gelpad of bontonderlegger???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lobke98
Berichten: 430
Geregistreerd: 13-01-02

gelpad of bontonderlegger???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-04 18:31

Ik rijd met een gelpad onder mijn zadel. Maar ik zie steeds meer mensen met bontonderleggers rijden. Wat is nou beter, of wat is het verschil??? Verward Welke gebruiken jullie en waarom????
Groetjes Leonie


Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 18:48

Toen ik nog met engels zadel reed had ik een schapenwollen chabrak omdat het zweet goed opneemt, druk goed verdeelt en het lucht lekker door.
Het maakt verder niet zo uit wat je als onderlegger gebruikt, maar het lijkt dat de schapenwollen onderlegger de nieuwste mode is (kijk mar eens naar een springwedstrijd).

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 19:04

Een gelpad houd volgens mij meer de trillingen tegen dan een bond-onderlegger.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 19:04

als je zadel goed ligt heb je geen van beide nodig... Ik denk ook dat die bontonderleggers voor een groot deel een modeverschijnsel zijn. Waar ik mijn zadels koop zeggen ze altijd dat zulke dingen niet nodig moeten zijn...

Als je zadel goed past en je wilt het eronder als extra comfortabel gevoel, lijkt mij een gelonderlegger prettiger, omdat die niet zoveel plek in beslag neemt. Als je er een bontonderlegger onder doet, zit de kamer van je zadel al voor een groot deel vol. Dan moet je gewone dekje er nog bij...


Duhelo

Berichten: 28465
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 19:10

je hebt ook bontonderleggers in de vorm van een dekje, hoef je maar 1 ding te gebruiken
die bontonderleggers worden voornamelijk gebruikt om schokken op te vangen, en te ruime zadels passend te maken
gel is meer voor het comfort,en is mss handig voor paarden die hun rufg vastzetten, de gel masseert de spieren

laida

Berichten: 1022
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 19:21

men zegt dat een gelpad te veel warmte vasthoudt en dat paarden daar bultjes van op de rug krijgen en dat je dat met een bontonderlegger niet hebt

germie

Berichten: 25857
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 19:32

Een echt bontje is een natuurprodukt, is dus beter. Vocht wordt opgenomen, warmte beter afgevoerd (is nog wel warm onder het zadel). Bij een gelpad kan de warmte en het vocht niet weg.
Ik zou eerder een bontje kopen dan een gelpad (heb beide, gelpad 1 keer gebruikt, ligt nu nutteloos in de kast)

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 20:06

Ik heb zowel met een gelpad als met een bontonderlegger gereden. Persoonlijk ben ik meer gecharmeerd van een bontonderlegger, aangezien deze niet tegen de schoft aangedrukt wordt.

Toos paardloos

AnjatjeuhJarig

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 20:12

Je moet je shabrack altijd in je kamer trekken om te voorkomen dat het op de schoft drukt hè?
En je zadel is toch ook niet zomaar gemaakt met kussens zodat het zadel nergens de ruggegraat raakt?
Denk dus maar een keer na of een gelpad wel zo goed is voor de paardenrug, want die kan je niet in de kamer trekken.

I've been searching a long time... For someone exactly like you
Someone like you makes it... All worth while

Urika 14-10-2006

Margreet

Berichten: 18317
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 21:14

Ik heb beide en ik merk niet echt verschil. Ik gebruik ze ook allebei, net hoe het uitkomt en wat er in de was is. Gelpad is wel van Action/Indra, die Alfagel of hoe het ook heet, dat zijn ondingen.
Overigens trek ik beide gewoon in de kamer en daar blijven ze ook zitten, trekken niet naar beneden, nooit problemen mee.

Nulla tenaci invia est via

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 21:16

Ik heb geen van beiden want mijn zadel past gewoon Bloos!

[edit]Ik zeg niet dat sommige paarden er niet beter op lopen hoor, want dat kan best [/edit]

Margreet

Berichten: 18317
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 21:22

Mijn zadel past ook hoor

Nulla tenaci invia est via

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 21:23

zie edit Knipoog

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 22:44

Een schapenvachtje is beter.

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

Charaz

Berichten: 24252
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 22:57

KarinvdM schreef:
Een schapenvachtje is beter.


want?

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 08:51

Als je zadel goed ligt heb je geen van beide nodig. Van een gelpad weet ik dat die meer kwaad doet dan goed, omdat het de pasvorm nauwer maakt, waardoor je zadel niet goed meer past. Als je zadel niet past, probeer dat dan niet op te lossen doormiddel van een onderlegger. Je doet daar meer kwaad dan goed mee. Ik spreek uit ervaring. Mijn zadel lag een heel klein beetje te wippen. Doordat ik het idee had dat dat niet lekker voelde op haar rug, heb ik er een gelpad onder gelegd om de trilling te dempen.(zadel was net opgevuld, dus daar zocht ik het niet in+ik reed haar al 11 jaar met dat zadel dus dan denk je niet dat dat ineens problemen gaat geven) Doordat mijn zadel nauwer kwam te liggen is mijn paard de verkeerde spieren gaan gebruiken en zit nu he-le-maal vast. Ben nu al 3 maanden aan het revalideren. Het gaat stapje voor stapje vooruit nu, maar het vorderd maar langzaam. Als ik toen meteen beter had opgelet, had ik meteen gezien dat m'n zadel niet echt lekker meer paste, doordat haar spieren zich in korte tijd meer ontwikkeld hadden.

Ondertussen heb ik een nieuw zadel en heb ik m'n gelpad aan de wilgen gehangen en er komt alleen nog maar een shabrak onder m'n zadel. Ik en mijn paard,zijn er op de harde manier achtergekomen dat dit soort "hulpmiddelen" meer kwaad doen dan goed en ik ben voor altijd genezen....

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 09:29

Er is toen in de Bit een test geweest wat beter was en daar kwam toen uit dat een schapenvacht de druk beter verdeelt dan een gelpad en dat je bij een gelpad de druk op de verkeerde plaatsen krijgt ofzo. Ik denk dus zelf dat een schapenvacht beter is. Ik heb zelf ook een schapenvacht en ben er erg tevreden over

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

Ipsilonka

Berichten: 5852
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 10:17

Ik heb zelf een schapenvachtje, mijn zadel past wel goed! Maar het ligt gewoon fijn op mijn paard. Het bontje is bijna nooit nat en wordt naar mijn idee niet zo snel vies als een zadeldekje (die ik dus niet meer gebruik). Het scheelt me veel wassen, ik heb hem sinds augustus en van het weekend voor het eerst gewassen........ Zadeldekjes gaan bij mij maar een week of 2 mee.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 10:17

ik ga voor schapenwol deze regelt beter de warmte en de druk, bij een gelpad krijg je snel ongelijke druk en warmte plekken dit is op lange termijn slecht voor de rug.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 12:01

Zo'n schapenvachtje ja, en indd die kwam er ook het beste uit in die test van de Bit. Het is een natuurproduct, en een natuurproduct is gewoon, naar mijn mening, het beste.
Mijn paard is zo'n ding niet nodig, maar zou er wat tussen moeten, dan dat Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 12:03

Schapenvacht, gelpad vind ik ondingen.

Je suis Charlie.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 12:05

bij mijn bijrijdpaard zijn zadel ligt er een oranje schuimrubber onderlegger onder (ligt onder de kussens cvan het zadel niet op de schoft) lijkt mij helemaal niets toch?

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 13:40

Zo'n oranje schuimrubberding is indd helemaal niks. Verdeelt de druk totaal niet, blijft ook niet goed liggen overigens..
En voor zo'n ding betaal je je nog blauw ook.. Nee hoor, dan een schapenvacht, is wel duurder, maar dat is tenminste goed.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 13:45

Ik gebruik voor meerdere paarden hetzelfde zadel, bij de een past het beter met een bontje, de ander beter een gelpad.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 14:46

Ik lees met regelmaat dat als je zadel goed past je geen van beide nodig hebt....maar zonder schabrak gaat én mijn zadel sneller naar de kloten (of ik moet elke dag poetsen) én krijgt mijn paard echt sneller huidirritaties. Dus bontje!

...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot en 20 bezoekers