Buiten rijden in Belgie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 15:14

Pff, zelf als je een brevet zou moeten hebben, wat dus niet het geval is, de politie zou het misschien niet eens weten. Hoeveel mensen weten dat het WEL wettelijk verplicht is om als autobestuurder te vertragen als je een paard voorbij gaat of kruist en dat het ook wettelijk verplicht is om indien het paard angstreacties vertoont te stoppen en indien nodig de motor uit te zetten.

Verder denk ik niet dat je ergens toegangspasjes nodig hebt, maar daar zullen ze je ter plaatse wel meer over kunnen vertellen. Bel anders eens naar de gemeente(n) waar je zal wandelen, of de provincie, zij zullen het je wel weten te zeggen. Zo hebben de gemeentes aan de Belgische kust ook allemaal andere reglementen i.v.m. op het strand wandelen. Maar ik denk dat het in de Ardennen allemaal wat relaxer is Knipoog
Laatst bijgewerkt door Marengo_82 op 09-06-04 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 15:15

visje schreef:
Inderdaad je moet gewoon de bordjes volgen. Dus niet rijden als er aan het begin van de weg een bord ziet met een paard met een streep door staat. Als je dat niet ziet (dus als het er niet is), ga je er maar gewoon in. Blijkt het een weg te zijn waar je niet mag komen, dan kon jij dat onmogelijk weten. Zo! Lachen


Het meest gebruikte verbodsbord in België is een rond bord, met rode rand en daarin een paard.

Edit: Gevonden
Afbeelding (http://www.verkeervpi.be/verkeersland/v ... den/album/)

Dit bord met een rode rand dus, de andere site wil het hier even niet doen...

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 22:38

Ruiterbreveten zijn niet verplicht in Belgie, maar bij de LRV zijn ze al een tijdje bezig om het onderwerp 'warm' te maken bij de pony ruiters!

De ruiter van mijn merrie is nog net geen 14 jaar en sedert vorig jaar rijd zij buiten in de bos ... MAAR ik vergezel haar altijd met de fiets. Zij heeft A-brevet maar geen haar op mijn hoofd dat een kind van 13/14 jaar alleen met een paard (zelf zo'n brave als Peach) op de openbare weg of in het bos vrij zo laten rijden !!!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:02

Ik had het op deze bordjes gemunt:
Afbeelding
(het onderste dus)
Maar nu twijfel ik er ineens aan of die wel in wallonië voorkomen.

Ik raad je in elk geval aan een typisch "bos-kaartje" van de streek te kopen, zodat je de weg zeker kan terugvinden. Daar staat vaak ook op welke wegen voor paarden bedoeld zijn en welke niet.