hoeveel voeren jullie je (sport)paard van 1.70 ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 11:03

Mieke schreef:
Probeer anders eens wat maiskiemolie of zonnebloemolie door zijn krachtvoer te mengen. Beginnen met een heel klein scheutje, kijken of hij zijn voer dan nog lust en of hij er tegen kan. Gaat dit goed, dan kun je de hoeveelheid olie wat opvoeren.


dit doe ik al een aantal maanden(meestal zo als ze aan t verharen gaan en dan in juni/juli stop ik er vaak weer mee) maar zelfs dat helpt niet, ik wordt er toch wel lichtelijk wanhopig van

laatst zei er een klein meisje(die zelf een heeeeele dikke shet heeft Knipoog ) dat is een mooi groot paard, en daarna keek ze even bedenkelijk en zei toen: maar ik vind hem wel erg dun hoor Bloos! oke ze was een jaartje of 6/7 maar goed, hij ziet er nu ook echt niet goed uit, vorige maand nog wel redelijk, maar nu Lips are sealed
baal er ook van dat er hier amper gras staat in de wei, denk dat ie van flink wat gras ook wel zou opknappen.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 11:07

Kippengerst.. Moet je dat eens proberen, het paard van een vriendin van mij is ernstig ziek gewwest en heeft een gehele tijd in utrecht gestaan, toen ie weer iets beter was en lekker na huis mocht was hij alleen erg dun toen hebben ze gezet dat ze kippengerst moest gaan voeren.. En het hielp stukje bij beetje werd hij weer iets voller.. Probeer het eens je weet nooit Haha! suc 6

Het erbij krijgen is altijd moeilijker dan eraf

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 11:18

De mijne is nog geen 1.70, nu 1.68 en een beetje, maar groeit nog.
Ze krijgt 3 kilo basisbrok en 1,5 kilo muesli per dag. Ook een mega-hoeveelheid hooi en ze staat dagelijks 5 uur buiten (helaas staat er geen gras meer). Ze is nu eerder bol dan dun Haha! en super fit, glanzend, vrolijk.
Op de vorige stal kreeg ze 5 kilo Pavo all-sports en 2 kilo Equiral Qi, plus kuilvoer. Daar was ze sloom en narrig.
Ik vind de kwaliteit van Pavo niet erg verbeterd sinds ze er een andere naam voor hebben bedacht. Je betaalt een hoop geld voor een hap lucht naar mijn mening (heb ik nu gemerkt).

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 11:26

Ik ben ook niet zo te spreken over de brokken uit de Pavo fabriek (dus ook Equiral),
ik heb ook wat vergelijkingen gedaan en bij Havens krijg je veel meer inhoud voor minder geld.

Ik kon ook heel duidelijk merken toen Equiral door Pavo werd overgenomen, de paarden leken na zwaar werk wat verzuren en ze boerden echt terug in spiermassa.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 11:36

pearl_tje schreef:
Kippengerst.. Moet je dat eens proberen, het paard van een vriendin van mij is ernstig ziek gewwest en heeft een gehele tijd in utrecht gestaan, toen ie weer iets beter was en lekker na huis mocht was hij alleen erg dun toen hebben ze gezet dat ze kippengerst moest gaan voeren.. En het hielp stukje bij beetje werd hij weer iets voller.. Probeer het eens je weet nooit Haha! suc 6

Het erbij krijgen is altijd moeilijker dan eraf


idd nu ik dit lees komt ook weer in mij boven dat mijn pony ook kippevoer erbij kreeg om vetter te worden !

subli ben ik verder wel heel tevreden over
die van mij zijn allemaal eerder te dik dan te dun Tong uitsteken

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 11:45

kippengerst, hmm we hebben alleen legkorrel voor de kippen, van die geperste mini staafje(soort hele kleine lichte paardenbrokjes Clown ) dat werkt zeker niet of wel?

Pavo valt dus af, Havens die is hier ook te verkrijgen, 1tje 1 dorpje verder bezorgt zelfs aan huis, dat is nog ns makkelijk

wie voert er welke voor soort voer van Havens?

ik laat de 2 merries mooi op de gewone subli brok staan, en dan denk ik dat ik met Quentin Havens ga proberen, ben alleen wel benieuwd hoeveel een zak (sport)brok en een zak muesli per stuk kosten

maar ik blijf t vreemd vinden dat ie vorige zomer t goed deed op subli, en nu alleen maar afvalt....hopen dat t met een ander merk en eventueel een tijdje pulp/maismeel/zemelen bijvoeren snel over is!

en wat is de site van havens? havens.nl krijg ik varkens/runderen en kippenvoer, maar geen paardenvoer Verward

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 12:00

Nou volgens mij moest het echt kippengerst wezen..

Die van mij krijgt niet veel maar dun is ze absoluut niet en toch moet ze elke dag fanatic aan het werk...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 12:02

ik heb inmiddels de site van havens gevonden, paardenvoeders.nl
ga ze een mail sturen met de vraag om een folder, en om advies wat ik Q het beste kan voeren(ook ivm zn lichte mate kramptrekken, en dat ie ook al staat ie alleen snachts op stal, toch een beetje last van stalbenen heeft)

ben alleen wel benieuwd of iemand de prijzen weet van havens brok

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 12:04

ik zou de muesli ehct eens proberen achterwege te laten ...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 12:08

crossmonster schreef:
ik zou de muesli ehct eens proberen achterwege te laten ...

hij moet van mij niet persee muesli krijgen hoor, maar dat is de enige manier om zn vitamine E en in de zomer de knoflook bij hem naar binnen te krijgen
wat is er precies zo slecht aan muesli? hij krijgt er 2-3 scheppen per dag bij, ivm zn knof enzo en omdat ie alleen maar brokken niet wil eten, maar ze kunnen toch niet mager worden van muesli?

hij krijgt al ruim 1,5 jaar hetzelfde te eten, blijf t vreemd vinden dat ie er nu zo mager van wordt

JazzOrlando

Berichten: 1405
Geregistreerd: 25-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 12:11

Knoflook heb je ook in kleine tablet vorm, zou dat een optie zijn Renske??

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 12:12

veel paarden krijgen problemen van muesli's
ik heb n hele stal ziek zien worden, bulten , kale plekken , koliek, dikke benen .. allemaal van de muesli
2 veeartsen zijn wezen kijken , bloed onderzocht, geen ziektes oid
maar beide zeiden onafhankelijk van elkaar dat die muesli helemaal niet goed is voor paarden ...
kun je geen slobber maken en daarin de rommel doen ?
slobber met wat wortelen, brood en appels?

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 12:20

Maar ja dan heb ik weer gehoord dat je wortels en appels niet mag combineren.. Hoe zit dat dan..

Doe het zelf wel en nooit iets gehad..
Geef zelf als extra slobbe met wortel..

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 12:21

hmm vreemd, op de site van oa havens staan zelfs mogelijkheden om paarden alleen maar muesli te voeren Verward
zal wel meer winst op zitten ofzo

ik dacht dus altijd dat er in brok en muesli t zelfde zat, alleen dat brok tot brokjes was geperst en muesli nog de oorspronkelijke vorm had.

ik krijg deze week weer knoflook snippers die eet ie wel met n handje muesli ipv een hele schep.
vit. E krijgt ie niet altijd, alleen als ik merk dat ie wat meer gaat kramptrekken, en dat ruikt zoet dus dat eet ie wel, zeker als ik wat appelmoes erbij gooi(verwend paard Knipoog )

slobber maken is opzich geen probleem, kan ik er gelijk even wat maismeel bij gooien, tot ie op gewicht is

ben benieuwd wat ze bij Havens aanraden om te gaan voeren.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 12:22

Ik ook laat het maar horen, als je het weet..

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 12:24

je hebt zowiezo muesli en muesli
het rotte aan muesli is dat er zoveel kleur geur en smaakstoffen aan toe zijn gevoegd, zodat wij het heel lekker vinden ruiken , en er lekker uit vinden zien
paarden vinden het ook erg lekker
maar helaas is het zo goed nog niet
er zijn ook wle uitzoneringen , maar dat zijn dan meer granenmixen als muesli
dus zonder al die smaakderrie en melasse enzo erin ..

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 12:27

ik heb structuurmuesli van subli, die ruik je niet
er is ook kruidenmuesli van subli, die ziet er uit als konijnenvoer, en ruikt enorm zoet en is wt plakkerig....die geef ik zelden aleen als ie vieze medicijnen heeft, door de geur van die muesli merkt ie niet dat er medicijnen bij zn brok zitten

weet je toevallig iets over de muesli van Havens, of anders ff hier kijken http://www.paardenvoeders.nl en dan bij assortiment, daar staan hun muesli's ook

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 12:42

Torro is 1.72 ofzo, en hij krijgt:
Smorgens:1 1/2 kilo brok
Smiddags:1 kilo brok + 1/2 kilo haver
Savonds: 1 kilo brok.

Savonds krijgt hij van mij nog zemelen met knoflooktabletten, en nog hooi.

Renske: De meeste paarden eten de knoflook wel als je ze in de zemelen doet...
Laatst bijgewerkt door Angeliek op 08-06-04 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 12:43

ik heb juist hele goed ervraing met pavo. die van mij is sinds haar hele leven niet dik te krijgen (alleen als veulen zijde wel) ik stond eerst op een manege en daar voerden ze basisbrok van Vente. daar werd ze absoluut niet dikker van. ze is daarna op het land gegaan en kwam toen wel aan. wij zijn toen verhuisd. ik ben equiral gaan voeren. werd ze asoluut niet dikker van. Veearts er op den duur nog maar eens bij gehaald (andere veearts dan van de manege) en die zei merriebrok gaan voeren (ze had eiwit tekort) en toen werd ze al gauw dikker. dus ik vind het eigenlijk heel goed.!!!!

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:41

eh... my way krijgt sochtends en savonds 1,5 schep gewone bix! lekker hooi voeren want er staat bijna nix meer op het land, maar ik doe ook niet reuze veel, gewoon uurtje per dag rijden ofzo... moet wel zeggen dat je hem niet dik kan noemen, maar dun issie gelukkig ook niet meer!

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:18

Ik zou het proberen met de Havens brok. De draversbrok of de derby compact. Dit zijn twee soorten voor prestatiepaarden.
Daarnaast de muesli zonder haver van Havens. Hier zit bijna geen suiker in. De muesli van Subli zit wel veel suiker in, daar kan een paard ook een dikke vacht van krijgen en afvallen. Ik had het met een fjordje wat hier staat. Ik voerde haar muesli van Subli en ze kreeg een enorme vacht, zelfs in de zomer. Ik ben overgestapt op muesli zonder haver en nu is ze weer op en top.
Mijn sport paarden krijgen 2kg Derby compact (afhankelijk wat ze doen) en een schep muesli zonder haver, dit 2x daags. Als het erg warm is voer ik Power plus mix bij, hiet zitten elektrolyten in. Hiermee moet je wel even oppassen, want ze kunnen er behoorlijk heet van worden. Verder krijgen ze drie maal daags hooi en gaan ze een paar uurtjes naar buiten de wei in.
De paarden die weinig doen krijgen de basisbrok en mijn fjordje krijgt dus alleen de muesli zonder haver. Ze staan er allemaal super bij en hebben geen problemen met verharen gehad.
Je kunt ook even bellen met Havens en dan kunnen ze een plan maken voor jouw paard.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 17:24

ja die vacht! nu je het zegt!! Quentin had nooit een echte wintervacht, ja toen we een neiuwe stal kregen, buitenboxen ipv een stal met daar binnennin boxen werd zn vacht iets dikker in de winter, maarja in n buitenbox is t natuurlijk ook kouder dan in een gewone stal.

deze winter met 2 dekens op kreeg ie nogsteeds een mega vacht! of ja, voor zijn doen dus, had m nog nooit met zoveel haar gezien!

wat is het verschil tussen de draversbrok en de derby compact?

ben aan t wachten op een mail terug van Havens, had ze nml gemaild en om advies gevraagd voor mn paard.

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 17:56

Mijn ervaring is dat meer hardvoer erin gooien niet echt wil aanzetten. Mijn paard krijgt in de winter brok, kuil en hooi, en wordt een graatje. Het enige wat bij hem helpt om hem een beetje op gewicht te houden is het land op, mét gras Haha! Is er geen mogelijkheid om het land een tijdje te laten rusten, eventueel door een stuk af te zetten?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 18:02

tsja dat gras, ik heb nu een stuk van 15x40(naast de bak dus) afgezet, maar we hebben ook hertjes en die kruipen overal tussendoor, en houden t gras dus superkort, verder heb ik niet echt genoeg ruimte om nog meer af te zetten, omdat de paarden met zn 3en buiten staan en wel de ruimte moeten hebben omdat ze anders naar elkaar gaan slaan etc, dus ze bv in de bak zetten en dan de wei laten groeien werkt helaas niet

ik ga wel af en toe aan de hand grazen hier in de straat bij t bos, maar daar stikt nu alweer van de dazen dan staat Q niet echt op zn gemak te eten helaas!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:12

Tripper (m'n bijrijdpaard), merrie, 4 jaar, wordt ca. 6 x per week gereden, is rond de 1.70, redelijk grof type (nouja, iig geen bloedpaardje). Ze krijgt s'ochtends 2 plak hooi en 1 1/2 kg sportbrok (Pavo Condition) en savonds hetzelfde. s'middags staat ze op de wei, waar wel aardig gras in staat, ze is dus wat dik op t moment.
Die 1 1/2 kg brok heeft ze wel echt nodig, op minder 'doet ze t niet', ze heeft er zelfs een tijdje haver bij gekregen.