tips gevraagd hoofdstel indoen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

tips gevraagd hoofdstel indoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 21:59

Ik ben op zoek naar bruikbare tips om op een makkelijke manier bij een nogal lomp paard het hoofdstel in te doen.
Het gaat om een paard dat zodra het halster om zijn nek hangt rustig blijft staan,als je met het hoofdstel komt ook nog rustig is, maar niet goed oplet met het bit indoen en als je het kopstuk over zijn oren wilt doen. Het is een nogal nonchalant paard die zijn aandacht er totaal niet bij houdt. Hij kijkt om zich heen, en doet gemakkelijk het bit in, dan ziet hij wat en beweegt zijn hoofd omhoog voordat het kopstuk goed zit en je kunt weer van vooraf beginnen. Het bit indoen is het probleem niet, al is al geprobeerd het bit met appelstroop in te smeren zodat hij even rustig blijft staan.
Ik ben benieuwd of iemand een slimmigheidje weet.......

Z1+1


Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 22:18

Bit aan een kant bij het bakstuk losmaken en eerst het kopstuk erover doen en daarna het bit in doen.. als tijdelijk oplossing. 't is 1 gespje extra maar 10 keer makkelijker bij sommige paarden

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 22:28

of kort aanbinden,
bij de merrie die ik meestal rij op de manege deed ik het in het begin zo
halster achter de oren, en redelijk kort aanbinden,
proberen neus vast te houden, bit in en direct over zen oren, desnoods met 2
of ander, biks in zen voerbak, als hij omlaag duikt bit in, en terwijl hij eet kopstuk om zen oren, Haha!

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:58

Volgens mij moet je het probleem niet zoeken in het hoofdstel opdoen. hij moet zijn aandacht erbij houden. zet hem eens met zijn hooft in de donkere hoek van de stal waar hij niet gestoord kan worden. Aanpakken dat paard. Hij moet gewoon zijn aandacht bij je houden.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:24

Een hoofdstel kopen met musketonhaken, eerst het hoofdstel indoen en daarna het bit eraan klippen Haha!

- Offline -


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 bezoekers