Röntgenologisch keuren, wie betalen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 16:57

_Romana_ schreef:
ja, ik vind ook bij goedkeuring voor jezelf en afkeuring voor de eigenaar.. Ik bedoel dan koop je zo'n beest niet en dan kun je t wel voor zijn paard gaan betalen.?? Dan blijf je bezig, stel dat je er twee achter elkaar hebt die afgekeurd worden..


Eigen risico. De verkoper heeft er immers niet om gevraagd of je aub foto's wilt laten maken. Hij kan daar verder ook niks aan doen. Je betaald niet voor hem, maar voor je eigen geweten!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 16:57

zo denk ik er dus ook over.
Keuren mag altijd, maar ik laat het zelf niet doen omdat ik er zo ook blij mee ben.
Bij afkeur wil ik dus ook alleen de klinische betalen.
Ik verkoop dan ook geen megadure pony's.

En als we dan toch over verkoop bezig zijn.
Jij stelt de eis dat als je mondeling toezegt dat de koop vast staat, maar dat je niet vandaag al mee hoeft te nemen, dus je spreekt daarvoor een datum af.
Ik als verkoper zeg, ik laat het dier te koop staan, en behandel reacties eerlijk als zijnde verkocht mits....u hoort nog van mij. Dat in het geval als de koper toch niet op komt dagen (ik maak me daar namelijk niet druk meer over dan en verkoo gewoon aan een ander)

Enerzijds dus vind ik dat je een aan mondelijke koop, de verkoper vast hebt.
Anderzijds vind ik dat de verkoper nog steeds zijn paard mag adverteren tot het paard ook daadwerkelijk op gehaald is.
Toch zijn over dat laatste de meningen ook verschillend. Waarom is dat?
Laatst bijgewerkt door holly op 09-06-04 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 16:59

nu ik dit lees, vind ik dit ook geen verkeerd standpunt. Eigenlijk is het gewoon zo dat je moet kijken in wiens schoenen je staat zeg maar. Maar ja als ze bijv zeggen alle keuringen toegstaan en hij komt er dan toch slecht uit... tsja dan vind ik wel dat er wat aan kosten bijgedragen mag worden..

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:02

_Romana_ schreef:
nu ik dit lees, vind ik dit ook geen verkeerd standpunt. Eigenlijk is het gewoon zo dat je moet kijken in wiens schoenen je staat zeg maar. Maar ja als ze bijv zeggen alle keuringen toegstaan en hij komt er dan toch slecht uit... tsja dan vind ik wel dat er wat aan kosten bijgedragen mag worden..


Waarom? Voor de verkoper is het paard goed (ervan uit gaande dat hij wel klinisch is goedgekeurd). Het zit hem in de twijfel van de koper. Moet de verkoper dan eventuele onkosten op de nek halen door de twijfel van de koper?

Dan heeft hij dubbele onkosten, het paard zijn waarde gaat omlaag én hij is tussen de 200 en de 500 euro kwijt.

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:04

Nee, maar ik bedoel als zij verzekeren hij is goed en hij komt er toch wat minder goed uit dan verwacht.. Maarja nu raak k ook in de war je kunt dat natuurlijk ook geloven en dan nog verplichten ze je niks... Scheve mond Ik geloof dat je wel gelijk hebt ja Haha!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:07

Ik sta momenteel in beide schoenen.
Ik ben op zoek en wil klinisch keuren. Mijn vraag is, bij afkeur geen kosten voor mij.
Ik verkoop en geef de ruimte om te laten keuren, men beslist zelf.
Ik betaal alleen een klinische afkeur, mits deze is gebeurt binnen de afgesproken tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:08

Okkie1 schreef:
Waarom? Voor de verkoper is het paard goed (ervan uit gaande dat hij wel klinisch is goedgekeurd). Het zit hem in de twijfel van de koper. Moet de verkoper dan eventuele onkosten op de nek halen door de twijfel van de koper?

Dan heeft hij dubbele onkosten, het paard zijn waarde gaat omlaag én hij is tussen de 200 en de 500 euro kwijt.


Waarom zou de koper het risico moeten dragen Verward Dat is toch regelrechte onzin?
De verkoper verkoopt naar zijn zeggen een gezond paard, en dan moet hij dat bewijzen ook. Als het niet gezond is is het de normaalste zaak dat hij de kosten draagt. De koper is anders 500 euro lichter en heeft niets. De verkoper heeft tenminste het paard nog.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:08

Verzekeren dat een paard 100% goed is kan nooit, zelfs niet met röntgelogische goedkeuring. Maar voor de verkoper is het paard goed genoeg.

Bijvoorbeeld op een foto kan er een chipje zitten (botsplinter), daar gaat 5% op de paarden kreupel op en er is een eenvoudige ingreep mogelijk waardoor het helemaal verholpen wordt. Toch vallen daar mensen over, terwijl het paard toch goed is. Stel, die mensen willen het paard laten verzekeren. Maar de verzekering (wat in mijn ogen 9,9 van de 10 keer muggezifters zijn) neemt zo'n paard niet op. De koper wil die ingreep niet laten doen dus zou het paard niet verkocht zijn. Dikke pech voor de verkoper. Moet hij dan ook nog die onkosten op zich nemen, terwijl het paard toch goed is, maar voor die mensen niet goed genoeg. Zo kun je iedereen wel op de onkosten jagen, onnodig imo.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:09

Okkie1 schreef:
Waarom? Voor de verkoper is het paard goed (ervan uit gaande dat hij wel klinisch is goedgekeurd). Het zit hem in de twijfel van de koper. Moet de verkoper dan eventuele onkosten op de nek halen door de twijfel van de koper?

Dan heeft hij dubbele onkosten, het paard zijn waarde gaat omlaag én hij is tussen de 200 en de 500 euro kwijt.


dus de verkoper heeft volgens jou rontgenogen en weet dus dat zijn paard gezond is.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:10

schoentje schreef:
dus de verkoper heeft volgens jou rontgenogen en weet dus dat zijn paard gezond is.


Nee, maar voor hem is de klinische keuring (daarvan uit gaande, dat die wél in orde is) goed genoeg.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:12

Ha ha

Show must go on!!!

Gaat gezellig verder, succes jongens Tong uitsteken Knipoog

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:12

dan moet hij zijn paard gewoon houden

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:14

schoentje schreef:
dan moet hij zijn paard gewoon houden


Als een handelaar al zijn paarden zou houden, omdat de klant persé een röntgelogische keuring op zijn kosten wou, was hij snel failliet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:14

Okkie1 schreef:
Nee, maar voor hem is de klinische keuring (daarvan uit gaande, dat die wél in orde is) goed genoeg.



Dan mag hij hem van mij houden, gezond betekend klinisch en rontgenologisch.

Chipje op de juiste plek is voor velen geen probleem en daar krijgen ze geen negatief verkoopadvies bij.

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:14

Tsja ik begrijp alle opzichten, zou ik ook hebben als ik verkoper of koper was. Maar kijk als ik mijne zou verkopen, ik weet dat hij goed is is klinisch goedkeurd. Maar heb hem nooit rontgelogisch gekeurd dus ik zeg van ja hij is goedgekeurd.

En ik stem in dat ze foto´s laten maken, maar mag daar nou uit blijken dat hij toch iets heeft waar hij nooit last van heeft gehad( moet er dan na 14, 6 jaar wel eens uitgekomen zijn lijkt me maar hoef natuurlijk niet) dan moet ik straks wel voor de kosten opdraaien terwijl ik het niet wist en nooit problemen met hem heb gehad, en ook nog klinisch goedgekeurd is. Wat dan dan betaal ik niet maar ja de koper denkt daar weer anders over, nouja dat is toch best wel een dilemma als je hiervoor staat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:15

Okkie1 schreef:
Als een handelaar al zijn paarden zou houden, omdat de klant persé een röntgelogische keuring op zijn kosten wou, was hij snel failliet!


De handelaren die ik ken ( en dat zijn er zat) daar mag je altijd keuren, en bij afkeuren zijn de kosten voor hem! Dat is de normaalste zaak van de wereld.

Juist bij de handelaren heb je dit soort gezeik niet. Zijn trouwens nog maar weinig goede handelaren die zelf niet keuren. Meestal zijn ze al gekeurd.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:16

Ik sta naast okkie, want ik ben tevreden met een gezond paard.
De kijker heeft de mogelijkheid om ook tot die conclusie te komen.
Je hebt niks verzwegen en je hebt ze niet een paard aangesmeert.
Dat men voor zijn eigen idee wil laten keuren snap ik helemaal, maar de verkoper zelf heeft altijd een prima paardje eraan gehad.
Mocht een paard nu toch afgekeurd worden bij een klinische keuring dan kunnen beide partijen en niks aan doen en als het goed is had je van te voren afgesproken of je bij afkeur een gedeelte of geheel zou betalen. Dat in mijn ogen ook een eerlijke regeling.
Als men graag heeft dat er ook rontgologisch word gekeurd, dan mag dat van mij want ik heb geen reden dat het niet zou mogen, ik vind alleen dat het een prima paard is wat ik al die tijd in huis had en voor mezelf hoeft het niet, dus is het op eigen kosten.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:19

Pipo schreef:
De handelaren die ik ken ( en dat zijn er zat) daar mag je altijd keuren, en bij afkeuren zijn de kosten voor hem! Dat is de normaalste zaak van de wereld.

Juist bij de handelaren heb je dit soort gezeik niet. Zijn trouwens nog maar weinig goede handelaren die zelf niet keuren. Meestal zijn ze al gekeurd.


Hier in Limburg zal dat dan wel de andere kant van de traditie zijn. Klinisch is goed, röntgen is eigen risico.

Zoals ik al eerder zei. Klinisch worden ze direct gekeurd. Het heeft namelijk geen zin om tijd, geld en energie in een paard te stoppen als hij slecht is en je hem toch aan de straatstenen niet kwijt komt.
Zo hebben wij het altijd gedaan, nooit gezeik, altijd tevreden klanten. En toch is bij ons eigen risico.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:19

holly"]
Ik sta naast okkie, want ik ben tevreden met een gezond paard.
De kijker heeft de mogelijkheid om ook tot die conclusie te komen.
Je hebt niks verzwegen en je hebt ze niet een paard aangesmeert..
[/quote]

Als je niets te verzwijgen hebt dan is rontgenologisch keuren toch geen probleem Verward Dan word het dier gewoon goedgekeurd en heb jij zelf geen kosten.

[quote="holly schreef:
Als men graag heeft dat er ook rontgologisch word gekeurd, dan mag dat van mij want ik heb geen reden dat het niet zou mogen, ik vind alleen dat het een prima paard is wat ik al die tijd in huis had en voor mezelf hoeft het niet, dus is het op eigen kosten.


Als je het een prima paard vind, dan zou ik mij absoluut geen zorgen maken om die rontgenologisch keuring, want daar komt hij dan gewoon doorheen!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:20

holly schreef:
Ik sta naast okkie, want ik ben tevreden met een gezond paard.
De kijker heeft de mogelijkheid om ook tot die conclusie te komen.
Je hebt niks verzwegen en je hebt ze niet een paard aangesmeert.
Dat men voor zijn eigen idee wil laten keuren snap ik helemaal, maar de verkoper zelf heeft altijd een prima paardje eraan gehad.
Mocht een paard nu toch afgekeurd worden bij een klinische keuring dan kunnen beide partijen en niks aan doen en als het goed is had je van te voren afgesproken of je bij afkeur een gedeelte of geheel zou betalen. Dat in mijn ogen ook een eerlijke regeling.
Als men graag heeft dat er ook rontgologisch word gekeurd, dan mag dat van mij want ik heb geen reden dat het niet zou mogen, ik vind alleen dat het een prima paard is wat ik al die tijd in huis had en voor mezelf hoeft het niet, dus is het op eigen kosten.



Amen! OK dan!

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:21

Ik heb toen ik naar paarden heb gekeken ook met de mensen afgesproken dat als ik interesse in had in het paard ik hem ook wilde laten keuren. Dat was altijd goed. Ik heb toen ook afgesproken dat als het paard afgekeurd zou worden de kosten voor de verkopen was en als ie goed gekeurd zou worden dan zouden de kosten voor mij zijn. Deze mensen deden daar niet moeilijk over. Paarden zijn ook afgekeurd en de verkoper heeft het toen ook betaald. Maar niet iedereen denk daar zo over.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:22

Pipo schreef:
Als je het een prima paard vind, dan zou ik mij absoluut geen zorgen maken om die rontgenologisch keuring, want daar komt hij dan gewoon doorheen!


Nogmaals... Gaaaap
Voor de verkoper is hij goed genoeg. Klinisch goedgekeurd is voor de verkoper dan goed genoeg, mits hij door een fatsoendelijke dierenarts met het liefst ervaring met paarden ipv alleen huis tuin en keuken beesten is gekeurd.
Röntgelogisch is imo slechts een extra keuring.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:23

Pipo schreef:
De handelaren die ik ken ( en dat zijn er zat) daar mag je altijd keuren, en bij afkeuren zijn de kosten voor hem! Dat is de normaalste zaak van de wereld.

Juist bij de handelaren heb je dit soort gezeik niet. Zijn trouwens nog maar weinig goede handelaren die zelf niet keuren. Meestal zijn ze al gekeurd.



klopt! mee eens.
bij ons is het ook niet anders...

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:24

Goedgekeurd, kosten koper, afgekeurd kosten verkopeer...

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:24

Het heeft niks met zorgen te maken pipo.

Als verkoper begin je met een prijsje bij je paard te zoeken. Dat doe je aan de hand van jou ervaring met het paard.
Je verkoopt dus een paard waarvan jij nooit anders hebt geweten dan dat het goed is.
De kijken krijgt netjes de tijd en mag alles vragen en proberen.
Zo doende krijgt deze ook een indruk.
Dan wil men klinisch laten keuren. Geen punt, word over gesproken hoe koper het wil en hoe verkoper.
Als dat toch goed is, waarom dan rontgologisch er achter aan?
Dat is dan toch puur voor de koper zelf, dat deze zich gerust ermee voelt. Toch niet voor de verkoper.