Eeen 3 jarige merrie op de manege

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 17:49

LaFunkyJazz schreef:
hard werken is ook niet altijd waar, dat verscchilt per manege, hoe vaak zem laten lopen e.d


Jij leest verkeerd

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 19:03

ze loopt ong.4 keer in de week,staat heel de dag op de wei(nu ook snachts)en de ruiters die erop gaan worden goed begeleid.
een paard dat eerst alles goed is aangeleerd zal meer truken uit gaan halen dan een paard dat niet anders weet dan de manege-lessen.
een paard dat beleerd is kost meer...
er zijn veel voordelen aan een jonge pony,maar 3 vind ik eerlijk gezegd ook te jong.
maar dat is niet ons pakkie aan,en zolang ze niet kreupel of last van de rug hebben kunnen ze toch gewoon mee lopen?

uhm,wie heeft het hier over wijken,schouderbinnenwaarts???dat word bij hun alleen aan echte gevorderden gevraagd,en dan ook nog met pony's die dat kunnen...

_Jody_

Berichten: 2640
Geregistreerd: 29-08-02
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 20:06

horse_girl schreef:
Idd, amen! OK dan!

Hier ben ik het helemaal mee eens

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 20:32

De manege waar ik rij had een keertje een 3 jarige Fries gekocht omdat die anders geslacht zou worden. Heeft tot zijn 33e op de manege gelopen, leuk paardje was dat .

Nu is de jongste die we hebben denk 5 jaar, ook een poepie, maar Fjordjes zijn niet echt iets voor mij Tong uitsteken

Tatt_x

Berichten: 807
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 13:29

Ik vind het ook heel erg,bij ons op de manege zit een 3 jarig ruintje die nog niet zadelmak was,en toen hebben ze die zadelmak gemaakt...2 weken daarna hobbelden er al beginners op rond Boos! Vind ut echt zo zielig voor dat paardje...Trouwens hij heet Spirit,en het is eenvalkje,echt zo een poepiej...Maar nu kom ik eergister op de manege,en dat beest is zo schuw en zuur geworden...Boos! En of dat nog niet alles is,ze hebben dat dier nog mank gereden ook Boos!:(

boefloverJarig

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 13:39

ik vind het niet zo'n ramp, het dier wordt hartstikke makkelijk erdoor. en het lijkt me ook niet dat er gelijk beginners op stuiteren, maar eerst gevorderden waarvan ze denken dat die dat wel aankunnen. als we vip in gaan rijden gaat hij ook naar de manege toe, omdat de dochter van de eigenaar dat gaat doen, later mag hij dan ook mee op buitenritten met gevorderde ruiters waarschijnlijk, zodat hij lekker verkeersmak wordt en dat ik er ook vol vertrouwen mee op buitenrit kan, aangezien ik niet zo'n held ben en vooral als hij niet verkeersmak is ik bij iedere auto ga trillen of ie niet gaat schrikken en zo maak je hem juist bang, dus dan liever veel met andere mee zodat hij ook mak word en ik weet dat er niks aan de hand is en zelf ook lekker kan gaan zitten met een losse teugel...

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 13:47

Hoezo ist zonde?? Als ze maar goed verzorgd wordt en er op wordt gelet wie er op rijden, dan lijkt mij niets aan de hand. Niet alle paarden hoeven later op topniveau te lopen hoor Lachen

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 14:01

En er dus rekening mee gehouden wordt dat ze 3 is maar dat versta ik ook onder goeie verzorging Lachen

Annsel

Berichten: 122
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 14:07

Vind ik ook, als het paard het kan. We hebben ook een 3 jarige gehad, die heeft anderhalf jaar op de manege gelopen en superfijn dier. Wel bij de gevorderde lessen natuurlijk, en niet teveel, maar hij kon het super aan en is nu naar Zwitserland verkocht, tja, die pony heeft supertijd gehad. En we hebben ook een 3jarige die nog niet geschikt was voor de lessen, die is nu voor paar maand het land op, en word dan eerst bijgereden door bedrijfleidster. Tja, dus tis gewoon per geval verschillend.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 14:41

elady schreef:
Ik wil niet banketstaaflig doen, maar veel paarden die jong op een manege komen.... zeg zo'n 3 jaar, worden vaak weer verkocht, maar dan aan een pensioen-eigenaar.



Das best jong, op hun derde al met pensioen...

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 14:45

crossmonster schreef:
ik ben het niet met je eens dat zo'n beest een goede sporttoekomst mis loopt nu


En wat dan nog? Wie zegt dat dat paard als sportpaard beter af is dan als manegepaard? Er wordt hier gezegd dat het zonde is van het paard, zonde voor wie? Idd voor de ruiter...

Shettiefan
Berichten: 304
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 14:50

Ik heb ook veel op drie-jarige pony's gereden op manege's. Ik vind ze veel fijner dan de oudere pony's.
Een drie jarige new Forest waar ik op reed, was heel netjes ingereden en luisterde perfect en deed altijd zijn best.
Helaas hadden ze pony's te kort,waardoor deze pony een aantal keer overvraagt is en dat is weer zonde natuurlijk.

Maar toch vind ik drie jaar erg jong, ik zou liever zien dat ze een jaar of 5, 6 waren, lekker uitgegroeid en wat meer ervaring onder het zadel.

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 16:50

Suusiej schreef:
Jij leest verkeerd


ik d8 dat je het had over manege paarden in het algemeen, sorry

Lize
Berichten: 52
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 18:37

Ach, het hangt vooral van het paard af, denk ik. Bij mij op de manege staat een geweldige halve tuiger, goed bespierd, vrij makkelijk nageeflijk te rijden. Hij is nu net 4, en loopt al een half jaar mee. 't Is gewoon een erg volwassen paard om te zien, en een redelijk koele kikker, dus dat gaat prima.
Een driejarige die nog niet best in de spieren zit, is weer een heel ander verhaal, lijkt mij.