pessoa bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 17:32

volgens mijn theorien springt hier niemand 160 parcoursen waar je niet in de oxers van 2,5 meter breed wilt landen Lachen

En een bakstuk schuift door de ring, wat bij een pessoa niet meer kan, denk daar maar even simpel over na Lachen

Nog ff een leuk plaatje gevonden voor de ongelovigen onder ons
Afbeelding

MakeMyDay

Berichten: 67
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Harlingen Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 18:09

ja, denk even simpel na over wat ik schreef: Dat de 'grote' ring geen hefboomwerking heeft ... dúh! Jij hebt het over de 3e/ onderste.
als jij een ophouding maakt op de 'grote' ring, maakt dat geen enkel verschil met een (bus)trens, die ring rolt dan ook niet door de bakstukken Knipoog simpel!

En in de 1m60 parcoursen moet je maar eens van wat dichterbij kijken bij de ringen, dan hangen er bitten waat je 'U' tegen zegt. Die vallen niet onder een gewone trens hoor. Ook dingen als Hackemore etc. ...net zo gevaarlijk om in een oxer te springen(tot nog toe niet gebeurt, niet voor mijn ogen). Overigens bestaan oxers van 2,5 meter breed niet. De maximum hoogte is ook meteen de maximum breedte.(1m60 int vierkant dus)..lees maar na in het regelement. *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 18:12

en in het ZZ is het al 2 meter, raar dan, niet?
maar zal het proberen op te zoeken, als je alvast een link hebt, makkelijk Lachen

En ik heb het niet over de onderste
ik heb het over die kleine waar het bakstuk aan vast zit.
Omdat die er al zit krijg je ook al een hefboomwerking als jij aan de teugel aan de grote ring trekt.

En idd in die klasses zie je bitten waar je U tegen zegt
maar ook ruiters waar je U tegen zegt
en heftige paarden waar onze hete paarden manegeknollen bij zijn.

MakeMyDay

Berichten: 67
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Harlingen Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 18:19

Nee in het ZZ is het maar 1m40

Mag je mij vertellen waar je heftboom is als je geen hefboom maakt.(op de grote ring) ALs je aan de teugel trekt(zoals jij zegt, heb ik andere manieren voor) maak je nu eenmaal geenkanteling van het bit, dus geen hefboom....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 18:22

Omdat je bit niet door het het bakstuk kan schuiven (wel heel klein, eigenlijk niet erg noemenswaardig)
verder gebruikt iedereen hem hier juist voor de hefboom werking (Onderste ring), wat zwaar onderschat word


klasse B en A (nationaal) staat de max breedte op 210 en 220

Internationaal heb ik verder nog niet gevonden.

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 18:27

MakeMyDay schreef:
...als jij een ophouding maakt op de 'grote' ring, maakt dat geen enkel verschil met een (bus)trens, die ring rolt dan ook niet door de bakstukken Knipoog simpel!...


Niet mee eens, er is wel degelijk een (lichte) hefboomwerking door de extra ring waaraan het bakstuk vast zit, de vergelijking met een gewone (bus)trens gaat niet op

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 20:29

en ik kan je uit ervaring vertellen dat je met de teugel op de gewone bitring en het bakstuk aan de kleine ring bovenaan (ongebroken pessoa watertrens) al heel wat meer in te brengen hebt dan op een gewone trens (ongebroken watertrens). Zal dus toch wel wat verschil in zitten Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 20:31

Dus nog groter dan ik verwacht had. Dus toch noemenswaardig

Dan weet ik nu heel zeker dat de werking van dit soort bitten nog meer onderschat word dan dat het al werd.
En vooral omdat er veel mee rijden, op de onderste ring, zonder 2e teugel.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 21:00

Ik rijd ook met 2 teugels. De teugel op de grote ring vind ik niet echt van veel invloed. Terwijl de mijne behoorlijk gevoelig is.
Maar er is wel een iets scherpere inwerking dan mijn trens heeft.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 22:59

Maar Rk en Lielle, wat vinden jullie van het gebruik van het pessoabit met tweede teugel. Als noodrem om als het ware?

En Lielle elke keer weer ben ik benieuwd naar de afloop van het filmpje in je avatar Haha!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 23:06

ik ben erop blijven zitten Haha! die keer wel Bloos!

hier staat een grotere versie: [HAW] de 'het ging maar net goed' sgw foto's Lips are sealed

mijn ervaring is dat met dubbele teugels rijden nog niet zo simpel is, en dat je om die tweede teugel te gebruiken toch vaak net te laat bent. Ik heb net in je andere topic een tip neergezet, die overigens het omdraaien en terug rennen in eerste instantie niet oplost.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 18-06-04 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 23:11

Pfff wat een topic! Lijkt steeds meer op de rolletjesbit topics;)

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 23:23

Lielle schreef:
ik ben erop blijven zitten Haha! die keer wel Bloos!

hier staat een grotere versie: [HAW] de 'het ging maar net goed' sgw foto's Lips are sealed

mijn ervaring is dat met dubbele teugels rijden nog niet zo simpel is, en dat je om die tweede teugel te gebruiken toch vaak net te laat bent. Ik heb net in je andere topic een tip neergezet, die overigens het omdraaien en terug rennen in eerste instantie niet oplost.


Toch niets voor mij dat crossen Haha!
Ik ben het met je eens dat je het paard wel een beetje aan moet kunnen voelen om met die dubbele teugel er op tijd bij te zijn. Maar kan je hier meerijden, denk ik toch dat het heel nuttig en effectief kan zijn Lachen
Ik ga nog even in mijn topic kijken, bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 10:14

Je zegt het
Maar kan je hier meerijden

denk dat iemand die alleen maar topics opent over andere bitten (ook buien bokt), niks van rt oplossingen wil weten want dat is het probleem niet, daar niet mee kan rijden.
Die zijn te eigenwijs, weten het zelf zoveel beter en kunnen goed rijden *kostsmiley*
Als je dat van jezelf vind, hoor imo niet op een paard thuis, maar doe je dat wel, dan alleen met zachte bitten, want die zijn eigenlijk nog te hard voor dat soort mensen.

Ben jezelf wel ervaren genoeg, vind ik het wel kunnen met 2 teugels,
maar helaas zie ik te vaak verkeerd gebruik bij scherpe bitten, slof enz
Vandaar altijd mijn felle reacties.

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 12:12

runningkawa schreef:
Je zegt het
Maar kan je hier meerijden

denk dat iemand die alleen maar topics opent over andere bitten (ook buien bokt), niks van rt oplossingen wil weten want dat is het probleem niet, daar niet mee kan rijden.
Die zijn te eigenwijs, weten het zelf zoveel beter en kunnen goed rijden *kostsmiley*
Als je dat van jezelf vind, hoor imo niet op een paard thuis, maar doe je dat wel, dan alleen met zachte bitten, want die zijn eigenlijk nog te hard voor dat soort mensen.

Ben jezelf wel ervaren genoeg, vind ik het wel kunnen met 2 teugels,
maar helaas zie ik te vaak verkeerd gebruik bij scherpe bitten, slof enz.


Knipoog Mee eens!

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 12:40

Ik heb er Pride mee gereden toen ik hem net had, ik had toen echt geen controle. Het was bit pakken en wegwezen. Ik ben er langzaam vanaf gaan werken en nu kan ik al jaren zonder. Ik had er liever nooit mee gereden, omdat terug gaan naar een normaal bit dan wel moeilijk is.
Met Springen heb ik hem nog wel in en soms in het bos, want dan kan hij heel heftig zijn. Maar dat wordt ook al veel minder OK dan!

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 14:11

liza bedankt voor de reactie....het helpt dus wel je paard of pony onder controle te rijden met dit bit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 14:13

Tuurlijk helpt dat

Slof strak eraan knopen helpt ook.
er zijn ook wel andere scherpe bitten die ook helpen

of het paardvriendelijk is, is een andere discussie Lachen

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 14:58

runningkawa schreef:
Je zegt het
Maar kan je hier meerijden

denk dat iemand die alleen maar topics opent over andere bitten (ook buien bokt), niks van rt oplossingen wil weten want dat is het probleem niet, daar niet mee kan rijden.
Die zijn te eigenwijs, weten het zelf zoveel beter en kunnen goed rijden *kostsmiley*
Als je dat van jezelf vind, hoor imo niet op een paard thuis, maar doe je dat wel, dan alleen met zachte bitten, want die zijn eigenlijk nog te hard voor dat soort mensen.

Ben jezelf wel ervaren genoeg, vind ik het wel kunnen met 2 teugels,
maar helaas zie ik te vaak verkeerd gebruik bij scherpe bitten, slof enz
Vandaar altijd mijn felle reacties.

Helemaal helder, bedankt Lachen
Wat betreft het alleen maar topics openen over welk bit erin te hangen, en dat je niet op een paard thuishoort als je zo overtuigd van jezelf bent, ben ik het helemaal met je eens. Voor het dressuurmatig rijden zal ik er ook nooit een pessoabit in hangen, dat moet je idd rijtechnisch oplossen. Ik rijd zelf overigens ook niet met pessoabit buiten, maar ik ken situaties waarin dat op het moment wel even de veiligste oplossing is (met twee teugels dan).