hoeveel voeren jullie je (sport)paard van 1.70 ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

hoeveel voeren jullie je (sport)paard van 1.70 ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 20:52

Dat vraag ik me af, want Quentin krijgt de laatste jaren steeds meer voer, en hij wordt alsmaar magerder.

Hij wordt goed ontwormd(equimax afgewisseld met furexel/eqvalan) en heeft de laatste maanden ook geregeld een vitaminestoot gehad, omdat hij tijdens het verharen altijd wel wat afvalt

maar hij krijgt 's ochtends 2 kilo sportbtok+1 schep mueslie

dan gaan ze de wei in(waar amper gras staat helaas) en krijgen flink wat hooi, zoveel dat Quentin gewoon stopt met eten omdat ie genoeg heeft.
In de middag gooi ik nog wat hooi in de wei, en dan eet ie er wel weer wat van
dan rond 18.00 haal ik ze naar binnen en krijgt hij weer 2 kilo sportbrok+een schep muesli

dan rond 20.00 1kilo sportbrok+hooi

rond 23.00 een schep mueslie en vaak nog wat hooi, behalve als al zn hooi er nog ligt, dan krijgt ie een klein plukje nieuw hooi erbij maar meestal eet ie zn hooi dus niet op

hij loopt 6 dagen per week waarvan 2x clubles, 1x zware priveles 2x longeren(halfuurtje/40 minuten maximaal) en 1x buitenrit, soms een rit van een paar uur, soms alleen een relaxed stapritje
soms een wedstrijd ipv buitenrit(1x per maand ongeveer)
ook krijgt hij dagelijks wat appels, wortels of oud brood oid

en toch valt hij af, zn gebit is nagekeken, bloed is nagekeken, ik snap het echt niet meer!

van de winter voerde ik hem slobber+maismeel bij, dat leek wel wat te helpen, maar andere jaren kreeg ie dat ook alleen in de winter als ie wat afviel, in de zomer werd ie nooit bijgevoerd


zit er nu over te denken pulp en maismeel en zemelen bij te voeren, of wat slobber door de pulp+maismeel, maar in principe heeft een paard aan 5 kilo sportbrok+ 3 scheppen muesli toch gewoon genoeg Verward

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 20:56

muesli ... ja hoor daar kom ik weer....
is niet altijd zo goed voor paarden , ik heb een hele stal ziek zien worden van muesli, bulten, koliek
dierenartsen meldden dus ook dat muesli helemaal niet zo goed was, maar dat het meer was omdat wij mensen het lekker eruit vinden zien !

pulp brokken zijn erg goed als bijvoer OK dan!
heeft ie genoeg energie? anders zou je draversbrok kunnen geven ipv sportbrok.
of evt wat granenmix

toch kan het ook psychisch zijn ...
dan zou DPB uitkomst kunnen bieden ?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 20:57

Wij hebben een ruin van bijna 1.70. Die krijgt een kilo maatschep vol haver en energie brok. Verder dag en nacht in het land! Doet hij het super op!

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 20:59

Hmm... mijn merrie van (ruim) 1.70 krijgt volgens mij veel minder maar is perfect op gewicht!
Zij krijgt 's ochtends
een halve voerschep Havens Draversbrok
driekwart voerschep Havens muesli (kruidenmuesli of sportmengeling)
en een normale portie hooi.
Overdag staat ze op een (vrij kale inmiddels) wei.
's Avonds krijgt ze weer hetzelfde, plus een voerschep Havens slobber.

Enorm verschil met jouw paard dus! Gek dat er niets uit het bloed naar voren kwam... Verward ik heb geen idee wat het dan zou kunnen zijn.

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:01

ik durf dit bijna niet te zeggen, maar ik voer, aan een kwpner van 1.74 en 1.70 momenteel helemaal niets..ze hebben weidegang en sávonds een beetje hooi voor de show..ze staan veel te dik en mijn ene barst momenteel van de energie..

Ik heb dus een grasprobleem..teveel gras..

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:02

sommige paarden hebben nu eenmaal meer nodig..
maar het kan duiden op een te grote mild..
maar dat zouden ze geloof ik aan het bloed kunnen zien ?
ik heb vroeger een pony gehad die kreeg 6 kilo brok op een gegeven moment van de manege !!!!
maar bleef mager....
ze was verder fit en fris , dus nam het voor lief
ze kreeg maiskuil bij en veel hooi, ze kwam wel iets aan, maar dat magere was gewoon haar 'eigen' gewicht .
innerlijke stress kan ook een oorzaak zijn , of een lichte overspannenheid oid?

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:08

Ik sta op een pesionstal.
s'morgens krijgt die 1 1/2 kilo sportbrok en een halve kilo granenmix.
Daarna een plak hooi.
En dan s'avonde weer 1 1.2 kilo sportbrok en een halve kilo granenmix.
En weer een plak hooi.
En van mij krijg die nog een kilo muesli .

en zomers staat die s'morgens of s'middiags op de wei
Laatst bijgewerkt door sharonaollie op 07-06-04 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:08

veel ruwvoer, 1 kg brok per dag. Verder overdag op het land.
Ik zou zeker niet meer brok geven, heb je al eens kuil of lucerne geprobeerd?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:33

Wat voor voer geef je?
Zelf ben ik voor een paar jaar terug overgestapt van Equiral Sport op Havens Sportbrok. Ze werden niet echt mager van Equiral, maar wel op een vreemde manier wat schraal en te droog op het lijf.

Op dit moment krijgt Ozep zo'n 2,5 tot 4 kilo en hij ziet er toppie uit. Ik voer zelden een dag hetzelfde, ik voer op basis van arbeid. Ik geef hem daarbij normaal hooi (al schijnt mijn 'normaal' voor veel stallen 'veel' te zijn Haha! ) en hij heeft weidegang in een matig kale wei soms zet ik hem verderop in de straat een halve dag in een vette wei. Verder krijgt hij een klein beetje muesli, maar dat is alleen omdat daar wat fijnere deeltjes inzitten zodat hij zijn zeewier en knof beter opvreet (tegen de mok)

laida

Berichten: 1022
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:37

mijn paard kon ik ook niet dikker krijgen en kreeg ook sportbrok en meusli.toen zei iemand dat ik de meusli eraf moest halen omdat het niet goed voor haar was.
nu krijgt ze brok en gerst en hooi en is ze mooi op gewicht.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:50

Misschien is pavo sportbrok een optie? Dat wordt bij ons op stal gevoerd en veel paarden zien er daar allemaal meer dan royaal uit Haha!

Magic kreeg het ook (ze is wel wat kleiner dan 1.70, namelijk zo'n 1.64) maar had met 3x per dag 3/4 nog teveel.
Maar goed, ze deed het helemaal niet goed op sportbrok, ze was pafferig zonder echt dik te zijn en leek wel veel vocht vast te houden.

In overleg met verschillende mensen (fysio, paardenvoeder enz) staat ze nu enkel op muesli en daar doet ze het echt super op.

Misschien eens een voedingsdeskundige in de arm nemen? Die kunnen je helpen een geschikte balans te vinden Lachen

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:53

Die van mij staat behoorlijk zwaar in het werk en krijgt 5 a 6 kilo Havens Draversbrok. Verder nog 2 x voordroogkuil.
Hij ziet er toppie uit momenteel.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:55

die van mij krijgt 'sochtends 1 kilo sportbrok en een halve kilo sportmengeling en dit krijgt ze ook savonds,

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 01:09

Mijn merrie van 1.72 krijgt:

sochtends 2 kg sportbrok en een plak hooi
smiddags 2 plakken hooi
16.00 uur een bak wortels en een plak hooi

20.00 uur 2 kg brok

22.00 uur bak slobber en weer 2 plakken hooi.

Voer nu trouwens Sublibrok, maar dat vind ze niet te pruimen, dus moet nu op zoek naar een brok die ze wel lekker vind Scheve mond Hiervoor kreeg ze brok van de plaatselijke voerboer, at ze graag! Maar om nou iedere keer naar zwolle te rijden om brok te halen........

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 08:08

Ik voerde eerste de brok die de Boerenbond had, Cehave ofzo was dat Verward
toen kon dat hier niet meer geleverd worden en stapte de boerenbond over op Subli, en ben ik zelf overgestapt op Pavo
en hij werd me toch een gemene stuiterbal Scheve mond met 2 kilo brok stond ie nog heel de dag te stuiteren en te kl*ten laat staan dat ie met rijden handelbaar was
en toen werd ie ook wat mager, maar ja meer dan 2 kilo pavo brok dan was ie echt niet te houden
heb t er met mn instructeur over gehad, die was op zn stal ook net overgestapt op Pavo, en die merkte het bij meer paarden, ze zagen er wel allemaal goed en gezond uit, maar 2, die van te voren al wat praatjes hadden, net zoals Q, die werden met pavo brok ook nog wat lastiger

dus toen ben ik overgestapt naar Subli brok en muesli, en af en toe krijgt ie er wat granenmix bij, als ie bv hard heeft gewerkt krijgt ie ook altijd wat extra's gevoerd.

Maarja ik heb hem nu wel zo, dat ie normaal te rijden is en niet heel de bak rond stuiterd en alsmaar staat te steigeren, dus wat dat betreft ben ik n beetje terughoudend om een ander merk te gaan voeren, als dat net zo'n effect heeft als pavo brok, dan lig ik er weer meer naast dan dat ik er op zit, en nu met mn nek mag ik eigenlijk al niet rijden, laat staan eraf vallen Haha!

de muesli voer ik trouwens om de vitamine E en de knoflook makkelijker bij hem naar binnen te krijgen, door zn brok eet ie dat dus niet
en als extraatje door zn brok, want als ie alleen brok krijgt staat ie met lange tanden te eten en laat vaak ook wat staan, met muesli erbij eet ie wel braaf zn voerbak leeg

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 08:15

mijn paard van 1.74 krijgt nu 1,5 kg. merriebrok per dag en staat in het land met aardig wat gras. In de winter krijgtze net zoveel hooi als ze op kan en 5 kilo merriebrok en blijft dan ook mager maar vind 5 kilo brok echt al veel. Ze werkt eigenlijk elke dag. 1x een buitenrit 1x clubles en mijn bijrijdster rijd ook wel les met haar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 08:33

Er is zo vreselijk veel verschil in merk sportbrok. En ook de kwalitiet van de kuil kan heel erg verschillen.
Op stal voeren ze ook Subli sportbrok en dat is een prima brok. Alleen,... als je je paard echt goed aan het werk hebt dan worden ze daar niet vet van. Ik voerde Lois [1.63] per dag 3 kg brok 1,5 kilo haver, 2 kilo Pavo melange [zelf].
Nu krijgt hij een iets ander schema en nu krijft Lois per dag 1,5 kg brok, 1,5 kg muesli [Cavalor], 1 kg Pavo energy control 0,5 kg Pavo melange.
En natuurlijk heel veel paardenkuil.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 09:17

Probeer anders eens wat maiskiemolie of zonnebloemolie door zijn krachtvoer te mengen. Beginnen met een heel klein scheutje, kijken of hij zijn voer dan nog lust en of hij er tegen kan. Gaat dit goed, dan kun je de hoeveelheid olie wat opvoeren.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 09:20

We hebben er eentje staan die ook steeds magerder werd. Hij at zijn hooi niet graag, hij krijgt nu naast hooi Lucerne. Op het moment staat ie weer te blaken van gezondheid.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 09:21

Ik ben niet zo dol op Subli...
Als ik jou was zou ik eens verder kijken. Dat hij nu normaal te rijden is komt ook omdat je weer een stuk verder in de training bent, dat verlies je niet wanneer hij meer energie krijgt.

Dat hij met lange tanden eet is niet zo gek, ik zou mijn lievelingskostje ook niet meer zo graag eten als ik zoveel moest wegstouwen Haha!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 09:51

jeetje, die van mij is 1.73 en ook altijd een probleem met het dik worden. Maar wonder boven wonder doet ze het nu echt heel goed. Ze krijgt nu alleen op dit moment nog maar gras. Meer niet, omdat ik (na verhuizing) bang was dat ze in het vette land te veel eiwitten zou binnen krijgen. Ik heb wel een tijd, en dat ik ga ik wanneer nodig weer oppakken, na de trainging een schep kruidenmelange van pavo bij gevoerd.
Ik vind dat jouw paard sowieso al erg veel krijgt. Als ze qua energie voldoende heeft, alleen een probleem heeft met dik worden, dan zou ik gewoon maismeel tijdelijk bijvoeren.

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 10:38

Bij ons krijgen ze momenteel 1 handje Pavo Vital (vitamine/mineralenbrokje) per dag, ze staan volop in het gras Haha!
In de winter krijgen ze 2 a 3 kg Pabeho brok, dat is een brok van Hoogendoorn in Stoutenburg, en daar doen ze het perfect op.
Ik voer het al ruim 10 jaar en ze zien er altijd super uit.

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 10:46

mijn merrie van 1.78 krijgt 2xpd 1 schep Pavo Condition 1x schep Pavo Stimix 1xpd kuil 1x pd 1/3 emmer lucerne, ze staat heel de dag op een schrale wei, en is nog "volslank"

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 10:49

pearl is 1.70 en ze krijgt 's ochtends andelhalve kilo merrie brok en een plak hooi. en's avonds ook anderhalve kilo merrie brok en om de dag krijgt ze een grote emmer met brood 's ochtends.. verder krijgt ze na het rijden meestal slobbe...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 10:59

Sjuimpje schreef:
Ik ben niet zo dol op Subli...
Als ik jou was zou ik eens verder kijken. Dat hij nu normaal te rijden is komt ook omdat je weer een stuk verder in de training bent, dat verlies je niet wanneer hij meer energie krijgt.

Dat hij met lange tanden eet is niet zo gek, ik zou mijn lievelingskostje ook niet meer zo graag eten als ik zoveel moest wegstouwen Haha!


haha ja idd, snap m ook wel dat ie zoiets heeft van nee he niet weer al die brok

maar toen ik met Pavo begon, was hij ook goed te rijden, en had ie geen rare streken, of ja nog wel af en toe pogingen tot staken, maar hij was goed te overtuigen dat ie toch echt moest luisteren Knipoog

toen ie Pavo kreeg was er echt niets mee te beginnen....

heb hier nog 2 merries staan die het wel super doen op Subli, maar ja de ene staat op rust en de ander wordt weinig mee gedaan dus dat scheelt ook al

iemand ervaring met Havens? of een ander merk wat goed bekend staat? want voor ik opnieuw een poging waag met Pavo moet iemand me wel echt goed kunnen overtuigen Knipoog

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 bezoekers