Zweetdeken van fleece? Moet dat niet wol zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Zweetdeken van fleece? Moet dat niet wol zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-04 22:34

Werkt dat wel een zweetdeken van fleece? Het gaat er toch om dat de wollenzweetdeken het zweet van je paardje afvoert? Fleece isoleert alleen maar en voert geen vocht af naar mijn idee. Wie weet hier meer over?


batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 22:35

Fleece voert zeker vocht af, heb regelmatig druppeltjes zweet op een fleecedeken zien liggen..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 22:37

Je moet geen dekens gebruiken hoor, da's zielug! In de natuur rent ie ook en dan raakt ie ook bezweet en dan droogt ie ook vanzelf weer op.. Rolleyes

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

prompter

Berichten: 10943
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 22:37

Ik gebruik de fleecedeken op de koele dagen, en een wolle deken op koudere dagen. Allebei voeren ze het zweet netjes af Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 23:15

Een fleece en een wollen deken werken hetzelfde.
Maar die druppeltjes waar je het over hebt, die op de deken komen te liggen, dat krijgt een paard ook bovenop zijn vacht als je hem geen deken opdoet.
Dus de paardenvacht heeft dezelfde werking als een zweetdeken.
Dus waarom een deken Verward

Nieuw profiel! Eindelijk

prompter

Berichten: 10943
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 23:19

Wyko, wij hebben dravers en die houden we met gewone dekens al kort in het haar. Moet wel, zo'n paard krijgt nogal wat werk en zweet dan behoorlijk. Na het snelwerk wordt het paard ook nog eens helemaal gewassen. Paard staat bovendien in een buitenbox, dus dan een zweetdeken op om snel te drogen en kou vatten te voorkomen.

Heel onnatuurlijk allemaal, dat besef ik best, maar het werkt wel.

Extremely rare and Beyond Compare

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 23:32

ik gebruik mijn zweetdeken ook om haar snel droog te krijgen. Ik heb alleen maar fleece zweetdekens. Wollen vind ik te zwaar (voor mijzelf om te tillen) en naar mijn mening gaat fleece sneller. Half uurtje deken erop, ondertussen ik alles opruimen en de deken kan er alweer vanaf.

Tja dekens zielig... in de natuur gaat er ook niemand op zitten...


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 08:08

Wol neemt vocht op, fleece voert het af. Fleece kan zelf geen vocht opnemen maar door de structuur wordt het naar boven afgevoerd en dan ligt het dus op de deken. Wol neemt vocht op en als dat verzadigd is ligt het boven op de deken. Dus om snel droog te worden werkt fleece beter.

Marshaha

Berichten: 2944
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 08:14

ik heb ook een fleece zweetdeken voor de koudere dagen

Giddy up, giddy up on your big white horse
Even if your prince ain't there

Sjel

Berichten: 3542
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 08:42

Ik gebruik alleen Fleece dekens, ik vind ze fijner dan wollen dekens.

Maarem.. De meeste Paarden leven niet meer wild in de natuur..
Dus dan heb ik liever dat mijn paard een onnatuurlijke deken op heb, dan dat mijn onnatuurlijke paard kou vat! Schijnheilig


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 08:47

Mijn ervaring is dat paarden onder fleece veel sterker nazweten,
onder wol zijn ze veel sneller droog, wel heb je van wol dikkere dekens nodig om ze even warm te houden als onder een dunnere fleece.

Dennis

Berichten: 31457
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 10:00

Ik heb liever een wollendeken. Maar heb er helaas nog niet eentje zo klein kunnen vinden als ik nodig heb. Dus gooi er een oude wollendeken van oma op(gewoon een vierkante) met een dekensingeltje er om heen. Werkt ook wel aardig Lachen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 10:02

cornelie schreef:
Wol neemt vocht op, fleece voert het af. Fleece kan zelf geen vocht opnemen maar door de structuur wordt het naar boven afgevoerd en dan ligt het dus op de deken. Wol neemt vocht op en als dat verzadigd is ligt het boven op de deken. Dus om snel droog te worden werkt fleece beter.


Verward Da's vreemd.... de eigenschappen die hierboven aan beide materialen wordt toegeschreven, ervaar ik omgekeerd!

Een fleecedeken absorbeert het vocht en wordt dus zelf nat, ja, ook bovenop komen druppeltjes te liggen. Wol transporteert echter het vocht naar de buitenzijde (bovenkant deken) en zodoende is dit gevoel lekkerder voor je paard. Nadeel van een wollen deken is dat ze best wel zwaar zijn en dat je een fleecedeken veel makkelijker even in je wasmachine kunt stoppen. Er zijn fleecedekens die de "wol-eigenschappen" hebben.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 10:11

Fleece transporteert het vocht door de deken heen maar wordt zelf niet door en door nat. Dat kan je na het wassen ook goed merken. Wol blijft lang nat en fleece spullen zijn vrijwel meteen droog.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 10:16

Ik heb beide maar werk toch liever met wol..
Mijn paard is ook beter en sneller droog onder wol..
Fleece gebruik ik eventueel zomers of met transport..Maar niet meer als zweetdeken.

Waar een wil is, is een weg.. Als de wil weg is houdt het op...

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 10:24

Ik heb altijd fleece-dekens voor Stan (sloopt toch alles, dus krijgt geen dure deken) en voor Quell heb ik een wollen deken gekocht. Die heb ik nog niet gebrukt, dus ik weet niet wat ik fijner vindt.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 10:33

Moeilijk hoor die dekens.

Ik heb voor Nic altijd een wollen gehad, maar nooit de druppels 'erop' zien liggen. Nu heb ik voor Joem een fleece zweetdeken en mijn ervaringen zijn daarmee veel beter. Ze droogt er echt onder en de druppels liggen erop.

Ik heb er nog eentje liggen van Eskadron. Ga ik ook een testen wat die doet

Op zoek naar de zon!!!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 10:50

Ik heb een fleece voor de 'warmere' winterdagen en een wollen voor de 'koudere' winterdagen. Naar wedstrijd gebruik ik ze over elkaar heen, zodat de merrie er wel warm onder blijft na het zweten.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

MoniqueT

Berichten: 8835
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 10:53

Citaat:
da's zielug! In de natuur rent ie ook en dan raakt ie ook bezweet en dan droogt ie ook vanzelf weer op..


In de natuur gaat mijn paard na de les niet in een trailer op weg naar huis ..... Als je je paard wil houden zoals in de natuur, moet je hem in een natuurgebied kieperen en er niet meer naar omkijken. En zeker niet erop gaan zitten, da's pas zielug!

Trouwens: ik heb fleece en mijn paard is droog als we thuiskomen, de deken is wit van de druppels bovenop. Deken eraf, schone staldeken erop en lekker gaan slapen.

Webshop - digital art: MoTekent

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:00

MoniqueT schreef:
In de natuur gaat mijn paard na de les niet in een trailer op weg naar huis ..... Als je je paard wil houden zoals in de natuur, moet je hem in een natuurgebied kieperen en er niet meer naar omkijken. En zeker niet erop gaan zitten, da's pas zielug!

Trouwens: ik heb fleece en mijn paard is droog als we thuiskomen, de deken is wit van de druppels bovenop. Deken eraf, schone staldeken erop en lekker gaan slapen.




OK dan! Haha!

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:07

Ik heb beide, wol en fleece. Fleece is makkelijker zelf te wassen, onder wol blijft mijn paard lang nazweten. Ik gebruik tegenwoordige de fleece deken (ook omdat de muizen bij ons op stal de wollen erg lekker vinden Lips are sealed)

Je suis Charlie.

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:14

Ik heb beide.. Omdat vorig jaar mij wol werd aanbevolen heb k een wollen halsdeken gekocht. Werkt prima.. vind t alleen zon zwaar kreng. Voor de rest gebruik k eigenlijk altijd fleecedekens.. kan je makkelijk wassen en zijn lekker licht. Wat beter werkt.. geen idee.. volgens mij werkt t beide prima.. Lachen

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:27

fleece vind ik zelf het fijnst! lekker licht! en buddy wordt er prima droog onder, als het echt wat kouder wordt heb ik wel een wollen, maar ik vind mijn fleece net wat fijner in gebruik

Dag lieve mama...

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:30

Wol gebruik ik als het kouders is en meer waait. Fleece is namelijke helemaal niet winddicht (tenzij je dubbel fleece hebt en dichter geweven). Heb nu een dubbel fleece deken van een bokker en dat werkt beter dan de ouderwetse wollen dekens.

Annemiekbram

Berichten: 3529
Geregistreerd: 21-08-04
Woonplaats: Twente!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 23:49

ik gebruikt ook fleece hoar...Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Katootje7791 en 11 bezoekers