Nav zoektocht naar paard -> wat vind jij qua prijs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Nav zoektocht naar paard -> wat vind jij qua prijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 13:43

[VMR] Zoektocht naar paard
Naar aanleiding van dit topic, waarin er lekker gekibbeld word over een mooi paard en een duur prijsje, vroeg ik me af wat men een mooie combi vind.

Een recreatie paard, moet naar mijn mening braaf zijn en bomproof.
Ik doel dan op een paard waarmee je graag een bosrit maakt, waardoor je je dressuur of springen op een laag pitje houd.
Ik zelf vind dan dat het niet duurder hoeft te zijn dan 1500 euro, want waarom een paard met papieren en hoog geklasseerd als je dat doel niet hebt.

Het boven staande topic gaat dan net weer over een wat meer wedstrijd gericht paard(geen B L of M, maar de kwaliteit voor net iets hoger). Maar waarom denkt men toch dat zo'n paard altijd duur is?
Ik zelf zoek een dressuur paard welke gewoon lekker mee te werken, een mooie houding heeft en braaf en niet al te pittig van karakter, maar wel met papier.
Ik vind niet dat dat wil zeggen dat je dan diep in de buidel moet tasten. Dat maakt men er zelf van en de verkoper speelt daarop in.
Waar dus de een 8000 euro uitgeeft aan een kant en klaar gereden jong toppertje, geef ik liever 3000 euro uit aan een niet beleerde welke je zelf een toppertje van maakt.

Wat is jouw mening over het paard en de prijs combi? Welke prijs plaatst jij waarbij?


Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 14:10

Ik denk heel anders.
Een kant een klaar gereden jong toppertje begin ik ergens rond de 50.000,- euro te rekenen. Het is natuurlijk wat je onder een toppertje verstaat.

Een hobbypaard mag van mij wel meer dan 1500,- kosten mensen willen tenslotte vaak ook een mooi plaatje en een paard wat lang meegaat.
Daarnaast heeft een fijn te rijden paard een prijskaartje en het lijkt me dat juist als je recreatief rijdt je heel fijn wilt rijden.

Als je voor 3000,- een paard koopt mag je verwachten dat het een net dier is wat correct kan lopen en met de juiste training op een wedstrijd leuk kan meedoen maar een topper???
Nee, daar versta ik toch iets heel anders onder.

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 14:26

een bospaardje vind ik een prijs van €1000 waard, ligt een beetje aan de leeftijd. Een bospaardje wil voor mij zeggen, super (verkeers)mak, geschikt om een sprongetje tot 80cm mee te springen en op L niveau rijden.

Een leuk recreatiepaard is voor mij een paard die de Z dressuur en of Z springen kan halen als hij goed wordt bereden, de prijs uitgaande van een 3 jarige merrie die ingereden en een leuk papier heeft is vanaf €3500 tot €6000 afhankelijk van de gangen en bloedlijn.

Een leuk paard kost al gauw meer dan €6000 tot oneindig.

[o]

kirstin
Berichten: 478
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: berkel city!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 14:28

vaak wordt er gezegd; Het is maar net wat een gek ervoor geeft en dat is het ook eigenlijk wel... Maar daar heb je niet zo veel aan. ik ben wel benieuwd wat jij onder een hobbypaard verstaat. Paardrijden doe ik namelijk alleen als hobby, maar ik ben wel fanatiek bezig. De eerste de beste is geen uitdaging voor mij. Toch heb ik met mijn Ramiro x gotthard merrie een hobby paard.

3000 euro voor een paard waarvan je verwachtingen hebt, die papieren heeft... dat is echt heel erg weinig geld. Bereken kosten fokker maar eens. Sperma, veeartskosten, registratiekosten, eten en in de opfok voor een aantal jaar.... dat is duurder dan 3000 euro. (ik wilde in eerste instantie mijn veulen houden maar kwam erachter dat een jong paard ingereden goedkoper is)

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 14:43

Katja, onder een toppertje versta ik in dit topic, een paard waarmee je makkelijk de Z kan halen, maar waarvoor je zelf niet de intentie hebt om veel hoger te komen. Dus wel de kwaliteit voor werk, maar geen anky neigingen Tong uitsteken

Een topper zoals een Krack, Salinero en alle andere die daar onder vallen, wil ik de prijs niet eens van weten Cool

Horselover 23, onder een recreatie paard valt bij mij het gezelligheids paard waar men mee bosritten rijd en dus niet de intentie heeft om in de sport mee te draaien.

Er zit een verschil in tussen de prijs van verkoop en de prijs van koop.
Momenteel heb ik het over koop.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 14:46

Paarden kan je zo duur maken als je wil.
Als je het over een Paard van €50.000 hebt dan heb je het over een groep paarden die maar voor een zeer beperkt aantal bokkers te betalen zijn denk ik. En imo moet dat paard dan ook echt wel mega spectaculair lopen, rondom goedgekeurd en niet een papier met een gouden randje maar een platina papier (maar op papier kan je weer niet rijden)
Paarden moeten voor mij echt al dikke prestaties geleverd hebben wil ik echt zeggen € 50.000 euro is een redelijk bedrag!!!

Een gezond recreatiepaard tussen 7 en 12 jaar mag vind ik tot 3000 euri kosten. Het Jammere is dat mensen veel naar papier en prestaties kijken. Voor mij is karakter toch wel het belangrijkste.. goed dat heb je na twee keer kijken niet meteen door. Moet een goede basis hebben maar voor een fijne bosrit hoeft ie geen Z te lopen, voor een bosrit heb je nieteens een papier nodig, je hebt een gehoorzaam braaf paard nodig.

Ik heb Riant vorig jaar gekocht en ben in die tijd op zoek geweest naar een leuke allrouder met net een beetje extra springkwaliteit omdat ik springen het leukst vind. Onder de € 10.000 zijn echt wel hele leuke dieren te koop!!!! Oke je moet niet de ambitie hebben om de olympische spelen te winnen, maar er zit best wat talent tussen. Onder de 5.000 werd het lastiger zeker als ze al in de sport presteren. Ik heb Riant op 5 jarige leeftijd helemaal groen (ook niet zadelmak) voor relatief weinig gekocht en zelf ingereden .. ik had haar denk ik niet eens kunnen betalen als ze al L springen was geweest dus dat scheelde wel.

Die bleek na een jaartje toch wel een heel fraai springtalent te zijn, met fijne techniek en noem maar op. Het is geen spectaculair mooi paard en ze heeft een centbak en flaporen!!! Er zit geen voorbeen in dat boven haar oren uitkomt en toen ik haar kocht was het een soort grizzlykameel maar springen kan ze!!

Ik geloof dat je niet optimaal kan presteren als je niet plezier hebt met je paarden. Da's dus onbetaalbaar voor mij!!!!!

Sons denk ik wel eens : Als je een jaar of 10 geleden een paard van 20.000 gulden had dan was dat echt al een megaspetterbok.. Kocht je een paard van meer dan een ton in guldens (50.000 euro) nou dan had je echt het neusje van de zalm!!! Soms vind ik de prijzen van nu echt ridicuul!.. maar ja het is de markt dus het zal wel.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 14:48

holly schreef:

Horselover 23, onder een recreatie paard valt bij mij het gezelligheids paard waar men mee bosritten rijd en dus niet de intentie heeft om in de sport mee te draaien.


Daarom staat er bij mij ook super (verkeers) mak, en zeer lage wedstrijdeisen. Als een paard niet de mogelijkheden heeft om een L proefje te lopen of om over een hindernisje van 80cm te komen, dan mag hij blijven staan bij de eigenaar. Zelfs een "bospaardje" moet lichamelijk redelijk in orde zijn.

[o]

fokfanaat

Berichten: 20206
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 14:50

Ik had nogal wat eisen op mijn lijstje:

tussen 165 en 170
Nuchter eerlijk karakter
rongtenologisch goed
goede gangen
leuke uitstraling
3 of 4 jaar oud

Ik wou er wel een die al onder het zadel is, omdat je dan het karakter (beweging ook wel) toch wat beter kan beoordelen.

we hebben 18 paarden bekeken vanaf 4500 euro, maar uiteindelijk Samsam gekocht voor 6000,-

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 14:55

Tja, ik denk dat er gerust wel paarden te vinden zijn waar niet de hoofdprijs word gevraagd.

Ik sta zelf op een pensioen/handelsstal en zie heel wat leuke dieren voorbij komen die voor een absoluut redelijke prijs weggaan.

Maar aan de andere kant moet je niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten....

Als je goed zoekt is er vast wel wat te vinden, zolang je maar wel realistisch blijft denken en niet denkt een ferro of jazz afstammeling te kopen voor 3000 euro die ingereden is en wedstrijd ervaring heeft.

Je moet ook niet raar op staan te kijken als je een deal heb gesloten met mensen dat ze dan bellen dat ie al verkocht is omdat ze er meer voor konden krijgen bij een ander denk ik...

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 15:34

Recreatie ( bos en BL) ong 2500 en 4500, mits gereden.
Sport (amateur) Je kunt het zo gek maken als je wilt. Maar als ik uit ga van een driejarige die op fijn nivo Z kan lopen ( iedere ezel kan dat, maar ik bedoel dan wel een paard waarmee je ook vooraan kan eindigen)
Zo tussen de 4500 en 10.000 euro

Sport ( prof) zo tussen de 3500 en 8000.

Je moet door het jonge spul heen kunnen kijken, maar fijne dieren koop je als driejarige echt wel voor 4 a 5 duizend euro. Dan zijn ze niet gereden.

Het is toch nog altijd..........wat de gek er voor geeft Haha!

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 15:34

Als je een leuke merrie zoekt, die geschikt is voor de sport en ook voor de fokkerij (=goed papier met predikaten), dan zal je het met 3000 Euro niet redden...
Een simpel rekensommetje helpt je al verder, dekgeld, DA-kosten en opfokkosten, etc... Een enter heeft al meer geld gekost...

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 15:37

Pipo kan jij mij uitleggen waarom jij amateur duurder hebt als prof?

Machie

Berichten: 15956
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 15:40

een recreatie paard voor 1000 euro? die zal je niet 1,2,3 vinden. Simperlweg omdat alle kosten voor die tijd al stukken en stukken hoger liggen. Ik vind dat een recreatie paardje rond de 3000 euro mag kosten. Verder ene paard met wat meer talent, vanaf 5000, tot zoveel als je er zelf voor geven wilt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 15:42

holly schreef:
Pipo kan jij mij uitleggen waarom jij amateur duurder hebt als prof?


Profs durven veel meer risico te nemen, hebben een beter oog, kunnen beter door een jong paard heen kijken.

Particulieren word je......sorry voor mijn woordkeus werkelijk schijtziek van. Die willen allemaal een bloedmooie donkerbruine ruin van 1.70, die goed beweegt, goed papier heeft, een bloedmooi koppie, fijn te rijden en mag niet meer dan 4000 euro kosten. Als er een voetje iets meer wit heeft dan zeiken ze al.

Profs weten vaak de betere adresjes en kunnen de paarden goed opleiden waardoor zo dier naar hun toe komt...........en een jaartje later voor goed geld verkocht word Haha!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 16:11

aha zo,

Ik ben het er wel mee eens dat een particulier (zoals jij dat noemt) kan zeuren om van alles en nog wat.
Het begint met wauw wat een mooierd. Omschrijving spreekt mij helemaal aan, maar bij bezichtiging haken ze bv af omdat hij 10 cm te kort komt.
Waarvoor vermeld de verkoper dan in hemelsnaam de stokmaat? En als je weet wat je zoekt, waarom ga je dan toch voor kleiner kijken?

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 16:29

Ik heb Mirk ook voor een 'recreatie-prijsje' gekocht (iets meer), maar Mirk sleept meer prijzen in de wacht dan alle papiervolle, 'talentvolle' en prachtige paarden op onze rijvereniging (goh, klinkt arrogant he?! Haha!)

Mirk heeft uitstraling, beetje klein misschien, maar kon toen ik hem kocht super springen. Wat heb ik aan een paard wat ZZ-licht kan lopen, terwijl ík dat niet kan? Beetje leuk mee doen op de amateurswedstrijdjes ben ik al super blij

:){

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 17:55

machie schreef:
een recreatie paard voor 1000 euro? die zal je niet 1,2,3 vinden. Simperlweg omdat alle kosten voor die tijd al stukken en stukken hoger liggen. Ik vind dat een recreatie paardje rond de 3000 euro mag kosten. Verder ene paard met wat meer talent, vanaf 5000, tot zoveel als je er zelf voor geven wilt Haha!


Je vind weldegelijk rond de 1000 euro een leuk hobbypaard.
Ik verklaar je voor gek als je een 3000 euro gaat uitgeven voor een paard wat je zo nu en dan eens uit de stal trekt om van te gaan genieten.
Of het moet zijn dat jou definitie van recreatie anders is dan het mijne.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 18:42

Een hobbypaard voor 1000 euro is in mijn ogen niet redelijk,
ook een hobbypaard moet gezond zijn en juist als het je hobby is, dan euhhh, hoe zeg ik dit aardig Haha!
Tja, dan wil je ook dat het leuk is om naar te kijken. Voor 1000 euro heb ik zelden knappe paarden gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 21:09

Sjuimpje schreef:
Een hobbypaard voor 1000 euro is in mijn ogen niet redelijk,
ook een hobbypaard moet gezond zijn en juist als het je hobby is, dan euhhh, hoe zeg ik dit aardig Haha!
Tja, dan wil je ook dat het leuk is om naar te kijken. Voor 1000 euro heb ik zelden knappe paarden gezien.



Jawel Sjuim......die heb jij echt wel gezien voor dat geld Haha! Een knappe Shetlander.......maar ja, daar kan je weer niet echt op rijden, dus dan heb je er weer geen ruk aan Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 21:17

Shetlanders zijn een last,
geen hobby Haha!

(Wederom ben ik ervaringsdeskundige Tong uitsteken )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 21:21

Sjuimpje schreef:
Shetlanders zijn een last,
geen hobby Haha!

(Wederom ben ik ervaringsdeskundige Tong uitsteken )


Tja daar heb je ook wel weer gelijk in.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 21:35

Voor 1.000 euro heb je slachtkwaliteit; maw wil je er ooit weer van af....
Een eerlijk en goed gereden recreatiepaard hoort echt 2.000-3.000 euro op te leveren. Je wilt immers als recreant wel een netjes opgevoed en geschoold paard, anders kan eht behoorlijk onveilig worden. Op zijn minst minder plezierig. Een lelijkere bok zal idd goedkoper zijn... maar goed, daar moet je maar tegenaan willen kijken. Ik niet.

Een jong en onbeleerd sportpaard van goede kwaliteit (dus niet 'Anky-super') maar verder wel een net paard) zal rond de 4.000 euro zitten. Zijn ze eenmaal zadelmak en licht aangereden hoort daar wat bij.
Je hebt ook jonge dieren die niet echt kunnen lopen, ofwel op de kop gaan. Geen enkele verkoper zal je daarin gelijk geven... laat zo'n dier maar gewoon staan, wat moet je ermee als sportruiter. Elk bedrag is dan teveel.

Een geschoold paard (dubbel M) zal hier in het Noorden een 6.000 euro opleveren. Dan heb je het wederom over een net paard met goed keurignsrapport.

Prijzen boven de 8.000 euro zijn echt 'randstad'prijzen. Wil je perse dergelijk geld neerleggen voor een paard moet je dat verder zelf ook maar weten. Ik zal het nooit doen; plenty goed paardenmateriaal voor prettige prijzen in mijn directe omgeving Knipoog

Tip voor Holly: kom eens een keertje naar Friesland; ik weet nog wel wat leuks voro je te staan

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 22:11

Ik zou anders de leuke recreatie paarden die ooit bij de slacht weg gekocht zijn niet de kost willen geven. Hoewel duidelijk niet elk voor de slager bestemd paard in aanmerking komt natuurlijk. Ik ken er die al jaren met veel plezier en zonder problemen meegaan.

Oh en Holly een hobby kan ook dagelijks zijn, toch Knipoog

Bejaarde bokkers weten meer

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 22:14

Ik snap best dat men gewoon zo nu en dan voor de ontspanning een heerlijke bosrit wil maken en daarnaast kan genieten van het tutten aan het paard. Dan ligt je eis dus laag.
Als iemand dan een paard aan bied welke niet goed genoeg is voor de sport, misschien een ouder paard of iets in die geest.
Zo'n paardje kost vaak bijna niks, want het is of de slacht of voor de recreatie.
Waarom moet dat duur zijn? Genoeg mensen die dat soort paard prima vinden hoor.

Wat ik anderzijds heel vaak zie, is dat er weinig verschil meer zit in prijs, tussen een knol en een sportpaard.
Ik vraag me dan ernstig af hoe men toch in hemelsnaam aan die prijzen komt.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:34

Het is wat jij vind wat het paard waard is................en dan doet het er niet toe of het nou een recreatiepaard is of wat anders
mijn toenmalige veulen van 800 gulden is uiteindelijk een topper geworden.

mijn goedkoopste pony was 250 gulden..........
maar mijn duurste uitgave was €4500,-!
maar kwa rijden en uiterlijk vond ik hem dat ook echt waard!

en nu nog steeds trouwens! Lovers

het is gewoon wat je gevoel je geeft.............hou je daar maar aan vast!

Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes (droes en rhino) https://www.facebook.com/groups/1892196 ... TIPXfWuQYQ


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Evilou, Fee1976, GoogleAdsense, IASCrawler, Joanne_, Sintara en 49 bezoekers