Waarop letten bij het zoeken naar bijrijder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 18:59

Dat ze weet waar ze mee bezig is, bijv weet hoe ze peeskappen om moet doen. Hoe ze met het paard omgaat. Hoe ze zelf is, ik hoef bijv geen verhalen van ik heb dit en dit gereden en dat ging geweldig en zus en zo en dan als ze erop zit dat het er niet uitziet. Of dat z t meteen opgeeft. Hoe ze zelf over paarden denkt, etc.

Gewoon haar gehele omgang met het paard. En natuurlijk hoe mijn paard t vind, die heeft ook n belangrijke stem Haha!

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 07:47

Hoe dat iemand peeskappen om moet doen vind ik niet zo belangrijk, want dat is te leren.
Toen ik 5 jaar geleden bij Peter Pan kwam, kon ik dit ook niet. En heb het dus daar geleerd. Ik vind dat niet een reden om iemand weg te sturen!

Het gaat gewoon om de omgang met paard en of het klikt met de eigenaar, want dat is niet te leren!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 10:10

Amanda schreef:
Het gaat gewoon om de omgang met paard en of het klikt met de eigenaar, want dat is niet te leren!


Idd! Goed gesproken! OK dan!

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 10:33

Haha!
Zo zie ik het. Niet iedereen ziet dat zo natuurlijk.
Maar het verzorgen, rijden e.d. kun je leren.
Tuurlijk is het fijn als iemand dit al kan, maar zeker niet het belangrijkste!

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 10:58

Thanx voor alle reacties, nou moet het zeker goed gaan!

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 11:01

Succes!! Vertel je wel even de afloop?? Haha!

Rinthoron

Berichten: 113
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:50

of het klikt met paard, en of het klikt tussen bijrijder en eigenaar!
verder kun je iemand ivm zn capaciteiten nog dingen bijleren..

Steffiegek
Berichten: 303
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Me Huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:53

h0ih0i
ik vind dat een bijrijdster zich gewoon verandwoordelijk moet gedragen want het is tenslotte wel iemands anders paard waar je mee bezig ben..
ik ga binnenkort ook kijken naae een paardje en ik hoop dat het klikt,
ik vind gewoon dat je de eerste keer moet kennis maken met het paard en eigenaar en misschien als de eigenaar het ook wil dat je er even op gaat om te laten zien hoe je rijd...maar het is belangrijk dat je verantwoordelijk bent en gewoon je afspraken nakomt en lief bent voor eht paar

Merel

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:49

Onthouden dat de eigenaar van het paard nog steeds altijd de eigenaar is. Heb zelf geen bijrijder, maar ik zie maar al te vaak dat de bijrijders zich beter voelen dan de eigenaar, en als deze er niet bij is oneerbiedig (kan zo snel geen ander woord bedenken) over de eigenaar praten.

Belangrijk lijkt me ook min of meer dezelfde rijstijl.

Eerlijk zijn (zie ik ook vaak, dan zeggen ze dat het zooo goed gaat, terwijl dat in werkelijkheid helemaal niet zo is).

De eisen van de eigenaar respecteren, ook al zijn die nog zo vreemd (tot in het redelijke natuurlijk hè Knipoog Knipoog Haha! voor de grappenmakers onder ons...)

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 20:32

Amanda"]
Hoe dat iemand peeskappen om moet doen vind ik niet zo belangrijk, want dat is te leren.
Toen ik 5 jaar geleden bij Peter Pan kwam, kon ik dit ook niet. En heb het dus daar geleerd. Ik vind dat niet een reden om iemand weg te sturen!

[/quote]

Ik vind dat wel belangrijk, aangezien k iemand zocht met zeer veel ervaring (lees minimaal 18 jaar, of al bijrijder geweest of al n eigen paard gehad heeft..)

[quote="Amanda schreef:
Het gaat gewoon om de omgang met paard en of het klikt met de eigenaar, want dat is niet te leren!


Tuurlijk is dat het belangrijkste.. Maar iemand die zo van de manege af komt hoeft bij mij niet aan te kloppen.. Maar dat ligt gewoon aan wat jij voor bijrijder zoekt.. Als k een ervaren bijrijdster zoek, zoek k iemand die al ervaring heeft of met eigen paarden of met bijrijdpaarden. En k dus zeker niks hoef te leren. Das mijn taak niet, aangezien k er zoiezo niet ben als zij voor mijn paard zou zorgen.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 20:55

rebeltje schreef:
Tuurlijk is dat het belangrijkste.. Maar iemand die zo van de manege af komt hoeft bij mij niet aan te kloppen.. Maar dat ligt gewoon aan wat jij voor bijrijder zoekt.. Als k een ervaren bijrijdster zoek, zoek k iemand die al ervaring heeft of met eigen paarden of met bijrijdpaarden. En k dus zeker niks hoef te leren. Das mijn taak niet, aangezien k er zoiezo niet ben als zij voor mijn paard zou zorgen.


Ik heb voor dit bijrijdpaard ook geen bijrijdpaard gehad, dus dat maakt me al minder? Alsof je niks kan als je van een manege komt... Dingen als peesbeschermers omdoen en longeren heb je zo geleerd hoor.

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 20:58

Misser schreef:
Ik heb voor dit bijrijdpaard ook geen bijrijdpaard gehad, dus dat maakt me al minder? Alsof je niks kan als je van een manege komt... Dingen als peesbeschermers omdoen en longeren heb je zo geleerd hoor.


Dat is zo. Maar zoals k al zei ligt het aan wat voor persoon je zoekt. Aangezien k een jonge/pittige merrie heb, heb k iemand nodig die haar dingen leert. Daar kan ik niet iemand voor gebruiken die zelf die dingen nog moet leren... Mijn ervaring zelf s dat je nog een hoop te leren hebt als je van de manege af komt. En k wil me geen zorgen te hoeven maken of diegene het allemaal wel goed doet..

Natas

Berichten: 158
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 21:13

Mijn bijrijder is ook mijn beste vriend en ik had het niet beter kunnen treffen. We rijden ongeveer hetzelfde niveau, hij neemt 1x in de week privéles met mijn paard, en 1x in de week samen met mij les, ik op mijn paard en hij op een manegepaard. (Ik les 2x in de week fanatiek met mijn paard) Hij is superlief voor mijn paard en kan er ook lekker mee tutten.

Het belangrijkste vind ik dat een bijrijder lief is voor je paard, maar het allerbelangrijkste vind ik betrouwbaarheid, dat je er op kan rekenen dat je paard gedaan wordt als je zelf niet kan.

Ik ben superblij met mijn bijrijder.