eigendomsbewijs paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

eigendomsbewijs paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 13:00

er zijn al vaker topics over geweest maar daar ben ik HET antwoord nog niet in tegen gekomen

wat is nu het eigendomsbewijs dat je als eigenaar kunt overleggen bij (juridische)problemen
wat is nu het bewijs dat een paard ook echt van jou is

paspoort en papieren zijn geen eigendomsbewijzen
wat dan wel
of is het enige dat jij moet kunnen aantonen dat jij alles voor zo'n dier betaalt

oftewel vertel..

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 13:14

Met die vraag zit ik eigenlijk ook al een tijd in m'n hoofd.
Ik las ergens dat je met een een koopcontract kan aantonen dat het jou paard is. Maar wat dan als je je paard al heb en toen je hem kocht er geen koopcontract gemaakt is. Daar moet toch wel een oplossing voor zijn denk ik? maar wie weet die?

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 13:42

Niet. Volgens mij is het belangrijkste dat jij zorg draagt voor het dier.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 13:43

ik heb ook geen koop contract
alleen een afschrift waarop staat "aanschaf humli"

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 13:51

Ik heb een paspoort voor m'n pony en veulen, maar ook een apart stamboek bewijs waarop staat dat ik de eigenaar ben.

Volgens mij is dat een eigendomsbewijs. Ook heb ik de factuur van de aankoop van de merrie nog.

Op het eigendomsbewijs moet ik dus ook tekenen voor eventuele verkoop en erbij zetten aan wie ze verkocht wordt.

Een factuur of koopovereenkomst kan volgens mij nooit een eigendomsbewijs zijn.

Als je zelf een veulen fokt krijg je daar toch niet meteen een factuur bij als ie geboren wordt Haha!

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 13:55

Strikt genomen is een factuur, een kwitantie of een bonnetje op jouw naam al voldoende.

Een koopcontract bevat veel meer b.v. een identificerende beschrijving van je paard (chipnr. pasnr, ras, aftekening etc.) en het doel waarvoor het paard is gekocht (sport, recreatie).
Verder een hele bups artikelen wie de verkoper is en de koper, waar het paard wordt overhandigd, wat de prijs is, op welk moment je de feitelijk eigenaar bent van het paard enz.
Je kan het zo mooi maken als je wilt.
Ik denk wel dat het handig is om een koopcontractje op te maken als je zoiets duurs (en kwetsbaars) koopt als een paard.

Hoe je eigendom aantoont bij een veulen dat uit jouw merrie geboren wordt, weet ik eigenlijk niet.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 14:20

Ik heb een koopbewijs bij Mozart, met keuringsraport waar zijn hele beschrijving op staat.

Bij Tayga heb ik helemaal niet, zelfs geen koopcontract. Die heb ik hantje contantje overgenomen van iemand, waar ik reed en is daar nog 2 jaar blijven staan.

Volgens mij is het koopcontract wel het bewijs dat het jouw paard is.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 14:28

Citaat:
Volgens mij is het koopcontract wel het bewijs dat het jouw paard is.


Dan blijf ik nog steeds komen met de vraag :

Wat is dat dan bij een eigen gefokt veulen??? Daar krijg je geen koop contract bij.

Volgens mij is het paspoort of stamboekbewijs gewoon een legaal eigendomsbewijs.
Je moet daar ook in tekenen als je je paard verkoopt en aan wie je 'm verkoopt.... Tenminste in die van mij wel.

Daarna moet het opgestuurd worden naar het stamboek of KNHS, om het te registreren, dit lijkt mij dus gewoon een procedure van overschrijving van eigenaar...

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 14:33

Waarom komt de naam van de eigenaar dan op het papier van het paard?
Ik dacht namelijk ook dat dit het eigendomsbewijs was. Als je dan geen koopcontract hebt, is het paard dus wettelijk niet eens van jou? Ik ben ook wel eens benieuwd hoe dat dan precies zit....

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 14:40

Hier zijn al zoveel topic over geweest en aan het eind van het liedje blijkt het altijd weer tot een vaage uitkomst te komen.
Niemand weet het 100% zeker....

Maargoed, mijn idee hierover: Koopcontract of aantonen van onderhoud zijn de meest duidelijkste manieren om aan te tonen van WIE hij is, alhoewel dat allemaal dus niet waterdicht is

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 14:42

Malibu schreef:
Volgens mij is het paspoort of stamboekbewijs gewoon een legaal eigendomsbewijs.
Je moet daar ook in tekenen als je je paard verkoopt en aan wie je 'm verkoopt.... Tenminste in die van mij wel.

Dat dacht ik ook, maar als je achterin je pastpoort kijkt (tenminste bij die van mij) dan staat daar in het stukje bij de toelichting letterlijk: Het paardenpaspoort is geen juridisch bewijs van eigendom.
Maar ja wat dan wel? Ja een aankoopbewijs maar wat idd als je zelf een veulen gefokt heb of je paardje al lang heb en geen aankoopbewijs heb.

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 14:44

Jullie hebben allemaal gelijk.
fok / stamboompapieren op naam of een aankoopovereenkomst is heel sterk.
Verzekeringspapieren op jouw naam zijn ook rechtsgeldig.

Heb je helemaal niets, maar kan je aantonen dat het jouw paard is, bijv. doordat er mensen getuigen dat je het paard hebt gekocht (eigenaar manege, vorige eigenaar, dierenarts, etc.) of aantonen aan de hand van ander bewijsmateriaal als videofilms, foto's waaraan je kunt zien dat hij/zij duidelijk van jou is, inschrijvingen bij de ruitervereniging. (Hier krijgt het paard vaak de letter achter zijn naam van jouw achternaam). Het is soms wat moeilijker om te bewijzen, maar zeker bij een paard wat financieel niet veel waard is, win je het geschil wel.
Als je zegt dat Bonfire van jou is, dan weet iedereen wel beter, toch!

Wij hebben helaas geen stamboekpapieren bij Arsen, maar wel een koopovereenkomst van de vorige eigenaar, grenspapieren en uiteraard het paspoort, chip en entingsboekje wat op naam staat. Dat is echt wel voldoende.

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 14:50

viola schreef:
Dat dacht ik ook, maar als je achterin je pastpoort kijkt (tenminste bij die van mij) dan staat daar in het stukje bij de toelichting letterlijk: Het paardenpaspoort is geen juridisch bewijs van eigendom.
Maar ja wat dan wel? Ja een aankoopbewijs maar wat idd als je zelf een veulen gefokt heb of je paardje al lang heb en geen aankoopbewijs heb.


Helaas is een paard, net als ieder ander dier in Nederland een gebruiksvoorwerp, dus een ding! Als je fiets wordt gestolen of wordt opgeëist door een ander, wat kan je dan doen om aan te tonen dat hij wel van jou is? Laat ze de boel maar omdraaien en bewijzen dat hij niet van jou is. Omgekeerde bewijslast dus. Dat zal ze erg moeilijk vallen.
De problemen die ontstaan met paarden is eigenlijk alleen bij echtscheidingen of ruzies in families. Wie is de werkelijke eigenaar en wie heeft er altijd voor het paard gezorgd en is dus de emotionele eigenaar.

Om dit te voorkomen, probeer altijd een eigendomsverklaring zwart op wit te krijgen.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 15:14

klien schreef:
Om dit te voorkomen, probeer altijd een eigendomsverklaring zwart op wit te krijgen.

Ja maar wat dan?
Paspoort geld NIET, op de papieren van de chip staat ook vermeld dat het NIET als eigendomsbewijs geld.
En voor een zelfgefokt veulen of pony die je al lang heb heb je vaak geen aankooppbewijs.

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 15:38

Dat zal voor jou dan nu te laat zijn, maar voor andere mensen die een paard kopen kan het wel.
Een afschrift van een aanbetaling of zelfs het hele bedrag kan ook al wel helpen. Zolang jij iets hebt waaruit blijkt dat je langdurig verzorger bent (betalen van stalrekeningen, dierenarts facturen enzo), een paspoort op naam en mensen om je heen die dat kunnen bewijzen / getuigen, dan heb je echt geen probleem.
Je schrijft dat je een afschrift hebt, dat zou voldoende moeten zijn.
Verwacht je problemen dan?

Ik weet dat bij katten, als je een kat in huis hebt genomen die is aankomen lopen en je hebt de dierenbescherming en stichting Amivedi ingelicht hierover, de echte eigenaren na een bepaalde tijd geen aanspraak meer kunnen maken. Dat is bij een jonge kat na een half jaar, een oudere kat, afhankelijk van hoe de mensen hun best hebben gedaan om het dier te vinden, ongeveer een jaar tot de helft van de leeftijd van de kat.

Enig bewijs van aanschaf en bewijs dat je het dier onderhoud zou ook bij een paard voldoende moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 16:06

Papieren dacht ik altijd wel mits op jouw naam gezet, maar goed. Ik heb bij mijn paard een contract getekend waarin de verkoper verklaarde dat mijn paard nu van mij werd en hij hem voor bepaald bedrag aan ons verkocht.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:26

moet je hem dan terug geven ofzo???

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:59

Dit is dus echt wel ingewikkeld enzo.. Moeten we dit niet gewoon eens navragen bij de rechtswinkel of zo??? Hebben we misschien gelijk duidelijkheid!! Zal vd week eens belle!!

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 18:38

Ik heb al gezeur erover gehad en papieren zijn geen eigendomsbewijzen volgens de rechter.
Dat is alleen een regestratie waar jou naam ook op staat.
Veel mensen laten papieren ook niet op naam overschrijven.

Wat je kan doen als je een paard koopt is vragen om een handtekening en naam van diegene dat je m heb gekocht.