Is er redding voor deze paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Is er redding voor deze paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 00:48

Ik vraag dit even aan jullie voor een kennis, zij is wanhopig en wil graag weten wat ze moet doen.

Ze heeft al een aantal maanden twee enorm oude paarden in pension, de leeftijd van deze paarden is onbekend, maar ligt waarschijnlijk rond de 25 jaar. De eigenaresse van deze paarden is gescheiden, paarden zijn nu dus van de ex-man, maar niemand (behalve de pensionhoudster en een paar verzorgers) kijkt nog naar de paarden om.

Er is al een tijdje geen geld meer betaald voor de paarden, het gaat niet om een hoog bedrag, maar toch om een paar 100 Euro.

Nu komt plotseling, zonder echte vooraankondiging morgenochtend een handelaar om die paarden op te halen. De pensionhoudster is ondertussen aan deze paarden gehecht geraakt en wil ze eigenlijk niet kwijt, zeker niet het handelscircuit in of naar de slager.

Zij heeft de mogelijkheid gekregen om de paarden voor 2000 Euro te kopen, maar ze heeft punt 1 dat geld niet (investeren in weiland en stallen) en punt 2 zijn de paarden dat eigenlijk ook niet waard.

Wat kan ze precies doen om te voorkomen dat de paarden naar de slager of de handel gaan ?

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 01:20

Pff ik zou het echt niet weten. Ik dacht dat de paarden het erf niet mogen verlaten voordat de stallingskosten betaald zijn.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 07:16

Inderdaad Heike. Ze zou dus die paarden kunnen houden inruil voor het openstaande stallingsgeld Knipoog
En dan misschien alsnog een goed tehuisje zoeken voor ze... misschien ergens op een landje ofzo...

Caira
Berichten: 26063
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 08:13

In elk geval de paarden idd niet meegeven, daar gaat nml de laatste mogelijkheid op betaling van het stalgeld!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 08:15

Is het niet mogelijk om ze aan te bieden als gezelschapsmaatje voor iemand? Dan blijft de eigenaresse gewoon de eigenaar en heeft iemand anders er nog een tijdje plezier van.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 08:49

als er achterstand van betaling is dan kan de pensionhoudster een brief schrijven naar de eigenaar dat de dieren het erf niet verlaten voor het openstaande bedrag is betaald volgens mij

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 09:29

imker schreef:
Is het niet mogelijk om ze aan te bieden als gezelschapsmaatje voor iemand? Dan blijft de eigenaresse gewoon de eigenaar en heeft iemand anders er nog een tijdje plezier van.


De eigenaresse zal het (weinige) geld dat ze zullen gaan opbrengen wel nodig hebben. Waar ze nu staan staan ze prima. Ik had haar inderdaad al aangeraden om de paarden als een soort onderpand te gebruiken voor het stallingsgeld en in ieder geval de boel vreselijk te stagneren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 09:33

Ja, ze mag de paarden houden als onderpand tot er betaald is (retentierecht).
Als er helemaal niet meer betaald wordt kan ze via de rechtbank de paarden opeisen als betaling.

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 09:34

In de Bit nummer 107 (april) heeft daar een heel stuk over ingestaan inderdaad dat de stalling eigenaar zich kan beroepen op het retentierecht (blz 92 en 93) en dan mogen de paarden inderdaad het erf niet verlaten. Misschien dat iemand dat kan inscannen of aan haar kan laten lezen....

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 09:37

Ilindra schreef:
Ja, ze mag de paarden houden als onderpand tot er betaald is (retentierecht).
Als er helemaal niet meer betaald wordt kan ze via de rechtbank de paarden opeisen als betaling.


De paarden zijn niet veel waard (Shirekruisingen zonder papier en erg oud), maar het achterstallige pensiongeld is toch wel veel minder als de waarde van de paarden (1/10de van de vraagprijs voor de paarden), maakt dit dan ook nog uit ?

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 09:40

Lees t stuk in bit en je weet alles

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 10:18

Ligt eraan hoe lang het allemaal gaat duren, als zij de paarden vasthoudt tot er betaald is en hij gewoon niet betaald loopt het bedrag natuurlijk vlot op.
Een kennis van ons heeft ook zo iets aan de hand gehad maar dat ging om 5 paarden en een betalingsachterstand van ruim een jaar, de eigenaar zat al die tijd in het buitenland en liet niets van zich horen.
Hij kreeg toen van de rechtbank de paarden toegewezen.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 10:23

Volgens mij mag je de paarden pas 'op het erf houden' als de betalingsachterstand gelijk is aan de waarde van de paarden...

Verder zou ik het echt niet weten. Ik denk dat ze voor de slacht wel 1000 euro waard zijn, dus denk ik ook niet dat ze ze voor minder kan overkopen.

Succes iig!

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 10:25

Jongens, hou eens op met speculeren, lees t stuk in de Bit van April en je weet alles. Helemaal uiteengezet door een advocaat.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 10:37

Quellian schreef:
Volgens mij mag je de paarden pas 'op het erf houden' als de betalingsachterstand gelijk is aan de waarde van de paarden...



Je mag ze iig vasthouden tot er betaald is, naar de rechtbank om ze op te eisen kan pas als het schuldbedrag gelijk of groter is.
Vergelijk het met de fietsenmaker, als hij je fiets van 1000 euro voor 50 euro repareerd en jij niet betaald hoeft hij de fiets niet terug te geven.
Pas als je de 50 euro hebt betaald krijg je je fiets terug.
Zoek anders eens op google op retentierecht.

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 10:39

elibeest schreef:
Jongens, hou eens op met speculeren, lees t stuk in de Bit van April en je weet alles. Helemaal uiteengezet door een advocaat.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 10:40

Retentierecht

Wanneer iemand het houderschap van een zaak rechtmatig heeft verkregen, mag hij het goed onder zich houden tot volledige betaling. De afgifte mag dus geweigerd worden tot volledige betaling. Het retentierecht mag slechts worden uitgeoefend met het oog op de schuldvordering waarvoor het voorwerp werd afgeleverd.

Het retentierecht is tegenwerpelijk tegen iedereen.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 10:52

Je zegt dat er een handelaar komt zonder echte vooraankondiging..maar kennelijk is het toch ekend?
Misschien dat je met hem van tevoren nog contact kan opnemen om de gang v zaken uit te leggen. Daarmee kan je misschien al voorkomen dat ie komt.
En waarom neemt ze dan geen contact op met de eigenaar. Als ik er zo over zou denken, zou ik zeker bij die man langsgaan om eea te bepraten. Zeggen dat je nog geld krijgt, maar... dat je ook wel een andere oplossing hebt bedacht..bla bla. Daarbij mag ze ook gerust erna zeggen dat ze om de bsstjes geeft. Misschien is hij daar vatbaar voor en kan ze het op een goede rustige manier afhandelen.. wie weet

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 11:04

De pensionhoudster kreeg laat in de middag te horen dat de volgende dag om 9.00 uur de handelaar zou komen. De eigenaresse ZEGT dat de handelaar de paarden voor 2000 euro over wil nemen. De pensionhoudster heeft dat geld niet voor die paarden (en dat zijn ze ook niet waard). Als zij zou zeggen dat ze de paarden graag wil hebben krijgt ze ze nooit voor minder als die 2000,-

Verleden jaar wilde de eigenaresse de paarden verkopen voor 5000 !! Alleen als ze samen konden blijven en alleen voor een goed tehuis. Nu voor 2000 naar een handelaar waar ze waarschijnlijk naar de slager gaan of in het beste geval gescheiden gaan worden.

Ik weet helaas nog niet hoe het nu afgelopen is, de handelaar zal inmiddels geweest zijn .....

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 11:26

Net nieuws gekregen: de pensionhoudster is eigenaar geworden van de twee paarden OK dan! (en voor een beduidend lager bedrag als in eerste instantie de bedoeling was). Hoe en wat weet ik nog niet precies, maar de paarden zijn gered en krijgen een geweldige oude dag

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 11:29

Nou, gelukkig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:23

Super OK dan!

Dioontje
Berichten: 76
Geregistreerd: 05-03-04
Woonplaats: Rijsenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:30

Toppie, gelukkig zijn er nog mensen die er werk van maken!!!!
OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:36

Fijn dat de ouwetjes toch gered konden worden. Waren er maar meer zulke verhalen met een happy end...

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:30

GROOT SLOT OP DE STAL!
die zouden bij mij het erf dus mooi niet af komen voor het bedrag betaalt is.... paarden zijn dan gewoon onderpand!