !
MAAR , de dag na een cross moet je je paard niet stilzetten !
je moet dan juist rustig even een bosritje oid maken , stapje drafje en klein galopje, is 100 x beter voor de spieren, zo worden de afvalstoffen beter afgevoerd, het is anders ook een veels te groot verschil tussen de dag van de cross en als je m zou stilzetten , de dag erna Knipoog
veel mensen denken , paard = braaf, lekker na de wedstrijd de wei op!
niet zo slim, beter dinsdag de rustdag en maandag gewoon heel licht werk geven Knipoog

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 16:30

Nou de bandages doe ik de deur uit vanaf nu!
En heb besloten dan ik ga koelen na het crossen.

Wat crossmonster al zei doe ik ook altijd, dag na de cross een rustig buitenritje maken en de tweede dag na de cross vrij.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 18:53

Helemaal mee eens Crossmonster bedankt voor de aanvulling! Lekker stappen op het harde. Paar uurtjes op de wei even lekker ontspannen losrijden of longeren. Meestal na een SGW ga ik lekker aan de wandel en even longeren ofzo.
En vrij beteken voor mij wel dat mijn paard minimaal 2 uurtjes lekker buiten staat. Ik houd ze nooit een heel dag op stal.

Wij longeren de paarden soms ook op het harde even 10 minuutjes links en rechtsom in een heel rustig drafje (niet na een wedstrijd) maar dat kan ook goed zijn voor de pezen.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 18:56

klopt wel wat je zegt riant, maar ik draaf dan liever rechtuit,en onder de man , over de rug op het harde Knipoog

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 19:21

Ja da's ook een goed idee.. Ik heb het ooit zo geleerd met longeren.. en gelukkig blijf ik leren. Longeren op het harde doe ik ook echt alleen af en toe omdat ik zelf soms bang ben dat ze wegglijd op ijzers op de volte.
wij moeten ong 20 minuuten over de straat op weg naar het bos dus dan draven we wel regelmatig een stuk dat kan ik daar mooi voor gebruiken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 19:29

Koelen na de cross, evt met klei, dat werkt lang door. En in beweging houden!

Over heftig spul als DMSO of onverdunde Cole's moet je juist niet bandageren. irritatie van de huid komt wel vaker voor bij dat soort spul hoor, zegt niet zoveel over wat het met de pezen doet.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 19:51

Riant"]
Helemaal mee eens Crossmonster bedankt voor de aanvulling! Lekker stappen op het harde. Paar uurtjes op de wei even lekker ontspannen losrijden of longeren. Meestal na een SGW ga ik lekker aan de wandel en even longeren ofzo.
En vrij beteken voor mij wel dat mijn paard minimaal 2 uurtjes lekker buiten staat. Ik houd ze nooit een heel dag op stal.

Wij longeren de paarden soms ook op het harde even 10 minuutjes links en rechtsom in een heel rustig drafje (niet na een wedstrijd) maar dat kan ook goed zijn voor de pezen.
[/quote]

Longeren op het harde ben ik niet zo'n voorstander van, ik ga liever recht toe recht aan rijden op het harde.

Ik heb hier direkt achter het huis een heel mooi buitenritje voor na de cross. Met een heel stuk verharde weg en een heel stuk zandweg, echt super rondje voor de dag na de cross.

[quote="Zep schreef:
Koelen na de cross, evt met klei, dat werkt lang door. En in beweging houden!

Over heftig spul als DMSO of onverdunde Cole's moet je juist niet bandageren. irritatie van de huid komt wel vaker voor bij dat soort spul hoor, zegt niet zoveel over wat het met de pezen doet.


Onverdunde Cole's Liniment zou ik zowiezo maar nooit op het paard smeren (waar dan ook)! Verdund vind ik het goed werken, maar dan wel op paarden die niet zo gevoelig zijn.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:35

Wij doen na een cross: (wel aangespannen, maar is in principe hetzelfde)

-Goed uitstappen, na de cross is 1 km. stap al verplicht voordat je naar laatste veterinaire controle gaat, daarna nog naar de veewagen stappen wat ook meestal wel iets in die richting is.

-Afspuiten, als het niet anders kant: goed water erover laten lopen door een spons erboven uit te knijpen, en daarna het zand/modder eraf halen met een spons.

-Brugman Favoriet Fluide erop...Soort van Cole's Liniment. Als dit spul er niet is hebben we ook Cole's Liniment.
Beide verdunnen we: ¾ water, ¼ Liniment

-daarna meestal nog even aan de hand wandelen, laten grazen en weer terug naar de veewagen. En dan gewoon op de veewagen. Zonder bandages of iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:39

Cole's gebruik ik altijd onverdund, nooit problemen mee. DMSO is heftiger (maar werkt wel goed)

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 22:07

volgens mij heeft de da gelijk en is het het beste om de pezen 10 minuten af te spuiten met koud water na het rijden ! doordat je de pezen koelt gaan de weefsels rond de pezen reageren met extra bloed aan te trekken waardoor de doorbloeding wordt gestimuleerd ! pezen zijn weinig doorbloedt dus is het belangrijk om de doorbloeding in de pezen te stimuleren ! dus afspuiten die benen zou ik zeggen !!!

groetjes

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 07:43

afspruiten kan lang niet altijd bij een cross.
Lang genoeg uitstappen over het harde en dan modder eraf halen en zo mogelijk afspuiten.
Ik gebruik altijd cooling gel, als je cole's gebruikt wel verdunnen. Als ik dat bij Pablo niet doe, krijgt hij ook wondjes. Geen beenbeschermers erover (gaat broeien), en de volgende dag controleren en stappen over het harde.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 07:49

ik heb net die coolbacks van Action gehaald. ik heb ze om mijn paard zijn been te coolen, kan dat alleen niet afspuiten omdat er hechtingen inzitten.
Ik vind ze super handig, ze zitten er zo om, en kan me voorstellen dat die dingen heel handig zijn op een cros.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 00:13

Ik heb het even aan de veearts nagevraagd vandaag tijdens de keuring. Ze raadde aan om de dag na de cross het paard niet stil te zetten maar een stukje te gaan stappen langs de weg met lange teugel. Of licht longeren.
Na de cross meteen afspuiten, cooling gel en de benen een paar uurtjes inpakken. Zelfde avond nog eraf halen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 00:27

Ik heb altijd begrepen dat Cole's Liniment bedoeld is om spieren mee warm te wrijven en juist niet om pezen mee te koelen. Maar ik kan het verkeerd hebben. Knipoog

Na een stevige training stap ik altijd minimaal 20 minuten uit over de harde weg. Heeft hetzelfde effect als stevig koelen. Wil je echt goed koelen, dan zul je ieder been trouwens minimaal 20 minuten met koud water moeten bewerken, pas dan heeft het echt effect - en wie gaat er vrijwillig ruim een uur staan koelen met water? Afspuiten doen wij sowieso weinig aangezien Ret erg gevoelig is voor mok (dus die kootholtes houden we het liefst zo droog mogelijk).

Met een wedstrijd (zowel SGW als endurance) is 20 minuten uitstappen op het harde niet altijd te realiseren (vooral bij endurance zit je met een vaste tijd tussen finish en nakeuring, waarin je het paard moet naverzorgen en er dus weinig tijd is voor stappen) dus wat we dan doen is het volgende. We wassen de benen met water, zodat alles goed schoon is. Na een tijdje (als de benen wat tot rust zijn gekomen) smeren we er Staysound op. Dat is een soort kleimengsel met glycerine en tijmolie (het ruikt als een Italiaans kruidentuintje) dat een erg koelend effect heeft. Zie http://www.trm-ireland.com/staysound.htm - het komt uit de jacht-, race- en eventingwereld in Ierland en ook veterinairen zijn er positief over.

Je kunt Staysound als groene leem gebruiken (dus laten indrogen), maar de eigenares van de Eventing Shop vertelde ons dat je de werking ook kunt intensiveren door er huishoudfolie omheen te wikkelen en vervolgens stalbandages (met onderlappen). Alleen 's nachts gebruiken als het paard in rust is, dus niet bij arbeid. 's Morgens die bandages eraf halen en de boel afspoelen (gaat makkelijk met water) en dan met het paard gaan stappen over de harde weg (en natuurlijk lekker de wei of paddock in). De dag na een wedstrijd maken we ook altijd even een rustig buitenritje, pas de dag daarna is echt een rustdag (ook weer de wei of paddock in). De Staysound-behandeling herhalen we eventueel nog een nachtje en tot nu toe bevalt dat goed.

Eerder gebruikten we (op advies van onze fysio) bandages met onderlappen gedrenkt in azijn. Azijn trekt eventuele zwellingen naar buiten (net als bij insectenbeten) maar Ameretto's kootholtes waren niet zo blij met dat zure spul, de vellen hingen erbij en het bleef vervolgens nog dagen 'mokkig'. Dus nu die Staysound, wij zijn er iig erg tevreden over. Degene die het ons aanraadde (een endurance-amazone) gebruikte het als koelmiddel bij haar paard met een peesblessure en ook zij heeft er goede ervaringen mee.

Maar goed, (uit)stappen op harde bodem en na wedstrijden (of intensieve trainingen) een of twee nachten in de Staysound blijkt bij Ret goed te werken. Voorlopig doe we het lekker zo. Lachen

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:32

Na de cross van vrijdag hebben we leys lekker laten uitdraven toen keuring toen 10 minuten laten stappen (helaas gras) met zadel maar zonder ruiter. Toen afgespoten en toen de trailer op zonder peesbeschermers alleen een berg coolgel erop. Wilde niets om zijn pezen doet ivm extra drukkingen of zo. Hij staat toch altijd braaf stil en hij stond lekker te eten. Er was ook iemand bij om hem in de gaten te houden.

Dag erna iets stalbenen maar waren zo weg. Later op de dag gelongeerd en erna afgespoten (2x die dag) en had helemaal geen dikke benen of gevoelige pezen. Hij oogde ook lekker fris en vrolijk.

Zondag wedstrijd geen dikke benen en ook niet stijf. Mag zeggen dat zijn benen het werk goed aankunnen ben dus welblij.

Cole's liniment gebruik ik NOOOIT op de pezen alleen op zijn lijf en is idd om de spieren warm en soepel te houden dus functie op de pezen nee dat niet nee. Gebruik het op zijn rug/schouders/hals en broekspieren onverdund doe het zo al jaren en geeft geen problemen. Daarna lekker deken erop en op stal.